Doświadczenia uczenia się w coachingu. Interpretacja w kontekście teorii transformatywnego uczenia się
Streszczenie
Pracę otwiera przegląd kategorii uczenia się w andragogice oraz doświadczenia, w tym szczególnie doświadczenia edukacyjnego. Autorka dokonuje szerokiej rekonstrukcji teorii transformatywnego uczenia się Jacka Mezirowa, odsłaniając zarówno jej istotę, założenia, pojęcia i kluczowe twierdzenia, jak i kontekst jej powstania z uwzględnieniem charakterystyki twórcy oraz wykorzystywanej przez niego i jego zespół procedury badawczej i metod badawczych, by następnie prześledzić późniejsze etapy rozwoju omawianej teorii. W dalszej części autorka porusza problem coachingu i jego miejsca w andragogice. Próbuje w nim odpowiedzieć na pytania: czym jest coaching, kim jest coach, jakie jest miejsce coachingu wśród metod edukacji dorosłych oraz czego dotyczą głosy krytyczne wobec tego fenomenu. Na tym tle szkicuje przestrzeń postrzegania transformatywnego uczenia się w coachingu, stanowiącą w tym rozumieniu jedno z założeń całej dysertacji.
W rozdziale metodologicznym, autorka, wychodząc od paradygmatycznych rozstrzygnięć i opisu przyjętej strategii badawczej, szczegółowo określa cele i przedmiot badań, omawia problematykę badawczą i postawione pytania, eksponuje wybraną metodę i techniki badań oraz charakteryzuje teren badań. Zamykając opis i uzasadnienia dokonanych wyborów metodologicznych, przechodzi do zrelacjonowania procedury badawczej oraz przebiegu badań, a następnie obrazuje schemat analizy i sposób opracowywania danych.
Rozdział ukazujący wyniki badań własnych otwiera prezentacja badanych przypadków, po której autorka dokonuje ich analizy przekrojowej oraz udziela odpowiedzi na postawione pytania badawcze. W kolejnych podrozdziałach przedstawia: doświadczenia uczenia się w coachingu badanych osób dorosłych; przebieg procesu uczenia się w coachingu; konteksty przebiegu procesu uczenia się w coachingu; zmiany, jakich doświadczyły badane osoby dorosłe w kontekście coachingu; a także znaczenie osoby coacha w doświadczeniach badanych z procesu coachingu.
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: