Przeglądaj Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze nr 04/2015 według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 30
-
„Czy mogę o sobie powiedzieć: jestem Żydówką?”. O „Rodzinnej historii lęku” Agaty Tuszyńskiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Celem niniejszego szkicu jest interpretacja „Rodzinnej historii lęku” Agaty Tuszyń-skiej z perspektywy literatury holocaustowej. Tuszyńska, jako pisarka należąca do pokolenia poholocaustowego, w „Rodzinnej historii lęku” ... -
Czym jest dziś czytanie literatury? (Ankieta 1)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)W odpowiedzi na pytania ankiety, literaturoznawca opowiada o swoich czytelniczych pasjach. -
Czym jest dziś czytanie literatury? (Ankieta 2)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)W odpowiedzi na pytania ankiety, literaturoznawca opowiada o swoich czytelniczych pasjach. -
Czym jest dziś czytanie literatury? (Ankieta 3)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)W odpowiedzi na pytania ankiety, literaturoznawca opowiada o swoich czytelniczych pasjach. -
Filologia doświadczalna Rec. książki Arkadiusza Żychlińskiego, „Laboratorium antropofikcji. Dociekania filologiczne”, Wydawnictwo IBL, Wydawnictwo Naukowe UAM, Warszawa 2014, ss. 389
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Artykuł jest obszernym omówieniem książki Arkadiusza Żychlińskiego pt. „Labo-ratorium antropofikcji. Dociekania filologiczne” (Warszawa 2014). Autorka podkreśla pionierski, zwłaszcza na gruncie polskiej humanistyki, charakter ... -
G(n)o(s)tycyzm Female queer gothic, gnoza i dyskurs o kobiecej potworności (o „Almie” Izabeli Filipiak)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Artykuł proponuje interpretacje słabo opisanej powieści Izabeli Filipiak „Alma” (2003) w kontekście queer female gothic i dyskursu o „kobiecej potworności” zaini-cjowanego przez „Frankensteina” Mary Shelley. Autor dystansuje ... -
Gospodarowanie czasem i światem w powieści „Kamień na kamieniu” Wiesława Myśliwskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Celem artykułu o „Kamieniu na kamieniu” była próba spojrzenia na filozoficzne aspekty powieści Myśliwskiego poprzez przykładowe opozycje powierzch-nia/głębia, słabe/mocne, sytuując tęsknotę głównego bohatera powieści po ... -
Grzech czytania „Yogalife”. Antyhipokryzja w powieści Doroty Masłowskiej „Kochanie, zabiłam nasze koty”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)The text is an attempt to analyse the latest novel by Dorota Masłowska as a manifestation of culture of authenticity described by Charles Taylor, namely the culture in which one strives to discover one’s true “self.” The ... -
Hiszpański Gombrowicza. Ricardo Piglia, „Pisarz jako czytelnik”, tł. E. Kobyłecka-Piwońska
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Niniejszy fragment jest drugą i ostatnią częścią eseju Ricarda Piglii „Pisarz jako czytelnik”. Autor kontynuuje rozważania na temat odczytu „Przeciw poetom” Gom-browicza oraz jego konsekwencji dla definiowania literackości. ... -
Iryna Wilde, „Pełnoletnie dzieci”, tł. Y. Yaniv
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Fragment wydanej w 1952 r. powieści ukraińskiej pisarki Iryny Wilde, jednego z jej najlepszych utworów. „Pełnoletnie dzieci” to autobiograficzna powieść podejmująca problem dojrzewania i kształtowania się osobowości młodego ... -
Jak nas czytają za granicą? (Ankieta 1)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)W odpowiedzi na pytania ankiety belgijska badaczka mówi o specyfice odbioru literatury polskiej w jej kraju, zwłaszcza zaś w stolicy. Zwraca uwagę na inicjatywy służące popularyzacji polskiej kultury podejmowane przez takie ... -
Jak nas czytają za granicą? (Ankieta 2)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)W odpowiedzi na pytania ankiety belgijska badaczka mówi o specyfice odbioru literatury polskiej w jej kraju, zwłaszcza w jego frankofońskiej części. Zwraca uwagę na walory: poetyckość, wagę reportażu jako gatunku literackiego, ... -
Literatura a literackość. Czym jest dziś czytanie literatury?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Czym jest literatura we współczesnym świecie? Jakie spełnia cele? Czy w ogóle istnieje? To pytania, na które starają się odpowiedzieć uczestnicy debaty o czytaniu i nieczytaniu. Dla wielu autorów literatura oznacza zadawanie ... -
Miasto w prozie kobiet początku XXI wieku: „Bambino” Ingi Iwasiów i „Piaskowa Góra” Joanny Bator
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Materiał analizuje relacje zachodzące między podmiotem kobiecym i przestrzenią rzeczywistego miasta – Szczecina i Wałbrzycha – w wybranych utworach literac-kich: „Bambino” Ingi Iwasiów i „Piaskowej Górze” Joanny Bator. ... -
Nie wiadomo, po co się jedzie. Z Andrzejem Stasiukiem rozmawia Agnieszka Cytacka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Zapis dwóch rozmów z pisarzem Andrzejem Stasiukiem, które Agnieszka Cytacka przeprowadziła w 2015 r. Pierwszy z wywiadów dotyczy książki pt. „Wschód”, drugi zaś „Życie to jednak strata jest. Andrzej Stasiuk w rozmowach z ... -
Noty o książkach
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015) -
O poszukiwaniach ponowoczesnego sposobu wyrażania tradycji romantycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Zajmują mnie powiązania kultury ponowoczesnej z tradycją romantyczną: twór-cze sposoby jej wyrażania oraz takie, które wiążą się z procesem petryfikacji ro-mantyzmu. Proponuję syntetyczne ujęcie, które pozwala pokazać ... -
O Prusie można w nieskończoność?… Recenzja książki Cezarego Zalewskiego, „Bolesław Prus jako estetyk. Sztuki piękne w dyskursie i praktyce prozatorskiej pisarza”, Kraków 2014, ss. 380 i XXV ilustracji barwnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Recenzja naukowa książki Cezarego Zalewskiego o poglądach estetycznych Prusa. Autorka omawia ujęcie Zalewskiego, sytuując książkę na tle dotychczasowych badań prusologicznych. W recenzji został zaprezentowany zamysł Autora, ... -
Od redakcji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015) -
„Poczekalnia” w reżyserii Krystiana Lupy okiem francuskiej krytyki teatralnej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Celem artykułu jest przybliżenie francuskich recenzji spektaklu „Poczekalnia” („La Salled’attente”) w reżyserii Krystiana Lupy. Premiera spektaklu odbyła się 7 stycznia 2011 roku w paryskim Théâtre de la Colline. Widowisko ...