Dlaczego popełniłeś ten błąd? Próba glottodydaktycznego opisu i klasyfikacji błędów popełnianych przez uczących się języka polskiego jako obcego na Ukrainie
Abstract
Artykuł jest próbą odmiennego spojrzenia na błędy popełniane przez uczących
się języka polskiego jako obcego: jako kryterium nowej klasyfikacji przyjęto kontekst:
działania uczącego się. W rezultacie powstał uproszczony podział na: błędy wyboru, błędy tworzenia
i błędy odtwarzania. W drugiej części artykułu została zaprezentowana nowa klasyfikacja
błędów wraz z przykładami, w trzeciej autor podaje przykłady błędów glottodydaktycznych,
rozumianych jako te, które są charakterystyczne tylko dla uczących się i mają związek z nauką
języka. The article is an attempt to look differently at the mistakes made by the learners of
Polish as a foreign language. The criterion for a new error classification is the context: activities undertaken
by the learner. As a result, the error classification has been simplified and consists of errors
of selection, errors of creation, and errors of reproduction. The second part of the article presents
the new classification accompanied with the examples. In the third part of the article, the author discusses
the examples of glottodidactic mistakes understood as the mistakes specific only for foreign
language learners and related to foreign language learning.