dc.contributor.author | Szubielska, Magdalena | |
dc.contributor.author | Marek, Bogusław | |
dc.date.accessioned | 2016-06-14T07:05:43Z | |
dc.date.available | 2016-06-14T07:05:43Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 1427-969X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/18370 | |
dc.description | Dziękujemy Pani Aldonie Kalkus za pomoc w organizacji i przeprowadzeniu badań. | pl_PL |
dc.description.abstract | Wiadomo, że możliwość wizualizacji wyobrażeń, związana z posiadaniem wspomnień
wzrokowych, pomaga osobom niewidzącym w wykonywaniu wielu zadań, w które zaangażowana
jest wyobraźnia przestrzenna. W dwóch eksperymentach z udziałem uczniów niewidzących
sprawdzano, jakie znaczenie ma możliwość wizualizacji wyobrażeń dla zdolności wykonywania
operacji zmiany wielkości obiektów w wyobraźni. Zgodnie z hipotezami niewidomi od urodzenia
(H1) popełniają większy błąd powiększając w wyobraźni obiekty (eksperyment 1: majoryzacja wyobrażeniowa)
oraz (H2) w mniejszym stopniu pomniejszają oddalający się w wyobraźni przedmiot
(eksperyment 2: minoryzacja wyobrażeniowa), niż uczniowie niewidzący posiadający wspomnienia
wzrokowe. Hipoteza pierwsza została częściowo potwierdzona. Uczniowie niewidomi od urodzenia
wykazywali tendencję do większego przeszacowywania wysokości powiększonych w wyobraźni,
dotykanych uprzednio przedmiotów, niż uczniowie niewidzący posiadający wspomnienia wzrokowe.
Hipoteza druga nie uzyskała poparcia empirycznego – obydwie badane grupy w porównywalnym
stopniu pomniejszały w wyobraźni oddalający się od nich przedmiot. | pl_PL |
dc.description.abstract | It has been confirmed that the ability to visualize images, attributed to memories of
visual experience, helps blind persons perform a wide range of tasks engaging spatial imagery. Two
experiments involving totally blind students tested the importance of the ability to visualize images
for accuracy of mental operation of enlarging or reducing the size of objects. It was hypothesized
that congenitally blind persons commit a greater error than those retaining visual memory (H1) in
enlarging objects (Experiment 1: mental majorization), and (H2) in reducing the size of objects
imagined to be moving away (Experiment 2: mental minorization). The first hypothesis was partly
confirmed. Students blind since birth showed a tendency to overestimate the size of objects which
they explored manually and then mentally enlarged than those with no memories of visual experience.
The second hypothesis was not confirmed – both groups made comparable mental resizing of
objects imagined to be moving away. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Badania prezentowane w artykule finansowane były przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa
Wyższego w ramach grantu nr N N106 279339, dotyczącego funkcjonowania w zakresie percepcji
dotykowej, wyobraźni przestrzennej i interpretacji grafiki dotykowej przez uczniów z poważną dysfunkcją
wzroku. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica;19 | |
dc.subject | majoryzacja wyobrażeniowa | pl_PL |
dc.subject | minoryzacja wyobrażeniowa | pl_PL |
dc.subject | niewidzący uczniowie | pl_PL |
dc.subject | wizualizacja | pl_PL |
dc.subject | wyobraźnia przestrzenna | pl_PL |
dc.subject | mental majorization | pl_PL |
dc.subject | mental minorization | pl_PL |
dc.subject | blind students | pl_PL |
dc.subject | visualization | pl_PL |
dc.subject | spatial imagery | pl_PL |
dc.title | Rola doświadczenia wzrokowego w procesie majoryzacji i minoryzacji wyobrażeniowej. Raport z badań uczniów niewidzących | pl_PL |
dc.title.alternative | The role of visual experience in mental majorization and minorization. Report on a study on blind learners | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Magdalena Szubielska, Bogusław Marek, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [79]-88 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Instytut Psychologii, Katedra Psychologii Eksperymentalnej, 20-950 Lublin, Al. Racławickie 14. | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Instytut Filologii Angielskiej, Katedra Tyflodydaktyki Języka Angielskiego, i Komunikacji Alternatywnej, 20-950 Lublin, Al. Racławickie 14. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2353-4842 | |
dc.references | Arditi A., Holtzman J. D., Kosslyn S. M. (1988). Mental imagery and sensory experience in congenital blindness. Neuropsychologia, 26, 1–12. | pl_PL |
dc.references | Brzeziński J. (1996), Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Cattaneo Z., Vecchi T., Cornoldi C., Mammarella I., Bonino D., Riccardi E., Pietrini P. (2008). Imagery and spatial processes in blind and visual impairment. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 32, 1346–1360. | pl_PL |
dc.references | Dulin D., Hatwell Y. (2006). The effects of visual experience and training in raised-line materials on the mental spatial imagery of blind persons. Journal of Visual Impairment and Blindness, 100, 414–424. | pl_PL |
dc.references | Francuz P., Mackiewicz R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Lublin: Wydawnictwo KUL. | pl_PL |
dc.references | Heller M. A. (2006). Picture perception and spatial cognition in visually impaired people. [W:] M. A. Heller, S. Ballesteros (red.), Touch and Blindness. Psychology and Neuroscience (s. 49–71). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates. | pl_PL |
dc.references | Heller M. A., Brackett D. D., Scroggs E., Steffen H., Heatherly K., Salik S. (2002). Tangible pictures: Viewpoint effects and linear perspective in visually impaired people. Perception, 31, 747–769. | pl_PL |
dc.references | Jagodzińska M. (2003). Rozwój pamięci w dzieciństwie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Kennedy J. M. (1993). Drawing and the Blind: Pictures to Touch. New Haven: Yale University Press. | pl_PL |
dc.references | Kennedy J. M., Juricevic I. (2003). Haptics and projection: Drawings by Tracy, a blind adult. Percetion, 32, 1059–1071. | pl_PL |
dc.references | Kennedy J. M., Juricevic I. (2006). Form, projection and pictures for the blind. [W:] M. A. Heller, S. Ballesteros (red.), Touch and Blindness. Psychology and Neuroscience (s. 73–93). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates. | pl_PL |
dc.references | Marmor G. S., Zaback L. A. (1976). Mental rotation by the blind: Does mental rotation depend on visual imagery? Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 2, 515–521. | pl_PL |
dc.references | Młodkowski J. (1998). Aktywność wizualna człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Smith M., Franz E. A., Joy S. M., Whitehead K. (2005). Superior performance of blind compared with sighted individuals on bimanual estimations of object size. Psychological Science, 16, 11–14. | pl_PL |
dc.references | Szubielska M. (2009). The role of visual experience on the strategies of blind and sighted individuals in mental imagery. Oslo: XI European Congress of Psychology, 7–10 July. | pl_PL |
dc.references | Szubielska M. (2013). Skaning, rotacja i majoryzacja figur w wyobraźni. Badania porównawcze osób niewidomych i widzących. Niepublikowany raport z badań finansowanych z grantu MNiSW (nr N N106 064235), Lublin. | pl_PL |
dc.references | Szubielska M., Marek B. (2012). Comprehension of tactile graphics by school-aged children with severe visual impairment: The role of tactile perception and spatial imagery. [W:] 15th European Conference on Developmental Psychology (s. 121–130). Bologna: Medimond Publisher. | pl_PL |
dc.references | Toroj M., Szubielska M. (2011). Prior visual experience, and perception and memory of shape in people with total blindness. British Journal of Visual Impairment, 29, 60–81. | pl_PL |
dc.references | Vanlierde A., Wanet-Defalque M.-C. (2004). Abilities and strategies of blind and sighted subjects in visuo-spatial imagery. Acta Psychologica, 116, 205–222. | pl_PL |
dc.references | Vanlierde A., Wanet-Defalque M.-C. (2005). The role of visual experience in mental imagery. Journal of Visual Impairment and Blindness, 3, 165–178. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | magdasz@kul.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | bmarek@kul.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/1427-969X.19.04 | |