dc.contributor.author | Daszkiewicz, Joanna | |
dc.contributor.author | Doda-Wyszyńska, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2017-01-03T10:41:37Z | |
dc.date.available | 2017-01-03T10:41:37Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/20279 | |
dc.description | Numer został przygotowany przy wsparciu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (1222/P-DUN/2015). | pl_PL |
dc.description.abstract | The French term art brut (English - outsider art), meaning "raw art" or
"rough art", is a label created by French artist Jean Dubuffet to describe
art created outside the boundaries of mainstream culture. In
the centre of our discussion is the category of the author (the creator)
and the category of the fancier (the recipient loving art). These two
categories were analysed by Alain Bouillet - a researcher of art brut of
30 years, who has accumulated an impressive collection of this kind of
art. Pierre Bourdieu in Distinction (1979), argues that judgments of
taste are related to social position. From time to time, the focus of the
dominant class changes from education to experience. Especially today,
the involvement in the creation process becomes more important. We
have to introduce various issues in art in a different manner. What kind
of experience the art opens us up to? It is largely contradictory to the
educational experience. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Ministry of Science and Higher Education Republic of Poland (1222/P-DUN/2015) | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;31 | |
dc.subject | art brut | pl_PL |
dc.subject | author | pl_PL |
dc.subject | fancier | pl_PL |
dc.subject | education | pl_PL |
dc.subject | experience | pl_PL |
dc.subject | autor | pl_PL |
dc.subject | amator | pl_PL |
dc.subject | edukacja | pl_PL |
dc.subject | doświadczenie | pl_PL |
dc.title | Habitus sztuki a autorzy | pl_PL |
dc.title.alternative | The habitus of art vs authors | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 112-133 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Arystyczny w Poznaniu | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl_PL |
dc.references | Aldridge, Alan, 2006, Rynek, przeł. Maciek Żakowski, Warszawa: Sic! | pl_PL |
dc.references | Arystoteles, 2006, Polityka, [w:] Dzieła wszystkie, przeł. Ludwik Piotrowicz, Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Barański, Jarosław, 2000, Intelektualizm estetyczny, [w:] „Nowa Krytyka”, 11, ss. 95-112 na: http://www.nowakrytyka.pl/spip.php?article87; dostęp 6 stycznia 2015. | pl_PL |
dc.references | Boudon, Raymond, 2008, Efekt odwrócenia. Niezamierzone skutki działań społecznych, przeł. Agnieszka Karpowicz, Warszawa: Oficyna Naukowa. | pl_PL |
dc.references | Bouillet, Alain, 2010, De la rencontre avec les auteurs d’art brut et de l’éthique qu’elle suppose…/O spotkaniu z autorami art brut i jego implikacjach etycznych..., tłumaczenie własne J.D., niepublikowany artykuł przygotowany na Międzynarodową konferencję poświęconą ART BRUT, Poznań 15-16.04.2010. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu, Pierre, 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. Piotr Biłos, Warszawa: SCHOLAR. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu, Pierre, 2007, Reguły sztuki, przeł. Andrzej Zawadzki, Kraków: Universitas | pl_PL |
dc.references | Certeau, Michel, 2000, Heterologies, Discourse on the Other, transl. Brain Massumi, London, Minneapolis: University of Minnesota Press. | pl_PL |
dc.references | Certeau, Michel, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, 2008, przeł. Katarzyna Thiel–Jańczuk, Kraków: Wyd. UJ. | pl_PL |
dc.references | Eco, Umberto, 1996, Nieobecna struktura, przeł. Adam Weinsberg, Warszawa: P. Bravo, KR. | pl_PL |
dc.references | Deleuze, Gilles, 1993, Nietzsche i filozofia, przeł. Bogdan Banasiak, Warszawa: Wyd. SPACJA, PAVO. | pl_PL |
dc.references | Łotman, Jurij, 1999, Kultura i eksplozja, przeł. Bogusław Żyłko, Warszawa: PIW | pl_PL |
dc.references | Jackowski, Aleksander, 1995, Sztuka zwana naiwną, Warszawa: Wydawnictwo Krupski i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Kołakowski, Leszek, 1994, Obecność mitu, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. | pl_PL |
dc.references | Peiry, Lucienne, 2012, L'enrichissement des collections, [w:] Lucienne Peiry (red.), Collection de l’Art Brut. Lausanne, Paris: Collection de l’Art Brut Lausanne/Skira Flammarion. | pl_PL |
dc.references | Potocka, Maria Anna, 2007, Estetyka kontra sztuka, Kompromitacja założeń estetycznych w konfrontacji ze sztuka nowoczesną, Warszawa: Fundacja Aletheia. | pl_PL |