Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWysłowska, Olga
dc.date.accessioned2018-06-04T10:55:24Z
dc.date.available2018-06-04T10:55:24Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24951
dc.description.abstractThe following inquiry aims at exploring the beliefs of caregivers from the Public Crèche Network in Warsaw, the biggest network of this type in Poland, on the importance of fostering different developmental and educational goals in the youngest children. The participating caregivers (N = 449) completed a structured, Internet-based questionnaire on the significance of supporting the development of social, cognitive, physical, emotional and personal goals of 0–3-year-olds in early childhood settings. Also, information on practitioners’ educational background and work experience was collected to investigate whether their beliefs differed depending on these background characteristics. The results revealed no associations between the caregivers’ beliefs and their formal pre-service training (higher education diploma vs none or vocational training) or their work experience (5 years or less experience of work in early childhood settings vs over 5 years of work in the ECEC sector). The findings of the study are discussed with regard to the Polish legal context and potential practical implications.en_GB
dc.description.abstractCelem badania jest eksploracja poglądów wychowawców z Zespołu Żłobków m.st. Warszawy, największej tego typu sieci w Polsce, na temat ważności wspierania różnych celów rozwojowych i edukacyjnych w pracy z najmłodszymi dziećmi. Wychowawcy (n = 449) wypełnili internetowy, ustrukturyzowany kwestionariusz ankiety na temat wspierania rozwoju społecznych, poznawczych, fizycznych, emocjonalnych i osobistych umiejętności dzieci do 3 lat, podczas ich pobytu w żłobku. Ponadto w badaniu uwzględnione zostały informacje dotyczące wykształcenia praktyków i stażu ich pracy. Wyniki sugerują, że nie ma związku między poglądami wychowawców i ich formalnym przygotowaniem do wykonywania zawodu opiekuna dziecięcego (dyplom uczelni wyższej vs brak wykształcenia lub wykształcenie zawodowe w obszarze wczesnej opieki, wychowania i edukacji) oraz długości stażu pracy (5 lub mniej lat pracy w sektorze vs więcej niż 5 lat pracy w sektorze). Rezultaty badania omówione są w odniesieniu do regulacji prawnych sektora wczesnej opieki, wychowania i edukacji dzieci w Polsce oraz potencjalnych implikacji praktycznych.pl_PL
dc.description.sponsorshipGrant from the European Union’s Seventh Framework Programme for Research, Technological Development and Demonstration under grant agreement No. 613318 and the national funds for science in the years 2014–2016 for the co-financing of international projecten_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2
dc.subjectearly childhood education and careen_GB
dc.subjectbeliefsen_GB
dc.subjecteducational and developmental goalsen_GB
dc.subjectcaregiveren_GB
dc.subjectwczesna opieka wychowanie i edukacjapl_PL
dc.subjectpoglądypl_PL
dc.subjectcele rozwojowe i edukacyjnepl_PL
dc.subjectwychowawca małego dzieckapl_PL
dc.titleDevelopmental and educational goals of early childhood education and care – perspective of Warsaw caregiversen_GB
dc.title.alternativeCele rozwojowe i wychowawcze w edukacji i opiece wczesnodziecięcej – perspektywa warszawskich opiekunówpl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017en_GB
dc.page.number101-115
dc.contributor.authorAffiliationFaculty of Education, University of Warsaw
dc.identifier.eissn-
dc.referencesBronfenbrenner U. (1994) Ecological models of human development in: International Encyclopaedia of Education, 3, 2nd ed., Oxford, Elsevier. Reprinted in: M. Gauvain, M. Cole (eds.) (1993) Reading on the development of children, 2nd ed., NY, Freeman: 37–43.pl_PL
dc.referencesBurchinal M., Vandergrift N., Pianta R., Mashburn A. (2010) Threshold analysis of association between child care quality and child outcomes for low-income children in pre-kindergarten programs, “Early Childhood Research Quarterly”, 25, 2: 166–176.pl_PL
dc.referencesCouncil for Early Child Development (2010) The Science of Early Child Development, Brief (PDF).pl_PL
dc.referencesCryer D., Tietze W., Burchinal M., Leal T., Palacios J. (1999) Predicting process quality from structural quality in preschool programs: A cross-country comparison, “Early Childhood Research Quarterly”, 14, 3: 339–361.pl_PL
dc.referencesEarly D., Maxwell K., Burchinal M., Alva S., Bender R. H., Bryant D., Cai K., Clifford R. M., Ebanks C., Griffin J. A., Henry G. T., Howes C., Iriondo-Perez J., Jeon H.-J. Mashburn A. J., Peisner-Feinberg E., Pianta R. C., Vandergrift N., Zill N. (2007) Teachers’ education, classroom quality, and young children’s academic skills: Results from seven studies of preschool program, “Child Development”, 78, 2: 558–580.pl_PL
dc.referencesEuropean Commission/EACEA/Eurydice/Eurostat (2014) Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe. 2014 Edition, Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.pl_PL
dc.referencesFang Z. (1996) A review of research on teacher beliefs and practices, “Educational Research”, 38, 1: 47–64.pl_PL
dc.referencesGarcia J. L., Heckman J. J., Leaf D. E., Prados M. J. (2016) The Life-cycle Benefits of Early Childhood Programs, “HCEO Working Paper Series”, 35.pl_PL
dc.referencesInformacja dotycząca realizacji ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2015 r. [Information on the implementation of the Act on the care of children under the age of 3 in the period from July 1 to December 31, 2015.].pl_PL
dc.referencesKagan S. L., Neuman M. J. (1996) The Relationship Between Staff Education and Training and Quality in Child Care Programs, Child Care Information Exchange: 65–69.pl_PL
dc.referencesKuger S., Kluczniok K., Kaplan D., Rossbach H. G. (2015) Stability and patterns of classroom quality in German early childhood education and care, “School Effectiveness and School Improvement”, 27, 3: 418–440.pl_PL
dc.referencesMelhuish E., Quinn L., Sylva K., Sammons P., Siraj-Blatchford I., Taggart B. (2013) Preschool affects longer term literacy and numeracy: results from a general population longitudinal study in Northern Ireland, “School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice”, 24, 2: 234–250.pl_PL
dc.referencesPajares M. F. (1992) Teachers’ Beliefs and Educational Research: Cleaning Up a Messy Construct, “Review of Educational Research”, 62, 3: 307–332.pl_PL
dc.referencesPalardy G. J., Rumberger R. W. (2008) Teacher Effectiveness in First Grade: The Importance of Background Qualifications, Attitudes, and Instructional Practices for Student Learning, “Educational Evaluation and Policy Analysis”, 30, 2: 111–140.pl_PL
dc.referencesPetko, D. (2012). Teachers’ Pedagogical Beliefs and Their Use of Digital Media in Classrooms: Sharpening the Focus of the “Will, Skill, Tool” Model and Integrating Teachers’ Constructivist Orientations, “Computers Education”, 58, 4: 1351–1359.pl_PL
dc.referencesPianta R. C., Hamre B. K. (2009) Conceptualization, Measurement, and Improvement of Classroom Processes: Standardized Observation Can Leverage Capacity, “Educational Researcher”, 38: 109–119.pl_PL
dc.referencesPhillipsen L. C., Burchinal M. R., Howes C., Cryer D. (1997) The prediction of process quality from structural features of child care, “Early Childhood Research Quarterly”, 12, 3: 281–303.pl_PL
dc.referencesRokeach M. (1973) The nature of human values, New York, The Free Press.pl_PL
dc.referencesSheridan S. M., Pope Edwards C., Marvin Ch. A., Knoche L. L. (2009) Professional Development in Early Childhood Programs: Process Issues and Research Needs, “Early Education and Development”, 20, 3: 377–401.pl_PL
dc.referencesSlot P., Leseman P. P. M., Verhagen J., Mulder H. (2015) Associations between structural quality aspects and process quality in Dutch early childhood education and care settings, “Early Childhood Research Quarterly”, 33, 4: 64–76.pl_PL
dc.referencesSprawozdanie Rady Ministrów z realizacji ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2016 r., poz. 157) w 2015 r.pl_PL
dc.referencesStipek D. J., Byler P. (1997) Early Childhood Education Teachers: Do They Practice What they Preach?, “Early Childhood Research Quarterly”, l2, 3: 305–325.pl_PL
dc.referencesTelka L. (2005) Doskonalenie kompetencji zawodowych opiekunek we wspieraniu rozwoju małego dziecka w żłobku in: Wspólnie z dziećmi. O wspieraniu rozwoju małego dziecka. Praktyka i teoria. Miejski Zespół Żłobków w Łodzi, H. Mazur, L. Przybylska, A. Rudyk, M. Świercz, L. Telka, B. Wolska (ed.), Łódź, Oficyna Wydawnicza Tercja: 354–362.pl_PL
dc.referencesUstawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z dnia 4 lutego (Dz.U. z 2011 r., nr 45, poz. 235). [Act of 4 February 2011 on the care for children under the age of three].pl_PL
dc.referencesVermeer H. J., van Ijzendoorn M. H., de Kruif R. E. L., Fukkink R. G., Tavecchio L. W. C., Riksen-Walraven, J. M., van Zeijl J. (2008) Child Care in the Netherlands: trends in Quality over the years 1995–2005, “The Journal of Genetic Psychology”, 169, 4: 360–385.pl_PL
dc.contributor.authorEmailolga.wyslowska@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.05.07
dc.relation.volume5en_GB


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord