Książki/Rozdziały | Books/Chapters: Recent submissions
Now showing items 61-80 of 3137
-
Biblia jako miejsce spotkania wyznań chrześcijańskich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-11-28)Tom Biblia jako miejsce spotkania wyznań chrześcijańskich jest efektem rozważań przedstawicieli różnych dyscyplin nad Biblią i jej ekumenicznym wymiarem. Otwiera nowe perspektywy badawcze, ukazuje pewne aspekty tłumaczenia ... -
Minimum gramatyki, maksimum praktyki – jak uczyć poprawnego języka bez ćwiczeń drylowych?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)W artykule zaprezentowane zostały autorskie materiały do nauczania języka polskiego jako obcego, które opracowano zgodnie z założeniami podejścia komunikacyjnego. Przeznaczone są one na pierwsze godziny zajęć w grupach na ... -
Działanie projektowe jako sposób aktywizacji w dydaktyce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)W artykule zostały poruszone kwestie wysokiej rangi działania twórczego i wspólnotowego jako sposobu walki z negatywnymi konsekwencjami izolacji w trakcie pandemii. Opisano w nim przykład projektu „Lipska-ALO”, który był ... -
Trening strategii komunikacyjnych z wykorzystaniem warsztatów z dociekań filozoficznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Strategie komunikacyjne zostały przedstawione w myśl podejścia interakcyjnego. W artykule znajdują się odniesienia do badań anglosaskich oraz polskich. Celem jest zaprezentowanie badań przeprowadzonych w obrębie warsztatów ... -
Sztuka na językach. O doskonaleniu sprawności mówienia z wykorzystaniem sztuki lokalnej na lekcjach zdalnych jpjo
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Przedmiotem artykułu są propozycje wykorzystania sztuki lokalnej w kontekście kształcenia sprawności mówienia na lekcjach zdalnych języka polskiego jako obcego na poziomie B1 i B2. Cel rozważań stanowi przedstawienie metod ... -
Wespół z uczniem. Metoda samooceny w doskonaleniu i rozwijaniu kompetencji tekstotwórczej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)W artykule przedstawiono założenia, przebieg i cele tzw. metody samooceny autorstwa Ewy Nowak. Metoda służy kształtowaniu kompetencji tekstotwórczej i stanowi uzupełnienie tradycyjnych rozwiązań opracowanych przez Annę ... -
Dzieci reemigrantów w szkole podstawowej – funkcjonowanie w systemie edukacyjnym Wielkiej Brytanii a nauka w Polsce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Artykuł koncentruje się na kwestii nauczania języka polskiego dzieci reemigrantów, które w polskiej szkole podstawowej (II etap nauczania) kontynuują naukę rozpoczętą w Wielkiej Brytanii. Porównuje polski system edukacji ... -
Współpraca ekumeniczna w promocji Biblii na przykładzie regionu górnośląsko-zagłębiowskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-11-28)W artykule autor ukazał niektóre działania podejmowane w regionie górnośląsko-zagłębiowskim dotyczące Biblii. Mogą się one stać być inspiracją dla innych środowisk chrześcijańskich. Swoje rozważania rozpoczął odwołaniem ... -
Przebieg prac nad Biblią Ekumeniczną
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-11-28)W opracowaniu przedstawiono przebieg prac na Biblią Ekumeniczną oraz podstawowe założenia do tłumaczenia dzieła. Początkiem inicjatyw przekładów ekumenicznych (czy międzywyznaniowych) jest Konstytucja Dogmatyczna o Objawieniu ... -
Biblia, ekumenizm, duchowość. W poszukiwaniu jedności chrześcijan
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-11-28)Wciąż aktualnym jest poszukiwanie jedności między chrześcijanami. Z jednej strony wypływa to z pragnienia jedności wyrażonego przez Jezusa w czasie modlitwy w Wieczerniku, a z drugiej chodzi o naturalną potrzebę bycia razem ... -
List prof. dr. hab. Antoniego Różalskiego, rektora Uniwersytetu Łódzkiego 2016–2020.
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-11-28) -
Kulturemy regionalne w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Kulturemy to nośniki tradycji i przekonań zbiorowości, dlatego są one symbolami określonych miast, regionów oraz państw. Artykuł przedstawia analizę trzech ogólnych podręczników kursowych do nauczania języka polskiego jako ... -
Psychologia pozytywna w glottodydaktyce- kontekst nauczania/uczenia się seniorów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Artykuł ma na celu omówienie aktualnego stanu badań na temat psychologii pozytywnej z perspektywy jej aplikacji w glottodydaktyce ukierunkowanej na seniorów. Od kilku lat obserwujemy tendencję zwiększającej się popularności ... -
Zdalne nauczanie przedmiotów innych niż język polski w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Artykuł stanowi kontynuację badań dotyczących oceny przez słuchaczy zajęć prowadzonych zdalnie w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego w czasie pandemii COVID-19. W tekście przedstawione zostały ... -
Z pracowni językowej do ,,Breakout roomów”. Innowacyjne metody w zdalnej nauce fonetyki języka fińskiego.
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Z powodu pandemii kursy w Instytucie Skandynawistyki i Fennistyki na Uniwersytecie Gdańskim zostały zorganizowane zdalnie w roku akademickim 2020-2021. Nauczyciele nie mieli możliwości korzystania z pracowni komputerowej, ... -
Eduprofil "Try Some Polish" jako przykład innowacyjnych materiałów dydaktycznych do nauczania języka polskiego jako obcego – studium przypadku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Na portalu społecznościowym Instagram zauważyć można coraz więcej profili o charakterze edukacyjnym, w tym także kont zajmujących się nauczaniem języków obcych. Odpowiadając na sytuację pandemiczną, a także związane z nią ... -
Projektowanie aplikacji mobilnej do autonomicznej nauki leksyki języka angielskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Niniejszy artykuł identyfikuje kluczowe cechy niezbędne do projektowania i rozwoju aplikacji do autonomicznej nauki słownictwa angielskiego jako języka obcego. Teorie i modele z (psycho)lingwistyki oraz projektowania ... -
Youtube czy Studytube - przegląd wybranych profili internetowych poświęconych nauczaniu jpjo
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)W artykule podjęto temat wykorzystania platformy YouTube jako narzędzia do nauczania i uczenia się języka polskiego jako obcego. Szczegółowej analizie poddano 23 kanały, które przynajmniej w połowie prowadzone były w języku ... -
Udzielanie informacji zwrotnej na zajęciach języka obcego – analiza wybranych aplikacji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)Podczas wybuchu pandemii wirusa SARS-CoV-2 na przełomie lat 2019/2020 nauczanie zdalne stało się rozwiązaniem umożliwiającym zachowanie ciągłości edukacyjnej niemalże na całym świecie. Celem tego artykułu jest analiza ... -
Wstęp
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)