dc.contributor.author | Kowalewski, Jerzy | |
dc.date.accessioned | 2016-07-05T16:49:13Z | |
dc.date.available | 2016-07-05T16:49:13Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/18643 | |
dc.description | Niniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. | pl_PL |
dc.description.abstract | Artykuł jest próbą odmiennego spojrzenia na błędy popełniane przez uczących
się języka polskiego jako obcego: jako kryterium nowej klasyfikacji przyjęto kontekst:
działania uczącego się. W rezultacie powstał uproszczony podział na: błędy wyboru, błędy tworzenia
i błędy odtwarzania. W drugiej części artykułu została zaprezentowana nowa klasyfikacja
błędów wraz z przykładami, w trzeciej autor podaje przykłady błędów glottodydaktycznych,
rozumianych jako te, które są charakterystyczne tylko dla uczących się i mają związek z nauką
języka. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article is an attempt to look differently at the mistakes made by the learners of
Polish as a foreign language. The criterion for a new error classification is the context: activities undertaken
by the learner. As a result, the error classification has been simplified and consists of errors
of selection, errors of creation, and errors of reproduction. The second part of the article presents
the new classification accompanied with the examples. In the third part of the article, the author discusses
the examples of glottodidactic mistakes understood as the mistakes specific only for foreign
language learners and related to foreign language learning. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22 | |
dc.subject | błąd | pl_PL |
dc.subject | język polski jako obcy | pl_PL |
dc.subject | klasyfikacja błędów | pl_PL |
dc.subject | statystyka błędów | pl_PL |
dc.subject | mistake | pl_PL |
dc.subject | Polish as a foreign language | pl_PL |
dc.subject | classification of mistakes | pl_PL |
dc.subject | statistics of mistakes | pl_PL |
dc.title | Dlaczego popełniłeś ten błąd? Próba glottodydaktycznego opisu i klasyfikacji błędów popełnianych przez uczących się języka polskiego jako obcego na Ukrainie | pl_PL |
dc.title.alternative | Why have you made this mistake ? An attempt to describe and classify the mistakes made by the learners of Polish as a foreign language | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Jerzy Kowalewski, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [337]-355 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Narodowy Uniwersytet Lwowski im. Iwana Franki, ul. Uniwersytecka 1, 79-000 Lwów. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Baraniwska O., 2007, Polsko-ukraińskie interferencje gramatyczne i leksykalne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: M. Czermińska, K. Meller, P. Fliciński (red.), Literatura, kultura i język polski w kontekstach i kontaktach światowych. III Kongres Polonistyki Zagranicznej Poznań, 8–11 czerwca 2006 roku, Poznań, s. 747–753. | pl_PL |
dc.references | Bugajski M., 1993, Językoznawstwo normatywne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Czernysz T., 2005, Polsko–ukraińskie pułapki językowe: korzyści i trudności nauczania języka polskiego w kontekście bliskości lingwogenetycznej i typologicznej, w: P. Garncarek (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI miedzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej, red., Warszawa, s. 477–481. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska A., Pasieka M., 2008, Nowa typologia błędów popełnianych przez cudzoziemców w języku polskim, w: M. Kita, M. Czempka-Wewióra, M. Ślawska (red.), Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej, Katowice, s. 73–102. | pl_PL |
dc.references | Grucza F. (red.), 1978, Z problematyki błędów obcojęzycznych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Karolczuk A., 2014, Opis gramatyczny polszczyzny dla celów glottodydaktycznych. Stan dzisiejszy, potrzeby, w: A. Mielczarek, A. Roter-Bourkane, M. Zduniak-Wiktorowicz (red.), Sukcesy, problemy i wyzwania w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Poznań, s. 89–99. | pl_PL |
dc.references | Korol L., 2007, Kłopoty Ukraińców z polską etykietą językową, w: M. Czermińska, K. Meller, P. Fliciński (red.), Literatura, kultura i język polski w kontekstach i kontaktach światowych. III Kongres Polonistyki Zagranicznej Poznań, 8–11 czerwca 2006 roku, Poznań, s. 873–878. | pl_PL |
dc.references | Korol L., 2008, Odstępstwa od normy gramatycznej w polszczyźnie młodzieży polskich szkół Lwowa i studentów polonistyki lwowskiej, w: W.T. Miodunka, A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków, s. 199–204. | pl_PL |
dc.references | Korol L., Osobliwości składniowe w polszczyźnie uczniów szkół Lwowa z polskim językiem nauczania, w: Polonistyka w Europie. Kierunki i perspektywy rozwoju, w: G. Filip, J. Pasterska, M. Patro- Kucab (red.), Polonistyka w Europie. Kierunki i perspektywy rozwoju, s. 395–402. | pl_PL |
dc.references | Kowalewska M., 2014, Co nas łączy? Teoria i zbiór ćwiczeń z gramatyki języka polskiego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kowalewski J., 2015, Język polski – glottodydaktyczny punkt widzenia, „Roczniki Humanistyczne”, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Krawczuk A., 2011, Leksykologia i kultura języka polskiego, Kijów. | pl_PL |
dc.references | Krawczyk A., 2007, Zapożyczenia leksykalne w sytuacji wielojęzyczności. Ukrainizmy i rusycyzmy w gwarze Maćkowiec na Podolu, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowska K., 2014, Czy każdy błąd jest błędem? Kilka uwag na temat względności błędów językowych, w: M. Dziwisz, D. Głuszak, A. Jawdosiuk-Małek, A. Potyrańska, A. Sadecki, M. Stasiak (red.), Błąd w literaturze, kulturze i językach narodów słowiańskich, red., Lublin, s. 241–253. | pl_PL |
dc.references | Michalewski K., 1992, Norma językowa a nauczanie języka polskiego jako obcego, w: S. Grabias (red.), Język polski jako język obcy, Lublin, s. 79–94. | pl_PL |
dc.references | Ohoriłko O., 2011, Poza granicami ogólnopolskiej normy, w: Polonistyka bez granic, t.2, R. Nycz, W. Miodunka, T. Kunz, (red.), Kraków, s. 321–329. | pl_PL |
dc.references | Ostapczuk O., Uwagi o języku inteligencji polskiej w warunkach zanikania polszczyzny, w: E. Wolnicz- Pawłowska, W. Szulowska (red.), Kontakty językowe polszczyzny na pograniczu wschodnim, Warszawa, s. 161–167. | pl_PL |
dc.references | Pacan B., 2000, Wpływ języka rosyjskiego i ukraińskiego na polszczyznę inteligencji lwowskiej pokolenia powojennego, w: E. Wolnicz-Pawłowska, W. Szulowska (red.), Kontakty językowe polszczyzny na pograniczu wschodnim, Warszawa, s. 168–176. | pl_PL |
dc.references | Zielińska M., 2012, Kompetencja językowa uczniów polskich szkół sobotnio-niedzielnych na Ukrainie Zachodniej, w: A. Burzyńska-Kamieniecka, M. Misiak, J. Kamieniecki (red.), Kresowe dziedzictwo, red., Wrocław, s. 247–258. | pl_PL |
dc.references | Zielińska M., 2013, Osobliwości fleksji werbalnej w polszczyźnie młodych osób pochodzenia polskiego na Ukrainie Zachodniej, w: G. Filip, J. Pasterska, M. Patro-Kucab (red.), Polonistyka w Europie. Kierunki i perspektywy rozwoju, s. 403–412. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | kowalewskijerzy@wp.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.22.23 | |