Show simple item record

dc.contributor.authorZacharow, Sebastian
dc.date.accessioned2018-05-09T13:22:12Z
dc.date.available2018-05-09T13:22:12Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1505-9065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24697
dc.description.abstractThe play of Antonine Maillet La Sagouine was written over 200 years after the brutal expulsion of the Akadians from Canada. The heroine of the monodrama is an Akadian called Sagouine, a laundress and a wife of a fisherman. She never learnt to read or write. She can however narrate and does so with a lot of charm. The play is full of descriptions of people and situations, which strongly act on the imagination of the receiver contributing to the rhetorical function of placere. Stylistic treatments used by the heroine to revive descriptions arise from the cultural context (the heroine often emphasizes her lack of any education) and the particular viewer, and the descriptions themselves are an example of the creation of hypotyposis by modest means. Thus the article stresses that hypotyposis is not a figure reserved only for “great” classical works, but is also used in contemporary literature, the theater, or, as in the case of La Sagouine, in radio broadcasting.en_GB
dc.description.abstractSztuka teatralna Antonine Maillet La Sagouine napisana została ponad 200 lat po brutalnym wygnaniu Akadian z Kanady. Bohaterką tego monodramu jest Akadianka nazywana Sagouine, praczka, żona rybaka. Nigdy nie nauczyła się pisać ani czytać. Potrafi natomiast opowiadać, i robi to z dużym wdziękiem. Sztuka pełna jest opisów osób i sytuacji, które silnie działają na wyobraźnię odbiorców przyczyniając się do retorycznego placere. Zabiegi stylistyczne używane przez bohaterkę w celu ożywienia opisów wynikają z kontekstu kulturowego (bohaterka często podkreśla swój brak jakiegokolwiek wykształcenia) oraz określonego widza, a same opisy są przykładem stosowania dwóch figur, ekfrazy i hypotypozy, za pomocą skromnych środków. Tym samym artykuł podkreśla, że hypotypoza nie jest figurą zarezerwowaną dla „wielkich” dzieł klasycznych, ale znaj- duje zastosowanie we współczesnej literaturze, teatrze, czy, jak w przypadku La Sagouine, w audy- cjach radiowych.pl_PL
dc.language.isofrfr_FR
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegofr_FR
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; 11
dc.subjectrhetoricen_GB
dc.subjectcanadian theatreen_GB
dc.subjectAcadiansen_GB
dc.subjectAntonine Mailleten_GB
dc.subjectretorykapl_PL
dc.subjectteatr kanadyjskipl_PL
dc.subjectAkadianiepl_PL
dc.subjectAntonine Mailletpl_PL
dc.titleUne rhétorique pour faire revivre un monde oublié : de lʼekphrasis à lʼhypotypose dans La Sagouine dʼAntonine Mailletfr_FR
dc.title.alternativeThe Rhetoric which Recreates a Forgotten World: From Ekphrasis to Hypotyposis in La Sagouine by Antonine Mailleten_GB
dc.title.alternativeRetoryka, która odtwarza zapomniany świat: od ekfrazy do hypotypozy w La Sagouine Antonine Mailletpl_PL
dc.typeArticlefr_FR
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016fr_FR
dc.page.number275-286
dc.contributor.authorAffiliationUniversité de Łódź
dc.identifier.eissn2449-8831
dc.referencesAbramowicz, Maciej, Le Québec. Au cœur de la francophonie, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1999pl_PL
dc.referencesArchambault, Maryel, « La Sagouine dʼAntonine Maillet et lʼouvrier québecois dʼYvon Deschamps : deux rhétoriques de la dénonciation sociale, deux systèmes de mise en représentation de la classe populaire », LittéRéalité 5, 1993/1994, p. 61-62pl_PL
dc.referencesCaillois, Roger, Rencontres, Paris, Presses Universitaire de France, 1978pl_PL
dc.referencesDavis, Rocío, Baena, Rosalía, Tricks with a Glass: Writing Ethnicity in Canada, Amsterdam / Atlanta, Éditions Rodopi B.V., 2000pl_PL
dc.referencesDesmeules, Georges, Lahaie, Christine, Les Personnages du théâtre québecois, Québec, Lʼinstant même, 1999pl_PL
dc.referencesGardes-Tamine, Joëlle, Hubert, Marie-Claude, Dictionnaire de critique littéraire, Paris, Armand Colin, 1993pl_PL
dc.referencesHolland, Ronald Francis, Les Sources dʼinspiration chez Antonine Maillet et quelques écrivains africains, The University of British Columbia, 1980pl_PL
dc.referencesKibédi Varga, Áron, Rhétorique et littérature, Paris, Klincksieck, 2002pl_PL
dc.referencesLeplatre, Olivier, « La violence déchirante de lʼhypotypose : représentation de lʼévénement dans le théâtre de Racine », Cahiers en ligne du GEMCA, vol. 2, 2011, p. 35-69 ; URL : http://gemca.fltr.ucl.ac.be/docs/cahiers/GEMCA_cahiers_2_2011_002.pdfpl_PL
dc.referencesMaillet, Antonine, La Sagouine, Ottawa, Leméac, 1971pl_PL
dc.referencesMolinié, Georges, Dictionnaire de rhétorique, Paris, Librairie Générale Française, 1992 Morency, Jean, Finney, James de, « La représentation de lʼespace dans les œuvres de Gabrielle Roy et dʼAntonine Maillet », Francophonies dʼAmériques, no 8, 1998, p. 14-15pl_PL
dc.referencesMorier, Henri, Dictionnaire de poétique et de rhétorique, Paris, P.U.F., 1998pl_PL
dc.referencesPaget, Elsie, « La Sagouine » dʼAntonine Maillet : une œuvre brechtienne ?, Hamilton, Ontario, McMaster University, 1984pl_PL
dc.referencesPerelman, Chaïm, LʼEmpire rhétorique. Rhétorique et argumentation, Paris, Vrin, 2002pl_PL
dc.referencesShek, Ben, « Thèmes et structures de la contestation dans la Sagouine dʼAntonine Maillet », Voix et Images vol. 1, no 12, 1975, p. 206-219pl_PL
dc.referencesUbersfeld, Anne, LʼÉcole du spectateur, Paris, Les Éditions sociales, 1981pl_PL
dc.contributor.authorEmailsebastian.zacharow@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9065.11.21


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record