Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMelosik, Zbyszko
dc.date.accessioned2018-12-04T09:09:43Z
dc.date.available2018-12-04T09:09:43Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26250
dc.description.abstractThe article includes an analysis of the reconstruction of social functions of contemporary university with the category of uncertainty assumed as the axis of narration. A number of contexts were presented of creating a trajectory of uncertainty disintegrating both the identity of individual professors and the university as an institution. They include, inter alia, the creation of new forms of competition between individuals, scientific disciplines, and higher education institutions, as well as strategies of assessment which reduce the identity and activity of academics to points, strategies of permanent reporting and specific mcdonaldization of the didactic and research functions of a university. At the end, a question was posed regarding the possible ways of acting of the university and professors in the age of uncertainty.en_GB
dc.description.abstractTekst zawiera analizę rekonstrukcji społecznych funkcji współczesnego uniwersytetu, przy czym jako oś narracji przyjęto kategorię niepewności. Przedstawiono szereg kontekstów tworzenia trajektorii niepewności dezintegrujących zarówno tożsamość poszczególnych profesorów, jak i uniwersytetu jako instytucji. I tak omówiono między innymi wytwarzanie nowych form rywalizacji zarówno między jednostkami, dyscyplinami naukowymi, jak i placówkami edukacji wyższej. Zaprezentowano strategie wskaźnikowania, które redukują tożsamość i działania akademików do punktów, strategię nieustannego sprawozdawania, jak również swoistą makdonaldyzację dydaktycznej i naukowej funkcji uniwersytetu. Na zakończenie postawiono pytanie odnoszące się do możliwych sposobów działania uniwersytetu i profesorów w epoce niepewności.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectuniversityen_GB
dc.subjectuncertaintyen_GB
dc.subjectcompetitionen_GB
dc.subjectassessmenten_GB
dc.subjectidentityen_GB
dc.subjectuniwersytetpl_PL
dc.subjectniepewnośćpl_PL
dc.subjectrywalizacjapl_PL
dc.subjectwskaźnikowaniepl_PL
dc.subjecttożsamośćpl_PL
dc.titleTożsamość uniwersytetu w epoce niepewnościpl_PL
dc.title.alternativeUniversity identity in the age of uncertaintyen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number16-24
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
dc.identifier.eissn-
dc.referencesAltbach P. G. (1997) The International Academic Crisis? The American Professoriate in Comparative Perspective, „Daedalus”, 16/4: 315–338.pl_PL
dc.referencesElliot A., Katagiri M., Sawai A. (2012) The New Individualism and Contemporary Japan: Theoretical Avenues and the Japanese New Individualist Path, “Journal for the Theoryof Social Behaviour”, 42/4: 425–443.pl_PL
dc.referencesEspeland W. N., Mitchell L. Stevens (2008) A Sociology of Quantification, “Archives of European Sociology” (AES), XLIX (3): 401–436.pl_PL
dc.referencesGromkowska-Melosik A. (2015) Globalne rankingi uniwersytetów i akademicka gra o status, „Studia Edukacyjne”, 37, s. 7–21.pl_PL
dc.referencesGumport P. J. (2000) Academic restructuring: Organizational change and institutional imperatives, „Higher Education”, 39: 67–91.pl_PL
dc.referencesHayes D., Wynyard R. (2016) The McDonaldization of Higher Education Revisited w: Routledge Handbook of the Sociology of Education of Higher Education, (ed.) J. E. Cote, A. Furlong, Abingdon and New York.pl_PL
dc.referencesHorney K. (1978) Nerwica a rozwój człowieka, Warszawa, PIW.pl_PL
dc.referencesHorney K. (2011) Nasze wewnętrzne konflikty. Konstruktywna teoria nerwic, Poznań, Rebis.pl_PL
dc.referencesMelosik Z. (2001) Młodzież i styl życia: paradoksy pop-tożsamości w: Młodzież, styl życia i zdrowie. Konteksty i kontrowersje, red. Z. Melosik, Wydawnictwo Edytor.pl_PL
dc.referencesMelosik Z. (2007) Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesMelosik Z. (2009) Uniwersytet społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesMelosik Z. (2014) Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesThornton B., Lovley A., Ryckman R. M., Gold J. A., (2009) Playing Dumb and Knowing it all. Competitive Orientation and Impression Management Strategies, “Individual Differences Research”, December, 7 (4).pl_PL
dc.referencesWinter R. (1995) The University of Life plc: the „Industrialization” of Higher Education? w: Academic Work, (ed.) J. Smyth, Buckingham.pl_PL
dc.contributor.authorEmailzbbymel@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.06.03
dc.relation.volume6pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.