Rola doświadczenia wzrokowego w procesie majoryzacji i minoryzacji wyobrażeniowej. Raport z badań uczniów niewidzących
Abstract
Wiadomo, że możliwość wizualizacji wyobrażeń, związana z posiadaniem wspomnień
wzrokowych, pomaga osobom niewidzącym w wykonywaniu wielu zadań, w które zaangażowana
jest wyobraźnia przestrzenna. W dwóch eksperymentach z udziałem uczniów niewidzących
sprawdzano, jakie znaczenie ma możliwość wizualizacji wyobrażeń dla zdolności wykonywania
operacji zmiany wielkości obiektów w wyobraźni. Zgodnie z hipotezami niewidomi od urodzenia
(H1) popełniają większy błąd powiększając w wyobraźni obiekty (eksperyment 1: majoryzacja wyobrażeniowa)
oraz (H2) w mniejszym stopniu pomniejszają oddalający się w wyobraźni przedmiot
(eksperyment 2: minoryzacja wyobrażeniowa), niż uczniowie niewidzący posiadający wspomnienia
wzrokowe. Hipoteza pierwsza została częściowo potwierdzona. Uczniowie niewidomi od urodzenia
wykazywali tendencję do większego przeszacowywania wysokości powiększonych w wyobraźni,
dotykanych uprzednio przedmiotów, niż uczniowie niewidzący posiadający wspomnienia wzrokowe.
Hipoteza druga nie uzyskała poparcia empirycznego – obydwie badane grupy w porównywalnym
stopniu pomniejszały w wyobraźni oddalający się od nich przedmiot. It has been confirmed that the ability to visualize images, attributed to memories of
visual experience, helps blind persons perform a wide range of tasks engaging spatial imagery. Two
experiments involving totally blind students tested the importance of the ability to visualize images
for accuracy of mental operation of enlarging or reducing the size of objects. It was hypothesized
that congenitally blind persons commit a greater error than those retaining visual memory (H1) in
enlarging objects (Experiment 1: mental majorization), and (H2) in reducing the size of objects
imagined to be moving away (Experiment 2: mental minorization). The first hypothesis was partly
confirmed. Students blind since birth showed a tendency to overestimate the size of objects which
they explored manually and then mentally enlarged than those with no memories of visual experience.
The second hypothesis was not confirmed – both groups made comparable mental resizing of
objects imagined to be moving away.
Collections