Show simple item record

dc.contributor.authorKozielski, Robert
dc.contributor.editorGrzegorczyk, Wojciech
dc.date.accessioned2017-12-19T10:12:55Z
dc.date.available2017-12-19T10:12:55Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationKozielski R., Ewolucja marketingu – wymiar historyczny i naukowy, [w:] Grzegorczyk W., (red.), Marketing w obliczu nowych wyzwań rynkowych. Księga jubileuszowa z okazji 70-lecia Profesora Gregora, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 81-98, doi: 10.18778/7969-046-6.09pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-046-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23656
dc.descriptionNie ma pełnej jasności od jakiej daty należy liczyć rozwój marketingu. R. Fullerton uważa, iż początków marketingu doszukiwać się trzeba w rozpoczęciu rewolucji przemysłowej w Wielkiej Brytanii w latach siedemdziesiątych XVIII wieku, a w połowie XIX wieku w Niemczech i ponownie w Wielkiej Brytanii. A. Sagan, opierając się na źródłach R. Bartelsa wskazuje na początek XX wieku jako datę powstania idei i myśli marketingowych. Z kolei, analizując programy akademickie i źródła literaturowe, J. Hagerty pisze, iż przedmiot wykładany na uczelniach z nazwą „marketing” pojawił się w Harvard School of Business Administration w 1909 roku, a w 1915 r. ukazała się książka, która w tytule miała słowo „marketing” . Można także spotkać się z twierdzeniem, że początków rozwoju marketingu doszukiwać się należy raczej w okresie po drugiej wojnie światowej. Bezsporne jednak pozostaje to, iż marketing ma już kilkudziesięcioletnią historię i wciąż toczy się dyskusja, czym w rzeczywistości on jest. Jego wielowymiarowość, przejawiająca się tym, iż marketing korzysta m.in. z socjologii, ekonomii i psychologii, a także antropologii, demografii, nauk politycznych czy historii sprawia, że obszar jego zainteresowania, aktywności, rozwoju wykracza znacznie poza tradycyjnie rozumianą sferę działań marketingowych firmy8. Celem artykułu jest identyfikacja naukowych podstaw marketingu i etapów jego ewolucji, a na tym gruncie wskazanie na kierunki jego przyszłego rozwoju.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofGrzegorczyk W., (red.), Marketing w obliczu nowych wyzwań rynkowych. Księga jubileuszowa z okazji 70-lecia Profesora Gregora, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectmarketingpl_PL
dc.subjectewolucja marketingupl_PL
dc.titleEwolucja marketingu – wymiar historyczny i naukowypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013pl_PL
dc.page.number81-98pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Marketingu, 90-237 Łódź, ul. Matejki 22/26pl_PL
dc.referencesAmbler T., Marketing and the Bottom Line, Prentice Hall, London 2003pl_PL
dc.referencesAmbler T., Kokkinaki F., Puntoni S., Riley D., Assessing Market Performance – The Current State of Metrics, Centre for Marketing, London Business School, Working Paper 2001, Septemberpl_PL
dc.referencesAlderson W., A Marketing View of Competition, „Journal of Marketing” 1937, vol. 1pl_PL
dc.referencesAlderson W., Marketing Behavior and Executive Action, Richard D. Irwin, Homewood 1957pl_PL
dc.referencesAnderson W., Cox R., Towards a Theory of Marketing, „Journal of Marketing” 1948, vol. XIIIpl_PL
dc.referencesBartels R., Can Marketing Be a Science?, „Journal of Marketing” 1951, vol. 15pl_PL
dc.referencesBartels R., Development of Marketing Though – a Brief History, [w:] G. Schwarz, Science in Marketing, J. Wiley & Sons, New York 1965pl_PL
dc.referencesBartels R., Development of Marketing Thought, Homewood, Irwin Press, Chicago, IL 1962pl_PL
dc.referencesBartels R., The History of Marketing Thought, Gorsuch Scarisbrick Pub, New York 1988pl_PL
dc.referencesBartels R., The Identity Crisis in Marketing, „Journal of Marketing” 1974, Octoberpl_PL
dc.referencesBartels R., Sociologists and Marketologists, „Journal of Marketing” 1959, vol. 24pl_PL
dc.referencesBartels R., Beckman T.N., Cullman W.A., Davidson W.R., Davis J.H., Doody A.F., Engel J.F., Heskett J.L., Howel R.A., Miner R.B., Morgenroth W.M., Stern L.W., Yocum J.C., A Statement of Marketing Philosophy, „Journal of Marketing” 1965, vol. 29pl_PL
dc.referencesBerry L.L., Relationship Marketing, [w:] L.L. Berry, L. Schostack, G.D. Upah, Emerging Perspectives of Services Marketing, American Marketing Association, Chicago 1983pl_PL
dc.referencesBiałecki K., Gołębiowski T., W poszukiwaniu tożsamości marketingu – marketing a ekonomia i zarządzanie, [w:] Kontrowersje wokół marketingu w Polsce – tożsamość, etyka, przyszłość, red. L. Garbarski, Wyd. Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie, Warszawa 2004pl_PL
dc.referencesBrady J., Davis I., Marketing’s Mid-Life Crisis, „The McKinsey Quarterly” 1993, vol. 2pl_PL
dc.referencesBrownlie D., Saren M., The Four Ps of the Marketing Concept: Prescriptive, Polemical, Permanent and Problematical, „European Journal of Marketing” 1991, vol. 26pl_PL
dc.referencesBussiere D., Evidence of a Marketing Periodic Literature Within the American Economic Association: 1895–1936, „Journal of Macromarketing” 2000, vol. 20pl_PL
dc.referencesCeluch K.G., Kasouf C. J., Peruvemba V., The Effects of Perceived Market and Learning Orientation on Assessed Organizational Capabilities, „Industrial Marketing Management” 2000, vol. 31pl_PL
dc.referencesChaffey D., E-Business and E-Commerce Management, Prentice Hall, Harlow 2006pl_PL
dc.referencesChaffey D., Eblis-Chadwick F., Johnston K., Mayer R., Internet Marketing – Strategy, Implementation and Practice, Prentice Hall, London 2000pl_PL
dc.referencesCherington P.T., The Elements of Marketing, Macmillan, New York 1920pl_PL
dc.referencesClark F.E., Principles of Marketing, Macmillan, New York 1922pl_PL
dc.referencesConverse P.D., The Development of the Science of Marketing – An Exploratory Survey, „Journal of Marketing” 1945, vol. 10pl_PL
dc.referencesConverse P.D., The Elements of Marketing, Prentice Hall, New York 1935pl_PL
dc.referencesCoopers & Lybrand, Marketing on the Crossroads, Coopers & Lybrand 1994pl_PL
dc.referencesDay G.S., The Capabilities of Market-Driven Organizations, „Journal of Marketing” 1994, vol. 58pl_PL
dc.referencesDrucker P.F., The Practice of Management, Hopper and Row, New York 1954pl_PL
dc.referencesFeder R.A., How to Measure Marketing Performance, „Harvard Business Review” 1965, May/Junepl_PL
dc.referencesFullerton R.A., How Modern is Modern Marketing? Marketing’s Evolution and the Myth of the “Production Era”, „Journal of Marketing” 1988, vol. 52pl_PL
dc.referencesGregor B., Stawiszyński M., E-Commerce, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz– Łódź 2002pl_PL
dc.referencesGronroos Ch., A Service Quality Model and its Marketing Implications, „European Journal of Marketing” 1988, vol. 18pl_PL
dc.referencesGummesson E., The New Marketing – Developing Long-Term Interactive Relationships, „Long Range Planning” 1987, vol. 20/4pl_PL
dc.referencesHagerty J.E., Experiences of an Early Marketing Teacher, „Journal of Marketing” 1936, vol. 1, Julypl_PL
dc.referencesHoward J.A., Marketing Management – Analysis and Planning, Richard D. Irwin, Homewood 1957pl_PL
dc.referencesHowell Ch., Toward a History of Management Thought, Business and Economic History, vol. 21, Fall 1995pl_PL
dc.referencesJonassen C.T., Contributions of Sociology to Marketing, „Journal of Marketing” 1959, Octoberpl_PL
dc.referencesJones D.G.B., Monieson D.D., Early Development of the Philosophy of Marketing Thought, „Journal of Marketing” 1990, vol. 54pl_PL
dc.referencesJones D.G.B., Shaw E.H., A History of Marketing Thought, [w:] B.A. Weitz, R. Wensley, Handbook of Marketing, Sage Publications, Thousand Oaks 2002pl_PL
dc.referencesJones E.D., The Larger Aspects of Private Business, Mill Supplies, vol. 1. 1911pl_PL
dc.referencesKerin R.A., In Pursuit of an Ideal – The Editorial and Literary History of the Journal of Marketing, „Journal of Marketing” 1996, vol. 60pl_PL
dc.referencesKohli A.K., Jaworski B.J., Market Orientation – The Construct, Research Proposition and Managerial Implications, „Journal of Marketing” 1990, vol. 54pl_PL
dc.referencesKotler Ph., Marketing Management – Analysis, Planning and Control, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ 1967pl_PL
dc.referencesLenskold J.D., Marketing ROI – the Path to Campaign, Customer, and Corporate Profitability, McGraw Hill, New York 2003pl_PL
dc.referencesLevitt T., Marketing Myopia, „Harvard Business Review” 1960, vol. 38pl_PL
dc.referencesMarshall A., Principles of Economics (1890), Reprint, Macmillan, London 1927pl_PL
dc.referencesMaynard H.H., Weidler W.C., Beckman T.N., Principles of Marketing, Ronald Press Company, New York 1927pl_PL
dc.referencesMcCarthy E.J., Basic Marketing – A Managerial Approach, Richard D. Irwin, Homewood 1960pl_PL
dc.referencesMcKitterick J.B., What is Marketing Management Concept, [w:] F.M. Bass, Frontiers of Marketing Thought and Science, American Marketing Association, Chicago 1957pl_PL
dc.referencesMyers J.G., Massy W.F., Greyser S.A., Marketing Research and Knowledge Development, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ 1980pl_PL
dc.referencesNarver J.C., Slater S.F., The Effect of a Market Orientation on Business Profitability, „Journal of Marketing” 1990, vol. 54pl_PL
dc.referencesNystrom P., The Economics of Retailing, vol. 1/2, Ronald Press, New York 1915pl_PL
dc.referencesPeelen E., Customer Relationship Management, Prentice Hall, New York, 2005pl_PL
dc.referencesSagan A., Teoretyczne podstawy marketingu – 50 lat poszukiwań, „Marketing i Rynek” 2000, nr 7pl_PL
dc.referencesSavitt R., Pre-Aldersonian Antecedents to Macromarketing – Insights from the Textual Literature, „Journal of the Academy of Marketing Science”1990, vol. 18pl_PL
dc.referencesSay J., A Treatise on the Political Economy: Wells and Lilly, Boston 1821pl_PL
dc.referencesShapiro B.P., What the Hell is “Market Oriented’?, „Harvard Business Review” 1988, November–Decemberpl_PL
dc.referencesShaw R., Improving Marketing Effectiveness, Economist Newspaper Ltd., London 1998pl_PL
dc.referencesShaw A., Some Problems in Market Distribution, „Quarterly Journal of Economics” 1912, vol. 12pl_PL
dc.referencesSheth J.N., Sisodia R.S., Does Marketing Need Reform?, „Journal of Marketing” 2005, vol. 69pl_PL
dc.referencesSlater S.F., Narver J.C., Market Orientation and the Learning Organization, „Journal of Marketing” 1995, vol. 59pl_PL
dc.referencesSmith A., A Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations (1776), Reprint, W. Strahan and T. Cadell, London 1904pl_PL
dc.referencesSterne J., World Wide Web Marketing, Wiley, New York 1999pl_PL
dc.referencesVargo S.L., Lusch R.F., Evolving to a New Dominant Logic for Marketing, „Journal of Marketing” 2004, vol. 68pl_PL
dc.referencesWebster F.E., Executing the New Marketing Concept, „Marketing Management” 1994, vol. 3pl_PL
dc.referencesWebster F.E., Marketing Management in Changing Times, „Marketing Management” 2002, January/Februarypl_PL
dc.referencesWilson H., Daniel E., McDonald M., Factors for Success in Customer Relationship Management (CRM) Systems, „Journal of Marketing Management” 2002, vol. 18/1pl_PL
dc.referencesZeithaml V.A., Parasuraman A., Berry L.L., Problems and Strategies in Services Marketing, „Journal of Marketing” 1985, vol. 49http://cepa.newschool.edu/ het/schools/historic.htmpl_PL
dc.referencesŻabiński L., O niektórych argumentach krytyki marketingu jako dyscypliny nauki – polemicznie, [w:], Kontrowersje wokół marketingu w Polsce – tożsamość, etyka, przyszłość, red. L. Garbarski, Wyd. Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie, Warszawa 2004pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-046-6.09


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska