Show simple item record

dc.contributor.authorFilipczak-Białkowska, Anita
dc.date.accessioned2018-06-21T15:27:32Z
dc.date.available2018-06-21T15:27:32Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationFilipczak-Białkowska A., Mechanizmy manifestowania orientacji ideologicznej w dyskursie politycznym, Łódź 2018, WUŁ, doi: 10.18778/8142-136-2.01.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-136-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25154
dc.description.abstractWielość podmiotów zarejestrowanych w księdze ewidencji partii politycznych jest w świetle przepisów zawartych w Konstytucji RP sygnałem zachowania pluralizmu politycznego. Jest to przejaw wąskiego, ściśle prawnego definiowania zjawiska. W szerokim, społecznym znaczeniu zasada pluralizmu politycznego oznacza wielość dopuszczalnych w danym społeczeństwie stylów życia i preferowanych przez jednostki systemów wartości. W systemie pluralizmu politycznego grupy społeczne, które przejawiają określone systemy wartości, powinny mieć swoje reprezentacje w parlamencie. [...] Na podstawie obowiązującego w Polsce systemu prawnego nie można ustalić, jakie systemy ideologiczne są reprezentowane na polskiej scenie politycznej. W efekcie nie można stwierdzić, czy faktycznie funkcjonuje ich wiele, a ta wielość jest przecież cechą dystynktywną pluralizmu politycznego. Dopiero przeprowadzenie jakościowej analizy pozwala zweryfikować, jaki jest stan faktyczny. Parlament jest tym miejscem, gdzie do głosu mogą i powinni dochodzić reprezentanci różnych orientacji ideologicznych, gdzie powinno mieć miejsce ścieranie się różnych poglądów, a w wyniku tego procesu powinno następować podejmowanie najpoważniejszych decyzji na temat kształtu instytucji społecznych i przyszłości państwa. Debata parlamentarna to zatem ten rodzaj dyskursu, w którym powinien się przejawiać pluralizm polityczny. Przedstawione w tej książce badanie ukazuje, jaki jest stan faktyczny polskiej sceny politycznej z uwagi na kryterium zachowania pluralizmu politycznego.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja sfinansowana w ramach dotacji na zadania służące rozwojowi młodych naukowców i doktorantów. Publikacja dofinansowana przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectdyskurs politycznypl_PL
dc.subjectideologiapl_PL
dc.subjectpsychologia politycznapl_PL
dc.subjectdebata parlamentarnapl_PL
dc.subjectpluralizm politycznypl_PL
dc.subjectgramatyka komunikacyjnapl_PL
dc.subjectkomunikatywizmpl_PL
dc.subjectargumentacja aksjologicznapl_PL
dc.titleMechanizmy manifestowania orientacji ideologicznej w dyskursie politycznympl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Anita Filipczak-Białkowska, Łódź 2018, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2018, © Copyright for this edition by Primum Verbum, Łódź 2018pl_PL
dc.page.number275pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Zakład Teorii i Praktyki Komunikacjipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-137-9
dc.referencesAnaszewicz M. (2015), Komunikowanie rządowe w Polsce. Perspektywa instytucjonalna, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesAntas J. (1999), O kłamstwie i kłamaniu: studium semantyczno-pragmatyczne, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesAustin J. (1993), Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A. (1994), Wartościowanie wymuszone a szacunek dla odbiorcy w dyskursie politycznym, [w:] Język a kultura 11: Język polityki a współczesna kultura polityczna, red. J. Anusiewicz i B. Siciński, Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, Wrocław, s. 49–56.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A. (2001), Komunikatywizm (perspektywa metodologiczna badań lingwistycznych), [w:] Język w komunikacji, red. G. Habrajska, t. 1, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, s. 23–29.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A. (2007), Konstruowanie trzeciej rzeczywistości, [w:] Mechanizmy perswazji i manipulacji, red. G. Habrajska, Oficyna Wydawnicza „Leksem”, Łask, s. 95–104.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A. (2008a), Argumentacja aksjologiczna w komunikacji publicznej, [w:] Rozmowy o komunikacji 2. Motywacja psychologiczna i kulturowa w komunikacji, red. G. Habrajska, Leksem, Łask, s. 129–139.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A. (2008b), Ideologia. Postawa i komunikacja, [w:] Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj i in., Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 65–72.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A. (2010), Kontrastowanie ideologiczne w tworzeniu wizji IV RP, [w:] Rozmowy o komunikacji 4: Metodologia i praktyka komunikacji społecznej, red. G. Habrajska, Oficyna Wydawnicza „Leksem”, Łask 2010, s. 49–58.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A. (2011), Gramatyka komunikacyjna teraz. The state of art, [w:] Komunikatywizm w Polsce. Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki, red. G. Habrajska, Primum Verbum, Łódź, s. 9–19.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G. (2004), Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 1, Oficyna Wydawnicza „Leksem”, Łask.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G. (2006), Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Oficyna Wydawnicza „Leksem”, Łask.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G. (2009), Strategie propagandowe i agitacyjne, [w:] Rozmowy o komunikacji 3: Problemy komunikacji społecznej, red. G. Habrajska, Oficyna Wydawnicza „Leksem”, Łask, s. 9–54.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G. (2010), Komponowanie sensu w procesie odbioru komunikatów, Primum Verbum, Łódź.pl_PL
dc.referencesBarańska A., Fąka P., Filipczak A. (2010), Nauka o komunikowaniu – argumentacja w komunikacji społecznej, [w:] O mediach i komunikacji. Skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, red. E. Pleszkun-Olejniczakowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 37–57.pl_PL
dc.referencesBatko-Tokarz B. (2008), Perswazja w dyskursie sejmowym, Scriptum, Kraków.pl_PL
dc.referencesBeaugrande de R. (1996), Story of Discourse Analysis, [w:] Introduction to Discourse Analysis, red. T. van Dijk, Sage Publications, Londyn.pl_PL
dc.referencesBralczyk J. (1986), O języku polskiej propagandy politycznej lat siedemdziesiątych, Ośrodek Badań Prasoznawczych RSW, Kraków.pl_PL
dc.referencesBralczyk J. (1996), Język na sprzedaż, Business Press, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBralczyk J. (2007), O języku propagandy i polityki, Trio, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCialdini R. B. (2004), Wywierania wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesCwalina W., Falkowski A. (2006), Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesCzyżewski M., Kowalski S., Piotrowski A. (2010), Wprowadzenie, [w:] Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, red. M., Czyżewski i in., Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, s. 15–48.pl_PL
dc.referencesDoliński D. (2000), Psychologia wpływu społecznego, Towarzystwo Przyjaciół Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesDoliński D. (2008), Techniki wpływu społecznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDoliński D. (2014), Przestrzenie manipulacji społecznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDuszak A. (1998), Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFigiel A. (2009), Języki IV RP. Podziały społeczno-polityczne w dyskursie polityki, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesFilipczak-Białkowska (2016), Niedosłowność jako strategia w tekstach politycznych – metody, funkcje, interpretacja, [w:] Język a komunikacja 37: Niedosłowność w języku, red. M. Odelski i in., Krakowskie Towarzystwo Popularyzowania Wiedzy o Komunikacji Językowej „Tertium”, Kraków, s. 103–114.pl_PL
dc.referencesFilipczak-Białkowska A. (2011), Profilowanie obiektu ideologicznego jako strategia manifestowania ideologii w debacie parlamentarnej, [w:] Komunikatywizm w Polsce – wybrane zagadnienia z teorii i praktyki, red. G. Habrajska, Primum Verbum, Łódź, s. 139–145.pl_PL
dc.referencesFleischer M. (2008), Ideologia – jej funkcje komunikacyjne i kognitywne, [w:] Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj i in., Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 97–115.pl_PL
dc.referencesGawin D. (2014), I Rzeczpospolita – wspólnota wolnych mówców, [w:] Sztuka debaty, red. M. Kochan, Gdańsk, s. 9–20.pl_PL
dc.referencesGłowiński M. (1990), Nowomowa po polsku, Wydawnictwo PEN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrabias S. (1981), O ekspresywności języka: ekspresja a słowotwórstwo, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin.pl_PL
dc.referencesGriffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.pl_PL
dc.referencesGrzegorczykowa R. (2007), Wstęp do językoznawstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrzegorzewski K. (2014), Homo rhetoricus w telewizyjnym dziennikarstwie politycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesHabrajska G. (2008), Przeżywanie ideologii, [w:] Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj i in., Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 56–64.pl_PL
dc.referencesHartman J. (2001), Czy w sejmie jest lewica i prawica?, [w:] Obciążeni polityką. Posłowie i partie, red. W. Wesołowski, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa, s. 61–76.pl_PL
dc.referencesHeywood A. (2008), Ideologie polityczne: wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHogan K. (2000), Psychologia perswazji: strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDziubka A., Szlachta B., Nijakowski L. M. (2008), Idee i ideologie we współczesnym świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesIngarden R. (1987), Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesJabłoński W. (2006), Kreowanie informacji: media relations, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJakubowska U. (1999), Preferencje polityczne. Psychologiczne teorie i badania, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJastrzębski J. (2008), Edukacja jako ideologia, [w:] Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj i in., Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 135–145.pl_PL
dc.referencesJęzyk perswazji publicznej (2003), red. K. Mosiołek-Kłosińska, T. Zgółka, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesJęzyk w komunikacji (2001), red. G. Habrajska, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, t. 1–3.pl_PL
dc.referencesKamińska-Szmaj I. (2004), Propaganda, perswazja, manipulacja – próba uporządkowania pojęć, [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 13–28.pl_PL
dc.referencesKarwat M. (2003), Perswazja w tekstach politycznych – spojrzenie politologa, [w:] Język perswazji publicznej, red. K. Mosiołek-Kłosińska, T. Zgółka, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, s. 112–121.pl_PL
dc.referencesKarwat M. (2006a), O demagogii, Wydawnictwa Sejmowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKarwat M. (2006b), O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKarwat M. (2007), Teoria prowokacji. Analiza politologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKarwat M. (2008), Cechy myślenia ideologicznego, [w:] Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj i in., Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 42–48.pl_PL
dc.referencesKasianiuk K. (2014), Gra polityczna w parlamencie. Anatomia zjawiska, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKochan M. (2002), Slogany w reklamie i polityce, Trio, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKochan M. (2005), Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publiczne sporach, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesKorolko M. (1990), Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKrupska-Perek A. (2006), Akty wyrażania uczuć (z przykładami sytuacji komunikacyjnych wywiadu dialektologicznego), [w:] Wokół językowej funkcji emocjonalnej. Fakty dawne i współczesne, red. K. Wojtczuk, V. Machnicka, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce.pl_PL
dc.referencesKudra B., Kudra A. (2004), Między manipulacją a perswazją (o funkcjonowaniu antroponimów w tekście prasowym), [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 91–99.pl_PL
dc.referencesLakoff G. (2011), Nie myśl o słoniu! Jak język kształtuje politykę, przeł. A. E. Nita, J. Wasilewski, K. Kojder-Demska, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLaskowska E. (1992), Wartościowanie w języku potocznym, Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesLaskowska E. (2002), Sytuacje komunikacyjne w dyskursach politycznych, [w:] Język a komunikacja 4: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, red. G. Szpila, Krakowskie Towarzystwo Popularyzowania Wiedzy o Komunikacji Językowej „Tertium”, Kraków, s. 175–182.pl_PL
dc.referencesLaskowska E. (2004), Dyskurs parlamentarny w ujęciu komunikacyjnym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesLaskowska E. (2007), Lingwista wobec zjawiska manipulacji, [w:] Mechanizmy perswazji i manipulacji. Zagadnienia ogólne, red. G. Habrajska, Oficyna Wydawnicza „Leksem”, Łask, s. 9–15.pl_PL
dc.referencesLaskowska E. (2008), Przywoływanie ideologii w dyskursie, [w:] Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj i in., Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 49–55.pl_PL
dc.referencesLaskowska E. (2010), Niektóre składniki sytuacji komunikacyjne, [w:] Sytuacja komunikacyjna i jej parametry. Sytuacje – komunikacja – konteksty, red. G. Sawicka, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesLewiński P. H. (1999), Retoryka reklamy, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesLewiński P. H. (2012), Neosofistyka. Argumentacja retoryczna w komunikacji potocznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesLisowska-Magdziarz M. (2006), Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesMalinowski B. (1987), Ogrody koralowa i ich magia, [w:] Dzieła, t. 5, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesManipulacja w języku (2004), red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin 2004.pl_PL
dc.referencesMannheim K. (1992), Ideologia i utopia, Wydawnictwo „Test”, Lublin.pl_PL
dc.referencesMilewski T. (2004), Językoznawstwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesObrębska A. (2010), Algorytmy słowotwórczego parafrazowania, Primum Verbum, Łódź.pl_PL
dc.referencesOzga K. (2011), On Isomorfi and Non-Isomorfi in Language. An Analysis of Selected Classes of Russian, Polish and English Adverbs within the Comminicative Grammar Framework, Primum Verbum, Łódź.pl_PL
dc.referencesOżóg K. (2004), Język w służbie polityki. Językowy kształt kampanii wyborczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.pl_PL
dc.referencesPeisert M. (2004), Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPerelman Ch. (2004), Imperium retoryki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPetty E. R., Cacioppo J. T., Strathmann A. J., Priester J. R. (2007), Myśleć czy nie myśleć: Badając dwie drogi perswazji, [w:] Perswazja. Perspektywa psychologiczna, red. T. C. Brock, M. C. Green, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 104–146.pl_PL
dc.referencesPiekot T., Poprawa M. (2009), Trzy niebezpieczeństwa badań nad ideologiami, [w:] Ideologie codzienności, red. I. Kamińska-Szmaj i in., Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 7–10.pl_PL
dc.referencesPisarek W. (2002), Polskie słowa sztandarowe i ich publiczność, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesPostman N. (2002), Zabawić się na śmierć, Wydawnictwo Muza S.A., Warszawa.pl_PL
dc.referencesPraktanis A., Aronson E. (2003), Wiek propagandy: o używaniu i nadużywaniu perswazji na co dzień, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPstrąg J. (2004), Werbalne i niewerbalne techniki i strategie konwersacyjnego oponowania na materiale debat telewizyjnych, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesPuzynina J. (1992), Język wartości, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPuzynina J. (1997), Słownictwo okresu przemian (1989), [w:] Słowo – wartość – kultura, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, s. 229–236.pl_PL
dc.referencesPuzynina J. (2003), Wokół języka wartości, [w:] Język w kręg wartości. Studia semantyczne, red. J. Bartmiński, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 19–34.pl_PL
dc.referencesPuzynina J. (2008), Ideologia w języku polskim, [w:] Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj i in., Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 13–22.pl_PL
dc.referencesRicour P. (1989), Język, tekst, interpretacja, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRodak R. (2007), Różne wcielenia negacji. O typach znaczeń negatywnych w procesie interpretacji wypowiedzeń przedstawiających, Oficyna Wydawnicza „Leksem”, Łask.pl_PL
dc.referencesRozmowy o komunikacji 1. Poprawność polityczna (2006), red. G. Habrajska, Oficyna Wydawnicza „Leksem”, Łask.pl_PL
dc.referencesRozmowy o komunikacji 2. Motywacja psychologiczna i kulturowa (2008), red. G. Habrajska, Oficyna Wydawnicza „Leksem”, Łask.pl_PL
dc.referencesRozmowy o komunikacji 3. Problemy komunikacji społecznej (2009), red. G. Habrajska, Oficyna Wydawnicza „Leksem”, Łask.pl_PL
dc.referencesRozmowy o komunikacji 4. Metodologia i praktyka komunikacji (2010), red. G. Habrajska, Oficyna Wydawnicza „Leksem”, Łask.pl_PL
dc.referencesRozmowy o komunikacji 5. Kategorialne aspekty komunikacji (2011), red. G. Habrajska, Primum Verbum, Łódź.pl_PL
dc.referencesScheff T. J. (1978), Schizofrenia jako ideologia, [w:] Przełom w psychologii, Czytelnik, Warszawa, s. 241–253.pl_PL
dc.referencesSchopenhauer A. (1984), Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesDerek J., Kaute W., Kaute-Porębowska M. i in. (2004), Słownik myśli społeczno-politycznej, Park, Bielsko-Biała.pl_PL
dc.referencesSkarżyńska K. (2012), Zaufanie do ludzi. Efekt osobowości, doświadczeń socjalnych, sytuacji oraz systemu politycznego, [w:] Między ludźmi… Oczekiwania, interesy, emocje, red. K. Skarżyńska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, s. 17–42.pl_PL
dc.referencesSkarżyńska K. (2005), Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSkarżyńska K. (2003), Perswazja w tekstach politycznych – wprowadzenie do dyskusji, [w:] Język perswazji publicznej, red. K. Mosiołek-Kłosińska, T. Zgółka, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, s. 109–111.pl_PL
dc.referencesSytuacja komunikacyjna i jej parametry. Być nadawcą – być odbiorcą (2014), red. G. Sawicka, W. Czechowski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek-Śmiechowicz E. (2010), Tekst w radiowej i telewizyjnej debacie politycznej. Struktura – spójność – funkcjonalność, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesSztuka debaty (2014), red. M. Kochan, Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk 2014.pl_PL
dc.referencesSzwabe M. (2006), O pewnej różnicy między odbiorcą a odbiornikiem. Uwagi do pragmatyczno-kognitywnej wizji komunikacji, [w:] Mózg i jego umysły, red. W. Dziarnowska, A. Klawiter, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa, s. 73–90.pl_PL
dc.referencesSzymanek K. (2005), Sztuka argumentacji: słownik terminologiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŚpiewak P. (2004), Oblicza demokracji, Prószyński i S-ka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTokarski R. (1988), Konotacja jako składnik treści słowa, [w:] Konotacja, red. J. Bartmiński, wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 35–54.pl_PL
dc.referencesTokarz M. (2006), Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesWasilewski J. (2014), Debata a media, [w:] Sztuka debaty, red. M. Kochan, Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk, s. 109–126.pl_PL
dc.referencesWasilewski J., Skibiński A. (2008), Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWitkowski T. (2000), Psychomanipulacje: jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić?, Biblioteka Moderatora, Taszów.pl_PL
dc.referencesŽižek S. (2009), Przewodnik krytyki politycznej, Wydawnictwo „Krytyki Politycznej”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŻydek-Bednarczuk U. (1994), Struktura tekstu rozmowy potocznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.references„Deklaracja koalicyjna PO–PSL” [w:] http://www.rp.pl/artykul/71382-Tresc-deklaracji-koalicyjnej.html#ap-2 (dostęp z 4.05.2016)pl_PL
dc.referencesRegulaminu Sejmu RP. Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dn. 30.07.1992 r., http://www.sejm.gov.pl/prawo/regulamin/kon7.htm (dostęp z 12.04.2016)pl_PL
dc.referencesStatut Prawa i Sprawiedliwości, http://pis.org.pl/dokumenty (dostęp z 4.05.2016)pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych, Dz.U. z 1997 r. Nr 98, poz. 604, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19970980604 (dostęp z 17.03.2016)pl_PL
dc.referencesZasady etyki poselskiej. Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dn. 17.07.1998 r., http://www.sejm.gov.pl/prawo/zep.htm (dostęp z 4.05.2016)pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-136-2.01


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska