Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSkrzypczak, Magdalena
dc.date.accessioned2016-04-15T07:05:28Z
dc.date.available2016-04-15T07:05:28Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17805
dc.description.abstractArtykuł eksponuje praktykę pisarską Tadeusza Kantora – „artysty teatru”, który w swoich pismach – zarówno teoretycznych, jak i stricte artystycznych/literackich – przekraczał granice klasycznie rozumianej gatunkowości, zmierzając w stronę hybrydyzacji tekstu. Autorka podejmuje krytyczny dialog z trzytomową edycją „Pism” artysty, wskazując jednocześnie na ważność manuskryptu jako świadectwa dynamicznego procesu twórczego. Odwołując się do koncepcji kłącza Gil-les’a Deleuze’a i Félixa Guattariego, autorka akcentuje problem kł?czowato?ci zapisk?w artysty oraz konfrontuje jego teksty z?t? figur?-modelem (ączowatości zapisków artysty oraz konfrontuje jego teksty z tą figurą-modelem (rhizome), wskazując na nieprzystawalność ponowoczesnego myślenia o podmiocie względem praktyki pisarskiej Kantora. Natomiast sięgając do koncepcji poezji Brunona Schulza i zestawiając ją z refleksjami Kantora na temat języka i mitu, autorka próbuje odnaleźć klucz do językowej koncepcji pisarstwa artysty, nieustannie poszukującego własnego idiomu oraz toczącego swoistą walkę ze słowem.pl_PL
dc.description.abstractThe article discusses Kantor’s writing practice of crossing borders between styles and genres, which in effect produced thoroughly hybrid literary or theoretical texts. The article focuses in particular on the analysis of Kantor’s manuscripts which give evidence of a dynamically changing and evolving nature of the text production. The theories of Gilles Deleuze and Félix Guattari are used by the author to prove that the postmodern philosophy and analysis do not capture the specific idiom of Kantor’s writing. Comparing Bruno Schulz with Kantor’s concept of literature, the author shows his specific way of forging a very personal idiom of writing and of literary expression.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;4
dc.subjectTadeusz Kantorpl_PL
dc.subjectBruno Schulzpl_PL
dc.subjectkłączepl_PL
dc.subjectproces twórczypl_PL
dc.subjectimperatyw pisaniapl_PL
dc.subjectrhizomepl_PL
dc.subjectcreative processpl_PL
dc.subjectwriting imperativepl_PL
dc.titleTadeusza Kantora „krótkie spięcia sensu między słowami”pl_PL
dc.title.alternative“Between words” – Tadeusz Kantor’s play with meaningpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Magdalena Skrzypczak, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number195-210pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury i Tradycji Romantyzmupl_PL
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.contributor.authorBiographicalnoteMagdalena Skrzypczak – absolwentka filologii polskiej i kulturoznawstwa, doktorantka w Katedrze Literatury i Tradycji Romantyzmu Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się m.in twórczością Tadeusza Kantora, teorią procesu twórczego i antropologią przestrzeni. Publikowała w „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”, „Ogrodach Nauk i Sztuk”, „Arteriach”, „Fragile” oraz w innych czasopismach i tomach zbiorowych.pl_PL
dc.referencesBorowski W., Tadeusz Kantor, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesDeleuze D.G., Guattari F., Kłącze, przeł. B. Banasiak, „Colloquia Communia” 1988, nr 1–3, s. 221–237.pl_PL
dc.referencesDobrowolski P., Tadeusz Kantor i iluzja powtórzenia, „Przestrzenie Teorii” 2008, nr 8, s. 105–122.pl_PL
dc.referencesFazan K., Tadeusz Kantor: autonomiczny Teatr Śmierci, [w:] taż, Projekty intymnego teatru śmierci. Wyspiański, Leśmian, Kantor, Kraków 2009, s. 227–359.pl_PL
dc.referencesGodlewska-Byliniak E., Tadeusz Kantor: Sobowtór, melancholia, powtórzenie, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesGołaszewska M., Faust polski w oczach estetyka. Trzy interpretacje legendy, [w:] Postacie i motywy faustyczne w literaturze polskiej. Materiały ogólnopolskiej konferencji naukowej, Białystok 23–26 października 1997, t. 1, red. H. Krukowska, J. Ławski, Białystok 1999, s. 129–144.pl_PL
dc.referencesGórska I., Kantor, [w:] taż, Literatura na próbę. Między literaturą a komentarzem: Różewicz – Witkacy – Kantor, Poznań 2013, s. 173–248.pl_PL
dc.referencesKantor T., Pisma, t. 1: Metamorfozy. Teksty o latach 1934–1974, wyb. i oprac. K. Pleśniarowicz, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesKantor T., Pisma, t. 2: Teatr Śmierci. Teksty z lat 1975–1984, wyb. i oprac. K. Pleśniarowicz, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesKantor T., Pisma, t. 3: Dalej już nic… Teksty z lat 1985–1990, wyb. i oprac. K. Pleśniarowicz, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesKłossowicz J., Tadeusz Kantor. Teatr, Warszawa 1991.pl_PL
dc.referencesKott J., Kadysz. Strony o Tadeuszu Kantorze, Gdańsk 1997.pl_PL
dc.referencesMicińska A., Istnienie poszczególne. Stanisław Ignacy Witkiewicz, Wrocław 2003.pl_PL
dc.referencesOwczarski W., Miejsca wspólne, miejsca własne. O wyobraźni Leśmiana, Schulza i Kantora, Gdańsk 2006.pl_PL
dc.referencesPieniążek M., Akt twórczy jako mimesis, „Dziś są moje urodziny” – ostatni spektakl Tadeusza Kantora, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesPtaszkowska A., [bez tytułu], [w:] W cieniu krzesła. Malarstwo i sztuka przedmiotu Tadeusza Kantora. Materiały z sesji zorganizowanej przez Instytut Historii Sztuki Nowoczesnej oraz Fundację im. Tadeusza Kantora w dniach 14–15 czerwca 1996, red. T. Gryglewicz, Kraków 1997, s. 23–24.pl_PL
dc.referencesPuzyna K., My, umarli, [w:] tenże, Półmrok. Felietony teatralne i szkice, Warszawa 1982, s. 102–114.pl_PL
dc.referencesRodak P., Między zapisem a literaturą, Dziennik polskiego pisarza w XX wieku (Żeromski, Nałkowska, Dąbrowska, Gombrowicz, Herling-Grudziński), Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesSchulz B., Mityzacja rzeczywistości, [w:] tenże, Opowiadania, wybór esejów i listów, oprac. J. Jarzębski, Wrocław 1989, s. 365–368.pl_PL
dc.referencesStangret P., Tadeusz Kantor czytany, [w:] Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności, red. M. Bryś, A.R. Burzyńska, K. Fazan, Kraków 2014, s. 275–284.pl_PL
dc.referencesStankowska A., Z historii gestu metonimicznego. Tadeusz Różewicz i Tadeusz Kantor między wyjściem a wejściem, [w:] taż, Poezji nie pisze się bezkarnie. Z teorii i historii tropu poetyckiego, Poznań 2007, s. 178–264.pl_PL
dc.referencesSuchan J., Kantor jako twórca i jako tworzywo, [w:] Interior imaginacji, red. M. Świca, J. Suchan, Warszawa 2005, s. 52–63.pl_PL
dc.referencesTadeusz Kantor. Wędrówka, red. J. Chrobak, L. Stangret, M. Świca, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesWitkiewicz S.I., „Pojęcia i twierdzenia implikowane przez pojęcie Istnienia” i inne pisma filozoficzne (1902–1932), oprac. B. Michalski, Warszawa 2002.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmagdalenaskrzypczak@op.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.04.12


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord