dc.contributor.author | Melosik, Zbyszko | |
dc.date.accessioned | 2018-12-04T09:09:43Z | |
dc.date.available | 2018-12-04T09:09:43Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/26250 | |
dc.description.abstract | The article includes an analysis of the reconstruction of social functions of contemporary university with the category of uncertainty assumed as the axis of narration. A number of contexts were presented of creating a trajectory of uncertainty disintegrating both the identity of individual professors and the university as an institution. They include, inter alia, the creation of new forms of competition between individuals, scientific disciplines, and higher education institutions, as well as strategies of assessment which reduce the identity and activity of academics to points, strategies of permanent reporting and specific mcdonaldization of the didactic and research functions of a university. At the end, a question was posed regarding the possible ways of acting of the university and professors in the age of uncertainty. | en_GB |
dc.description.abstract | Tekst zawiera analizę rekonstrukcji społecznych funkcji współczesnego uniwersytetu, przy czym jako oś narracji przyjęto kategorię niepewności. Przedstawiono szereg kontekstów tworzenia trajektorii niepewności dezintegrujących zarówno tożsamość poszczególnych profesorów, jak i uniwersytetu jako instytucji. I tak omówiono między innymi wytwarzanie nowych form rywalizacji zarówno między jednostkami, dyscyplinami naukowymi, jak i placówkami edukacji wyższej. Zaprezentowano strategie wskaźnikowania, które redukują tożsamość i działania akademików do punktów, strategię nieustannego sprawozdawania, jak również swoistą makdonaldyzację dydaktycznej i naukowej funkcji uniwersytetu. Na zakończenie postawiono pytanie odnoszące się do możliwych sposobów działania uniwersytetu i profesorów w epoce niepewności. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | |
dc.rights | This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License. | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | pl_PL |
dc.subject | university | en_GB |
dc.subject | uncertainty | en_GB |
dc.subject | competition | en_GB |
dc.subject | assessment | en_GB |
dc.subject | identity | en_GB |
dc.subject | uniwersytet | pl_PL |
dc.subject | niepewność | pl_PL |
dc.subject | rywalizacja | pl_PL |
dc.subject | wskaźnikowanie | pl_PL |
dc.subject | tożsamość | pl_PL |
dc.title | Tożsamość uniwersytetu w epoce niepewności | pl_PL |
dc.title.alternative | University identity in the age of uncertainty | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 16-24 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | |
dc.identifier.eissn | - | |
dc.references | Altbach P. G. (1997) The International Academic Crisis? The American Professoriate in Comparative Perspective, „Daedalus”, 16/4: 315–338. | pl_PL |
dc.references | Elliot A., Katagiri M., Sawai A. (2012) The New Individualism and Contemporary Japan: Theoretical Avenues and the Japanese New Individualist Path, “Journal for the Theoryof Social Behaviour”, 42/4: 425–443. | pl_PL |
dc.references | Espeland W. N., Mitchell L. Stevens (2008) A Sociology of Quantification, “Archives of European Sociology” (AES), XLIX (3): 401–436. | pl_PL |
dc.references | Gromkowska-Melosik A. (2015) Globalne rankingi uniwersytetów i akademicka gra o status, „Studia Edukacyjne”, 37, s. 7–21. | pl_PL |
dc.references | Gumport P. J. (2000) Academic restructuring: Organizational change and institutional imperatives, „Higher Education”, 39: 67–91. | pl_PL |
dc.references | Hayes D., Wynyard R. (2016) The McDonaldization of Higher Education Revisited w: Routledge Handbook of the Sociology of Education of Higher Education, (ed.) J. E. Cote, A. Furlong, Abingdon and New York. | pl_PL |
dc.references | Horney K. (1978) Nerwica a rozwój człowieka, Warszawa, PIW. | pl_PL |
dc.references | Horney K. (2011) Nasze wewnętrzne konflikty. Konstruktywna teoria nerwic, Poznań, Rebis. | pl_PL |
dc.references | Melosik Z. (2001) Młodzież i styl życia: paradoksy pop-tożsamości w: Młodzież, styl życia i zdrowie. Konteksty i kontrowersje, red. Z. Melosik, Wydawnictwo Edytor. | pl_PL |
dc.references | Melosik Z. (2007) Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Melosik Z. (2009) Uniwersytet społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Melosik Z. (2014) Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Thornton B., Lovley A., Ryckman R. M., Gold J. A., (2009) Playing Dumb and Knowing it all. Competitive Orientation and Impression Management Strategies, “Individual Differences Research”, December, 7 (4). | pl_PL |
dc.references | Winter R. (1995) The University of Life plc: the „Industrialization” of Higher Education? w: Academic Work, (ed.) J. Smyth, Buckingham. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | zbbymel@wp.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.06.03 | |
dc.relation.volume | 6 | pl_PL |