dc.contributor.author | Sosnowska, Joanna | |
dc.contributor.editor | Sosnowska, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2017-09-18T12:53:43Z | |
dc.date.available | 2017-09-18T12:53:43Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Sosnowska J., Dziecięce lata. Przedszkole Uniwersytetu Łódzkiego 2012-2017, [w:] Sosnowska J., Dziecięce lata. Przedszkole Uniwersytetu Łódzkiego 2012-2017, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017, s. [1]-208, doi: 10.18778/8088-689-6.01 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-689-6 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/22626 | |
dc.description | W piątą rocznicę działalności Przedszkola Uniwersytetu Łódzkiego (2012-2017) autorka prezentuje unikatowy dorobek uczelni w tym zakresie. Przedszkole UŁ to pierwsza i jak dotąd jedyna taka placówka należąca do publicznej uczelni wyższej. Joanna Sosnowska przedstawia ideę powstania przedszkola i prace nad jego powołaniem, a także omawia działalność oraz program wychowawczy bazujący na koncepcji pedagogicznej Marii Montessori. Do publikacji został dołączony spis wychowanków oraz aneks z przykładowymi materiałami do pracy. Książka zawiera liczne zdjęcia obrazujące życie dzieci, rodziców, nauczycieli i całej społeczności Przedszkola UŁ.
Dzięki pionierskiej inicjatywie powołania przy Uniwersytecie Łódzkim przedszkola – która miała na celu kształtowanie przestrzeni przyjaznej dla rodziców studiujących i pracujących naukowo oraz wdrażanie rozwiązań sprzyjających godzeniu życia rodzinnego z nauką i pracą – Uniwersytet otrzymał w 2014 r. tytuł i certyfikat „Uczelni Przyjaznej Rodzicom” w Konkursie Dobrych Praktyk ogłoszonym przez Stowarzyszenie Doradców Europejskich PLinEU. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Wydanie publikacji zostało sfinansowane przez Uniwersytet Łódzki. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Sosnowska J. (red.), Dziecięce lata. Przedszkole Uniwersytetu Łódzkiego 2012-2017, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017; | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.subject | Przedszkole Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.subject | Maria Montessori | pl_PL |
dc.subject | praca opiekuńczo-wychowawcza | pl_PL |
dc.subject | praca dydaktyczna | pl_PL |
dc.title | Dziecięce lata. Przedszkole Uniwersytetu Łódzkiego 2012-2017 | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Joanna Sosnowska, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017 | pl_PL |
dc.page.number | [1]-208 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Pedagogiki Wieku Dziecięcego | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-690-2 | |
dc.references | Czekalska R., Funkcjonowanie grup zróżnicowanych wiekowo w środowisku przedszkola, [w:] D. Radzikowska, A. Buła, J. Bonar (red.), Poznać – Zrozumieć – Doświadczyć. Praktyka pedagogiczna w kontekście doświadczeń nauczycieli i studentów wczesnej edukacji, Kraków 2014. | pl_PL |
dc.references | Czekalska R., Gaj A., Lauba B., Matczak J., Piecusiak A., Sosnowska J., Odkryjmy Montessori raz jeszcze… Program wychowania przedszkolnego opracowany na podstawie założeń pedagogiki Marii Montessori w Przedszkolu Miejskim nr 106 w Łodzi, Kraków 2009. | pl_PL |
dc.references | Elsner H., Jeder Tag hat seinen Morgen zur Geschichte der Montessori-Schule, Köln 1994. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D., Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2007, nr 1/2. | pl_PL |
dc.references | Korzeniowska W., Myśl pedagogiczna na przestrzeni wieków. Chronologiczny słownik biograficzny, Kraków 2011. | pl_PL |
dc.references | Kowalczyk A., Sosnowska J., Rola nauczyciela w kreowaniu postaw społecznych rodzeństw w grupie zróżnicowanej wiekowo na przykładzie Przedszkola Uniwersytetu Łódzkiego, [w:] E. Płóciennik, D. Radzikowska (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji kreatorem środowiska edukacyjnego dziecka, Łódź 2016. | pl_PL |
dc.references | Kruk J., Dezintegracja szkolnego środowiska oraz możliwości jego harmonizowania z infrastrukturą pozaszkolną, [w:] D. Klus-Stańska (red.), (Anty)- edukacja wczesnoszkolna, Kraków 2015. | pl_PL |
dc.references | Kucha R., Pedagogika Marii Montessori, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, cz. 1, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Kuszak K., Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym, Poznań 2006. | pl_PL |
dc.references | Kuszak K., Dziecko samodzielne w szkole, Poznań 2008. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz Cz., Szkice z dziejów dydaktyki, Kraków 2010. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz Cz., Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki, Kraków 2012. | pl_PL |
dc.references | Lubowiecka J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa 2000. | pl_PL |
dc.references | Łatacz E., Jak wychowywać dzieci? Zarys teorii pedagogicznej Marii Montessori, Warszawa 1995. | pl_PL |
dc.references | Łatacz E., Recepcja teorii pedagogicznej Marii Montessori w Polsce do roku 1939, Łódź 1996. | pl_PL |
dc.references | Łukaszewicz R. M., W poszukiwaniu innej drogi edukacji: między wyobraźnią a narracją, [w:] D. Waloszek (red.), Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie, Kraków 2009. | pl_PL |
dc.references | Matczak J., Jak zorganizować przestrzeń edukacyjną w przedszkolu, [w:] D. Radzikowska, A. Buła, J. Bonar (red.), Poznać – Zrozumieć – Doświadczyć. Praktyka pedagogiczna w kontekście doświadczeń nauczycieli i studentów wczesnej edukacji, Kraków 2014. | pl_PL |
dc.references | Miksza M., Miejsce Marii Montessori (1870–1952) w klasyfikacji prądów, kierunków i ruchów pedagogicznych, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika alternatywna – dylematy teorii, Kraków 2000. | pl_PL |
dc.references | Miksza M., Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka, Kraków 2009. | pl_PL |
dc.references | Montessori M., Domy Dziecięce. Metoda pedagogiki naukowej stosowana w wychowaniu najmłodszych dzieci, Warszawa [1913] 2005. | pl_PL |
dc.references | Montessori M., Odkrycie dziecka, Łódź [1948] 2014. | pl_PL |
dc.references | Rościszewska-Woźniak M., Dobry start przedszkolaka. Program wychowania przedszkolnego, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Sosnowska J., Adaptation to the institution of a kindergarten – does it concern only a child?, [w:] B. Muchacka, I. Czaja-Chudyba (eds.), Early Education. Practice and Reflection, Kraków 2013. | pl_PL |
dc.references | Sosnowska J., Jak tworzyć przyjazne przedszkole? Sugestie praktyka, [w:] A. Nalaskowski, B. Przyborowska (red.), Wokół udanych inicjatyw edukacyjnych, Toruń 2012. | pl_PL |
dc.references | Sosnowska J., Sztuka edukacji – przestrzeń muzeum i przedszkola jako środowisko kształcenia i wychowania do kultury, [w:] E. Płóciennik, D. Radzikowska (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji kreatorem środowiska edukacyjnego dziecka, Łódź 2016. | pl_PL |
dc.references | Sosnowska J., Wychowanie do samodzielności – rola nauczyciela wychowania przedszkolnego w kreowaniu otoczenia wokół dziecka, [w:] J. Bonar (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna, Łódź 2011. | pl_PL |
dc.references | Sosnowska J., Wychowanie i kształcenie dziecka w dobie przeobrażeń edukacyjnych – działalność Przedszkola Uniwersytetu Łódzkiego [w:] J. Juszczyk-Rygałło (red.), Wielowymiarowość współczesnej edukacji dziecka, Częstochowa 2015. | pl_PL |
dc.references | Sośnicki K., Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa 1967. | pl_PL |
dc.references | Surma B., Pedagogika Montessori – podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce, Kraków 2008. | pl_PL |
dc.references | Szuścik U., Program autorski z zakresu kształcenia plastycznego w młodszym wieku szkolnym (klasy I–III), Warszawa 2000. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007. | pl_PL |
dc.references | Tarnowski J., Pedagogika egzystencjalna, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, cz. 1, Warszawa 2010. | pl_PL |
dc.references | Tarnowski J., Problemy chrześcijańskiej pedagogiki egzystencjalnej, Warszawa 1982. | pl_PL |
dc.references | Tchorzewski de A. M. (red.), Wolność jako wartość i problem edukacyjny, Bydgoszcz 1999. | pl_PL |
dc.references | Walęciak M., Wetoszka P., Rola nauczyciela przedszkola w kreowaniu dziecięcej aktywności podczas zabaw badawczych, [w:] E. Płóciennik, D. Radzikowska (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji kreatorem środowiska edukacyjnego dziecka, Łódź 2016. | pl_PL |
dc.references | Wennerström K. S., Smeds M. B., Pedagogika Montessori w przedszkolu i szkole, Kraków 2009. | pl_PL |
dc.references | Wiśniewska-Kin M., Zdolności poznawcze dzieci w wieku 7–10 lat, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2008, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Żukiewiczowa Z., Wychowanie przedszkolne, Lwów–Warszawa 1924. | pl_PL |
dc.references | www.agg.pl (dostęp: 4.03.2017). | pl_PL |
dc.references | www.archimika.pl (dostęp: 18.08.2017). | pl_PL |
dc.references | www.brpd.gov.pl (dostęp: 4.03.2017). | pl_PL |
dc.references | www.dss.uni.lodz.pl (dostęp: 4.03.2017). | pl_PL |
dc.references | www.experymentarium.pl (dostęp: 10.06.2017). | pl_PL |
dc.references | www.isap.sejm.gov.pl (dostęp: 4.03.2017). | pl_PL |
dc.references | www.katedra.lodz.pl (dostęp: 1.03.2017). | pl_PL |
dc.references | www.kronika.uni.lodz.pl (dostęp: 4.03.2017). | pl_PL |
dc.references | www.lib.uni.lodz.pl (dostęp: 9.03.2017). | pl_PL |
dc.references | www.maie.lodz.pl (dostęp: 1.03.2017). | pl_PL |
dc.references | www.men.gov.pl (dostęp: 18.08.2017). | pl_PL |
dc.references | www.mpgstudio.com.pl (dostęp: 18.08.2017). | pl_PL |
dc.references | www.msl.org.pl (dostęp: 1.03.2017). | pl_PL |
dc.references | www.muzeumwlokiennictwa.pl (dostęp: 4.03.2017). | pl_PL |
dc.references | www.palac-herbsta.org.pl (dostęp: 4.03.2017). | pl_PL |
dc.references | www.pamiec.pl (dostęp: 9.03.2017). | pl_PL |
dc.references | www.plineu.org (dostęp: 1.03.2017). | pl_PL |
dc.references | www.przedszkole.uni.lodz.pl (dostęp: 18.08.2017). | pl_PL |
dc.references | www.uni.lodz.pl (dostęp: 1.03.2017). | pl_PL |
dc.references | www.youtube.com/watch?v=c3PZ_SZ5tYo (dostęp: 18.08.2017). | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-689-6.01 | |