dc.contributor.author | Stankowska, Agata | |
dc.date.accessioned | 2016-04-15T07:30:24Z | |
dc.date.available | 2016-04-15T07:30:24Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/17809 | |
dc.description.abstract | Książka Wojciecha Browarnego zatytułowana „Tadeusz Różewicz i nowoczesna tożsamość” to świetnie pomyślana, rzetelna źródłowo i inteligentna interpretacyjnie próba opisania prozy Różewicza jako arty-stycznego studium, świadectwa, refleksji nad tożsamością człowieka drugiej połowy XX wieku. Autor czyta opowiadania, publicystykę, szkice bio-graficzne i wspomnienia, reportaże, fragmenty dziennika, wybrane wypo-wiedzi metaliterackie twórcy „Ocalenia” jako wielogłos połączony osnową tożsamościowej narracji, sprofilowanej zarówno wobec losu współczesnego pisarzowi Polaka, jak i biografii własnej Różewicza. Tożsamościowa refleksja odczytana zostaje tu jako zapis „autokreacji w kulturze”, równo-znacznej z „indywidualną propozycją rozumienia tego, co zbiorowe i wspólne w jednostkowym doświadczeniu”, jako wyraz „interpretacji wzorców osobowych, opis związku między dawnymi i nowymi obrazami człowieka w kulturze, próby scalenia przeżyć osobistych z pamięcią histo-ryczną i obecnymi w nowoczesności tradycjami”. | pl_PL |
dc.description.abstract | Wojciech Browarny’s book entitled “Tadeusz Różewicz i nowoczesna tożsamość” is an ingenious, reliable and intelligent attempt to interpret Różewicz’s prose as an artistic study, a testimony, or a reflection on the identity of the man the second half of the twentieth century. The author reads short stories, essays, biographical sketches and memoirs, reports, diary fragments, and selected meta-literary texts by the poet as a polyphony bound with the matrix of identity narrative, profiled both to the fate of a contemporary Pole and Różewicz’s own biography. The identity reflection is interpreted here as a record of “self-creation in culture,” synonymous with “individual proposal of understanding of the collective and the shared in the individual experience” as an expression of “interpretation of role models, a description of the relation between the old and new images of human culture, an attempt to merge personal experience with historical memory and traditions present in the modernity”. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | © Copyright by Agata Stankowska, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;4 | |
dc.subject | polska literatura nowoczesna | pl_PL |
dc.subject | Tadeusz Różewicz | pl_PL |
dc.subject | tożsamość | pl_PL |
dc.subject | antropologia literatury | pl_PL |
dc.subject | regionalizm | pl_PL |
dc.subject | Polish modern literature | pl_PL |
dc.subject | identity | pl_PL |
dc.subject | anthropology literature | pl_PL |
dc.subject | regionalism | pl_PL |
dc.title | Tożsamościowe narracje Różewicza. Projekt (nie)dokończony. Rec. książki Wojciecha Browarnego, „Tadeusz Różewicz i nowoczesna tożsamość”, Universitas, Kraków 2013, ss. 582 | pl_PL |
dc.title.alternative | Różewicz’s identity narratives. The (un)completed project | pl_PL |
dc.type | Other | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Agata Stankowska, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 295-302 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Literatury i Kultury Nowoczesnej | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-8386 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Agata Stankowska
– prof. dr hab., historyk i teoretyk literatury, pracownik IFP UAM, członek redak-cji „Pamiętnika Literackiego”. Interesuje się poezją nowoczesną, tropologią i związkami między świadomością estetyczną twórców a językiem poetyckim. Autorka książek: „Kształt wyobraźni. Z dziejów sporu o «wizję» i «równanie»” (Kraków 1998), „Poezji nie pisze się bezkarnie. Z teorii i historii tropu poetyckie-go” (Poznań 2007), „«żeby nie widzieć oczu zapatrzonych w nic». O twórczości Czesława Miłosza” (Poznań 2013), „«Wizja przeciw równaniu». Wokół popaź-dziernikowego sporu o wyobraźnię twórczą” (Poznań, 2013). | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | stankowska.a@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/2299-7458.04.19 | |