dc.contributor.author | Telka, Lucyna | |
dc.date.accessioned | 2018-06-04T10:55:22Z | |
dc.date.available | 2018-06-04T10:55:22Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/24946 | |
dc.description.abstract | An educator of a child in a crèche undertakes a reflection on the educational activities and their orientation in a theoretical sense. Together with the co-operating educators, such person takes up “intellectual professional life”, for instance, by developing a pedagogical project, preparing tools for observing events in the practice field, conducting meetings and discussions concerning the information gathered to ensure shaping a balanced relationship with the child. One of the possible choices, among non-directive concepts of education, is to accompany the child in its development. Getting to know this concept and its application in practice is not achieved without difficulty. | en_GB |
dc.description.abstract | Wychowawca małego dziecka w żłobku podejmuje namysł dotyczący działań wychowawczych i tego, co je orientuje w sensie teoretycznym. Wspólnie ze współpracującymi wychowawcami podejmuje „intelektualne życie profesjonalne”, na przykład poprzez opracowywanie projektu pedagogicznego, przygotowywanie narzędzi obserwacji zdarzeń z pola praktyki, przeprowadzanie spotkań i rozmów na temat zgromadzonych informacji, by dbać o kształtowanie zrównoważonych relacji z dzieckiem. Wśród niedyrektywnych koncepcji wychowania jedną z możliwych do wyboru jest towarzyszenie w rozwoju dziecka. Jej poznawanie i aplikowanie w praktyce realizowane jest nie bez trudności. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2 | |
dc.subject | accompanying in development | en_GB |
dc.subject | intellectual professional life of educators | en_GB |
dc.subject | non-directive concept of education | en_GB |
dc.subject | educator of a young child | en_GB |
dc.subject | towarzyszenie w rozwoju | pl_PL |
dc.subject | intelektualne życie profesjonalne wychowawców | pl_PL |
dc.subject | niedyrektywna koncepcja wychowania | pl_PL |
dc.subject | wychowawca małego dziecka | pl_PL |
dc.title | Wychowawca małego dziecka – „intelektualne życie profesjonalne” | pl_PL |
dc.title.alternative | A young child educator – "intellectual professional life” | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017 | pl_PL |
dc.page.number | 11-29 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Dr hab., Professor at the University of Lodz, employee of the Department of Social Pedagogy. Her research interests concern substitute custody, primarily in family substitute environments and shaping a workshop by a young children tutor for the sake of accompanying a child in a nursery. | |
dc.identifier.eissn | - | |
dc.references | Appell G. (1995) Quelle observation pour accompagner un enfant en collectivité w: M.-B. Lacroix, M. Monmayrant, Les liens d’émerveillement. L’observation des nurrissons selon Esther Bick et ses applications, Érès, Paris 1995, s. 99–106. | pl_PL |
dc.references | Barbier J.-M. (2016) Leksykon analizy aktywności. Konceptualizacje zwyczajowych pojęć, przekł. E. Marynowicz-Hetka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | David M., Appell G. (1973) Lóczy ou le maternage insolite, Scarabée, Paris. | pl_PL |
dc.references | Dolto F. (1985) La cause des enfants, Paris, Ed. R. Laffont. | pl_PL |
dc.references | Dolto F. (2002) Zrozumieć dziecko. Rozmowy o wychowaniu, tłum. E. Pawlikowska, D. Ben Ghorbal, Warszawa, Jacek Santorski Co Wydawnictwo. | pl_PL |
dc.references | Elliot L. (2003) Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia, Poznań, Media Rodzina. | pl_PL |
dc.references | Falk J. (1999) Relacja dziecko – dorosły w domu małych dzieci: szacunek, bezpieczeństwo, autonomia w: Relacja dorosły – dziecko w opiece zastępczej, M. Kolankiewicz (red.), Warszawa, Dom Małych Dzieci im. Ks. G.P. Baudouina i Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 7–12. | pl_PL |
dc.references | Fontaine A.-M. (2016) L’observation professionnelle des jeunes enfants. Un travail d’équipe, Savigny-sur Orge, Édition Philippe Duval. | pl_PL |
dc.references | Maj A. (2010) Koncepcja edukacji przedszkolnej w Reggio Emilia we Włoszech w: Edukacja alternatywna w XXI wieku, Z. Melosik, B. Śliwerski (red.), Poznań–Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 165–174. | pl_PL |
dc.references | Marynowicz-Hetka E. (2005) Towarzyszenie w rozwoju dziecku i jego rodzinie. Kilka uwag na rozpoczęcie debaty w: Wspólnie z dziećmi. Opis zabaw realizowanych w łódzkich żłobkach, H. Mazur, L. Przybylska, A. Rudyk, M. Świercz, L. Telka, B. Wolska (red.), Łódź, Wydawnictwo A21, s. 341–345. | pl_PL |
dc.references | Marynowicz-Hetka E. (2006) Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki T. 1, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Mellier D. (2000) L’inconsient a la crèche. Dynamique des équips et accueil des bébés, Issy-les-Moulineaux, ESF. | pl_PL |
dc.references | Mercader P., Ciccone A. (2003) La formation des praticiens du social. Accompagner une crise migratoire w: La formation et action dans le travail social pour L’Europe d’aujourd’hui. Le défi et la diversité des solutions, Ch. Labonté-Roset, E. Marynowicz-Hetka, J. Szmagalski (red.), Katowice, Wydawnictwo „Śląsk”, s. 311–320. | pl_PL |
dc.references | Napiórska A. (2017) Jak oni pracują, Warszawa, Grupa Wydawnicza Foksal. | pl_PL |
dc.references | Ogrodzińska T. (2010) Żłobki w San Miniato w: Bo jakie początki, takie będzie wszystko, T. Ogrodzińska (red.), Warszawa, Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego, s. 79–83. | pl_PL |
dc.references | Pacholczyk M. (2012) Edukacja w żłobkach w San Miniato jako przestrzeń rozwoju społecznego dzieci oraz współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 4, s. 86–97. | pl_PL |
dc.references | Podracki J. (2003) Słowa i ludzie. Szkice o języku polskim i kulturze, Warszawa, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”. | pl_PL |
dc.references | Radlińska H. (1961) Pedagogika społeczna, Wrocław, Warszawa, Kraków, Ossolineum. | pl_PL |
dc.references | Rameau L., Serres J. (2016) Les pratiques pédagogiques des crèches. À l’appui de la recherche, Savigny-sur Orge, Édition Philippe Duval. | pl_PL |
dc.references | Telka L. (2009) Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno-pedagogiczne na przykładzie żłobków, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Telka L. (2012) Wspieranie autonomii małego dziecka w placówce – wychowanek i wychowawca, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 4 (19), s. 6–20. | pl_PL |
dc.references | Telka L. (2016) Ku autonomii wychowawcy w: Pedagog społeczny. Teoria i praktyka działalności społecznej, A. Żukiewicz (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 107–124. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | lucyna.telka@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.05.02 | |
dc.relation.volume | 5 | pl_PL |