Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDaszkiewicz, Joanna
dc.contributor.authorDoda-Wyszyńska, Agnieszka
dc.date.accessioned2017-01-03T10:41:37Z
dc.date.available2017-01-03T10:41:37Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20279
dc.descriptionNumer został przygotowany przy wsparciu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (1222/P-DUN/2015).pl_PL
dc.description.abstractThe French term art brut (English - outsider art), meaning "raw art" or "rough art", is a label created by French artist Jean Dubuffet to describe art created outside the boundaries of mainstream culture. In the centre of our discussion is the category of the author (the creator) and the category of the fancier (the recipient loving art). These two categories were analysed by Alain Bouillet - a researcher of art brut of 30 years, who has accumulated an impressive collection of this kind of art. Pierre Bourdieu in Distinction (1979), argues that judgments of taste are related to social position. From time to time, the focus of the dominant class changes from education to experience. Especially today, the involvement in the creation process becomes more important. We have to introduce various issues in art in a different manner. What kind of experience the art opens us up to? It is largely contradictory to the educational experience.pl_PL
dc.description.sponsorshipMinistry of Science and Higher Education Republic of Poland (1222/P-DUN/2015)pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;31
dc.subjectart brutpl_PL
dc.subjectauthorpl_PL
dc.subjectfancierpl_PL
dc.subjecteducationpl_PL
dc.subjectexperiencepl_PL
dc.subjectautorpl_PL
dc.subjectamatorpl_PL
dc.subjectedukacjapl_PL
dc.subjectdoświadczeniepl_PL
dc.titleHabitus sztuki a autorzypl_PL
dc.title.alternativeThe habitus of art vs authorspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2015pl_PL
dc.page.number112-133pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Arystyczny w Poznaniupl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl_PL
dc.referencesAldridge, Alan, 2006, Rynek, przeł. Maciek Żakowski, Warszawa: Sic!pl_PL
dc.referencesArystoteles, 2006, Polityka, [w:] Dzieła wszystkie, przeł. Ludwik Piotrowicz, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesBarański, Jarosław, 2000, Intelektualizm estetyczny, [w:] „Nowa Krytyka”, 11, ss. 95-112 na: http://www.nowakrytyka.pl/spip.php?article87; dostęp 6 stycznia 2015.pl_PL
dc.referencesBoudon, Raymond, 2008, Efekt odwrócenia. Niezamierzone skutki działań społecznych, przeł. Agnieszka Karpowicz, Warszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesBouillet, Alain, 2010, De la rencontre avec les auteurs d’art brut et de l’éthique qu’elle suppose…/O spotkaniu z autorami art brut i jego implikacjach etycznych..., tłumaczenie własne J.D., niepublikowany artykuł przygotowany na Międzynarodową konferencję poświęconą ART BRUT, Poznań 15-16.04.2010.pl_PL
dc.referencesBourdieu, Pierre, 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. Piotr Biłos, Warszawa: SCHOLAR.pl_PL
dc.referencesBourdieu, Pierre, 2007, Reguły sztuki, przeł. Andrzej Zawadzki, Kraków: Universitaspl_PL
dc.referencesCerteau, Michel, 2000, Heterologies, Discourse on the Other, transl. Brain Massumi, London, Minneapolis: University of Minnesota Press.pl_PL
dc.referencesCerteau, Michel, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, 2008, przeł. Katarzyna Thiel–Jańczuk, Kraków: Wyd. UJ.pl_PL
dc.referencesEco, Umberto, 1996, Nieobecna struktura, przeł. Adam Weinsberg, Warszawa: P. Bravo, KR.pl_PL
dc.referencesDeleuze, Gilles, 1993, Nietzsche i filozofia, przeł. Bogdan Banasiak, Warszawa: Wyd. SPACJA, PAVO.pl_PL
dc.referencesŁotman, Jurij, 1999, Kultura i eksplozja, przeł. Bogusław Żyłko, Warszawa: PIWpl_PL
dc.referencesJackowski, Aleksander, 1995, Sztuka zwana naiwną, Warszawa: Wydawnictwo Krupski i S-ka.pl_PL
dc.referencesKołakowski, Leszek, 1994, Obecność mitu, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.pl_PL
dc.referencesPeiry, Lucienne, 2012, L'enrichissement des collections, [w:] Lucienne Peiry (red.), Collection de l’Art Brut. Lausanne, Paris: Collection de l’Art Brut Lausanne/Skira Flammarion.pl_PL
dc.referencesPotocka, Maria Anna, 2007, Estetyka kontra sztuka, Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze sztuka nowoczesną, Warszawa: Fundacja Aletheia.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord