Show simple item record

dc.contributor.authorSzubielska, Magdalena
dc.contributor.authorMarek, Bogusław
dc.date.accessioned2016-06-14T07:05:43Z
dc.date.available2016-06-14T07:05:43Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1427-969X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18370
dc.descriptionDziękujemy Pani Aldonie Kalkus za pomoc w organizacji i przeprowadzeniu badań.pl_PL
dc.description.abstractWiadomo, że możliwość wizualizacji wyobrażeń, związana z posiadaniem wspomnień wzrokowych, pomaga osobom niewidzącym w wykonywaniu wielu zadań, w które zaangażowana jest wyobraźnia przestrzenna. W dwóch eksperymentach z udziałem uczniów niewidzących sprawdzano, jakie znaczenie ma możliwość wizualizacji wyobrażeń dla zdolności wykonywania operacji zmiany wielkości obiektów w wyobraźni. Zgodnie z hipotezami niewidomi od urodzenia (H1) popełniają większy błąd powiększając w wyobraźni obiekty (eksperyment 1: majoryzacja wyobrażeniowa) oraz (H2) w mniejszym stopniu pomniejszają oddalający się w wyobraźni przedmiot (eksperyment 2: minoryzacja wyobrażeniowa), niż uczniowie niewidzący posiadający wspomnienia wzrokowe. Hipoteza pierwsza została częściowo potwierdzona. Uczniowie niewidomi od urodzenia wykazywali tendencję do większego przeszacowywania wysokości powiększonych w wyobraźni, dotykanych uprzednio przedmiotów, niż uczniowie niewidzący posiadający wspomnienia wzrokowe. Hipoteza druga nie uzyskała poparcia empirycznego – obydwie badane grupy w porównywalnym stopniu pomniejszały w wyobraźni oddalający się od nich przedmiot.pl_PL
dc.description.abstractIt has been confirmed that the ability to visualize images, attributed to memories of visual experience, helps blind persons perform a wide range of tasks engaging spatial imagery. Two experiments involving totally blind students tested the importance of the ability to visualize images for accuracy of mental operation of enlarging or reducing the size of objects. It was hypothesized that congenitally blind persons commit a greater error than those retaining visual memory (H1) in enlarging objects (Experiment 1: mental majorization), and (H2) in reducing the size of objects imagined to be moving away (Experiment 2: mental minorization). The first hypothesis was partly confirmed. Students blind since birth showed a tendency to overestimate the size of objects which they explored manually and then mentally enlarged than those with no memories of visual experience. The second hypothesis was not confirmed – both groups made comparable mental resizing of objects imagined to be moving away.pl_PL
dc.description.sponsorshipBadania prezentowane w artykule finansowane były przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach grantu nr N N106 279339, dotyczącego funkcjonowania w zakresie percepcji dotykowej, wyobraźni przestrzennej i interpretacji grafiki dotykowej przez uczniów z poważną dysfunkcją wzroku.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica;19
dc.subjectmajoryzacja wyobrażeniowapl_PL
dc.subjectminoryzacja wyobrażeniowapl_PL
dc.subjectniewidzący uczniowiepl_PL
dc.subjectwizualizacjapl_PL
dc.subjectwyobraźnia przestrzennapl_PL
dc.subjectmental majorizationpl_PL
dc.subjectmental minorizationpl_PL
dc.subjectblind studentspl_PL
dc.subjectvisualizationpl_PL
dc.subjectspatial imagerypl_PL
dc.titleRola doświadczenia wzrokowego w procesie majoryzacji i minoryzacji wyobrażeniowej. Raport z badań uczniów niewidzącychpl_PL
dc.title.alternativeThe role of visual experience in mental majorization and minorization. Report on a study on blind learnerspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Magdalena Szubielska, Bogusław Marek, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[79]-88pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Instytut Psychologii, Katedra Psychologii Eksperymentalnej, 20-950 Lublin, Al. Racławickie 14.pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Instytut Filologii Angielskiej, Katedra Tyflodydaktyki Języka Angielskiego, i Komunikacji Alternatywnej, 20-950 Lublin, Al. Racławickie 14.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-4842
dc.referencesArditi A., Holtzman J. D., Kosslyn S. M. (1988). Mental imagery and sensory experience in congenital blindness. Neuropsychologia, 26, 1–12.pl_PL
dc.referencesBrzeziński J. (1996), Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesCattaneo Z., Vecchi T., Cornoldi C., Mammarella I., Bonino D., Riccardi E., Pietrini P. (2008). Imagery and spatial processes in blind and visual impairment. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 32, 1346–1360.pl_PL
dc.referencesDulin D., Hatwell Y. (2006). The effects of visual experience and training in raised-line materials on the mental spatial imagery of blind persons. Journal of Visual Impairment and Blindness, 100, 414–424.pl_PL
dc.referencesFrancuz P., Mackiewicz R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Lublin: Wydawnictwo KUL.pl_PL
dc.referencesHeller M. A. (2006). Picture perception and spatial cognition in visually impaired people. [W:] M. A. Heller, S. Ballesteros (red.), Touch and Blindness. Psychology and Neuroscience (s. 49–71). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.pl_PL
dc.referencesHeller M. A., Brackett D. D., Scroggs E., Steffen H., Heatherly K., Salik S. (2002). Tangible pictures: Viewpoint effects and linear perspective in visually impaired people. Perception, 31, 747–769.pl_PL
dc.referencesJagodzińska M. (2003). Rozwój pamięci w dzieciństwie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesKennedy J. M. (1993). Drawing and the Blind: Pictures to Touch. New Haven: Yale University Press.pl_PL
dc.referencesKennedy J. M., Juricevic I. (2003). Haptics and projection: Drawings by Tracy, a blind adult. Percetion, 32, 1059–1071.pl_PL
dc.referencesKennedy J. M., Juricevic I. (2006). Form, projection and pictures for the blind. [W:] M. A. Heller, S. Ballesteros (red.), Touch and Blindness. Psychology and Neuroscience (s. 73–93). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.pl_PL
dc.referencesMarmor G. S., Zaback L. A. (1976). Mental rotation by the blind: Does mental rotation depend on visual imagery? Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 2, 515–521.pl_PL
dc.referencesMłodkowski J. (1998). Aktywność wizualna człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesSmith M., Franz E. A., Joy S. M., Whitehead K. (2005). Superior performance of blind compared with sighted individuals on bimanual estimations of object size. Psychological Science, 16, 11–14.pl_PL
dc.referencesSzubielska M. (2009). The role of visual experience on the strategies of blind and sighted individuals in mental imagery. Oslo: XI European Congress of Psychology, 7–10 July.pl_PL
dc.referencesSzubielska M. (2013). Skaning, rotacja i majoryzacja figur w wyobraźni. Badania porównawcze osób niewidomych i widzących. Niepublikowany raport z badań finansowanych z grantu MNiSW (nr N N106 064235), Lublin.pl_PL
dc.referencesSzubielska M., Marek B. (2012). Comprehension of tactile graphics by school-aged children with severe visual impairment: The role of tactile perception and spatial imagery. [W:] 15th European Conference on Developmental Psychology (s. 121–130). Bologna: Medimond Publisher.pl_PL
dc.referencesToroj M., Szubielska M. (2011). Prior visual experience, and perception and memory of shape in people with total blindness. British Journal of Visual Impairment, 29, 60–81.pl_PL
dc.referencesVanlierde A., Wanet-Defalque M.-C. (2004). Abilities and strategies of blind and sighted subjects in visuo-spatial imagery. Acta Psychologica, 116, 205–222.pl_PL
dc.referencesVanlierde A., Wanet-Defalque M.-C. (2005). The role of visual experience in mental imagery. Journal of Visual Impairment and Blindness, 3, 165–178.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmagdasz@kul.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailbmarek@kul.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/1427-969X.19.04


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record