Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKowalewski, Jerzy
dc.date.accessioned2016-07-05T16:49:13Z
dc.date.available2016-07-05T16:49:13Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18643
dc.descriptionNiniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego.pl_PL
dc.description.abstractArtykuł jest próbą odmiennego spojrzenia na błędy popełniane przez uczących się języka polskiego jako obcego: jako kryterium nowej klasyfikacji przyjęto kontekst: działania uczącego się. W rezultacie powstał uproszczony podział na: błędy wyboru, błędy tworzenia i błędy odtwarzania. W drugiej części artykułu została zaprezentowana nowa klasyfikacja błędów wraz z przykładami, w trzeciej autor podaje przykłady błędów glottodydaktycznych, rozumianych jako te, które są charakterystyczne tylko dla uczących się i mają związek z nauką języka.pl_PL
dc.description.abstractThe article is an attempt to look differently at the mistakes made by the learners of Polish as a foreign language. The criterion for a new error classification is the context: activities undertaken by the learner. As a result, the error classification has been simplified and consists of errors of selection, errors of creation, and errors of reproduction. The second part of the article presents the new classification accompanied with the examples. In the third part of the article, the author discusses the examples of glottodidactic mistakes understood as the mistakes specific only for foreign language learners and related to foreign language learning.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22
dc.subjectbłądpl_PL
dc.subjectjęzyk polski jako obcypl_PL
dc.subjectklasyfikacja błędówpl_PL
dc.subjectstatystyka błędówpl_PL
dc.subjectmistakepl_PL
dc.subjectPolish as a foreign languagepl_PL
dc.subjectclassification of mistakespl_PL
dc.subjectstatistics of mistakespl_PL
dc.titleDlaczego popełniłeś ten błąd? Próba glottodydaktycznego opisu i klasyfikacji błędów popełnianych przez uczących się języka polskiego jako obcego na Ukrainiepl_PL
dc.title.alternativeWhy have you made this mistake ? An attempt to describe and classify the mistakes made by the learners of Polish as a foreign languagepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Jerzy Kowalewski, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[337]-355pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Narodowy Uniwersytet Lwowski im. Iwana Franki, ul. Uniwersytecka 1, 79-000 Lwów.pl_PL
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBaraniwska O., 2007, Polsko-ukraińskie interferencje gramatyczne i leksykalne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: M. Czermińska, K. Meller, P. Fliciński (red.), Literatura, kultura i język polski w kontekstach i kontaktach światowych. III Kongres Polonistyki Zagranicznej Poznań, 8–11 czerwca 2006 roku, Poznań, s. 747–753.pl_PL
dc.referencesBugajski M., 1993, Językoznawstwo normatywne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzernysz T., 2005, Polsko–ukraińskie pułapki językowe: korzyści i trudności nauczania języka polskiego w kontekście bliskości lingwogenetycznej i typologicznej, w: P. Garncarek (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI miedzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej, red., Warszawa, s. 477–481.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., Pasieka M., 2008, Nowa typologia błędów popełnianych przez cudzoziemców w języku polskim, w: M. Kita, M. Czempka-Wewióra, M. Ślawska (red.), Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej, Katowice, s. 73–102.pl_PL
dc.referencesGrucza F. (red.), 1978, Z problematyki błędów obcojęzycznych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKarolczuk A., 2014, Opis gramatyczny polszczyzny dla celów glottodydaktycznych. Stan dzisiejszy, potrzeby, w: A. Mielczarek, A. Roter-Bourkane, M. Zduniak-Wiktorowicz (red.), Sukcesy, problemy i wyzwania w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Poznań, s. 89–99.pl_PL
dc.referencesKorol L., 2007, Kłopoty Ukraińców z polską etykietą językową, w: M. Czermińska, K. Meller, P. Fliciński (red.), Literatura, kultura i język polski w kontekstach i kontaktach światowych. III Kongres Polonistyki Zagranicznej Poznań, 8–11 czerwca 2006 roku, Poznań, s. 873–878.pl_PL
dc.referencesKorol L., 2008, Odstępstwa od normy gramatycznej w polszczyźnie młodzieży polskich szkół Lwowa i studentów polonistyki lwowskiej, w: W.T. Miodunka, A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków, s. 199–204.pl_PL
dc.referencesKorol L., Osobliwości składniowe w polszczyźnie uczniów szkół Lwowa z polskim językiem nauczania, w: Polonistyka w Europie. Kierunki i perspektywy rozwoju, w: G. Filip, J. Pasterska, M. Patro- Kucab (red.), Polonistyka w Europie. Kierunki i perspektywy rozwoju, s. 395–402.pl_PL
dc.referencesKowalewska M., 2014, Co nas łączy? Teoria i zbiór ćwiczeń z gramatyki języka polskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesKowalewski J., 2015, Język polski – glottodydaktyczny punkt widzenia, „Roczniki Humanistyczne”, nr 1.pl_PL
dc.referencesKrawczuk A., 2011, Leksykologia i kultura języka polskiego, Kijów.pl_PL
dc.referencesKrawczyk A., 2007, Zapożyczenia leksykalne w sytuacji wielojęzyczności. Ukrainizmy i rusycyzmy w gwarze Maćkowiec na Podolu, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKwiatkowska K., 2014, Czy każdy błąd jest błędem? Kilka uwag na temat względności błędów językowych, w: M. Dziwisz, D. Głuszak, A. Jawdosiuk-Małek, A. Potyrańska, A. Sadecki, M. Stasiak (red.), Błąd w literaturze, kulturze i językach narodów słowiańskich, red., Lublin, s. 241–253.pl_PL
dc.referencesMichalewski K., 1992, Norma językowa a nauczanie języka polskiego jako obcego, w: S. Grabias (red.), Język polski jako język obcy, Lublin, s. 79–94.pl_PL
dc.referencesOhoriłko O., 2011, Poza granicami ogólnopolskiej normy, w: Polonistyka bez granic, t.2, R. Nycz, W. Miodunka, T. Kunz, (red.), Kraków, s. 321–329.pl_PL
dc.referencesOstapczuk O., Uwagi o języku inteligencji polskiej w warunkach zanikania polszczyzny, w: E. Wolnicz- Pawłowska, W. Szulowska (red.), Kontakty językowe polszczyzny na pograniczu wschodnim, Warszawa, s. 161–167.pl_PL
dc.referencesPacan B., 2000, Wpływ języka rosyjskiego i ukraińskiego na polszczyznę inteligencji lwowskiej pokolenia powojennego, w: E. Wolnicz-Pawłowska, W. Szulowska (red.), Kontakty językowe polszczyzny na pograniczu wschodnim, Warszawa, s. 168–176.pl_PL
dc.referencesZielińska M., 2012, Kompetencja językowa uczniów polskich szkół sobotnio-niedzielnych na Ukrainie Zachodniej, w: A. Burzyńska-Kamieniecka, M. Misiak, J. Kamieniecki (red.), Kresowe dziedzictwo, red., Wrocław, s. 247–258.pl_PL
dc.referencesZielińska M., 2013, Osobliwości fleksji werbalnej w polszczyźnie młodych osób pochodzenia polskiego na Ukrainie Zachodniej, w: G. Filip, J. Pasterska, M. Patro-Kucab (red.), Polonistyka w Europie. Kierunki i perspektywy rozwoju, s. 403–412.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkowalewskijerzy@wp.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.22.23


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord