• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne
  • Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2016, Tom 2, Numer 1
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma naukowe | Scientific Journals
  • Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne
  • Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2016, Tom 2, Numer 1
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Codzienność metafory w perspektywie kognitywistycznej. Próba krytycznej analizy

No Thumbnail [100%x80]
View/Open
nowis2016_Aleksander_Gemel_176_186.pdf (218.9Kb)
Date
2016
Author
Gemel, Aleksander
Metadata
Show full item record
Abstract
Celem pracy jest dostarczenie krytycznej analizy podstawowych założeń kognitywnej teorii metafory. Pierwsza część poświęcona jest kwestii koherencji pojęcia odwzorowania metaforycznego. Druga zaś porusza problem wykorzystania metafory kognitywnej jako podstawowego narzędzia konceptualizacji abstrakcyjnej sfery myślenia. Dodatkowym celem tekstu jest ukazanie obecności metafory w codziennych procesach komunikacji, konceptualizacji potocznego doświadczenia oraz co za tym idzie – praktyce naukowej i edukacyjno-pedagogicznej.
 
The aim of the paper is to provide a critical analysis of the basic assumptions of the cognitive theory of metaphor. The first part is devoted to the issues related to the coherence of the concept of metaphorical mapping. The second one discusses the validity of the metaphorization process in terms of schema-concretization framework. Finally, the third part raises the problem of using cognitive metaphor as the primary tool for the conceptualization of the realm of abstract thinking. An additional objective of the text is to display the presence of metaphor in everyday communication processes, conceptualization of common experience and thus also in the scientific and educational practice.
 
URI
http://hdl.handle.net/11089/19660
Collections
  • Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2016, Tom 2, Numer 1 [18]

University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 


University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 

NoThumbnail