Prezentacja sprawozdań finansowych w internecie w świetle oczekiwań inwestorów
Streszczenie
Sposób przekazywania informacji wraz z rozwojem komputerów, internetu i innych technologii informacyjnych (np. telefonów komórkowych) zmienia się. Zwłaszcza internet i interaktywne strony internetowe, które reagują na zachowanie użytkownika na danej stronie, przeobrażają sposób przekazywania informacji. Transformacji podlega również forma publikowania sprawozdań finansowych. Celem głównym artykułu jest przeanalizowanie sposobu prezentacji sprawozdań finansowych przez największe jednostki gospodarcze w Polsce w internecie na tle oczekiwań inwestorów. Aby zrealizować cel główny, postawione zostały dwa cele szczegółowe. Pierwszym celem szczegółowym jest przedstawienie wytycznych odnośnie do sporządzania elektronicznych wersji sprawozdań finansowych prezentowanych w internecie, zgodnie z oczekiwaniami inwestorów zidentyfikowanymi przez zespół CIMA/PWC, drugim zaś – przeanalizowanie obecnego sposobu prezentacji sprawozdań finansowych na stronach internetowych największych jednostek gospodarczych funkcjonujących w Polsce i w wybranych krajach oraz stopnia ich dostosowania do oczekiwań inwestorów.
Aby zrealizować pierwszy cel szczegółowy przeprowadzone zostały studia zagranicznej literatury przedmiotu, służące analizie prezentacji raportów biznesowych w internecie oraz wytycznych zespołu CIMA/PWC. Realizacji drugiego celu szczegółowego służyły badania empiryczne pozwalające ocenić sposób wykorzystania internetu do prezentacji sprawozdań finansowych. Badania empiryczne polegały na analizie treści informacji zawartych na stronach internetowych 100 największych jednostek gospodarczych, działających w Polsce według listy „Rzeczpospolitej” z roku 2009. Badania przeprowadzono między styczniem a marcem 2010 r. Wyniki tych badań skonfrontowane zostały z wynikami podobnych badań przeprowadzonych w USA, Niemczech, krajach Europy Środkowej i w Chinach.
Treść zasadniczą rozdziału przedstawiono w trzech częściach. Część pierwsza jest poświęcona wynikom badań literaturowych w zakresie oczekiwań inwestorów odnośnie do zawartości i formy sprawozdań finansowych prezentowanych w internecie. W części drugiej zostały przeanalizowane trendy w rozwoju elektronicznej komunikacji z inwestorami, a w trzeciej zaprezentowano metodykę i wyniki badań empirycznych prowadzonych przez autora, które zostały skonfrontowane z wynikami innych badań.
Badania literaturowe i badania empiryczne autora wskazują na istnienie istotnej luki między oczekiwaniami inwestorów a praktyką prezentacji sprawozdań finansowych w formie elektronicznej przez jednostki gospodarcze. Najmniejsza luka występuje w sektorze finansowym, co można uzasadnić na gruncie teorii sygnalizacji. Do zwiększenia użyteczności sprawozdań finansowych publikowanych w internecie może się przyczynić dyrektywa przejrzystości, której jednym z celów jest stworzenie ogólnie dostępnej bazy danych sprawozdań finansowych wszystkich spółek giełdowych notowanych w publicznym obrocie w Unii Europejskiej. The manner of information communication has been changing together with the development of computers, internet and information technologies. Especially internet and interactive web pages transform the way information is transmitted. Publication of financial statements has been also altering. The main aim of the article is the analysis of financial statements publication in internet in the light of investors’ information needs. In order to realize the main aim two specific goals were formulated. First was analysis of guidelines for publication of electronic versions of financial statements identified by CIMA research team based on stakeholders information needs. The second was the analysis of the current state of publication of electronic versions of financial statements of largest companies operating in Poland and their compliance with investors information needs. The results of empirical research were compared with results of research in USA, Germany, China and Central Europe.
The chapter consists of three parts. The first part presents literature research in investors’ needs concerning content and form of financial statements in internet. In the second part discusses possible trends in future trends in electronic communication with investors. The third part presents methodology and results of empirical research conducted by the author confronted with results of other research.
Both literature and empirical research show that there exists significant gap between investors’ needs and the practice of financial statements disclosure in the electronic form. This gap is smaller in financial sector which may explained by signaling theory. The gap may be diminished by Transparency Directive – Storage of Regulated Information which intends creation of financial statements database for public listed companies in European Union.
Collections