Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWinkler, Michael
dc.date.accessioned2016-09-20T13:11:29Z
dc.date.available2016-09-20T13:11:29Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19632
dc.description.abstractTekst stanowi analizę aktualnego stanu i rozwoju nauki o wychowaniu w Niemczech, która zdaniem autora traci swą tożsamość, by zostać przejęta przez inne dyscypliny, takie jak socjologia, czy przede wszystkim psychologia, lub też rozpada się na subdyscypliny rezygnujące z pedagogicznego sedna nauki o wychowaniu. Przedstawia argumenty tej tezy, odnosząc się do rozwoju pedagogiki i nauki o wychowaniu, jej podstaw filozoficznych, w których od 1800 roku kategorią wiodącą było „Bildung”. Te aspekty (humanistyczne) nauki o wychowaniu zostały porzucone na rzecz nowych paradygmatów w naukach o wychowaniu rozwijanych w XX wieku. Szczególnie chodzi tu o dominację podejść empirycznych oraz wpływ metod psychologicznych na badania w naukach społecznych. Na tym tle autor stawia pytanie o to, jak w przyszłości będzie wyglądał w Niemczech dyscyplinarny profil nauki o wychowaniu i pojmowanie przez nią samej siebie. Wraz z zawieszeniem znaczenia pedagogiki humanistycznej zarzucono także wyobrażenie, że w pedagogice mogłyby istnieć stany rzeczy dające się ująć pojęciowo jako wychowanie, nauczanie czy kształtowanie oraz możliwość identyfikowania ich w rzeczywistości.pl_PL
dc.description.abstractThe essay analyses recent developments in the science of education in Germany. It understands the situation observed today as a crisis. A long tradition of pedagogical reflection, based on experience as well as on strong philosophical thinking, dating back to the period of enlightenment and the classic idea of “Bildung” coined in 1800, is going to be abandoned and lost. This is also happening to the tradition of “Geisteswissenschaftliche Pädagogik”, which has been the leading paradigm of educational sciences in the 20th century. Instead, the empirical approach will become dominant, obviously influenced by methods of psychological research and those of social sciences. The new empirical approach has tremendous effects on the practice in education and teaching: ethical orientations and reflections, understanding and cooperation are given away, while more or less technological forms of pedagogical treatment will flourish.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.subjectNiemcypl_PL
dc.subjectkryzys niemieckiej nauki o wychowaniupl_PL
dc.subjectteoria edukacjipl_PL
dc.subjectparadygmat zmianypl_PL
dc.subjectempiryczne versus refleksyjne podejścia do edukacjipl_PL
dc.subjectGermanypl_PL
dc.subjectcrisis in German educational sciencepl_PL
dc.subjecttheory of educationpl_PL
dc.subjectparadigm changepl_PL
dc.subjectempirical vs. reflective approaches on educationpl_PL
dc.titleNauka o wychowaniu w Niemczech — esej krytycznypl_PL
dc.title.alternativeEducational Science in Germany — a Critical Essaypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number42-59pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationFriedrich-Schiller-Universität Jenapl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMichael Winkler — prof. dr hab. w Katedrze Pedagogiki Ogólnej i Teorii Pedagogiki Społecznej, dyrektor Instytutu Edukacji i Kultury na Uniwersytecie im. Friedricha Schillera w Jenie. Zainteresowania badawcze: historia i teoria pedagogiki, wychowanie w rodzinie, teoria pedagogiki społecznej, zagadnienia związane z instytucją pomocy dzieciom i młodzieży.pl_PL
dc.identifier.doi10.5604/17339758.1173563
dc.relation.volume1pl_PL
dc.contributor.translatorGawłowska, Jadwiga Izabela


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord