dc.contributor.author | Chmielecka, Monika | |
dc.date.accessioned | 2018-09-25T13:16:15Z | |
dc.date.available | 2018-09-25T13:16:15Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/25844 | |
dc.description.abstract | Pracę otwiera przegląd kategorii uczenia się w andragogice oraz doświadczenia, w tym szczególnie doświadczenia edukacyjnego. Autorka dokonuje szerokiej rekonstrukcji teorii transformatywnego uczenia się Jacka Mezirowa, odsłaniając zarówno jej istotę, założenia, pojęcia i kluczowe twierdzenia, jak i kontekst jej powstania z uwzględnieniem charakterystyki twórcy oraz wykorzystywanej przez niego i jego zespół procedury badawczej i metod badawczych, by następnie prześledzić późniejsze etapy rozwoju omawianej teorii. W dalszej części autorka porusza problem coachingu i jego miejsca w andragogice. Próbuje w nim odpowiedzieć na pytania: czym jest coaching, kim jest coach, jakie jest miejsce coachingu wśród metod edukacji dorosłych oraz czego dotyczą głosy krytyczne wobec tego fenomenu. Na tym tle szkicuje przestrzeń postrzegania transformatywnego uczenia się w coachingu, stanowiącą w tym rozumieniu jedno z założeń całej dysertacji.
W rozdziale metodologicznym, autorka, wychodząc od paradygmatycznych rozstrzygnięć i opisu przyjętej strategii badawczej, szczegółowo określa cele i przedmiot badań, omawia problematykę badawczą i postawione pytania, eksponuje wybraną metodę i techniki badań oraz charakteryzuje teren badań. Zamykając opis i uzasadnienia dokonanych wyborów metodologicznych, przechodzi do zrelacjonowania procedury badawczej oraz przebiegu badań, a następnie obrazuje schemat analizy i sposób opracowywania danych.
Rozdział ukazujący wyniki badań własnych otwiera prezentacja badanych przypadków, po której autorka dokonuje ich analizy przekrojowej oraz udziela odpowiedzi na postawione pytania badawcze. W kolejnych podrozdziałach przedstawia: doświadczenia uczenia się w coachingu badanych osób dorosłych; przebieg procesu uczenia się w coachingu; konteksty przebiegu procesu uczenia się w coachingu; zmiany, jakich doświadczyły badane osoby dorosłe w kontekście coachingu; a także znaczenie osoby coacha w doświadczeniach badanych z procesu coachingu. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Pracując nad niniejszą rozprawą autorka dwukrotnie była beneficjentką dotacji celowej dla młodych naukowców, na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy z dn. 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572 ze zm.), art. 18 ust. 1 pkt 3 ustawy z dn. 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dn. 11 września 2015 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości dotacji i rozliczania środków finansowych na utrzymanie potencjału badawczego oraz na badania naukowe lub prace rozwojowe oraz zadania z nimi związane, służące rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich (Dz. U. poz. 1443). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | andragogika | pl_PL |
dc.subject | uczenie się | pl_PL |
dc.subject | teorie uczenia się | pl_PL |
dc.subject | transformatywne uczenie się | pl_PL |
dc.subject | coaching | pl_PL |
dc.title | Doświadczenia uczenia się w coachingu. Interpretacja w kontekście teorii transformatywnego uczenia się | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 377 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Monika Chmielecka swoje zainteresowania badawcze koncentruje wokół problematyki rozwoju osobistego i zawodowego osób dorosłych, szczególnie w sytuacji coachingu oraz zgłębia andragogiczne teorie uczenia się jako inspirację do stawiania pytań badawczych o ich praktyczne realizacje. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | monika.chmielecka@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.dissertation.director | Kowalska-Dubas, Elżbieta | |
dc.dissertation.reviewer | Skibińska, Ewa | |
dc.dissertation.reviewer | Jakubowski, Witold | |
dc.date.defence | 2018-10-11 | |