Podejścia do błędów i ich poprawy we współczesnej glottodydaktyce
Abstract
Błędy są nieodłącznym elementem procesu uczenia się języków, ale także
kontrowersyjnym zagadnieniem, szeroko dyskutowanym w środowisku badaczy zajmujących się
akwizycją oraz dydaktyką językową. Niniejszy artykuł omawia zarówno pojęcie błędu, jego źródła
i ogólną typologię, jak i sposoby traktowania błędu we współczesnej metodyce nauczania języków
obcych. Przedstawione zostały eksplicytne oraz implicytne techniki dostarczania informacji zwrotnej
i reakcji na błędy, popełniane przez uczących się języków obcych, a także rezultaty wybranych
badań z zakresu analizy efektywności stosowania korektury i udzielania informacji zwrotnej w warunkach
szkolnych. Learning languages is a process that involves the making of misteakes and has
been a controversial issue in second language acquisition area of study and research. The aim of the
paper is to examine such aspects of second language acquistion as error treatment in the language
classroom as well as the provision of negative evidence nad corrective feedback (feedback types and
learner responses to feedback) and effectiveness of form-focused instruction.