Moralność i konsumpcja etyczna: dyskusja nad wymiarami etycznymi w konsumpcji
Abstract
Kwestie etyczne są coraz częściej obecne w dyskursie o współczesnej
konsumpcji. Autor podjął rozważania nad rozwojem perspektywy moralnej w konsumpcji.
Wskazał na relatywizm moralny wynikający ze zmian w obszarze konsumpcji. Bycie moralnym
konsumentem wiąże się z przestrzeganiem norm etycznych. Autor przedstawił propozycję
uniwersalnych norm etycznych regulujących zachowania ludzi w konsumpcji. Omówił podstawy
teoretyczne konsumpcji etycznej i dyskusję nad jej zakresem występowania w społeczeństwach
wysokorozwiniętych. We wnioskach przedstawił propozycje stymulowania konsumpcji etycznej
z jednej strony poprzez propagowanie nowych wzorów konsumpcji związanych z produktami
etycznymi wśród konsumentów, a z drugiej strony poprzez zachęcanie producentów do zwiększania
asortymentu produktów etycznych. Ethical issues are increasingly present in
discussion on the contemporary consumption.
The subject of author’s interest in the
paper is a development of a moral perspective
in consumption. He focused his attention,
among other things, on moral relativism,
which became the result of changes taking
place in the field of consumption. Being an
ethical consumer is related to adherence to
specific ethical norms. The author presented
a proposition of universal ethical norms, which
can regulate social behaviors in the sphere of
consumption. He described both theoretical
aspects of ethical consumption as well as discussion
on its presence in developed societies.
In conclusion, he presented some propositions
related to stimulation of ethical consumption
by, on the one hand, propagation of ethical
patterns of consumption among consumers,
and, on the other hand, encouraging producers
to increase the number of ethical products.
Collections
The following license files are associated with this item: