Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRadzikowska, Dorota
dc.date.accessioned2017-12-13T09:42:16Z
dc.date.available2017-12-13T09:42:16Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationRadzikowska D., Pomiędzy reformami. Edukacja początkowa w polskich reformach oświatowych w latach 1932-1961, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, doi: 10.18778/7969-681-9pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-681-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/23605
dc.descriptionW pracy zawarta została analiza reform programowo-strukturalnych wprowadzanych w Polsce na pierwszym szczeblu kształcenia w szkole podstawowej w latach 1932-1961. Wśród kryteriów analizowania kolejnych reform znalazły się: źródła, uwarunkowania i ogólne założenia reformy, miejsce edukacji początkowej w strukturze systemu oświatowego, cele i zadania tej edukacji w świetle założeń reformy, a także treści i programy nauczania dopuszczone do użytku na szczeblu edukacji początkowej wraz z metodami nauczania, formami organizacyjnymi pracy oraz środkami dydaktycznymi zalecanymi przez autorów programów i opracowań metodycznych. Zakres chronologiczny pracy zamyka się w latach 1932-1961, jednak dla określenia kontekstu i pełniejszego zobrazowania opisywanych reform oraz wskazania na ewolucyjny charakter zmian konieczne były odwołania do przeszłości, pokazujące zasadnicze tendencje, które poprzedzały pierwszą charakteryzowaną w pracy reformę.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectedukacja początkowapl_PL
dc.subjectreforma szkolnictwa z 1932 rokupl_PL
dc.subjectprogramy nauczaniapl_PL
dc.subjectreforma oświatowa z 1961 rokupl_PL
dc.titlePomiędzy reformami. Edukacja początkowa w polskich reformach oświatowych w latach 1932-1961pl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number149pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej, 91-408 Łódź, ul. Pomorska 46/48pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-682-6
dc.referencesAAN, KC PZPR, sygn. 295/VII – 50, Sprawy resortu z dnia 15 XI 1944 r.pl_PL
dc.referencesAAN, PRM, sygn. 98–2, k. 37.pl_PL
dc.referencesAAN, PRM. Rektyf. 22, teczka 73, k. 3.pl_PL
dc.referencesAAN, PRM. Rektyf. 24, sygn. 7, k. 36.pl_PL
dc.referencesAAN, PRM. Rektyf. 24, teczka 6, k. 24, Expose Bartla wygłoszone w Senacie dnia 30 lipca 1926 r.pl_PL
dc.referencesAAN, PZPR, KC PPR, Wydział Oświaty i Kultury, sygn. XVII/44 (k. nlb.).pl_PL
dc.referencesAAN, zesp. Min. Ośw., Dep. II Szkol. Ogólnokszt., Legislacja 35/4, druk R-469/46, Dekret o organizacji, utrzymaniu i budowie publicznych szkół powszechnych (Projekt).pl_PL
dc.referencesAAN, zesp. Min. Ośw., Dep. Reformy Szkolnictwa, Wytyczne dla pracy nad programami nauczania, 1948, t. 108/4.pl_PL
dc.referencesAAN, zesp. Min. Ośw., Dep. VI Reformy Szkolnictwa, nr 106/4, druk R-1204/46, Ustawa o organizacji oświaty i wychowania (Projekt).pl_PL
dc.referencesAZNP, sygn. 1/109, t. 1, Protokół z posiedzenia ZG ZZNPSS, z 16 I 1932 r.pl_PL
dc.referencesCA KC PZPR, 295/VII-4. Protokół posiedzenia Sekretariatu KC PPR, 26 I 1948.pl_PL
dc.referencesDzU Dep. WRiOP Tymczasowej Rady Stanu Królestwa Polskiego, 1917, nr 1, poz. 1.pl_PL
dc.referencesDzU Ministerstwa WRiOP, 1919, nr 2, poz. 2; 1922, nr 12, poz. 110, 111; 1929, nr 1, poz. 1; 1932, nr 4, poz. 39; nr 33, poz. 343; 1933, nr 4, poz. 86; nr 14, poz. 194; 1937, nr 8, poz. 231.pl_PL
dc.referencesDzU Ministerstwa Oświaty, 1945, nr 1, poz. 13, 14; nr 2, poz. 62; 1946, nr 5, poz. 138; nr 7, poz. 213; 1947, nr 6, poz. 132; nr 10, poz. 252; 1948, nr 5, poz. 86; nr 7, poz. 127; nr 11, poz. 197; 1949, nr 8, poz. 147; nr 14, poz. 239; 1950, nr 6, poz. 45; 1951, nr 2, poz. 161; nr 12, poz. 152; 1954, nr 9, poz. 68; nr 13, poz. 107; 1955, 7, poz. 57, 61; 1961, nr 9, poz. 102; 1962, nr 5, poz. 64; 1963, nr 32, poz. 160; 1965, nr 13, poz. 145.pl_PL
dc.referencesDz URP, 1920, nr 50, poz. 304; 1921, nr 44, poz. 267; 1922, nr 18, poz. 143; nr 18, poz. 144; nr 60, poz. 537; 1925, nr 126, poz. 898; 1932, nr 38, poz. 343; nr 38, poz. 389; 1945, nr 2, poz. 9; 1946, nr 2, poz. 9.pl_PL
dc.referencesDzU PRL, 1956, nr 9, poz. 52; 1961, nr 32, poz. 160.pl_PL
dc.referencesInstrukcja dla nauczycieli szkół wiejskich i miejskich elementarnych względem ich stanu i obowiązków, Warszawa 1817.pl_PL
dc.referencesInstrukcja do realizacji programu nauczania początkowego, Warszawa 1981.pl_PL
dc.referencesInstrukcja dotycząca planów godzin i programów nauki w publicznych szkołach powszechnych na rok szkolny 1935/1936, Warszawa 1935.pl_PL
dc.referencesInstrukcja programowa dla liceów pedagogicznych na rok szkolny 1957/1958, Warszawa 1957.pl_PL
dc.referencesPlany godzin i materiały programowe na rok szkolny 1945/1946 dla szkół powszechnych i I-ej klasy gimnazjów ogólnokształcących, Warszawa 1945.pl_PL
dc.referencesPlany godzin i programy przejściowe na rok szkolny 1946/1947 dla szkół powszechnych, Warszawa 1946.pl_PL
dc.referencesProgram nauczania ośmioklasowej szkoły podstawowej (tymczasowy), Warszawa 1963.pl_PL
dc.referencesProgram nauczania w szkole podstawowej, Warszawa 1959.pl_PL
dc.referencesProgram nauki w 11-letniej szkole ogólnokształcącej. Projekt, Warszawa 1949.pl_PL
dc.referencesProgram nauki w 11-letniej szkole ogólnokształcącej. Projekt, Warszawa 1950.pl_PL
dc.referencesProgram nauki w 11-letniej szkole ogólnokształcącej. Projekt, Warszawa 1951pl_PL
dc.referencesProgram nauki w 8-letniej szkole podstawowej, projekt, Warszawa 1947.pl_PL
dc.referencesProgram nauki w publicznych szkołach powszechnych III stopnia, Warszawa 1934.pl_PL
dc.referencesProgram nauki w publicznych szkołach powszechnych, Lwów 1931.pl_PL
dc.referencesProgram nauki w szkołach powszechnych siedmioklasowych, Warszawa 1921.pl_PL
dc.referencesProgram szkoły powszechnej jednoklasowej czterooddziałowej i dwuklasowej cztero- i pięciooddziałowej, cz. I, Rozkład godzin i przykłady planów lekcyjnych, cz. III, Wskazówki metodyczne, Warszawa 1918.pl_PL
dc.referencesMały Rocznik Statystyczny, Warszawa 1938.pl_PL
dc.referencesRocznik statystyczny RP, Warszawa 1920.pl_PL
dc.referencesRocznik statystyczny RP, Warszawa 1930.pl_PL
dc.referencesStatystyka polska, GUS, Warszawa 1919.pl_PL
dc.references„Statystyka Szkolnictwa” [Warszawa] 1931/1932; 1937/1938; 1960/1961.pl_PL
dc.referencesSzkolnictwo w liczbach 1945/46, Warszawa 1946.pl_PL
dc.referencesCydzik Z., Wróbel T., Zborowski J., Metodyka nauczania początkowego, Warszawa 1961.pl_PL
dc.referencesCzerwiński S., O nowy ideał wychowawczy szkoły polskiej, [w:] Kongres Pedagogiczny zorganizowany przez Związek Polskiego Nauczycielstwa Szkół Powszechnych i Związek Zawodowy Nauczycielstwa Polskich Szkół Średnich 8–10 lipca 1929 r. w czasie Powszechnej Wystawy Krajowej, Warszawa 1930.pl_PL
dc.referencesDawid J. W., Nauka o rzeczach. Rys jej historycznego rozwoju, podstawy psychologiczne oraz wzory lekcyj, Warszawa 1892.pl_PL
dc.referencesDeklaracja ideowa PZPR. Statut PZPR, Warszawa 1949.pl_PL
dc.referencesDryjański J., Organizacja pracy w klasach łączonych, Warszawa 1951.pl_PL
dc.referencesEncyklopedia XXI wieku, pod red. T. Pilcha, t. I, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesFalski M., Aktualne zagadnienia ustrojowo-organizacyjne szkolnictwa polskiego, Wrocław 1957.pl_PL
dc.referencesFalski M., Kwestie podstawowe w organizacji szkolnictwa powszechnego, Warszawa 1936.pl_PL
dc.referencesFalski M., Materiały do projektu sieci szkół powszechnych na terenie województw: warszawskiego, łódzkiego, kieleckiego, białostockiego, m.st. Warszawa, Warszawa 1921.pl_PL
dc.referencesFalski M., Przewodnik metodyczny do elementarza, Warszawa 1952.pl_PL
dc.referencesFalski M., Reforma nauczania w klasach I–IV, Warszawa 1963.pl_PL
dc.referencesFalski M. (red.), Prace Referatu Statystycznego. Min. WRiOP, Warszawa 1938.pl_PL
dc.referencesGrabski W., O nauczaniu powszechnym i zakładaniu szkół ludowych, Warszawa 1913.pl_PL
dc.referencesHessen S., Struktura i treść szkoły współczesnej, Wrocław 1959.pl_PL
dc.referencesIrzyk S., Dzienny rozkład materiału naukowego dla I klasy szkół powszechnych, Lwów 1936.pl_PL
dc.referencesIrzyk S., Dzienny rozkład materiału naukowego dla II klasy szkół powszechnych, Lwów 1935.pl_PL
dc.referencesIrzyk S., Szczegółowy rozkład materiału naukowego dla publicznych szkół powszechnych 3-, 4- i 5-klasowych, Lwów–Warszawa 1931.pl_PL
dc.referencesJeleńska L., Metodyka pierwszych lat nauczania, Warszawa 1929.pl_PL
dc.referencesJeleńska L., Szkoła kształcąca. Metodyka nauczania w szkole podstawowej, Warszawa 1957.pl_PL
dc.referencesJędrzejewicz J., Reforma szkolnictwa (fragment pamiętnika), Londyn 1972.pl_PL
dc.referencesKonstytucja PRL, Warszawa 1952.pl_PL
dc.referencesKorniszewski F., Maćkowiak J., Maćkowiak A., Nauczanie początkowe. Psychologia – dydaktyka – praktyka, Warszawa 1938.pl_PL
dc.referencesKowalik S., Ludność w wieku lat 3–25 w latach 1945/46–1980/81, „Materiały i Studia”. Pracownia Ustroju i Organizacji PAN, Warszawa 1964, nr 1.pl_PL
dc.referencesKukulski Z. (red.), Źródła do dziejów wychowania i szkolnictwa w Polsce z doby Izby Edukacji Publicznej 1807–1812, Lublin 1931.pl_PL
dc.referencesLinke K., Nauczanie łączne oraz nauczanie języka ojczystego w szkole podstawowej, Warszawa 1933.pl_PL
dc.referencesLubieniecka J., Reforma programu szkolnego Komisji Edukacji Narodowej. Wybór tekstów, Warszawa 1962.pl_PL
dc.referencesMaćkowiak A., Wołoszyn S. (red.), Metodyka pierwszych lat nauczania, Warszawa 1959.pl_PL
dc.referencesMaćkowiakowie J. i A., Jacek liczy. Obserwacje psychologiczne i uwagi dydaktyczne, Warszawa 1958.pl_PL
dc.referencesMaćkowiakowie J. i A., Naturalne drogi nauki czytania i pisania, Poznań 1946.pl_PL
dc.referencesMaćkowiakowie J. i A., Organizacja pracy w klasie pierwszej a nauka czytania i pisania, Poznań 1947.pl_PL
dc.referencesMaćkowiakowie J. i A. (red.), Materiały do metodyki nauczania początkowego. Część ogólna, Warszawa 1953.pl_PL
dc.referencesManifest do Narodu Polskiego, „Rzeczpospolita” 1944, nr 1 z 23 lipca 1944 r.pl_PL
dc.referencesManteuffel T., Centralne władze oświatowe na terenie b. Królestwa Kongresowego 1815–1915, Warszawa 1929.pl_PL
dc.referencesMateriały sprawozdawcze z działalności Ministerstwa Oświaty w okresie od lipca 1944 do grudnia 1946, Warszawa 1948.pl_PL
dc.referencesMateriały z III Krajowego Zjazdu Delegatów ZNP, Warszawa 1951.pl_PL
dc.referencesMittek F., Praktyczna metodyka nauczania w szkole powszechnej, Warszawa 1947.pl_PL
dc.referencesMittek F., Zasady organizacji pracy w szkołach powszechnych dostosowane do statutu publicznych szkół powszechnych i nowych programów nauki, Warszawa–Wilno–Lublin 1939.pl_PL
dc.referencesNormy zaopatrzenia szkoły ogólnokształcącej w pomoce naukowe, materiały, meble i sprzęt szkolny, Warszawa 1952.pl_PL
dc.referencesNowaczyk S. (red.), Materiały dydaktyczne i pomoce naukowe dla klas I–IV. Wzory i wskazówki metodyczne, Warszawa 1962.pl_PL
dc.referencesO szkołę polską. Część III. Pierwszy ogólnopolski wielki zjazd nauczycielski w dniach 14, 15, 16, 17 kwietnia 1919 r. w Warszawie, sprawozdania i streszczenia opracował W. Kopczewski, Lwów–Warszawa 1920.pl_PL
dc.referencesO szkołę polską. Protokół Zjazdu delegatów stowarzyszeń nauczycielskich z Królestwa, Poznańskiego i Galicji odbytego w Krakowie w dniach 6, 7, 8 i 9 stycznia 1918, Lwów 1918.pl_PL
dc.referencesOgólnopolski Zjazd Oświatowy w Łodzi 18–22 czerwca 1945, Warszawa 1945.pl_PL
dc.referencesPierwszy Zjazd Delegatów Zrzeszenia Nauczycielstwa Polskich Szkół Początkowych. Warszawa dnia 29, 30 i 31 grudnia 1917 roku. Rezolucje i dezyderaty, Warszawa 1918.pl_PL
dc.referencesPiramowicz G., Powinności nauczyciela. Przedruk wydania I z 1787 r., wstęp i opracowanie T. Mizia, Warszawa 1958.pl_PL
dc.referencesPlenum VII KC PZPR. 27–28 listopada 1972 roku. Podstawowe dokumenty i materiały, Warszawa 1972.pl_PL
dc.referencesPlenum VII KC PZPR. O reformie szkolnictwa podstawowego i średniego (20–21.01.1961), Warszawa 1961.pl_PL
dc.referencesPrauss K., Program oświatowy Ministerstwa WRiOP z grudnia 1918 r., „Ruch Oświatowy” 1969, nr 1.pl_PL
dc.referencesPrauss K., W sprawie realizacji powszechnego nauczania, Warszawa 1917.pl_PL
dc.referencesPrawa Państwa Polskiego. Konstytucja z 17 marca 1921 r. [b. m. r. w.].pl_PL
dc.referencesRadlińska-Orsza H., Jak prowadzić początkowe nauczanie, Warszawa 1905.pl_PL
dc.referencesRozkład godzin w szkołach powszechnych, MWRiOP, Warszawa 1919.pl_PL
dc.referencesSempołowska S., Reforma szkolna 1862 roku. Organizacja szkolnictwa elementarnego, Warszawa 1915.pl_PL
dc.referencesSmołalski A., Indeks wybranych przepisów oświatowych, Wrocław 1965.pl_PL
dc.referencesSzkoły powszechne Rzeczypospolitej Polskiej w roku szkolnym 1925/26. Stan z dnia 1 grudnia 1925 r. Praca zbiorowa MWRiOP, Warszawa 1927.pl_PL
dc.referencesSzycówna A., Ogólne zasady nauczania w zastosowaniu do szkoły elementarnej, Warszawa 1917.pl_PL
dc.referencesŚliwiński F., Teksty źródłowe z zakresu organizacji szkolnictwa w Polsce i ustawodawstwa w dziedzinie szkolnictwa powszechnego, Łódź 1930.pl_PL
dc.referencesŚliwiński F., Ustawodawstwo szkolne i organizacja polskich władz szkolnych oraz szkolnictwa wszystkich stopni w pierwszym dziesięcioleciu istnienia Odrodzonego Państwa Polskiego, Łódź 1928.pl_PL
dc.referencesUchwały IV Kongresu Pedagogicznego, „Głos Nauczycielski” 1939, nr 36.pl_PL
dc.referencesUstawa dla gimnazjów, szkół obwodowych i elementarnych, czyli parafialnych w Królestwie Polskim, Warszawa 1834. II. O szkołach elementarnych, czyli parafialnych. Porządek i przedmioty nauk.pl_PL
dc.referencesUstawa o rozwoju systemu oświaty i wychowania w Polsce Ludowej. Materiały z dyskusji sejmowej, Warszawa 1961.pl_PL
dc.referencesUstawa o ustroju szkolnictwa. Projekt komisji powołanej przez ministra WRiOP, Warszawa 1927.pl_PL
dc.referencesUstawy i rozporządzenia w zakresie szkół ludowych, zebrał i ułożył K. Pierożyński, Lwów 1904.pl_PL
dc.referencesUstrój i organizacja szkolnictwa w Polsce (Ustawy, rozporządzenia, okólniki), Lwów 1934.pl_PL
dc.referencesWróbel T., Nauczanie i doskonalenie pisma, Warszawa 1963.pl_PL
dc.referencesWydżga M., Krótki zarys początkowego nauczania. Wskazówki dla uczących dla wsi i miasta, Warszawa 1907.pl_PL
dc.referencesWytyczne dla autorów programów szkół ogólnokształcących. Szkoła powszechna i gimnazjum, Warszawa 1932.pl_PL
dc.referencesWytyczne organizacji publicznych szkół powszechnych w roku szkolnym 1944/45, Resort Oświaty PKWN, Lublin 1944.pl_PL
dc.referencesZbiór uchwał i ogólnych urządzeń Izby Edukacyjnej od czasu jej ustanowienia, Warszawa 1809.pl_PL
dc.referencesZjazd III PZPR. Stenogram, Warszawa 1959.pl_PL
dc.referencesZjazd IV PZPR (15–20 czerwiec 1964 r.). Podstawowe materiały i dokumenty, Warszawa 1964.pl_PL
dc.referencesZjazd Oświatowy 2–5 maja 1957 r., Warszawa 1957.pl_PL
dc.referencesZjazd VII PZPR (8–12 grudnia 1975 r.). Podstawowe materiały i dokumenty, Warszawa 1975.pl_PL
dc.referencesAdamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 1997.pl_PL
dc.referencesAjnenkiel A., Od „rządów ludowych” do przewrotu majowego. Zarys dziejów politycznych Polski 1918–1926, Warszawa 1964.pl_PL
dc.referencesAraszkiewicz F., Ideały wychowawcze Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1978.pl_PL
dc.referencesBalicki M., Zarządzanie szkolnictwem w Polsce. Studium historyczno-porównawcze, Warszawa 1978.pl_PL
dc.referencesBarański C., Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesBereźnicki F., Hasła „nowej szkoły” w dydaktyce Drugiej Rzeczypospolitej, Toruń 1999.pl_PL
dc.referencesBereźnicki F., Nowatorstwo dydaktyczne w szkolnictwie ogólnokształcącym w Polsce (1918–1939), Szczecin 1978.pl_PL
dc.referencesBobkowska W., Nowe prądy w polskim szkolnictwie ludowym w połowie XIX wieku, Kraków 1929.pl_PL
dc.referencesBogaj A., Kanon wykształcenia ogólnego w Polsce – ciągłość i zmiana, [w:] Realia i perspektywy reform oświatowych, red. A. Bogaj, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesBogaj A., Kwiatkowski S. M., Szymański M. J., Edukacja w procesie przemian społecznych, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesBrzeziński J., Witkowski L. (red.), Edukacja wobec zmiany społecznej, Poznań–Toruń 2000.pl_PL
dc.referencesBułat W., Sarnecki T., Jan Władysław Dawid, Warszawa 1963.pl_PL
dc.referencesChłopecki J., Ciągłość, zmiana i powrót. Szkice z socjologii wychowania, Rzeszów 1997.pl_PL
dc.referencesChylińska H., Ideał wychowawczy w okresie rewolucji społecznej w Polsce (1944–1948), Warszawa 1981.pl_PL
dc.referencesCudowska A., Konteksty współczesnych reform oświatowych, [w:] Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie. Materiały z IV Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego, red. E. Malewska, B. Śliwerski, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesCylkowska-Nowak M., Współczesne trendy w zakresie reform edukacji na świecie, [w:] Edukacja w świecie współczesnym, red. R. Leppert, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesCzerniewski W., Rozwój dydaktyki polskiej w latach 1918–1954, Warszawa 1963.pl_PL
dc.referencesDecroly O., Gry wychowawcze jako środek wdrażania dziecka do czynności umysłowych i ruchowych, Warszawa 1926.pl_PL
dc.referencesDobrowolski A., Pisma pedagogiczne, t. I, Ustrój oświatowy, Warszawa 1958.pl_PL
dc.referencesDobrowolski A., Zagadnienie szkoły powszechnej jako zasadnicze zagadnienie nowej cywilizacji, Warszawa 1932.pl_PL
dc.referencesDobrowolski S., Nowacki T., Szkoły eksperymentalne w Polsce w latach 1900–1966, Warszawa 1966.pl_PL
dc.referencesDobrzyński K., Programy oświatowe polskiej radykalnej lewicy socjalistycznej i polityka oświatowa PZPR, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesDominiczak H., Halaba R., Walichnowski T., Z dziejów politycznych Polski 1944–1984, Warszawa 1984.pl_PL
dc.referencesFalski M., Fragmenty prac z zakresu oświaty 1900–1944, Wrocław 1974.pl_PL
dc.referencesFalski M., Fragmenty prac z zakresu oświaty 1945–1972, Wrocław 1973.pl_PL
dc.referencesFalski M., Potrzeby szkolnictwa powszechnego w okresie wzmożonego przyrostu dzieci, Warszawa 1929.pl_PL
dc.referencesFreinet C., O szkołę ludową. Pisma wybrane, wybór i opracowanie A. Lewin i H. Semenowicz, Wrocław 1976.pl_PL
dc.referencesGarbowska W., Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1932–1939, Wrocław 1976.pl_PL
dc.referencesGawlik S., Rozwój idei nauczania całościowego, [w:] Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna w teorii i praktyce, red. W. Puślecki, Opole 2004.pl_PL
dc.referencesGęsicki J., Szanse w reformie. Szanse na reformę. Szanse reformy, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesGładysz A., Oświata – kultura – nauka w latach 1947–1959. Węzłowe problemy polityczne, Kraków 1981.pl_PL
dc.referencesGmytrasiewicz M., Kluczyński J., Finansowanie i rozwój szkolnictwa w Polsce Ludowej, Wrocław–Warszawa–Kraków 1969.pl_PL
dc.referencesGnitecki J., Metodologiczne problemy konstruowania i weryfikacji programów kształcenia, [w:] Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia zintegrowanego, red. H. Kosętka, J. Kuźma, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesGrzybowski K., Pięćdziesiąt lat 1918–1968, Kraków 1977.pl_PL
dc.referencesHejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości, Bydgoszcz 2000.pl_PL
dc.referencesHejnicka-Bezwińska T., Zarys historii wychowania (1944–1989), cz. IV, Kielce 1996.pl_PL
dc.referencesHejnicka-Bezwińska T., Leppert R. (red.), Przełamywanie stereotypów (pedagogicznych i edukacyjnych), Bydgoszcz 1996.pl_PL
dc.referencesHellwig J., Ewaryst Estkowski (1820–1856) prekursor nowatorstwa pedagogicznego w Polsce, Poznań 1984.pl_PL
dc.referencesHolzer J., Mozaika polityczna Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1974.pl_PL
dc.referencesHulewicz J., Udział Galicji w walce o szkołę polską 1899–1914, Warszawa 1934.pl_PL
dc.referencesHusén T., Oświata i wychowanie w roku 2000, Warszawa 1974.pl_PL
dc.referencesJabczyński M., Dziesięć lat szkoły polskiej w poznańskim okręgu szkolnym, Poznań 1929.pl_PL
dc.referencesJakubowski J., Odbudowa i reforma szkolnictwa polskiego w pierwszych latach po wyzwoleniu, [w:] Z dziejów Polski Ludowej, Warszawa 1966.pl_PL
dc.referencesJakubowski J., Polityka oświatowa Polskiej Partii Robotniczej 1944–1948, Warszawa 1975.pl_PL
dc.referencesJakubowski J., Sytuacja polityczna szkolnictwa polskiego w pierwszych latach po wyzwoleniu, [w:] Nad Odrą i Nysą Łużycką 1945–1970, red. M. Orzechowski, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1971.pl_PL
dc.referencesJałmużna T., Ewolucja reform edukacyjnych w Polsce, [w:] E. Marek, R. Więckowski (red.), Edukacja wczesnoszkolna w kontekście reformy systemu szkolnego, Piotrków Trybunalski 2000.pl_PL
dc.referencesJałmużna T., Pedagogika szkoły pracy w Polsce międzywojennej i jej wpływ na kształcenie i dokształcanie nauczycieli szkół powszechnych, Łódź 1983.pl_PL
dc.referencesJałmużna T., Michalska I., Michalski G. (red.), Konteksty i metody w badaniach historyczno-pedagogicznych, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesJezierski A., Petz B., Historia gospodarcza Polski Ludowej 1944–1975, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesKarpińska A. (red.), Edukacja w dialogu i reformie, Białystok 2002.pl_PL
dc.referencesKelm A., Formy opieki nad dzieckiem w Polsce Ludowej, Warszawa 1983.pl_PL
dc.referencesKicowska A. (red.), Kongresy i zjazdy pedagogiczne w Polsce w XX wieku, Toruń–Olsztyn 2001.pl_PL
dc.referencesKieniewicz S., Historia Polski 1795–1918, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesKmiecik Z., Ruch oświatowy na wsi. Królestwo Polskie 1905–1914, Warszawa 1962.pl_PL
dc.referencesKobyliński W., Bariery nowatorstwa i postępu pedagogicznego, Siedlce 1992.pl_PL
dc.referencesKołodziej W., Szkolnictwo w województwie krakowskim w latach 1939–1948, Toruń 1995.pl_PL
dc.referencesKonarzewski K., Dlaczego nie udają się reformy polskiej edukacji, [w:] Szkoła – edukacja – dialog –partnerstwo, red. J. Kropiwnicki, Jelenia Góra 1998.pl_PL
dc.referencesKorzeniowska W., Edukacja i wychowanie różnych warstw społecznych na ziemiach polskich od drugiej połowy wieku XIX do roku 1918, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesKot S., Historia wychowania, t. II, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesKubin J., Projektowanie strategii, [w:] W poszukiwaniu strategii zmian, red. J. Kubin, Z. Żekoński, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesKucha R., Oświata elementarna w Królestwie Polskim w latach 1864–1914, Lublin 1982.pl_PL
dc.referencesKuhn T., Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 1968.pl_PL
dc.referencesKulczykowska A., Programy nauczania historii w Polsce 1918–1932, Warszawa 1972.pl_PL
dc.referencesKulpa J., Kształcenie nauczycieli szkół powszechnych w Polsce w latach 1918–1939, Wrocław 1963.pl_PL
dc.referencesKupisiewicz C., O reformach szkolnych. Wybór rozpraw i artykułów z lat 1977–1999, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesKupisiewicz C., Paradygmaty i wizje reform oświatowych, Warszawa 1985.pl_PL
dc.referencesKupisiewicz C., Przemiany edukacyjne w świecie na tle raportów oświatowych, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesKupisiewicz C., Szkolnictwo w procesie przebudowy. Geneza i kierunki reform oświatowych 1945–1995, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z., Socjopatologia edukacji, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesLandau Z., Tomaszewski J., Zarys historii gospodarczej Polski 1918–1939, Warszawa 1962.pl_PL
dc.referencesLech K., System nauczania, Warszawa 1964.pl_PL
dc.referencesLech K. (red.), Organizacja pracy uczniów w nauczaniu początkowym, Warszawa 1963.pl_PL
dc.referencesLewowicki T., Edukacja wczesnoszkolna – dotychczasowe paradygmaty, dylematy i pytania o nowe paradygmaty, [w:] Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna w teorii i praktyce, red. W. Puślecki, Opole 2004.pl_PL
dc.referencesLewowicki T., Przemiany oświaty: szkice o ideałach i praktyce edukacyjnej, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesLewowicki T., W poszukiwaniu sensu i strategii zmian oświatowych, [w:] Oświata na wirażu, red. K. Denek, T. M. Zimny, Kielce 1999.pl_PL
dc.referencesLeżańska W., Łódzkie innowacje pedagogiczne (Romuald Petrykowski), [w:] Rola nauczycieli łódzkich w tworzeniu dziedzictwa kulturowego Łodzi, red. S. Gala, Łódź 1998.pl_PL
dc.referencesLeżańska W., Prekursorzy kształcenia zintegrowanego w Polsce, [w:] Współczesne i historyczne konteksty wczesnej edukacji, Pedagogika, t. II, red. W. Leżańska, T. Jałmużna, E. Czarnecka, Płock 2004.pl_PL
dc.referencesLeżańska W. (red.), Historyczne i współczesne konteksty kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji, Łódź 2004.pl_PL
dc.referencesLeżańska W., Witkowska E., Innowacyjność oświatowo-pedagogiczna w Łodzi w okresie międzywojennym, [w:] Z dziejów oświaty łódzkiej w XX wieku, red. M. Bandurka, Łódź 1995.pl_PL
dc.referencesLipowska M., Koncepcja wykształcenia ogólnego w zreformowanych programach szkoły polskiej z lat 1919–1922, Toruń 1961.pl_PL
dc.referencesLipska-Librachowa M., Szkoła ludowa, jej zadania i cele, Warszawa 1916.pl_PL
dc.referencesLubieniecka J., Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych, Warszawa 1960.pl_PL
dc.referencesŁuczyńska B., Badania historyczne w pedagogice, [w:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesŁugowski B., Polska lewica społeczna wobec oświaty w latach 1919–1939, Warszawa 1960.pl_PL
dc.referencesŁugowski B., Szkolnictwo w Polsce 1929–1939 w opinii publicznej, Warszawa 1961.pl_PL
dc.referencesMaciaszek M., Treść kształcenia i wychowania w reformach szkolnych PRL, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesMaćkowiak A., Badania procesu i wyników nauczania początkowej nauki czytania i pisania, Poznań 1957.pl_PL
dc.referencesMaćkowiak A., Nauczanie łączne dawniej i dziś, Poznań 1970.pl_PL
dc.referencesMadeja J., Elementarze i nauka elementarna czytania i pisania na Śląsku w wiekach XVIII i XIX (1763–1848), Katowice 1960.pl_PL
dc.referencesMadeja J., Elementarze, ich dzieje, rola i stan współczesny, Katowice 1946.pl_PL
dc.referencesMajewski S., Organizacja szkolnictwa podstawowego w województwie kieleckim 1944–1961, Kielce 1993.pl_PL
dc.referencesMajorek C., System kształcenia nauczycieli szkół ludowych w Galicji doby autonomicznej (1871–1914), Wrocław 1971.pl_PL
dc.referencesMarciniak Z., Sprawa upowszechnienia nauczania początkowego w Królestwie Polskim, sierpień 1914–1917, Wrocław–Warszawa–Kraków 1962.pl_PL
dc.referencesMauersberg S., Komu służyła szkoła w Drugiej Rzeczypospolitej? Społeczne uwarunkowania dostępu do oświaty, Wrocław 1988.pl_PL
dc.referencesMauersberg S., Reforma szkolnictwa w Polsce w latach 1944–1948, Wrocław–Warszawa–Gdańsk 1974.pl_PL
dc.referencesMauersberg S., Szkolnictwo powszechne dla mniejszości narodowych w Polsce w latach 1918–1939, Wrocław 1968.pl_PL
dc.referencesMauersberg S., Walczak M., Oświata polska 1944–1956, cz. II, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesMauersberg S., Walczak M., Szkolnictwo polskie po drugiej wojnie światowej (1944–1956), Katowice 2006.pl_PL
dc.referencesMiąso J., Historia wychowania wieku XX, t. I i II, Warszawa 1984.pl_PL
dc.referencesMichalik M., Banach C., Polityka edukacyjna Polski Ludowej, Warszawa–Kraków 1989.pl_PL
dc.referencesMichalska I., Michalski G. (red.), Reformy edukacyjne w Polsce. Tradycje i współczesność, Skierniewice 2001.pl_PL
dc.referencesMichalski G., Działalność Stowarzyszenia Chrześcijańsko–Narodowego Nauczycielstwa Szkół Powszechnych 1921–1939, Łódź 2001.pl_PL
dc.referencesMichalski S., Koncepcje systemu edukacji narodowej w latach 1919–1945, [w:] Oświata, szkolnictwo i wychowanie w latach II Rzeczypospolitej, red. K. Poznański, Lublin 1991.pl_PL
dc.referencesMichalski S., Koncepcje systemu edukacji w II Rzeczypospolitej, Warszawa 1988.pl_PL
dc.referencesMichałowska J., Oblicze nowych programów, Warszawa 1935.pl_PL
dc.referencesMizia T., Szkolnictwo parafialne w czasach Komisji Edukacji Narodowej, Wrocław–Warszawa–Kraków 1964.pl_PL
dc.referencesMokrzecki L., Źródła do dziejów nauczania historii w szkolnictwie epoki nowożytnej, [w:] T. Jałmużna, I. Michalska, G. Michalski (red.), Konteksty i metody w badaniach historyczno-pedagogicznych, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesMrozowska K., Komisja Edukacji Narodowej 1773–1794, Warszawa–Kraków 1973.pl_PL
dc.referencesNawroczyński B., Polska myśl pedagogiczna, Lwów 1938.pl_PL
dc.referencesNowaczyk S., Nauczanie łączne, [w:] Szkoły eksperymentalne w świecie 1900–1975, red. W. Okoń, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesNowak A., Szkolnictwo powszechne i oświata w budżecie państwa na rok 1933/34, „Oświata i Wychowanie” 1933, R. V, z. 1.pl_PL
dc.referencesNowak S., Studia z metodologii nauk społecznych, Warszawa 1965.pl_PL
dc.referencesO dalszy rozwój oświaty – sprawozdanie z krajowej narady oświatowej PZPR, Warszawa 1950.pl_PL
dc.referencesOchmański M. (red.), Możliwości i zagrożenia reform edukacyjnych, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesOkoń W., Dawid, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesOkoń W., Nauczanie problemowe we współczesnej szkole, Warszawa 1975.pl_PL
dc.referencesOkoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesOkoń W., O postępie pedagogicznym, Warszawa 1979.pl_PL
dc.referencesOkoń W., Szkoła współczesna. Przemiany i tendencje rozwojowe, Warszawa 1979.pl_PL
dc.referencesOkoń W., Szkoły eksperymentalne w Polsce 1900–1964, Warszawa 1964.pl_PL
dc.referencesOrstein A. C., Hunkins F. P., Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesOświata i wychowanie w Polsce Ludowej. Wybrane zagadnienia, pod red. W. Okonia, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1968.pl_PL
dc.referencesOświata i wychowanie w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Dorobek 30-lecia i perspektywy rozwoju. Referaty z ogólnopolskiej sesji naukowej, Lublin 16–17 września 1974, Warszawa 1975.pl_PL
dc.referencesOtwinowski B., Żaryn J. (red.), Polacy wobec przemocy 1944–1956, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesOzga W., Organizacja szkolnictwa w Polsce, Warszawa 1960.pl_PL
dc.referencesOzga W., Oświata w Planie 6-letnim na tle rewolucyjnych przemian społeczno-ekonomicznych w Polsce Ludowej, Warszawa 1951.pl_PL
dc.referencesPachociński R., Strategie reform oświatowych na świecie. Szkolnictwo podstawowe i średnie, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesPaczkowski A., Pół wieku dziejów Polski, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesPaluch A. K., Konflikt, modernizacja i zmiana społeczna, Warszawa 1976.pl_PL
dc.referencesPetrykowski R., Budowa programu szkoły powszechnej jako części składowej szkoły jednolitej, [w:] Kongres Pedagogiczny zorganizowany przez Związek Polskiego Nauczycielstwa Szkół Powszechnych i Związek Zawodowy Nauczycielstwa Polskich Szkół Średnich od 8 do 10 lipca 1929, Warszawa 1930.pl_PL
dc.referencesPęcherski M., Polityka oświatowa. Zarys problematyki, Wrocław 1975.pl_PL
dc.referencesPęcherski M., Problemy i perspektywy rozwoju szkolnictwa w Polsce Ludowej, Warszawa 1973.pl_PL
dc.referencesPęcherski M., Szkoła ogólnokształcąca w Polsce Ludowej, Wrocław–Warszawa–Kraków 1970.pl_PL
dc.referencesPęcherski M. (red.), Ciągłość i zmiana w systemie edukacji Polski Ludowej, Warszawa 1985.pl_PL
dc.referencesPęcherski M., Świątek M., Organizacja oświaty w Polsce w latach 1917–1969. Podstawowe akty prawne, Warszawa 1972.pl_PL
dc.referencesPietrasiński Z., Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji, Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesPilch T. (red.), Spory o szkołę, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesPiramowicz G., Powinności nauczyciela. Przedruk wydania I z 1787 r., wstęp i opracowanie T. Mizia, Warszawa 1958.pl_PL
dc.referencesPleśniarski B., Koncepcje oświaty powojennej w programach polskiej konspiracji 1939–1945, Warszawa 1983.pl_PL
dc.referencesPodgórska E., Powszechność nauczania jako proces historyczny i pedagogiczny w ujęciu polskiej rzeczywistości XIX i XX wieku, [w:] Z dziejów oświaty łódzkiej w XX wieku, red. M. Bandurka, Łódź 1995.pl_PL
dc.referencesPodgórska E., Szkolnictwo elementarne Księstwa Warszawskiego i Królestwa Kongresowego 1807–1831, Warszawa 1960.pl_PL
dc.referencesPodstawy ideologiczne PZPR, Warszawa 1952.pl_PL
dc.referencesPomykało W., Kształtowanie ideału wychowawczego w PRL w latach 1944–1976, Warszawa 1977.pl_PL
dc.referencesPostępowa myśl oświatowa w Królestwie Polskim w latach 1905–1914, wstęp i opracowanie Z. Kmiecik, Warszawa 1961.pl_PL
dc.referencesPostępowa myśl oświatowa w Polsce w latach 1918–1939, wstęp i opracowanie B. Ługowski, F. W. Araszkiewicz, Warszawa 1972.pl_PL
dc.referencesPotyrała B., Szkoła podstawowa w Polsce 1944–1984. Uwarunkowania społeczno-polityczne, Warszawa 1987.pl_PL
dc.referencesPoznańska T., System wychowawczy szkoły podstawowej, Warszawa 1974.pl_PL
dc.referencesPoznański K., Oświata i szkolnictwo w Królestwie Polskim 1831–1869. Lata zmagań i nadziei, cz. I. Przebudowa systemu szkolnictwa i wychowania w Królestwie Polskim w latach 1831–1839, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesPoznański K., Reforma szkolna w Królestwie Polskim w 1862 roku, Wrocław–Warszawa-Kraków 1968.pl_PL
dc.referencesPoznański K. (red.), Oświata, szkolnictwo i wychowanie w latach II Rzeczypospolitej, Lublin 1991.pl_PL
dc.referencesPsychologia rozwoju człowieka, t. II, Charakterystyka okresów życia człowieka, pod red. B. Harwas-Napierały i J. Trempały, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesRadziewicz-Winnicki A., Modernizacja niedostrzeganych obszarów rodzimej edukacji, Kraków 1999.pl_PL
dc.referencesRadziwiłł A., Ideologia wychowawcza w Polsce latach 1948–1956 (próba modelu), Warszawa 1981.pl_PL
dc.referencesRatajczak Z., Człowiek w sytuacji innowacyjnej, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesRatuś B., Edukacja w okresie reform ustrojowych, Zielona Góra 1996.pl_PL
dc.referencesRatuś B., Licea pedagogiczne w Polsce Ludowej 1944–1970, Poznań 1974.pl_PL
dc.referencesRoszkowski W., Historia polityczna Polski 1914–1994, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesRowid H., Szkoła twórcza, Warszawa 1958.pl_PL
dc.referencesRozwój edukacji w Polsce. Raport MEN na 45. międzynarodową sesję edukacyjną w Genewie, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesRozwój systemu oświaty w latach 1961–1984, MOiW, Warszawa 1985.pl_PL
dc.referencesRuta Z., Szkolnictwo powszechne w okręgu szkolnym krakowskim w latach 1918–1939, Wrocław–Warszawa–Kraków 1980.pl_PL
dc.referencesSchulz B., Procesy zmian i odnowy w oświacie, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesSchulz R., Studia z innowatyki pedagogicznej, Toruń 1996.pl_PL
dc.referencesSempołowska S., Pisma pedagogiczne i oświatowe, Warszawa 1960.pl_PL
dc.referencesSempołowska S., Reforma szkolna 1862 roku. Organizacja szkolnictwa elementarnego, Warszawa 1915.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego, pod red. M. Szymczaka, Warszawa 1981.pl_PL
dc.referencesSmołalski A., Historyczne podstawy teorii organizacji szkolnictwa w Polsce, Kraków 1999.pl_PL
dc.referencesSowiński A. J., Pedagogiczny sens innowacji w wychowaniu, [w:] Edukacja alternatywna – nowe teorie, modele badań i reformy, red. J. Piekarski, B. Śliwerski, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesStawowy E. (red.), Wartości i manipulacje w podręcznikach szkolnych, Kraków 1995.pl_PL
dc.referencesSuchan E., Historyczny zarys organizacji szkolnictwa elementarnego w Polsce od Kom[isji] Ed[ukacji] Nar[odowej] po dobę obecną, Brześć nad Bugiem 1937.pl_PL
dc.referencesSuchodolski B., Aktualne zagadnienia oświaty i wychowania, Warszawa 1959.pl_PL
dc.referencesSuchodolski B., Edukacja narodu 1918–1968, Warszawa 1967.pl_PL
dc.referencesSuchodolski B., Wychowanie dla przyszłości, Warszawa 1968.pl_PL
dc.referencesSuchodolski B. (red.), Osiągnięcia i problemy rozwoju oświaty i wychowania w XX-leciu Polski Ludowej, Warszawa 1966.pl_PL
dc.referencesSuchodolski B. (red.), Szkoła podstawowa w społeczeństwie socjalistycznym, Wrocław 1963.pl_PL
dc.referencesSzczepańska B., Działalność łódzkiego samorządu miejskiego w dziedzinie oświaty powszechnej i pozaszkolnej w latach 1919–1939, Łódź 2002.pl_PL
dc.referencesSzczepański J., Oświata i wychowanie, [w:] K. Secomski (red.), XXX lat gospodarki Polski Ludowej, Warszawa 1974.pl_PL
dc.referencesSzczepański J., Refleksje nad oświatą, Warszawa 1973.pl_PL
dc.referencesSzczepański J., Społeczne uwarunkowania rozwoju oświaty, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesSzkudlarek T., Radykalna krytyka, pragmatyczna zmiana, [w:] Alternatywy myślenia o/dla edukacji, red. Z. Kwieciński, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesSzuba L., Polityka oświatowa państwa polskiego w latach 1944–1956, Lublin 2002.pl_PL
dc.referencesSzulakiewicz W. (red.), Źródła w badaniach naukowych historii edukacji, Toruń 2003.pl_PL
dc.referencesSzuman S., Rozwój myślenia u dzieci w wieku szkolnym, Warszawa 1938.pl_PL
dc.referencesSzymański M., Społeczne uwarunkowania przemian edukacyjnych, Warszawa 1988.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B., Reformowanie oświaty w Polsce, [w:] Pedagogika 2. Podręcznik akademicki, red. B. Śliwerski, Z. Kwieciński, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesThomas J., Edukacyjne problemy współczesnego świata, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesTomaszewski T., Z pogranicza psychologii i pedagogiki, Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesTopolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984.pl_PL
dc.referencesTopolski J., Rozumienie historii, Warszawa 1978.pl_PL
dc.referencesTrzebiatowski K., Organizacja szkolnictwa w Polsce Ludowej, Warszawa 1972.pl_PL
dc.referencesTrzebiatowski K., Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1918–1932, Wrocław 1970.pl_PL
dc.referencesTułodziecki W., Założenia reformy szkoły podstawowej, Warszawa 1966.pl_PL
dc.referencesWalczyna J., Integracja nauczania początkowego, Wrocław–Warszawa–Kraków 1968.pl_PL
dc.referencesWojnar I., Bogaj A., Kubin J. (red.), Strategie reform oświatowych w Polsce na tle porównawczym, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesWołczyk J., Planowanie oświaty, Warszawa 1968.pl_PL
dc.referencesWołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1964.pl_PL
dc.referencesWoźnicka Z., Wychowanie przedszkolne w Polsce Ludowej, Warszawa 1972.pl_PL
dc.referencesWroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. II, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesWroczyński R., Marian Falski i reformy szkolne w Rzeczypospolitej, Warszawa 1988.pl_PL
dc.referencesWroczyński R., Myśl pedagogiczna i programy oświatowe w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa 1963.pl_PL
dc.referencesWycech C., Nauczycielstwo w walce o demokrację, Warszawa 1947.pl_PL
dc.referencesWycech C., Podstawowe problemy polityki oświatowej, Warszawa 1946.pl_PL
dc.referencesWycech C., Towarzystwo Oświaty Demokratycznej „Nowe Tory” 1931–1939, Warszawa 1966.pl_PL
dc.referencesWycech C., Z dziejów tajnej oświaty w latach okupacji 1939–1944, Warszawa 1964.pl_PL
dc.referencesŻarnowski J., Społeczeństwo polskie Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1973.pl_PL
dc.referencesAndruszko M. A., Miejsce nauczania początkowego w systemie oświatowo-wychowawczym II Rzeczypospolitej, „Acta Universitatis Wratislaviensis” 1986, nr 761.pl_PL
dc.referencesAraszkiewicz F., Geneza ustaw z roku 1932 o szkolnictwie państwowym i prywatnym, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1971, nr 4.pl_PL
dc.referencesAraszkiewicz F., Znaczenie Programu oświatowego K. Praussa, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1968, nr 4.pl_PL
dc.referencesBalicki J., Prace Ministerstwa nad programami szkoły ogólnokształcącej w związku z realizacją „Ustawy o ustroju szkolnictwa”, „Oświata i Wychowanie” 1934, R. VI, z. 8–10.pl_PL
dc.referencesBanach Cz., Blaski i cienie polskiej edukacji w XX wieku, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2001, nr 2.pl_PL
dc.referencesBartnicka K., Wychowanie państwowe, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” [Wrocław] 1972, t. XV.pl_PL
dc.referencesBartnicka K., Szybiak I., Reformy oświatowe na ziemiach polskich XVI–XX wieku, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1995, nr 3.pl_PL
dc.referencesBystroń J. S., Zagadnienie programu szkolnego, „Zrąb” 1933, t. XVI.pl_PL
dc.referencesChałasiński J., Prawda o szkole dzisiejszej, „Głos Nauczycielski” 1937/1938, nr 18.pl_PL
dc.referencesCiczkowski W., Granice akceptacji i dystansu do tradycji pedagogicznej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1999, nr 3–4.pl_PL
dc.referencesCiechocińska M., Zagadnienie powszechności nauczania w Polsce w latach 1929–1939, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1962, nr 4.pl_PL
dc.referencesDobosiewicz S., Czynniki kształtujące system oświaty w Polsce Ludowej, „Nowa Szkoła” 1964, nr 6.pl_PL
dc.referencesDobosiewicz S., Dwa trudne starty i dwie reformy szkolne, „Nowa Szkoła” 1968, nr 10–11.pl_PL
dc.referencesDobosiewicz S., Dyskusje nad reformą szkolną w r. 1945, „Nowa Szkoła” 1962, nr 7/8.pl_PL
dc.referencesDobosiewicz S., Pomówmy o wynikach nauczania, „Nowe Drogi” 1956, nr 5.pl_PL
dc.referencesDobrzyński J., Z dziejów walki o szkołę elementarna w Królestwie Polskim, „Studia Pedagogiczne” 1963, t. III.pl_PL
dc.referencesDowjat T., Problemy reformy szkolnictwa w publikacjach prasowych w okresie 1960–1962, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1962, nr 1.pl_PL
dc.referencesEpoka wielkiej reformy (opracowanie redakcyjne), „Zrąb” 1932, nr 9.pl_PL
dc.referencesFalski M., Fragmenty prac z zakresu oświaty 1900–1944, „Studia Pedagogiczne” [Wrocław] 1974, t. XXXI.pl_PL
dc.referencesFalski M., Jak poprawić organizację szkolnictwa, „Przegląd Kulturalny” 1960, nr 47–49.pl_PL
dc.referencesFalski M., Koncepcje szkoły powszechnej i jej rola w ustroju szkolnym w okresie międzywojennym w Polsce, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” [Wrocław] 1958, t. I.pl_PL
dc.referencesFalski M., Uwagi w obronie 8-letniej szkoły powszechnej i w sprawie jej realizacji, „Ruch Pedagogiczny” 1947/1948, nr 3.pl_PL
dc.referencesFalski M., W sprawie nowego projektu organizacji szkolnictwa państwowego, „Głos Nauczycielski” 1918, nr 7 i 8.pl_PL
dc.referencesFalski M., Wprowadzenie powszechnego nauczania na ziemiach b. zaboru rosyjskiego po I wojnie światowej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1964, nr 4.pl_PL
dc.referencesFalski M., Założenia dyskusji o reformie szkolnej, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1963, nr 2.pl_PL
dc.referencesGarbowska W., Jędrzejewiczowska ustawa szkolna z 1932 roku, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” [Wrocław] 1969, t. XII.pl_PL
dc.referencesGarbowska W., Powszechność nauczania w Polsce 1932–1939, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” [Wrocław] 1972, t. XV.pl_PL
dc.referencesGrześ B., Projekty powojennej organizacji szkolnictwa i oświaty w programie tajnej organizacji nauczycielskiej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2002, nr 3–4.pl_PL
dc.referencesGrześ B., Związki nauczycielskie a reformowanie szkolnictwa na ziemiach polskich w XX wieku, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2001, nr 1–2.pl_PL
dc.referencesGrześ B., Związki nauczycielskie wobec reformowania ustroju szkolnego w Polsce w latach 1919–1939, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2002, nr 1–2.pl_PL
dc.referencesHolzer J., Partie polityczne w międzywojennej Polsce, „Kwartalnik Historyczny” 1973, nr 1.pl_PL
dc.referencesJabłoński H., Problemy oświaty i nauki w planie 5-letnim, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1958, nr 1.pl_PL
dc.referencesJędrzejewicz J., Wychowanie państwowe, „Zrąb” 1930, nr 3.pl_PL
dc.referencesKielecki J., Upowszechnianie oświaty w PRL, „Ruch Pedagogiczny” 1965, nr 1.pl_PL
dc.referencesKozakiewicz M., Ewolucja oświaty wiejskiej w 40-leciu Polski Ludowej, „Wieś i Rolnictwo” 1984, nr 4 (45).pl_PL
dc.referencesKozakiewicz M., Nad ustawą o rozwoju systemu oświaty i wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1962, nr 1.pl_PL
dc.referencesKoźmian D., Założenia oświatowo-wychowawcze Komisji Edukacji Narodowej, „Zeszyty Naukowe WSN w Szczecinie” 1973, nr 8.pl_PL
dc.referencesKupisiewicz C., Ekspertyzy edukacyjne w PRL w latach 1970–1989, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1995, nr 4.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z., Od dominacji do kontaktu – o strategiach rozwoju oświaty, „Biuletyn PTP” 1983, nr 3.pl_PL
dc.referencesKwieciński Z., Paradygmaty reform szkolnictwa. Studium orientacji praktycznych i badawczych, „Rocznik Pedagogiczny” 1979, t. VI.pl_PL
dc.referencesLewowicki T., O związkach między ideologiami, teoriami i strategiami reform oświatowych, „Socjologia Wychowania” 1994, t. XII.pl_PL
dc.referencesŁaszczyński J., Uwagi nad organizacją szkół elementarnych w Królestwie Polskim, „Dziennik Powszechny” 1861, nr 4.pl_PL
dc.referencesŁopuszański T., Zagadnienia wychowania narodowego, „Przegląd Pedagogiczny” 1938, nr 35.pl_PL
dc.referencesMajewski S., Zagadnienia ustrojowo-organizacyjne szkolnictwa na zjazdach pedagogicznych w Polsce 1918–1961 (Wskazania dla współczesności), „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1996, nr 3–4.pl_PL
dc.referencesMajorek Cz., Historyczne konteksty reform szkolnych w Polsce w XX wieku, „Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego Oddział w Krakowie” 2002, nr 4.pl_PL
dc.referencesMarciniak Z., Pierwszy rok szkolny w Polsce Ludowej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1969, nr 3.pl_PL
dc.referencesMauersberg S., Reformy szkolne w Drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939), „Kwartalnik Pedagogiczny” 1995, nr 4.pl_PL
dc.referencesMiąso J., Reformy oświatowe w Prusach, Austrii i Rosji i ich wpływ na szkolnictwo na ziemiach polskich w drugiej połowie XIX wieku, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1995, nr 3.pl_PL
dc.referencesMizia T., Przepisy dla szkół parafialnych z 1780 roku, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” [Wrocław] 1964, t. VII.pl_PL
dc.referencesObrady w sprawie ustroju wychowania narodowego, „Ruch Pedagogiczny” 1918, nr 1.pl_PL
dc.referencesOkoń W., Współczesne innowacje w kształceniu i wychowaniu, „Nauczyciel i Wychowanie” 1978, nr 3.pl_PL
dc.referencesPęcherski M., Szkoła ogólnokształcąca w Polsce w okresie dwudziestolecia 1944–1964, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1965, nr 1.pl_PL
dc.referencesPęcherski M., Założenia ideologiczne i dydaktyczne nowych programów nauki w szkole ogólnokształcącej, „Nowa Szkoła” 1953, nr 6.pl_PL
dc.referencesPiaget J., Polska reforma szkolna, „Oświata i Wychowanie” 1935, z. 1.pl_PL
dc.referencesPohoska H., Nowy etap pracy, „Zrąb” 1931, nr 8.pl_PL
dc.referencesPotyrała B., Środowisko nauczycielskie po 1944 r., [w:] Nauczyciele w procesie przemian oświatowych, „Prace Pedagogiczne” [Wrocław] 1992, t. LXXXIX.pl_PL
dc.referencesPoznański K., Opinia publiczna Królestwa Polskiego wobec sprawy oświaty ludu w 1861 roku, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” [Wrocław] 1964, t. VII.pl_PL
dc.referencesPoznański K., Osiągnięcia polskich reform szkolnych w XIX wieku, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1995, nr 3.pl_PL
dc.referencesRowid H., Komisja Edukacji Narodowej a obecne prądy w wychowaniu i nauczaniu, „Ruch Pedagogiczny” 1922, nr 7–8.pl_PL
dc.referencesSadowska J., Reforma edukacji w sporach politycznych Drugiej Rzeczypospolitej, „Dyrektor Szkoły” 1998, nr 2.pl_PL
dc.referencesSadowska J., Reforma szkolnictwa prywatnego w 1932 roku, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2000, nr 3–4.pl_PL
dc.referencesSadowska J., Stanowisko „Zrębu” wobec reformy oświaty w latach 1930–1932, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1995, nr 4.pl_PL
dc.referencesSchoenbrenner J., Program oświatowy Ministerstwa WRiOP z 18 grudnia 1918 roku, zwany „Programem Praussa” (w pięćdziesięciolecie ogłoszenia), „Ruch Pedagogiczny” 1964, nr 1.pl_PL
dc.referencesSmołalski A., Ogólne cele reform edukacyjnych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2000, nr 3.pl_PL
dc.referencesSmołalski A., Przepisy oświatowe w 30-leciu Polski Ludowej, „Nowa Szkoła” 1977, nr 7–8.pl_PL
dc.referencesSośnicki K., Kierunek polityczny państwa a organizacja szkolnictwa, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1934, nr 3–4.pl_PL
dc.referencesSuchodolski B., Problemy oświaty w dokumentacji PPR, „Nowa Szkoła” 1962, nr 5.pl_PL
dc.referencesSuchodolski B., Rozwój oświaty w Polsce Ludowej, „Nauczyciel i Wychowanie” 1969, nr 5.pl_PL
dc.referencesSzedny F., Analiza wyników czytania w klasie I w szkołach wiejskich, „Klasy Łączone” 1961, nr 3.pl_PL
dc.referencesSzulkin M., Z dziejów walki lewicy nauczycielskiej. Towarzystwo Oświaty Demokratycznej „Nowe Tory” 1932–1939, „Nowa Szkoła” 1951, nr 1.pl_PL
dc.referencesTedesco J. C., Oświata: kierunki reform, „Społeczeństwo Otwarte” 1994, nr 5.pl_PL
dc.referencesTrzebiatowski K., Problem powszechności nauczania w Polsce w latach 1918–1931, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” [Wrocław] 1969, t. XII.pl_PL
dc.referencesTułodziecki W., Węzłowe problemy szkolnictwa w 1963 r., „Nowa Szkoła” 1963, nr 2.pl_PL
dc.referencesTynelski S., Dotychczasowe próby rozwiązania problemu ustawy szkolnictwa, „Głos Nauczycielski” 1932, nr 21–22.pl_PL
dc.referencesWalasek S., Kształcenie nauczycieli klas podstawowych w Polsce Ludowej, „Prace Pedagogiczne” 1991, t. LXXIII.pl_PL
dc.referencesWroczyński R., Rola badań historyczno-oświatowych w prognozowaniu oświaty, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1974, nr 3.pl_PL
dc.referencesZalewski J., Wprowadzenie i realizacja powszechnego obowiązkowego nauczania w Łodzi, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1960, nr 4.pl_PL
dc.referencesZborowski J., Błędy i drogi naprawy systemu pracy dydaktycznej w nauczaniu początkowym, „Życie Szkoły” 1957, nr 7–8.pl_PL
dc.referencesŻarnowski J., Społeczeństwo polskie wobec szkoły w XX wieku (referat na konferencji poświęconej polskim reformom oświatowym w XVIII–XX w.), „Kwartalnik Pedagogiczny” 1995, nr 4.pl_PL
dc.referencesŻółkiewski S., Sytuacja na froncie reformy szkolnej, „Głos Nauczycielski” 1945, nr 12.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-681-9


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska