Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica: Recent submissions
Now showing items 161-180 of 4507
-
Consumer needs of households and propensity to satisfy them in conditions of crisis
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1990)Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, jaki jest w ocenie konsumentów stopień nasycenia podstawowych kompleksów potrzeb gospodarstw domowych oraz jaka jest skłonność do ich zaspokajania na tle istniejących ... -
Distribution of industrial products in Poland
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1990)Cechą charakterystyczną dystrybucji środków produkcji w Polsce Jest fakt, iż ma ona miejsce w warunkach głębokiego deficytu wielu podstawowych surowców, materiałów i paliw. Brak jest rynkowych kryteriów alokacji tych ... -
Organizational design for product innovation under uncertainty
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1990)Celem artykułu jest charakterystyka typowych modeli wprowadzania innowacji produktu w warunkach niepewności. Autor krytycznie ocenie dotychczasowe sposoby wyboru metody wprowadzania Innowacji (metoda prób i błędów, metoda ... -
The buying behaviour in the furniture industry
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1990)Celem artykułu jest analiza postępowania przedsiębiorstwa przy zakupie środków produkcji na przykładzie jednego z producentów mebil w Danii. Analizę przeprowadzono przy wykorzystaniu koncepcji "Box Model" opracowanej ... -
Consumer behaviour during economic crisis in an overdeveloped economy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1990)Koncepcja nadmiernego rozwoju gospodarczego nie wywodzi się z teorii ekonomii lecz innych nauk, w których oznacza ona zazwyczaj system, którego mniejsza część (podsystem) rozwinęła się tak bardzo, iż stwarza to szereg ... -
Consumption and trade in centrally-planned and market-oriented economies (Polish and German experience)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1990)W artykule zaprezentowano wyniki badań odnoszące się do spożycia i handlu w Polsce i RFN. Uwzględniono stopień zróżnicowania konsumpcji w obu krajach oraz rolę handlu detalicznego w spożyciu ludności. Dokonano porównania ... -
Determinanty i źródła finansowania ekoinnowacji w polskich przedsiębiorstwach
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-03-10)The issue of eco‑innovation of enterprises is an important research area in the light of today’s economy. The implementation of ecological innovations in enterprises can bring many benefits, mainly related to lowering the ... -
Kształtowanie się rozkładu dochodów ludności Polski dla regionów na podstawie wybranych modeli teoretycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-04-01)Research on income distributions focuses mainly on attempts to match theoretical distributions to the empirical income distribution and on the analysis of these distributions. The analysis results show that three‑parameter ... -
Miary starości i starzenia się ludności w ujęciu potencjalnym – analiza na przykładzie Polski
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-04-01)The article presents the proposals for population aging rates defined from the perspective of potential demography – in a static and dynamic perspective. It also presents the method of calculating life potentials for the ... -
The Influence of Generation X and Y Employees on Modern Cities
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-03-04)The employee profile in the business world is becoming increasingly diverse. This change shows that the working population structure of cities has also diversified. The entry of different generation members into business ... -
Zastosowanie danych scrapowanych w pomiarze dynamiki cen
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-03-02)Web‑scraping is a technique used to automatically extract data from websites. After the rise‑up of on‑lines shopping (which results in more shops posting their full price offer on their websites) it allows to acquire ... -
Szacowanie wartości trudnego dziedzictwa kulturowego. Wycena dóbr nierynkowych metodą deklarowanych preferencji na przykładzie modernistycznego kompleksu biurowo‑handlowego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-03-01)The concept of dissonant cultural heritage is well recognized in the literature. It appears in several perspectives, in relation to shameful nation’s history, fratricidal wars, totalitarian past, political regime, or ... -
Working and living conditions of agricultural population in the light of empirical studies
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1990)W oparciu o wyniki badań empirycznych przeprowadzonych na próbie 782 indywidualnych gospodarstw rolnych dokonano oceny warunków pracy i życia na wsi. Analizie poddano: zasoby czynników pracy, wyposażenie w ciągniki i ... -
Reforms of the economic system - introduction to the functionnning of Polish economy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1990)Wysiłki zmierzające do wprowadzenia gospodarki zorientowanej rynkowo w Polsce, a także próby zreformowania systemu politycznego i społecznego nie dawały już dotąd rezultatów. Zwykle poprzedzano były presją społeczeństwa ... -
Service marketing theory: a critical appraisal
(1990)Obecnie marketing usług jest hednym z najszybciej rozwijających się działów marketingu. Autorzy zajmujący się tą problematyką próbowali w szczególności podkreślić różnice istniejące między marketingiem usług oraz ... -
On the reliability of image and psychographic analyses. An application of dual scaling
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1990)Wiarygodność badań psychograficznych oraz dotyczących wyobrażenia o produkcie stała się ostatnio przedmiotem zainteresowania badaczy rynku. Artykuł stanowi wyraz tego zainteresowania. W szczególności dokonano w nim ... -
Relations and effectiveness of utilization of production factors in Polish agriculture
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1990)W artykule podjęto próbę ustalenia tendencji zmian w relacjach czynników produkcji oraz efektywności ich wykorzystania w rolnictwie polskim. Analizę tempa oraz kierunków zmian owych relacji ujęto na tle krajów wysoko ... -
Motivation system in Polish trade - current experience and conditions of its improvement
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1990)Celem artykułu jest analiza systemu zewnętrznej, materialnej motywacji u handlu u Polsce i określenie warunków i kierunków jego doskonaleniu w przyszłości. Autorka koncentruje się na dwóch podstawowych problemach: ... -
The use of a semantic understanding of communication in the developing of a typologization of advertisements
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1990)Dotychczasowe badania marketingowe w zakresie procesów komunikowania koncentrowały sią głównie na wyborze nośników reklamy. Ma polu tym osiągnięto tym szereg pozytywnych wyników. Niewiele było natomiast badań na temat ... -
Pricing and product development strategy. Some remarks on contemporary marketing-mix concepts
(1990)W strategii mix-marketingowej, stosowanej współcześnie w praktyce działalności przedsiębiorstw, wzrosło szczególnie znaczenie dwóch jej elementów, a mianowicie polityki cenowej oraz strategii w zakresie rozwoju produktu. ...