Logistyczne aspekty tworzenia wartości dla klienta w handlu elektronicznym
Abstract
Rozprawa doktorska składa się z wstępu, pięciu rozdziałów, zakończenia, bibliografii, spisu tabel, wykresów i rysunków oraz kompletu załączników. We wstępie uzasadniono temat, przedstawiono tezę i cele pracy, postawione hipotezy badawcze oraz informacje o zawartości merytorycznej poszczególnych rozdziałów.
W rozdziale pierwszym zdefiniowano pojęcie wartości w naukach społecznych i ekonomicznych i przedstawiono genezę tego pojęcia. Następnie zaprezentowano koncepcję wartości dla klienta, a z uwagi na niejednolitość terminu w literaturze dokonano przeglądu definicji związanych z wartością w biznesie, wskazując na różnice pomiędzy pojęciami wartości dla klienta i wartości klienta. Rozdział drugi ma charakter teoretyczo- statystyczny. W związku z tym, że praca koncentruje się na wartości dla klienta w handlu online, ważnym elementem rozprawy było wskazanie czynników wpływających na rozwój sprzedaży internetowej i przedstawienie poszczególnych etapów rozwoju e-commerce w Polsce i na świecie. Scharakteryzowano również profil e- klienta i wymagania stawiane przez niego względem obsługi w sieci, co pozwoliło na omówienie koncepcji kreowania wartości w handlu internetowym.
Rozpoznany i zdiagnozowany w rozdziale pierwszym i drugim aktualny stan polskiego rynku e-commerce, pozwolił na przejście w rozdziale trzecim do wskazania znaczenia logistyki w handlu elektronicznym i istoty łańcucha wartości.
Rozdział czwarty jest rozdziałem empirycznym opartym na wynikach badań własnych. Na wstępie zaprezentowano przedmiot i cel badań, następnie wykorzystane metody i narzędzia badawcze oraz dokonano charakterystyki próby badawczej obejmującej klientów i sklepy internetowe. Istotną częścią rozdziału jest próba konfrontacji wyników badań wśród klientów i obsługi sklepów internetowych.
Rozprawę zamyka zakończenie, w którym zawarto podsumowanie procesu badawczego i realizacji celu pracy. Uzupełnieniem zakończenia pracy jest ocena przyszłości rynku e-commerce w kontekście obecnej wiedzy o klientach i rozwoju technologii.