dc.contributor.author | Radzikowska, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2017-12-13T09:42:16Z | |
dc.date.available | 2017-12-13T09:42:16Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Radzikowska D., Pomiędzy reformami. Edukacja początkowa w polskich reformach oświatowych w latach 1932-1961, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, doi: 10.18778/7969-681-9 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-681-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/23605 | |
dc.description | W pracy zawarta została analiza reform programowo-strukturalnych wprowadzanych w Polsce na pierwszym szczeblu kształcenia w szkole podstawowej w latach 1932-1961. Wśród kryteriów analizowania kolejnych reform znalazły się: źródła, uwarunkowania i ogólne założenia reformy, miejsce edukacji początkowej w strukturze systemu oświatowego, cele i zadania tej edukacji w świetle założeń reformy, a także treści i programy nauczania dopuszczone do użytku na szczeblu edukacji początkowej wraz z metodami nauczania, formami organizacyjnymi pracy oraz środkami dydaktycznymi zalecanymi przez autorów programów i opracowań metodycznych. Zakres chronologiczny pracy zamyka się w latach 1932-1961, jednak dla określenia kontekstu i pełniejszego zobrazowania opisywanych reform oraz wskazania na ewolucyjny charakter zmian konieczne były odwołania do przeszłości, pokazujące zasadnicze tendencje, które poprzedzały pierwszą charakteryzowaną w pracy reformę. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | edukacja początkowa | pl_PL |
dc.subject | reforma szkolnictwa z 1932 roku | pl_PL |
dc.subject | programy nauczania | pl_PL |
dc.subject | reforma oświatowa z 1961 roku | pl_PL |
dc.title | Pomiędzy reformami. Edukacja początkowa w polskich reformach oświatowych w latach 1932-1961 | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 149 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej, 91-408 Łódź, ul. Pomorska 46/48 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-682-6 | |
dc.references | AAN, KC PZPR, sygn. 295/VII – 50, Sprawy resortu z dnia 15 XI 1944 r. | pl_PL |
dc.references | AAN, PRM, sygn. 98–2, k. 37. | pl_PL |
dc.references | AAN, PRM. Rektyf. 22, teczka 73, k. 3. | pl_PL |
dc.references | AAN, PRM. Rektyf. 24, sygn. 7, k. 36. | pl_PL |
dc.references | AAN, PRM. Rektyf. 24, teczka 6, k. 24, Expose Bartla wygłoszone w Senacie dnia 30 lipca 1926 r. | pl_PL |
dc.references | AAN, PZPR, KC PPR, Wydział Oświaty i Kultury, sygn. XVII/44 (k. nlb.). | pl_PL |
dc.references | AAN, zesp. Min. Ośw., Dep. II Szkol. Ogólnokszt., Legislacja 35/4, druk R-469/46, Dekret o organizacji, utrzymaniu i budowie publicznych szkół powszechnych (Projekt). | pl_PL |
dc.references | AAN, zesp. Min. Ośw., Dep. Reformy Szkolnictwa, Wytyczne dla pracy nad programami nauczania, 1948, t. 108/4. | pl_PL |
dc.references | AAN, zesp. Min. Ośw., Dep. VI Reformy Szkolnictwa, nr 106/4, druk R-1204/46, Ustawa o organizacji oświaty i wychowania (Projekt). | pl_PL |
dc.references | AZNP, sygn. 1/109, t. 1, Protokół z posiedzenia ZG ZZNPSS, z 16 I 1932 r. | pl_PL |
dc.references | CA KC PZPR, 295/VII-4. Protokół posiedzenia Sekretariatu KC PPR, 26 I 1948. | pl_PL |
dc.references | DzU Dep. WRiOP Tymczasowej Rady Stanu Królestwa Polskiego, 1917, nr 1, poz. 1. | pl_PL |
dc.references | DzU Ministerstwa WRiOP, 1919, nr 2, poz. 2; 1922, nr 12, poz. 110, 111; 1929, nr 1, poz. 1; 1932, nr 4, poz. 39; nr 33, poz. 343; 1933, nr 4, poz. 86; nr 14, poz. 194; 1937, nr 8, poz. 231. | pl_PL |
dc.references | DzU Ministerstwa Oświaty, 1945, nr 1, poz. 13, 14; nr 2, poz. 62; 1946, nr 5, poz. 138; nr 7, poz. 213; 1947, nr 6, poz. 132; nr 10, poz. 252; 1948, nr 5, poz. 86; nr 7, poz. 127; nr 11, poz. 197; 1949, nr 8, poz. 147; nr 14, poz. 239; 1950, nr 6, poz. 45; 1951, nr 2, poz. 161; nr 12, poz. 152; 1954, nr 9, poz. 68; nr 13, poz. 107; 1955, 7, poz. 57, 61; 1961, nr 9, poz. 102; 1962, nr 5, poz. 64; 1963, nr 32, poz. 160; 1965, nr 13, poz. 145. | pl_PL |
dc.references | Dz URP, 1920, nr 50, poz. 304; 1921, nr 44, poz. 267; 1922, nr 18, poz. 143; nr 18, poz. 144; nr 60, poz. 537; 1925, nr 126, poz. 898; 1932, nr 38, poz. 343; nr 38, poz. 389; 1945, nr 2, poz. 9; 1946, nr 2, poz. 9. | pl_PL |
dc.references | DzU PRL, 1956, nr 9, poz. 52; 1961, nr 32, poz. 160. | pl_PL |
dc.references | Instrukcja dla nauczycieli szkół wiejskich i miejskich elementarnych względem ich stanu i obowiązków, Warszawa 1817. | pl_PL |
dc.references | Instrukcja do realizacji programu nauczania początkowego, Warszawa 1981. | pl_PL |
dc.references | Instrukcja dotycząca planów godzin i programów nauki w publicznych szkołach powszechnych na rok szkolny 1935/1936, Warszawa 1935. | pl_PL |
dc.references | Instrukcja programowa dla liceów pedagogicznych na rok szkolny 1957/1958, Warszawa 1957. | pl_PL |
dc.references | Plany godzin i materiały programowe na rok szkolny 1945/1946 dla szkół powszechnych i I-ej klasy gimnazjów ogólnokształcących, Warszawa 1945. | pl_PL |
dc.references | Plany godzin i programy przejściowe na rok szkolny 1946/1947 dla szkół powszechnych, Warszawa 1946. | pl_PL |
dc.references | Program nauczania ośmioklasowej szkoły podstawowej (tymczasowy), Warszawa 1963. | pl_PL |
dc.references | Program nauczania w szkole podstawowej, Warszawa 1959. | pl_PL |
dc.references | Program nauki w 11-letniej szkole ogólnokształcącej. Projekt, Warszawa 1949. | pl_PL |
dc.references | Program nauki w 11-letniej szkole ogólnokształcącej. Projekt, Warszawa 1950. | pl_PL |
dc.references | Program nauki w 11-letniej szkole ogólnokształcącej. Projekt, Warszawa 1951 | pl_PL |
dc.references | Program nauki w 8-letniej szkole podstawowej, projekt, Warszawa 1947. | pl_PL |
dc.references | Program nauki w publicznych szkołach powszechnych III stopnia, Warszawa 1934. | pl_PL |
dc.references | Program nauki w publicznych szkołach powszechnych, Lwów 1931. | pl_PL |
dc.references | Program nauki w szkołach powszechnych siedmioklasowych, Warszawa 1921. | pl_PL |
dc.references | Program szkoły powszechnej jednoklasowej czterooddziałowej i dwuklasowej cztero- i pięciooddziałowej, cz. I, Rozkład godzin i przykłady planów lekcyjnych, cz. III, Wskazówki metodyczne, Warszawa 1918. | pl_PL |
dc.references | Mały Rocznik Statystyczny, Warszawa 1938. | pl_PL |
dc.references | Rocznik statystyczny RP, Warszawa 1920. | pl_PL |
dc.references | Rocznik statystyczny RP, Warszawa 1930. | pl_PL |
dc.references | Statystyka polska, GUS, Warszawa 1919. | pl_PL |
dc.references | „Statystyka Szkolnictwa” [Warszawa] 1931/1932; 1937/1938; 1960/1961. | pl_PL |
dc.references | Szkolnictwo w liczbach 1945/46, Warszawa 1946. | pl_PL |
dc.references | Cydzik Z., Wróbel T., Zborowski J., Metodyka nauczania początkowego, Warszawa 1961. | pl_PL |
dc.references | Czerwiński S., O nowy ideał wychowawczy szkoły polskiej, [w:] Kongres Pedagogiczny zorganizowany przez Związek Polskiego Nauczycielstwa Szkół Powszechnych i Związek Zawodowy Nauczycielstwa Polskich Szkół Średnich 8–10 lipca 1929 r. w czasie Powszechnej Wystawy Krajowej, Warszawa 1930. | pl_PL |
dc.references | Dawid J. W., Nauka o rzeczach. Rys jej historycznego rozwoju, podstawy psychologiczne oraz wzory lekcyj, Warszawa 1892. | pl_PL |
dc.references | Deklaracja ideowa PZPR. Statut PZPR, Warszawa 1949. | pl_PL |
dc.references | Dryjański J., Organizacja pracy w klasach łączonych, Warszawa 1951. | pl_PL |
dc.references | Encyklopedia XXI wieku, pod red. T. Pilcha, t. I, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.references | Falski M., Aktualne zagadnienia ustrojowo-organizacyjne szkolnictwa polskiego, Wrocław 1957. | pl_PL |
dc.references | Falski M., Kwestie podstawowe w organizacji szkolnictwa powszechnego, Warszawa 1936. | pl_PL |
dc.references | Falski M., Materiały do projektu sieci szkół powszechnych na terenie województw: warszawskiego, łódzkiego, kieleckiego, białostockiego, m.st. Warszawa, Warszawa 1921. | pl_PL |
dc.references | Falski M., Przewodnik metodyczny do elementarza, Warszawa 1952. | pl_PL |
dc.references | Falski M., Reforma nauczania w klasach I–IV, Warszawa 1963. | pl_PL |
dc.references | Falski M. (red.), Prace Referatu Statystycznego. Min. WRiOP, Warszawa 1938. | pl_PL |
dc.references | Grabski W., O nauczaniu powszechnym i zakładaniu szkół ludowych, Warszawa 1913. | pl_PL |
dc.references | Hessen S., Struktura i treść szkoły współczesnej, Wrocław 1959. | pl_PL |
dc.references | Irzyk S., Dzienny rozkład materiału naukowego dla I klasy szkół powszechnych, Lwów 1936. | pl_PL |
dc.references | Irzyk S., Dzienny rozkład materiału naukowego dla II klasy szkół powszechnych, Lwów 1935. | pl_PL |
dc.references | Irzyk S., Szczegółowy rozkład materiału naukowego dla publicznych szkół powszechnych 3-, 4- i 5-klasowych, Lwów–Warszawa 1931. | pl_PL |
dc.references | Jeleńska L., Metodyka pierwszych lat nauczania, Warszawa 1929. | pl_PL |
dc.references | Jeleńska L., Szkoła kształcąca. Metodyka nauczania w szkole podstawowej, Warszawa 1957. | pl_PL |
dc.references | Jędrzejewicz J., Reforma szkolnictwa (fragment pamiętnika), Londyn 1972. | pl_PL |
dc.references | Konstytucja PRL, Warszawa 1952. | pl_PL |
dc.references | Korniszewski F., Maćkowiak J., Maćkowiak A., Nauczanie początkowe. Psychologia – dydaktyka – praktyka, Warszawa 1938. | pl_PL |
dc.references | Kowalik S., Ludność w wieku lat 3–25 w latach 1945/46–1980/81, „Materiały i Studia”. Pracownia Ustroju i Organizacji PAN, Warszawa 1964, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Kukulski Z. (red.), Źródła do dziejów wychowania i szkolnictwa w Polsce z doby Izby Edukacji Publicznej 1807–1812, Lublin 1931. | pl_PL |
dc.references | Linke K., Nauczanie łączne oraz nauczanie języka ojczystego w szkole podstawowej, Warszawa 1933. | pl_PL |
dc.references | Lubieniecka J., Reforma programu szkolnego Komisji Edukacji Narodowej. Wybór tekstów, Warszawa 1962. | pl_PL |
dc.references | Maćkowiak A., Wołoszyn S. (red.), Metodyka pierwszych lat nauczania, Warszawa 1959. | pl_PL |
dc.references | Maćkowiakowie J. i A., Jacek liczy. Obserwacje psychologiczne i uwagi dydaktyczne, Warszawa 1958. | pl_PL |
dc.references | Maćkowiakowie J. i A., Naturalne drogi nauki czytania i pisania, Poznań 1946. | pl_PL |
dc.references | Maćkowiakowie J. i A., Organizacja pracy w klasie pierwszej a nauka czytania i pisania, Poznań 1947. | pl_PL |
dc.references | Maćkowiakowie J. i A. (red.), Materiały do metodyki nauczania początkowego. Część ogólna, Warszawa 1953. | pl_PL |
dc.references | Manifest do Narodu Polskiego, „Rzeczpospolita” 1944, nr 1 z 23 lipca 1944 r. | pl_PL |
dc.references | Manteuffel T., Centralne władze oświatowe na terenie b. Królestwa Kongresowego 1815–1915, Warszawa 1929. | pl_PL |
dc.references | Materiały sprawozdawcze z działalności Ministerstwa Oświaty w okresie od lipca 1944 do grudnia 1946, Warszawa 1948. | pl_PL |
dc.references | Materiały z III Krajowego Zjazdu Delegatów ZNP, Warszawa 1951. | pl_PL |
dc.references | Mittek F., Praktyczna metodyka nauczania w szkole powszechnej, Warszawa 1947. | pl_PL |
dc.references | Mittek F., Zasady organizacji pracy w szkołach powszechnych dostosowane do statutu publicznych szkół powszechnych i nowych programów nauki, Warszawa–Wilno–Lublin 1939. | pl_PL |
dc.references | Normy zaopatrzenia szkoły ogólnokształcącej w pomoce naukowe, materiały, meble i sprzęt szkolny, Warszawa 1952. | pl_PL |
dc.references | Nowaczyk S. (red.), Materiały dydaktyczne i pomoce naukowe dla klas I–IV. Wzory i wskazówki metodyczne, Warszawa 1962. | pl_PL |
dc.references | O szkołę polską. Część III. Pierwszy ogólnopolski wielki zjazd nauczycielski w dniach 14, 15, 16, 17 kwietnia 1919 r. w Warszawie, sprawozdania i streszczenia opracował W. Kopczewski, Lwów–Warszawa 1920. | pl_PL |
dc.references | O szkołę polską. Protokół Zjazdu delegatów stowarzyszeń nauczycielskich z Królestwa, Poznańskiego i Galicji odbytego w Krakowie w dniach 6, 7, 8 i 9 stycznia 1918, Lwów 1918. | pl_PL |
dc.references | Ogólnopolski Zjazd Oświatowy w Łodzi 18–22 czerwca 1945, Warszawa 1945. | pl_PL |
dc.references | Pierwszy Zjazd Delegatów Zrzeszenia Nauczycielstwa Polskich Szkół Początkowych. Warszawa dnia 29, 30 i 31 grudnia 1917 roku. Rezolucje i dezyderaty, Warszawa 1918. | pl_PL |
dc.references | Piramowicz G., Powinności nauczyciela. Przedruk wydania I z 1787 r., wstęp i opracowanie T. Mizia, Warszawa 1958. | pl_PL |
dc.references | Plenum VII KC PZPR. 27–28 listopada 1972 roku. Podstawowe dokumenty i materiały, Warszawa 1972. | pl_PL |
dc.references | Plenum VII KC PZPR. O reformie szkolnictwa podstawowego i średniego (20–21.01.1961), Warszawa 1961. | pl_PL |
dc.references | Prauss K., Program oświatowy Ministerstwa WRiOP z grudnia 1918 r., „Ruch Oświatowy” 1969, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Prauss K., W sprawie realizacji powszechnego nauczania, Warszawa 1917. | pl_PL |
dc.references | Prawa Państwa Polskiego. Konstytucja z 17 marca 1921 r. [b. m. r. w.]. | pl_PL |
dc.references | Radlińska-Orsza H., Jak prowadzić początkowe nauczanie, Warszawa 1905. | pl_PL |
dc.references | Rozkład godzin w szkołach powszechnych, MWRiOP, Warszawa 1919. | pl_PL |
dc.references | Sempołowska S., Reforma szkolna 1862 roku. Organizacja szkolnictwa elementarnego, Warszawa 1915. | pl_PL |
dc.references | Smołalski A., Indeks wybranych przepisów oświatowych, Wrocław 1965. | pl_PL |
dc.references | Szkoły powszechne Rzeczypospolitej Polskiej w roku szkolnym 1925/26. Stan z dnia 1 grudnia 1925 r. Praca zbiorowa MWRiOP, Warszawa 1927. | pl_PL |
dc.references | Szycówna A., Ogólne zasady nauczania w zastosowaniu do szkoły elementarnej, Warszawa 1917. | pl_PL |
dc.references | Śliwiński F., Teksty źródłowe z zakresu organizacji szkolnictwa w Polsce i ustawodawstwa w dziedzinie szkolnictwa powszechnego, Łódź 1930. | pl_PL |
dc.references | Śliwiński F., Ustawodawstwo szkolne i organizacja polskich władz szkolnych oraz szkolnictwa wszystkich stopni w pierwszym dziesięcioleciu istnienia Odrodzonego Państwa Polskiego, Łódź 1928. | pl_PL |
dc.references | Uchwały IV Kongresu Pedagogicznego, „Głos Nauczycielski” 1939, nr 36. | pl_PL |
dc.references | Ustawa dla gimnazjów, szkół obwodowych i elementarnych, czyli parafialnych w Królestwie Polskim, Warszawa 1834. II. O szkołach elementarnych, czyli parafialnych. Porządek i przedmioty nauk. | pl_PL |
dc.references | Ustawa o rozwoju systemu oświaty i wychowania w Polsce Ludowej. Materiały z dyskusji sejmowej, Warszawa 1961. | pl_PL |
dc.references | Ustawa o ustroju szkolnictwa. Projekt komisji powołanej przez ministra WRiOP, Warszawa 1927. | pl_PL |
dc.references | Ustawy i rozporządzenia w zakresie szkół ludowych, zebrał i ułożył K. Pierożyński, Lwów 1904. | pl_PL |
dc.references | Ustrój i organizacja szkolnictwa w Polsce (Ustawy, rozporządzenia, okólniki), Lwów 1934. | pl_PL |
dc.references | Wróbel T., Nauczanie i doskonalenie pisma, Warszawa 1963. | pl_PL |
dc.references | Wydżga M., Krótki zarys początkowego nauczania. Wskazówki dla uczących dla wsi i miasta, Warszawa 1907. | pl_PL |
dc.references | Wytyczne dla autorów programów szkół ogólnokształcących. Szkoła powszechna i gimnazjum, Warszawa 1932. | pl_PL |
dc.references | Wytyczne organizacji publicznych szkół powszechnych w roku szkolnym 1944/45, Resort Oświaty PKWN, Lublin 1944. | pl_PL |
dc.references | Zbiór uchwał i ogólnych urządzeń Izby Edukacyjnej od czasu jej ustanowienia, Warszawa 1809. | pl_PL |
dc.references | Zjazd III PZPR. Stenogram, Warszawa 1959. | pl_PL |
dc.references | Zjazd IV PZPR (15–20 czerwiec 1964 r.). Podstawowe materiały i dokumenty, Warszawa 1964. | pl_PL |
dc.references | Zjazd Oświatowy 2–5 maja 1957 r., Warszawa 1957. | pl_PL |
dc.references | Zjazd VII PZPR (8–12 grudnia 1975 r.). Podstawowe materiały i dokumenty, Warszawa 1975. | pl_PL |
dc.references | Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 1997. | pl_PL |
dc.references | Ajnenkiel A., Od „rządów ludowych” do przewrotu majowego. Zarys dziejów politycznych Polski 1918–1926, Warszawa 1964. | pl_PL |
dc.references | Araszkiewicz F., Ideały wychowawcze Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1978. | pl_PL |
dc.references | Balicki M., Zarządzanie szkolnictwem w Polsce. Studium historyczno-porównawcze, Warszawa 1978. | pl_PL |
dc.references | Barański C., Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli, Warszawa 1986. | pl_PL |
dc.references | Bereźnicki F., Hasła „nowej szkoły” w dydaktyce Drugiej Rzeczypospolitej, Toruń 1999. | pl_PL |
dc.references | Bereźnicki F., Nowatorstwo dydaktyczne w szkolnictwie ogólnokształcącym w Polsce (1918–1939), Szczecin 1978. | pl_PL |
dc.references | Bobkowska W., Nowe prądy w polskim szkolnictwie ludowym w połowie XIX wieku, Kraków 1929. | pl_PL |
dc.references | Bogaj A., Kanon wykształcenia ogólnego w Polsce – ciągłość i zmiana, [w:] Realia i perspektywy reform oświatowych, red. A. Bogaj, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Bogaj A., Kwiatkowski S. M., Szymański M. J., Edukacja w procesie przemian społecznych, Warszawa 1998. | pl_PL |
dc.references | Brzeziński J., Witkowski L. (red.), Edukacja wobec zmiany społecznej, Poznań–Toruń 2000. | pl_PL |
dc.references | Bułat W., Sarnecki T., Jan Władysław Dawid, Warszawa 1963. | pl_PL |
dc.references | Chłopecki J., Ciągłość, zmiana i powrót. Szkice z socjologii wychowania, Rzeszów 1997. | pl_PL |
dc.references | Chylińska H., Ideał wychowawczy w okresie rewolucji społecznej w Polsce (1944–1948), Warszawa 1981. | pl_PL |
dc.references | Cudowska A., Konteksty współczesnych reform oświatowych, [w:] Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie. Materiały z IV Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego, red. E. Malewska, B. Śliwerski, Kraków 2002. | pl_PL |
dc.references | Cylkowska-Nowak M., Współczesne trendy w zakresie reform edukacji na świecie, [w:] Edukacja w świecie współczesnym, red. R. Leppert, Kraków 2000. | pl_PL |
dc.references | Czerniewski W., Rozwój dydaktyki polskiej w latach 1918–1954, Warszawa 1963. | pl_PL |
dc.references | Decroly O., Gry wychowawcze jako środek wdrażania dziecka do czynności umysłowych i ruchowych, Warszawa 1926. | pl_PL |
dc.references | Dobrowolski A., Pisma pedagogiczne, t. I, Ustrój oświatowy, Warszawa 1958. | pl_PL |
dc.references | Dobrowolski A., Zagadnienie szkoły powszechnej jako zasadnicze zagadnienie nowej cywilizacji, Warszawa 1932. | pl_PL |
dc.references | Dobrowolski S., Nowacki T., Szkoły eksperymentalne w Polsce w latach 1900–1966, Warszawa 1966. | pl_PL |
dc.references | Dobrzyński K., Programy oświatowe polskiej radykalnej lewicy socjalistycznej i polityka oświatowa PZPR, Warszawa 1982. | pl_PL |
dc.references | Dominiczak H., Halaba R., Walichnowski T., Z dziejów politycznych Polski 1944–1984, Warszawa 1984. | pl_PL |
dc.references | Falski M., Fragmenty prac z zakresu oświaty 1900–1944, Wrocław 1974. | pl_PL |
dc.references | Falski M., Fragmenty prac z zakresu oświaty 1945–1972, Wrocław 1973. | pl_PL |
dc.references | Falski M., Potrzeby szkolnictwa powszechnego w okresie wzmożonego przyrostu dzieci, Warszawa 1929. | pl_PL |
dc.references | Freinet C., O szkołę ludową. Pisma wybrane, wybór i opracowanie A. Lewin i H. Semenowicz, Wrocław 1976. | pl_PL |
dc.references | Garbowska W., Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1932–1939, Wrocław 1976. | pl_PL |
dc.references | Gawlik S., Rozwój idei nauczania całościowego, [w:] Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna w teorii i praktyce, red. W. Puślecki, Opole 2004. | pl_PL |
dc.references | Gęsicki J., Szanse w reformie. Szanse na reformę. Szanse reformy, Warszawa 1994. | pl_PL |
dc.references | Gładysz A., Oświata – kultura – nauka w latach 1947–1959. Węzłowe problemy polityczne, Kraków 1981. | pl_PL |
dc.references | Gmytrasiewicz M., Kluczyński J., Finansowanie i rozwój szkolnictwa w Polsce Ludowej, Wrocław–Warszawa–Kraków 1969. | pl_PL |
dc.references | Gnitecki J., Metodologiczne problemy konstruowania i weryfikacji programów kształcenia, [w:] Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia zintegrowanego, red. H. Kosętka, J. Kuźma, Kraków 2000. | pl_PL |
dc.references | Grzybowski K., Pięćdziesiąt lat 1918–1968, Kraków 1977. | pl_PL |
dc.references | Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości, Bydgoszcz 2000. | pl_PL |
dc.references | Hejnicka-Bezwińska T., Zarys historii wychowania (1944–1989), cz. IV, Kielce 1996. | pl_PL |
dc.references | Hejnicka-Bezwińska T., Leppert R. (red.), Przełamywanie stereotypów (pedagogicznych i edukacyjnych), Bydgoszcz 1996. | pl_PL |
dc.references | Hellwig J., Ewaryst Estkowski (1820–1856) prekursor nowatorstwa pedagogicznego w Polsce, Poznań 1984. | pl_PL |
dc.references | Holzer J., Mozaika polityczna Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1974. | pl_PL |
dc.references | Hulewicz J., Udział Galicji w walce o szkołę polską 1899–1914, Warszawa 1934. | pl_PL |
dc.references | Husén T., Oświata i wychowanie w roku 2000, Warszawa 1974. | pl_PL |
dc.references | Jabczyński M., Dziesięć lat szkoły polskiej w poznańskim okręgu szkolnym, Poznań 1929. | pl_PL |
dc.references | Jakubowski J., Odbudowa i reforma szkolnictwa polskiego w pierwszych latach po wyzwoleniu, [w:] Z dziejów Polski Ludowej, Warszawa 1966. | pl_PL |
dc.references | Jakubowski J., Polityka oświatowa Polskiej Partii Robotniczej 1944–1948, Warszawa 1975. | pl_PL |
dc.references | Jakubowski J., Sytuacja polityczna szkolnictwa polskiego w pierwszych latach po wyzwoleniu, [w:] Nad Odrą i Nysą Łużycką 1945–1970, red. M. Orzechowski, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1971. | pl_PL |
dc.references | Jałmużna T., Ewolucja reform edukacyjnych w Polsce, [w:] E. Marek, R. Więckowski (red.), Edukacja wczesnoszkolna w kontekście reformy systemu szkolnego, Piotrków Trybunalski 2000. | pl_PL |
dc.references | Jałmużna T., Pedagogika szkoły pracy w Polsce międzywojennej i jej wpływ na kształcenie i dokształcanie nauczycieli szkół powszechnych, Łódź 1983. | pl_PL |
dc.references | Jałmużna T., Michalska I., Michalski G. (red.), Konteksty i metody w badaniach historyczno-pedagogicznych, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Jezierski A., Petz B., Historia gospodarcza Polski Ludowej 1944–1975, Warszawa 1982. | pl_PL |
dc.references | Karpińska A. (red.), Edukacja w dialogu i reformie, Białystok 2002. | pl_PL |
dc.references | Kelm A., Formy opieki nad dzieckiem w Polsce Ludowej, Warszawa 1983. | pl_PL |
dc.references | Kicowska A. (red.), Kongresy i zjazdy pedagogiczne w Polsce w XX wieku, Toruń–Olsztyn 2001. | pl_PL |
dc.references | Kieniewicz S., Historia Polski 1795–1918, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Kmiecik Z., Ruch oświatowy na wsi. Królestwo Polskie 1905–1914, Warszawa 1962. | pl_PL |
dc.references | Kobyliński W., Bariery nowatorstwa i postępu pedagogicznego, Siedlce 1992. | pl_PL |
dc.references | Kołodziej W., Szkolnictwo w województwie krakowskim w latach 1939–1948, Toruń 1995. | pl_PL |
dc.references | Konarzewski K., Dlaczego nie udają się reformy polskiej edukacji, [w:] Szkoła – edukacja – dialog –partnerstwo, red. J. Kropiwnicki, Jelenia Góra 1998. | pl_PL |
dc.references | Korzeniowska W., Edukacja i wychowanie różnych warstw społecznych na ziemiach polskich od drugiej połowy wieku XIX do roku 1918, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Kot S., Historia wychowania, t. II, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Kubin J., Projektowanie strategii, [w:] W poszukiwaniu strategii zmian, red. J. Kubin, Z. Żekoński, Warszawa 1992. | pl_PL |
dc.references | Kucha R., Oświata elementarna w Królestwie Polskim w latach 1864–1914, Lublin 1982. | pl_PL |
dc.references | Kuhn T., Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 1968. | pl_PL |
dc.references | Kulczykowska A., Programy nauczania historii w Polsce 1918–1932, Warszawa 1972. | pl_PL |
dc.references | Kulpa J., Kształcenie nauczycieli szkół powszechnych w Polsce w latach 1918–1939, Wrocław 1963. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz C., O reformach szkolnych. Wybór rozpraw i artykułów z lat 1977–1999, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz C., Paradygmaty i wizje reform oświatowych, Warszawa 1985. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz C., Przemiany edukacyjne w świecie na tle raportów oświatowych, Warszawa 1980. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz C., Szkolnictwo w procesie przebudowy. Geneza i kierunki reform oświatowych 1945–1995, Warszawa 1995. | pl_PL |
dc.references | Kwieciński Z., Socjopatologia edukacji, Warszawa 1982. | pl_PL |
dc.references | Landau Z., Tomaszewski J., Zarys historii gospodarczej Polski 1918–1939, Warszawa 1962. | pl_PL |
dc.references | Lech K., System nauczania, Warszawa 1964. | pl_PL |
dc.references | Lech K. (red.), Organizacja pracy uczniów w nauczaniu początkowym, Warszawa 1963. | pl_PL |
dc.references | Lewowicki T., Edukacja wczesnoszkolna – dotychczasowe paradygmaty, dylematy i pytania o nowe paradygmaty, [w:] Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna w teorii i praktyce, red. W. Puślecki, Opole 2004. | pl_PL |
dc.references | Lewowicki T., Przemiany oświaty: szkice o ideałach i praktyce edukacyjnej, Warszawa 1995. | pl_PL |
dc.references | Lewowicki T., W poszukiwaniu sensu i strategii zmian oświatowych, [w:] Oświata na wirażu, red. K. Denek, T. M. Zimny, Kielce 1999. | pl_PL |
dc.references | Leżańska W., Łódzkie innowacje pedagogiczne (Romuald Petrykowski), [w:] Rola nauczycieli łódzkich w tworzeniu dziedzictwa kulturowego Łodzi, red. S. Gala, Łódź 1998. | pl_PL |
dc.references | Leżańska W., Prekursorzy kształcenia zintegrowanego w Polsce, [w:] Współczesne i historyczne konteksty wczesnej edukacji, Pedagogika, t. II, red. W. Leżańska, T. Jałmużna, E. Czarnecka, Płock 2004. | pl_PL |
dc.references | Leżańska W. (red.), Historyczne i współczesne konteksty kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji, Łódź 2004. | pl_PL |
dc.references | Leżańska W., Witkowska E., Innowacyjność oświatowo-pedagogiczna w Łodzi w okresie międzywojennym, [w:] Z dziejów oświaty łódzkiej w XX wieku, red. M. Bandurka, Łódź 1995. | pl_PL |
dc.references | Lipowska M., Koncepcja wykształcenia ogólnego w zreformowanych programach szkoły polskiej z lat 1919–1922, Toruń 1961. | pl_PL |
dc.references | Lipska-Librachowa M., Szkoła ludowa, jej zadania i cele, Warszawa 1916. | pl_PL |
dc.references | Lubieniecka J., Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych, Warszawa 1960. | pl_PL |
dc.references | Łuczyńska B., Badania historyczne w pedagogice, [w:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998. | pl_PL |
dc.references | Ługowski B., Polska lewica społeczna wobec oświaty w latach 1919–1939, Warszawa 1960. | pl_PL |
dc.references | Ługowski B., Szkolnictwo w Polsce 1929–1939 w opinii publicznej, Warszawa 1961. | pl_PL |
dc.references | Maciaszek M., Treść kształcenia i wychowania w reformach szkolnych PRL, Warszawa 1980. | pl_PL |
dc.references | Maćkowiak A., Badania procesu i wyników nauczania początkowej nauki czytania i pisania, Poznań 1957. | pl_PL |
dc.references | Maćkowiak A., Nauczanie łączne dawniej i dziś, Poznań 1970. | pl_PL |
dc.references | Madeja J., Elementarze i nauka elementarna czytania i pisania na Śląsku w wiekach XVIII i XIX (1763–1848), Katowice 1960. | pl_PL |
dc.references | Madeja J., Elementarze, ich dzieje, rola i stan współczesny, Katowice 1946. | pl_PL |
dc.references | Majewski S., Organizacja szkolnictwa podstawowego w województwie kieleckim 1944–1961, Kielce 1993. | pl_PL |
dc.references | Majorek C., System kształcenia nauczycieli szkół ludowych w Galicji doby autonomicznej (1871–1914), Wrocław 1971. | pl_PL |
dc.references | Marciniak Z., Sprawa upowszechnienia nauczania początkowego w Królestwie Polskim, sierpień 1914–1917, Wrocław–Warszawa–Kraków 1962. | pl_PL |
dc.references | Mauersberg S., Komu służyła szkoła w Drugiej Rzeczypospolitej? Społeczne uwarunkowania dostępu do oświaty, Wrocław 1988. | pl_PL |
dc.references | Mauersberg S., Reforma szkolnictwa w Polsce w latach 1944–1948, Wrocław–Warszawa–Gdańsk 1974. | pl_PL |
dc.references | Mauersberg S., Szkolnictwo powszechne dla mniejszości narodowych w Polsce w latach 1918–1939, Wrocław 1968. | pl_PL |
dc.references | Mauersberg S., Walczak M., Oświata polska 1944–1956, cz. II, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Mauersberg S., Walczak M., Szkolnictwo polskie po drugiej wojnie światowej (1944–1956), Katowice 2006. | pl_PL |
dc.references | Miąso J., Historia wychowania wieku XX, t. I i II, Warszawa 1984. | pl_PL |
dc.references | Michalik M., Banach C., Polityka edukacyjna Polski Ludowej, Warszawa–Kraków 1989. | pl_PL |
dc.references | Michalska I., Michalski G. (red.), Reformy edukacyjne w Polsce. Tradycje i współczesność, Skierniewice 2001. | pl_PL |
dc.references | Michalski G., Działalność Stowarzyszenia Chrześcijańsko–Narodowego Nauczycielstwa Szkół Powszechnych 1921–1939, Łódź 2001. | pl_PL |
dc.references | Michalski S., Koncepcje systemu edukacji narodowej w latach 1919–1945, [w:] Oświata, szkolnictwo i wychowanie w latach II Rzeczypospolitej, red. K. Poznański, Lublin 1991. | pl_PL |
dc.references | Michalski S., Koncepcje systemu edukacji w II Rzeczypospolitej, Warszawa 1988. | pl_PL |
dc.references | Michałowska J., Oblicze nowych programów, Warszawa 1935. | pl_PL |
dc.references | Mizia T., Szkolnictwo parafialne w czasach Komisji Edukacji Narodowej, Wrocław–Warszawa–Kraków 1964. | pl_PL |
dc.references | Mokrzecki L., Źródła do dziejów nauczania historii w szkolnictwie epoki nowożytnej, [w:] T. Jałmużna, I. Michalska, G. Michalski (red.), Konteksty i metody w badaniach historyczno-pedagogicznych, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Mrozowska K., Komisja Edukacji Narodowej 1773–1794, Warszawa–Kraków 1973. | pl_PL |
dc.references | Nawroczyński B., Polska myśl pedagogiczna, Lwów 1938. | pl_PL |
dc.references | Nowaczyk S., Nauczanie łączne, [w:] Szkoły eksperymentalne w świecie 1900–1975, red. W. Okoń, Warszawa 1989. | pl_PL |
dc.references | Nowak A., Szkolnictwo powszechne i oświata w budżecie państwa na rok 1933/34, „Oświata i Wychowanie” 1933, R. V, z. 1. | pl_PL |
dc.references | Nowak S., Studia z metodologii nauk społecznych, Warszawa 1965. | pl_PL |
dc.references | O dalszy rozwój oświaty – sprawozdanie z krajowej narady oświatowej PZPR, Warszawa 1950. | pl_PL |
dc.references | Ochmański M. (red.), Możliwości i zagrożenia reform edukacyjnych, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., Dawid, Warszawa 1980. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., Nauczanie problemowe we współczesnej szkole, Warszawa 1975. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., O postępie pedagogicznym, Warszawa 1979. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., Szkoła współczesna. Przemiany i tendencje rozwojowe, Warszawa 1979. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., Szkoły eksperymentalne w Polsce 1900–1964, Warszawa 1964. | pl_PL |
dc.references | Orstein A. C., Hunkins F. P., Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, Warszawa 1998. | pl_PL |
dc.references | Oświata i wychowanie w Polsce Ludowej. Wybrane zagadnienia, pod red. W. Okonia, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1968. | pl_PL |
dc.references | Oświata i wychowanie w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Dorobek 30-lecia i perspektywy rozwoju. Referaty z ogólnopolskiej sesji naukowej, Lublin 16–17 września 1974, Warszawa 1975. | pl_PL |
dc.references | Otwinowski B., Żaryn J. (red.), Polacy wobec przemocy 1944–1956, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Ozga W., Organizacja szkolnictwa w Polsce, Warszawa 1960. | pl_PL |
dc.references | Ozga W., Oświata w Planie 6-letnim na tle rewolucyjnych przemian społeczno-ekonomicznych w Polsce Ludowej, Warszawa 1951. | pl_PL |
dc.references | Pachociński R., Strategie reform oświatowych na świecie. Szkolnictwo podstawowe i średnie, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.references | Paczkowski A., Pół wieku dziejów Polski, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Paluch A. K., Konflikt, modernizacja i zmiana społeczna, Warszawa 1976. | pl_PL |
dc.references | Petrykowski R., Budowa programu szkoły powszechnej jako części składowej szkoły jednolitej, [w:] Kongres Pedagogiczny zorganizowany przez Związek Polskiego Nauczycielstwa Szkół Powszechnych i Związek Zawodowy Nauczycielstwa Polskich Szkół Średnich od 8 do 10 lipca 1929, Warszawa 1930. | pl_PL |
dc.references | Pęcherski M., Polityka oświatowa. Zarys problematyki, Wrocław 1975. | pl_PL |
dc.references | Pęcherski M., Problemy i perspektywy rozwoju szkolnictwa w Polsce Ludowej, Warszawa 1973. | pl_PL |
dc.references | Pęcherski M., Szkoła ogólnokształcąca w Polsce Ludowej, Wrocław–Warszawa–Kraków 1970. | pl_PL |
dc.references | Pęcherski M. (red.), Ciągłość i zmiana w systemie edukacji Polski Ludowej, Warszawa 1985. | pl_PL |
dc.references | Pęcherski M., Świątek M., Organizacja oświaty w Polsce w latach 1917–1969. Podstawowe akty prawne, Warszawa 1972. | pl_PL |
dc.references | Pietrasiński Z., Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji, Warszawa 1970. | pl_PL |
dc.references | Pilch T. (red.), Spory o szkołę, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Piramowicz G., Powinności nauczyciela. Przedruk wydania I z 1787 r., wstęp i opracowanie T. Mizia, Warszawa 1958. | pl_PL |
dc.references | Pleśniarski B., Koncepcje oświaty powojennej w programach polskiej konspiracji 1939–1945, Warszawa 1983. | pl_PL |
dc.references | Podgórska E., Powszechność nauczania jako proces historyczny i pedagogiczny w ujęciu polskiej rzeczywistości XIX i XX wieku, [w:] Z dziejów oświaty łódzkiej w XX wieku, red. M. Bandurka, Łódź 1995. | pl_PL |
dc.references | Podgórska E., Szkolnictwo elementarne Księstwa Warszawskiego i Królestwa Kongresowego 1807–1831, Warszawa 1960. | pl_PL |
dc.references | Podstawy ideologiczne PZPR, Warszawa 1952. | pl_PL |
dc.references | Pomykało W., Kształtowanie ideału wychowawczego w PRL w latach 1944–1976, Warszawa 1977. | pl_PL |
dc.references | Postępowa myśl oświatowa w Królestwie Polskim w latach 1905–1914, wstęp i opracowanie Z. Kmiecik, Warszawa 1961. | pl_PL |
dc.references | Postępowa myśl oświatowa w Polsce w latach 1918–1939, wstęp i opracowanie B. Ługowski, F. W. Araszkiewicz, Warszawa 1972. | pl_PL |
dc.references | Potyrała B., Szkoła podstawowa w Polsce 1944–1984. Uwarunkowania społeczno-polityczne, Warszawa 1987. | pl_PL |
dc.references | Poznańska T., System wychowawczy szkoły podstawowej, Warszawa 1974. | pl_PL |
dc.references | Poznański K., Oświata i szkolnictwo w Królestwie Polskim 1831–1869. Lata zmagań i nadziei, cz. I. Przebudowa systemu szkolnictwa i wychowania w Królestwie Polskim w latach 1831–1839, Warszawa 2001. | pl_PL |
dc.references | Poznański K., Reforma szkolna w Królestwie Polskim w 1862 roku, Wrocław–Warszawa-Kraków 1968. | pl_PL |
dc.references | Poznański K. (red.), Oświata, szkolnictwo i wychowanie w latach II Rzeczypospolitej, Lublin 1991. | pl_PL |
dc.references | Psychologia rozwoju człowieka, t. II, Charakterystyka okresów życia człowieka, pod red. B. Harwas-Napierały i J. Trempały, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | Radziewicz-Winnicki A., Modernizacja niedostrzeganych obszarów rodzimej edukacji, Kraków 1999. | pl_PL |
dc.references | Radziwiłł A., Ideologia wychowawcza w Polsce latach 1948–1956 (próba modelu), Warszawa 1981. | pl_PL |
dc.references | Ratajczak Z., Człowiek w sytuacji innowacyjnej, Warszawa 1980. | pl_PL |
dc.references | Ratuś B., Edukacja w okresie reform ustrojowych, Zielona Góra 1996. | pl_PL |
dc.references | Ratuś B., Licea pedagogiczne w Polsce Ludowej 1944–1970, Poznań 1974. | pl_PL |
dc.references | Roszkowski W., Historia polityczna Polski 1914–1994, Warszawa 1995. | pl_PL |
dc.references | Rowid H., Szkoła twórcza, Warszawa 1958. | pl_PL |
dc.references | Rozwój edukacji w Polsce. Raport MEN na 45. międzynarodową sesję edukacyjną w Genewie, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Rozwój systemu oświaty w latach 1961–1984, MOiW, Warszawa 1985. | pl_PL |
dc.references | Ruta Z., Szkolnictwo powszechne w okręgu szkolnym krakowskim w latach 1918–1939, Wrocław–Warszawa–Kraków 1980. | pl_PL |
dc.references | Schulz B., Procesy zmian i odnowy w oświacie, Warszawa 1980. | pl_PL |
dc.references | Schulz R., Studia z innowatyki pedagogicznej, Toruń 1996. | pl_PL |
dc.references | Sempołowska S., Pisma pedagogiczne i oświatowe, Warszawa 1960. | pl_PL |
dc.references | Sempołowska S., Reforma szkolna 1862 roku. Organizacja szkolnictwa elementarnego, Warszawa 1915. | pl_PL |
dc.references | Słownik języka polskiego, pod red. M. Szymczaka, Warszawa 1981. | pl_PL |
dc.references | Smołalski A., Historyczne podstawy teorii organizacji szkolnictwa w Polsce, Kraków 1999. | pl_PL |
dc.references | Sowiński A. J., Pedagogiczny sens innowacji w wychowaniu, [w:] Edukacja alternatywna – nowe teorie, modele badań i reformy, red. J. Piekarski, B. Śliwerski, Kraków 2000. | pl_PL |
dc.references | Stawowy E. (red.), Wartości i manipulacje w podręcznikach szkolnych, Kraków 1995. | pl_PL |
dc.references | Suchan E., Historyczny zarys organizacji szkolnictwa elementarnego w Polsce od Kom[isji] Ed[ukacji] Nar[odowej] po dobę obecną, Brześć nad Bugiem 1937. | pl_PL |
dc.references | Suchodolski B., Aktualne zagadnienia oświaty i wychowania, Warszawa 1959. | pl_PL |
dc.references | Suchodolski B., Edukacja narodu 1918–1968, Warszawa 1967. | pl_PL |
dc.references | Suchodolski B., Wychowanie dla przyszłości, Warszawa 1968. | pl_PL |
dc.references | Suchodolski B. (red.), Osiągnięcia i problemy rozwoju oświaty i wychowania w XX-leciu Polski Ludowej, Warszawa 1966. | pl_PL |
dc.references | Suchodolski B. (red.), Szkoła podstawowa w społeczeństwie socjalistycznym, Wrocław 1963. | pl_PL |
dc.references | Szczepańska B., Działalność łódzkiego samorządu miejskiego w dziedzinie oświaty powszechnej i pozaszkolnej w latach 1919–1939, Łódź 2002. | pl_PL |
dc.references | Szczepański J., Oświata i wychowanie, [w:] K. Secomski (red.), XXX lat gospodarki Polski Ludowej, Warszawa 1974. | pl_PL |
dc.references | Szczepański J., Refleksje nad oświatą, Warszawa 1973. | pl_PL |
dc.references | Szczepański J., Społeczne uwarunkowania rozwoju oświaty, Warszawa 1989. | pl_PL |
dc.references | Szkudlarek T., Radykalna krytyka, pragmatyczna zmiana, [w:] Alternatywy myślenia o/dla edukacji, red. Z. Kwieciński, Warszawa 2000. | pl_PL |
dc.references | Szuba L., Polityka oświatowa państwa polskiego w latach 1944–1956, Lublin 2002. | pl_PL |
dc.references | Szulakiewicz W. (red.), Źródła w badaniach naukowych historii edukacji, Toruń 2003. | pl_PL |
dc.references | Szuman S., Rozwój myślenia u dzieci w wieku szkolnym, Warszawa 1938. | pl_PL |
dc.references | Szymański M., Społeczne uwarunkowania przemian edukacyjnych, Warszawa 1988. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B., Reformowanie oświaty w Polsce, [w:] Pedagogika 2. Podręcznik akademicki, red. B. Śliwerski, Z. Kwieciński, Warszawa 2004. | pl_PL |
dc.references | Thomas J., Edukacyjne problemy współczesnego świata, Warszawa 1980. | pl_PL |
dc.references | Tomaszewski T., Z pogranicza psychologii i pedagogiki, Warszawa 1970. | pl_PL |
dc.references | Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984. | pl_PL |
dc.references | Topolski J., Rozumienie historii, Warszawa 1978. | pl_PL |
dc.references | Trzebiatowski K., Organizacja szkolnictwa w Polsce Ludowej, Warszawa 1972. | pl_PL |
dc.references | Trzebiatowski K., Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1918–1932, Wrocław 1970. | pl_PL |
dc.references | Tułodziecki W., Założenia reformy szkoły podstawowej, Warszawa 1966. | pl_PL |
dc.references | Walczyna J., Integracja nauczania początkowego, Wrocław–Warszawa–Kraków 1968. | pl_PL |
dc.references | Wojnar I., Bogaj A., Kubin J. (red.), Strategie reform oświatowych w Polsce na tle porównawczym, Warszawa 1999. | pl_PL |
dc.references | Wołczyk J., Planowanie oświaty, Warszawa 1968. | pl_PL |
dc.references | Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1964. | pl_PL |
dc.references | Woźnicka Z., Wychowanie przedszkolne w Polsce Ludowej, Warszawa 1972. | pl_PL |
dc.references | Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. II, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Wroczyński R., Marian Falski i reformy szkolne w Rzeczypospolitej, Warszawa 1988. | pl_PL |
dc.references | Wroczyński R., Myśl pedagogiczna i programy oświatowe w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa 1963. | pl_PL |
dc.references | Wycech C., Nauczycielstwo w walce o demokrację, Warszawa 1947. | pl_PL |
dc.references | Wycech C., Podstawowe problemy polityki oświatowej, Warszawa 1946. | pl_PL |
dc.references | Wycech C., Towarzystwo Oświaty Demokratycznej „Nowe Tory” 1931–1939, Warszawa 1966. | pl_PL |
dc.references | Wycech C., Z dziejów tajnej oświaty w latach okupacji 1939–1944, Warszawa 1964. | pl_PL |
dc.references | Żarnowski J., Społeczeństwo polskie Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1973. | pl_PL |
dc.references | Andruszko M. A., Miejsce nauczania początkowego w systemie oświatowo-wychowawczym II Rzeczypospolitej, „Acta Universitatis Wratislaviensis” 1986, nr 761. | pl_PL |
dc.references | Araszkiewicz F., Geneza ustaw z roku 1932 o szkolnictwie państwowym i prywatnym, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1971, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Araszkiewicz F., Znaczenie Programu oświatowego K. Praussa, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1968, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Balicki J., Prace Ministerstwa nad programami szkoły ogólnokształcącej w związku z realizacją „Ustawy o ustroju szkolnictwa”, „Oświata i Wychowanie” 1934, R. VI, z. 8–10. | pl_PL |
dc.references | Banach Cz., Blaski i cienie polskiej edukacji w XX wieku, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2001, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Bartnicka K., Wychowanie państwowe, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” [Wrocław] 1972, t. XV. | pl_PL |
dc.references | Bartnicka K., Szybiak I., Reformy oświatowe na ziemiach polskich XVI–XX wieku, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1995, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Bystroń J. S., Zagadnienie programu szkolnego, „Zrąb” 1933, t. XVI. | pl_PL |
dc.references | Chałasiński J., Prawda o szkole dzisiejszej, „Głos Nauczycielski” 1937/1938, nr 18. | pl_PL |
dc.references | Ciczkowski W., Granice akceptacji i dystansu do tradycji pedagogicznej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1999, nr 3–4. | pl_PL |
dc.references | Ciechocińska M., Zagadnienie powszechności nauczania w Polsce w latach 1929–1939, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1962, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Dobosiewicz S., Czynniki kształtujące system oświaty w Polsce Ludowej, „Nowa Szkoła” 1964, nr 6. | pl_PL |
dc.references | Dobosiewicz S., Dwa trudne starty i dwie reformy szkolne, „Nowa Szkoła” 1968, nr 10–11. | pl_PL |
dc.references | Dobosiewicz S., Dyskusje nad reformą szkolną w r. 1945, „Nowa Szkoła” 1962, nr 7/8. | pl_PL |
dc.references | Dobosiewicz S., Pomówmy o wynikach nauczania, „Nowe Drogi” 1956, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Dobrzyński J., Z dziejów walki o szkołę elementarna w Królestwie Polskim, „Studia Pedagogiczne” 1963, t. III. | pl_PL |
dc.references | Dowjat T., Problemy reformy szkolnictwa w publikacjach prasowych w okresie 1960–1962, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1962, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Epoka wielkiej reformy (opracowanie redakcyjne), „Zrąb” 1932, nr 9. | pl_PL |
dc.references | Falski M., Fragmenty prac z zakresu oświaty 1900–1944, „Studia Pedagogiczne” [Wrocław] 1974, t. XXXI. | pl_PL |
dc.references | Falski M., Jak poprawić organizację szkolnictwa, „Przegląd Kulturalny” 1960, nr 47–49. | pl_PL |
dc.references | Falski M., Koncepcje szkoły powszechnej i jej rola w ustroju szkolnym w okresie międzywojennym w Polsce, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” [Wrocław] 1958, t. I. | pl_PL |
dc.references | Falski M., Uwagi w obronie 8-letniej szkoły powszechnej i w sprawie jej realizacji, „Ruch Pedagogiczny” 1947/1948, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Falski M., W sprawie nowego projektu organizacji szkolnictwa państwowego, „Głos Nauczycielski” 1918, nr 7 i 8. | pl_PL |
dc.references | Falski M., Wprowadzenie powszechnego nauczania na ziemiach b. zaboru rosyjskiego po I wojnie światowej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1964, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Falski M., Założenia dyskusji o reformie szkolnej, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1963, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Garbowska W., Jędrzejewiczowska ustawa szkolna z 1932 roku, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” [Wrocław] 1969, t. XII. | pl_PL |
dc.references | Garbowska W., Powszechność nauczania w Polsce 1932–1939, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” [Wrocław] 1972, t. XV. | pl_PL |
dc.references | Grześ B., Projekty powojennej organizacji szkolnictwa i oświaty w programie tajnej organizacji nauczycielskiej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2002, nr 3–4. | pl_PL |
dc.references | Grześ B., Związki nauczycielskie a reformowanie szkolnictwa na ziemiach polskich w XX wieku, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2001, nr 1–2. | pl_PL |
dc.references | Grześ B., Związki nauczycielskie wobec reformowania ustroju szkolnego w Polsce w latach 1919–1939, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2002, nr 1–2. | pl_PL |
dc.references | Holzer J., Partie polityczne w międzywojennej Polsce, „Kwartalnik Historyczny” 1973, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Jabłoński H., Problemy oświaty i nauki w planie 5-letnim, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1958, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Jędrzejewicz J., Wychowanie państwowe, „Zrąb” 1930, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Kielecki J., Upowszechnianie oświaty w PRL, „Ruch Pedagogiczny” 1965, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Kozakiewicz M., Ewolucja oświaty wiejskiej w 40-leciu Polski Ludowej, „Wieś i Rolnictwo” 1984, nr 4 (45). | pl_PL |
dc.references | Kozakiewicz M., Nad ustawą o rozwoju systemu oświaty i wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1962, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Koźmian D., Założenia oświatowo-wychowawcze Komisji Edukacji Narodowej, „Zeszyty Naukowe WSN w Szczecinie” 1973, nr 8. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz C., Ekspertyzy edukacyjne w PRL w latach 1970–1989, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1995, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Kwieciński Z., Od dominacji do kontaktu – o strategiach rozwoju oświaty, „Biuletyn PTP” 1983, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Kwieciński Z., Paradygmaty reform szkolnictwa. Studium orientacji praktycznych i badawczych, „Rocznik Pedagogiczny” 1979, t. VI. | pl_PL |
dc.references | Lewowicki T., O związkach między ideologiami, teoriami i strategiami reform oświatowych, „Socjologia Wychowania” 1994, t. XII. | pl_PL |
dc.references | Łaszczyński J., Uwagi nad organizacją szkół elementarnych w Królestwie Polskim, „Dziennik Powszechny” 1861, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Łopuszański T., Zagadnienia wychowania narodowego, „Przegląd Pedagogiczny” 1938, nr 35. | pl_PL |
dc.references | Majewski S., Zagadnienia ustrojowo-organizacyjne szkolnictwa na zjazdach pedagogicznych w Polsce 1918–1961 (Wskazania dla współczesności), „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1996, nr 3–4. | pl_PL |
dc.references | Majorek Cz., Historyczne konteksty reform szkolnych w Polsce w XX wieku, „Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego Oddział w Krakowie” 2002, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Marciniak Z., Pierwszy rok szkolny w Polsce Ludowej, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1969, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Mauersberg S., Reformy szkolne w Drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939), „Kwartalnik Pedagogiczny” 1995, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Miąso J., Reformy oświatowe w Prusach, Austrii i Rosji i ich wpływ na szkolnictwo na ziemiach polskich w drugiej połowie XIX wieku, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1995, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Mizia T., Przepisy dla szkół parafialnych z 1780 roku, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” [Wrocław] 1964, t. VII. | pl_PL |
dc.references | Obrady w sprawie ustroju wychowania narodowego, „Ruch Pedagogiczny” 1918, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., Współczesne innowacje w kształceniu i wychowaniu, „Nauczyciel i Wychowanie” 1978, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Pęcherski M., Szkoła ogólnokształcąca w Polsce w okresie dwudziestolecia 1944–1964, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1965, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Pęcherski M., Założenia ideologiczne i dydaktyczne nowych programów nauki w szkole ogólnokształcącej, „Nowa Szkoła” 1953, nr 6. | pl_PL |
dc.references | Piaget J., Polska reforma szkolna, „Oświata i Wychowanie” 1935, z. 1. | pl_PL |
dc.references | Pohoska H., Nowy etap pracy, „Zrąb” 1931, nr 8. | pl_PL |
dc.references | Potyrała B., Środowisko nauczycielskie po 1944 r., [w:] Nauczyciele w procesie przemian oświatowych, „Prace Pedagogiczne” [Wrocław] 1992, t. LXXXIX. | pl_PL |
dc.references | Poznański K., Opinia publiczna Królestwa Polskiego wobec sprawy oświaty ludu w 1861 roku, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” [Wrocław] 1964, t. VII. | pl_PL |
dc.references | Poznański K., Osiągnięcia polskich reform szkolnych w XIX wieku, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1995, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Rowid H., Komisja Edukacji Narodowej a obecne prądy w wychowaniu i nauczaniu, „Ruch Pedagogiczny” 1922, nr 7–8. | pl_PL |
dc.references | Sadowska J., Reforma edukacji w sporach politycznych Drugiej Rzeczypospolitej, „Dyrektor Szkoły” 1998, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Sadowska J., Reforma szkolnictwa prywatnego w 1932 roku, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2000, nr 3–4. | pl_PL |
dc.references | Sadowska J., Stanowisko „Zrębu” wobec reformy oświaty w latach 1930–1932, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1995, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Schoenbrenner J., Program oświatowy Ministerstwa WRiOP z 18 grudnia 1918 roku, zwany „Programem Praussa” (w pięćdziesięciolecie ogłoszenia), „Ruch Pedagogiczny” 1964, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Smołalski A., Ogólne cele reform edukacyjnych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2000, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Smołalski A., Przepisy oświatowe w 30-leciu Polski Ludowej, „Nowa Szkoła” 1977, nr 7–8. | pl_PL |
dc.references | Sośnicki K., Kierunek polityczny państwa a organizacja szkolnictwa, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1934, nr 3–4. | pl_PL |
dc.references | Suchodolski B., Problemy oświaty w dokumentacji PPR, „Nowa Szkoła” 1962, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Suchodolski B., Rozwój oświaty w Polsce Ludowej, „Nauczyciel i Wychowanie” 1969, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Szedny F., Analiza wyników czytania w klasie I w szkołach wiejskich, „Klasy Łączone” 1961, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Szulkin M., Z dziejów walki lewicy nauczycielskiej. Towarzystwo Oświaty Demokratycznej „Nowe Tory” 1932–1939, „Nowa Szkoła” 1951, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Tedesco J. C., Oświata: kierunki reform, „Społeczeństwo Otwarte” 1994, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Trzebiatowski K., Problem powszechności nauczania w Polsce w latach 1918–1931, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” [Wrocław] 1969, t. XII. | pl_PL |
dc.references | Tułodziecki W., Węzłowe problemy szkolnictwa w 1963 r., „Nowa Szkoła” 1963, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Tynelski S., Dotychczasowe próby rozwiązania problemu ustawy szkolnictwa, „Głos Nauczycielski” 1932, nr 21–22. | pl_PL |
dc.references | Walasek S., Kształcenie nauczycieli klas podstawowych w Polsce Ludowej, „Prace Pedagogiczne” 1991, t. LXXIII. | pl_PL |
dc.references | Wroczyński R., Rola badań historyczno-oświatowych w prognozowaniu oświaty, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1974, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Zalewski J., Wprowadzenie i realizacja powszechnego obowiązkowego nauczania w Łodzi, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 1960, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Zborowski J., Błędy i drogi naprawy systemu pracy dydaktycznej w nauczaniu początkowym, „Życie Szkoły” 1957, nr 7–8. | pl_PL |
dc.references | Żarnowski J., Społeczeństwo polskie wobec szkoły w XX wieku (referat na konferencji poświęconej polskim reformom oświatowym w XVIII–XX w.), „Kwartalnik Pedagogiczny” 1995, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Żółkiewski S., Sytuacja na froncie reformy szkolnej, „Głos Nauczycielski” 1945, nr 12. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-681-9 | |