Różnice pokoleniowe w turystyce polskich seniorów – baby boomers versus pokolenie przedwojenne
Abstract
Obserwowane w literaturze naukowej dotyczącej turystyki większe zainteresowanie
kwestiami związanymi z osobami starszymi wynika z przemian demograficznych społeczeństw
zachodnich, a konkretnie z procesu starzenia się tych społeczeństw. Proces
ten implikuje wiele zmian, w tym także dla turystyki. Dominujące liczbowo w Europie
i Ameryce Północnej pokolenie powojennego wyżu, nazywane początkowo w kręgach
amerykańskich, dziś już szerzej, pokoleniem baby boomers wchodzi w kolejną naturalną
fazę cyklu swojego życia. Generacja ta, umownie zamykana pod względem dat narodzin
w latach 1943–1964, dotychczas kierująca się swoimi potrzebami i wyznaczająca w dużym
stopniu m.in. kierunki rozwoju turystyki masowej, stawia wielkie zapytanie o jej
dalszy kształt. Wiek oraz związana z nim przede wszystkim kondycja zdrowotna i wielkość
dochodów są podstawowymi determinantami popytu turystycznego, a ich zmiana
pociąga za sobą szereg konsekwencji.
Poprzednie pokolenia, wchodząc w wiek senioralny, zazwyczaj wyraźnie ograniczały
swoją aktywność turystyczną. Jak w tym względzie zachowa się pokolenie baby boomers?
Odpowiedź na to pytanie nie jest dziś możliwa – dopiero pierwsze roczniki tej wielkiej
generacji osiągnęły fazę późnej dorosłości (tj. przekroczyły 55. rok życia1).
Celem artykułu jest pokazanie, na podstawie literatury i wyników badań empirycznych,
preferencji i typowych zachowań turystycznych polskich seniorów w ujęciu dwóch kohort –powojennego wyżu demograficznego, nazywanego w dalszej części artykułu polskim pokoleniem
baby boomers, jak i pokolenia przedwojennego.
Rozwój społeczeństw, światowa standaryzacja, ale też indywidualizacja porzucająca
solidarność społeczną to przykłady ogólnych społeczno-kulturowych trendów w popycie
turystycznym (Niezgoda 2010). Autorka ta wskazuje ponadto na trend demograficzny, jakim
jest wzrost udziału ludzi starszych. Wielu autorów, z uwagi m.in. na profil społeczno-
-demograficzny i dotychczasowy styl życia dzisiejszych „nowych” seniorów, spodziewa się
innych – nowych wzorców ich zachowań, a tym samym nowego segmentu rynku turystycznego
(m.in. Patterson 2006). Wśród głównych argumentów podkreśla się nie tylko
liczebność tej populacji, jej dotychczasową rolę, lecz także, na podstawie demograficznych
i socjologicznych prognoz spodziewany jest wzrost jej znaczenia przez najbliższe 1–2 dekady.
Kim są współcześni seniorzy? Jaka jest społeczno-demograficzna i turystyczna specyfika
tej grupy?
Collections