Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKoźluk, Magdalena
dc.date.accessioned2018-05-09T13:22:11Z
dc.date.available2018-05-09T13:22:11Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1505-9065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24695
dc.description.abstractOvid’s Metamorphoses are an excellent text for the study of figures of speech, and in particular over hypotyposis (euidentia). Often hypotyposis, occurring in the company of other figures (enumeratio, accumulare res, comparatio, gradatio), plays a unique role in ovidian narrative form, especially at the key time of change – metamorphosis, which is the passage of one being to another. This article has traced mainly fragments that accurately (perspicuitas) and convincingly (persuasio) show the change of the human body, from the point of view of physiognomy and anatomy. Stories of Daphne, Myrrh, Ocyrhoé, Aglaulus or Niobe, are just some examples that were used for analysis to investigate what is the essence of hypotyposis at the time of change. The main aim of this article was to show the way, which was used by Ovid, the Latin poet, to stir in the reader the strongest of feelings (mouere).en_GB
dc.description.abstractMetamorfozy Owidiusza stanowią doskonały materiał do badań nad figurami retorycznymi, a w szczególności nad hipotypozą (euidentia). Występująca bowiem często w towarzystwie innych figur (enumeratio, accumulare res, comparatio, gradatio) hipotypoza, odgrywa wyjątkową rolę w owidiańskiej narracji, a zwłaszcza w momencie kluczowym dla każdej przemiany, jakim jest płynne przejście jednego bytu w drugi. W niniejszej pracy zostały prześledzone głównie fragmenty, które zarówno w sposób dokładny (perspicuitas), jak i przekonujący (persuasio) ukazują zmieniające się ludzkie ciało z punktu widzenia fizjonomii i anatomii. Historie Dafne, Myrry, Ocyrhoé, Aglauros czy Niobe, to tylko niektóre przykłady, które posłużyły do analiz w celu zbadania, na czym polegała istota hypotypozy w momencie przemiany. Celem artykułu było również ukazanie, w jaki sposób łaciński poeta korzystał z tej silnej pod względem natury figury retorycznej (figura ad delectandum), aby wzbudzić u czytelnika jak najgłębsze przeżycia (mouere).pl_PL
dc.language.isofrfr_FR
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegofr_FR
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; 11
dc.subjecttransformationen_GB
dc.subjecthuman bodyen_GB
dc.subjectanatomyen_GB
dc.subjecthypotyposisen_GB
dc.subjectblooden_GB
dc.subjectrhetoricen_GB
dc.subjectOviden_GB
dc.subjectprzemianapl_PL
dc.subjectludzkie ciałopl_PL
dc.subjectanatomiapl_PL
dc.subjecthypotypozapl_PL
dc.subjectkrewpl_PL
dc.subjectretorykapl_PL
dc.subjectOwidiuszpl_PL
dc.titleL’hypotypose dans les Métamorphoses d’Ovidefr_FR
dc.title.alternativeHypotyposis in Ovid’s Metamorphosesen_GB
dc.title.alternativeHypotypoza w Metamorfozach Owidiuszapl_PL
dc.typeArticlefr_FR
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016fr_FR
dc.page.number9-24
dc.identifier.eissn2449-8831
dc.referencesCasanova-Robin, Hélène, « Figures hybrides dans les Métamorphoses d’Ovide, l’exemple des dendrophories et leur réception chez un poète latin de la Renaissance », Aisthe, no 4, 2009, p. 18-37pl_PL
dc.referencesCalboli-Montefusco, Lucia, « Ἐνάργεια et ἐνέργεια : l’évidence d’une demonstration qui signifie les choses en acte (Rhet. Her. 4, 68) », in : Mireille Armisen-Marchetti (éd.), Demonstrare. Voir et faire voir : forme de la demonstration à Rome, Pallas, 69, Toulouse, 2005, p. 43-58pl_PL
dc.referencesDross, Juliette, « Texte, image et imagination : le développement de la rhétorique de l’évidence à Rome », Pallas, no 93, 2013, 269-279 ; URL : http://pallas.revues.org/1513 ; consulté le 16 mars 2016pl_PL
dc.referencesFeldherr, Andrew, “Metamorphosis in the Metamorphoses”, in : The Cambridge Companion to Ovid, ed. Philip Hardie, Cambridge University Press, 2002, p. 163-178pl_PL
dc.referencesGimaret, Antoinette, « Représenter le corps anatomisé aux XVIe et XVIIe siècles : entre curiosité et vanité », Études Épistémè, no 27, 2015 ; URL : http://episteme.revues.org/501 ; consulté le 26 juin 2016pl_PL
dc.referencesJouteur, Isabelle, « L’image mobile de la métamorphose dans les Métamorphoses d’Ovide, ou la merveilleuse ekphrasis du monstrum (à propos de Cadmus, IV, 571-591) », Revue La Licorne, no 101, 2013 ; URL : http://licorne.edel.univ-poitiers.fr/document5384.php ; consulté le 28 juin 2016pl_PL
dc.referencesLausberg, Heinrich, Handbook of Literary Rhetoric: A Foundationf or Literary Study. Foreword by George A. Kennedy. Trans. Matthew T. Bliss, Annemiek Jansen, Jansen and David. Orton, ed. David. E. Orton, R. Dean Anderson, Leiden, E.J. Brill, 1998pl_PL
dc.referencesLe Bozec, Yves, « L’hypotypose : un essai de définition formelle », L’Information Grammaticale, no 92, 2002, p. 3-7pl_PL
dc.referencesNéraudau, Jean-Pierre, Ovide ou les dissidences du poète, Paris, Hystrix, 1989pl_PL
dc.referencesOvide, Les Métamorphoses, texte établi et traduit par Georges Lafaye, Paris, Les Belles Lettres, t. I, (I-V), 1961 ; t. II (VI-X), 1965 ; t. III (XI-XV), 1930pl_PL
dc.referencesPlett, Heinrich F., Enargeia in Classical Antiquity and the Early Modern Age, Brill, 2012pl_PL
dc.referencesQuintilien, Institution oratoire, texte établi et traduit par Jean Cousin, Paris, Les Belles Lettres, t. IV (liv. VI-VII), 1977 ; t. V (liv. VIII-IX), 1978pl_PL
dc.referencesRivère de Carles, Nathalie, « Sous la lame, point d’essence ? L’excoriation dans le théâtre de la Renaissance », Revue Epistémocritique, Littérature et Savoirs, 2012, n.p. ; URL : www.epistemocritique.org/spip.php?article285lang=fr ; consulté le 27 juin 2016pl_PL
dc.referencesVial, Hélène, La Métamorphose dans les Métamorphoses d’Ovide. Étude sur l’art de la variation, Paris, Les Belles Lettres, 2010pl_PL
dc.referencesZangara, Adriana, Voir l’histoire. Théories anciennes du récit historique, IIe siècle avant J.-C. – IIe après J.-C., Paris, Vrin, 2007pl_PL
dc.contributor.authorEmailmagdakozluk@yahoo.fr
dc.identifier.doi10.18778/1505-9065.11.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord