dc.contributor.author | Skrzypczak, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2016-04-15T07:05:28Z | |
dc.date.available | 2016-04-15T07:05:28Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/17805 | |
dc.description.abstract | Artykuł eksponuje praktykę pisarską Tadeusza Kantora – „artysty teatru”, który w swoich pismach – zarówno teoretycznych, jak i stricte artystycznych/literackich – przekraczał granice klasycznie rozumianej gatunkowości, zmierzając w stronę hybrydyzacji tekstu. Autorka podejmuje krytyczny dialog z trzytomową edycją „Pism” artysty, wskazując jednocześnie na ważność manuskryptu jako świadectwa dynamicznego procesu twórczego. Odwołując się do koncepcji kłącza Gil-les’a Deleuze’a i Félixa Guattariego, autorka akcentuje problem kł?czowato?ci zapisk?w artysty oraz konfrontuje jego teksty z?t? figur?-modelem (ączowatości zapisków artysty oraz konfrontuje jego teksty z tą figurą-modelem (rhizome), wskazując na nieprzystawalność ponowoczesnego myślenia o podmiocie względem praktyki pisarskiej Kantora. Natomiast sięgając do koncepcji poezji Brunona Schulza i zestawiając ją z refleksjami Kantora na temat języka i mitu, autorka próbuje odnaleźć klucz do językowej koncepcji pisarstwa artysty, nieustannie poszukującego własnego idiomu oraz toczącego swoistą walkę ze słowem. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article discusses Kantor’s writing practice of crossing borders between styles and genres, which in effect produced thoroughly hybrid literary or theoretical texts. The article focuses in particular on the analysis of Kantor’s manuscripts which give evidence of a dynamically changing and evolving nature of the text production. The theories of Gilles Deleuze and Félix Guattari are used by the author to prove that the postmodern philosophy and analysis do not capture the specific idiom of Kantor’s writing. Comparing Bruno Schulz with Kantor’s concept of literature, the author shows his specific way of forging a very personal idiom of writing and of literary expression. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;4 | |
dc.subject | Tadeusz Kantor | pl_PL |
dc.subject | Bruno Schulz | pl_PL |
dc.subject | kłącze | pl_PL |
dc.subject | proces twórczy | pl_PL |
dc.subject | imperatyw pisania | pl_PL |
dc.subject | rhizome | pl_PL |
dc.subject | creative process | pl_PL |
dc.subject | writing imperative | pl_PL |
dc.title | Tadeusza Kantora „krótkie spięcia sensu między słowami” | pl_PL |
dc.title.alternative | “Between words” – Tadeusz Kantor’s play with meaning | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Magdalena Skrzypczak, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 195-210 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury i Tradycji Romantyzmu | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-8386 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Magdalena Skrzypczak
– absolwentka filologii polskiej i kulturoznawstwa, doktorantka w Katedrze Literatury i Tradycji Romantyzmu Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się m.in twórczością Tadeusza Kantora, teorią procesu twórczego i antropologią przestrzeni. Publikowała w „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”, „Ogrodach Nauk i Sztuk”, „Arteriach”, „Fragile” oraz w innych czasopismach i tomach zbiorowych. | pl_PL |
dc.references | Borowski W., Tadeusz Kantor, Warszawa 1982. | pl_PL |
dc.references | Deleuze D.G., Guattari F., Kłącze, przeł. B. Banasiak, „Colloquia Communia” 1988, nr 1–3, s. 221–237. | pl_PL |
dc.references | Dobrowolski P., Tadeusz Kantor i iluzja powtórzenia, „Przestrzenie Teorii” 2008, nr 8, s. 105–122. | pl_PL |
dc.references | Fazan K., Tadeusz Kantor: autonomiczny Teatr Śmierci, [w:] taż, Projekty intymnego teatru śmierci. Wyspiański, Leśmian, Kantor, Kraków 2009, s. 227–359. | pl_PL |
dc.references | Godlewska-Byliniak E., Tadeusz Kantor: Sobowtór, melancholia, powtórzenie, Kraków 2011. | pl_PL |
dc.references | Gołaszewska M., Faust polski w oczach estetyka. Trzy interpretacje legendy, [w:] Postacie i motywy faustyczne w literaturze polskiej. Materiały ogólnopolskiej konferencji naukowej, Białystok 23–26 października 1997, t. 1, red. H. Krukowska, J. Ławski, Białystok 1999, s. 129–144. | pl_PL |
dc.references | Górska I., Kantor, [w:] taż, Literatura na próbę. Między literaturą a komentarzem: Różewicz – Witkacy – Kantor, Poznań 2013, s. 173–248. | pl_PL |
dc.references | Kantor T., Pisma, t. 1: Metamorfozy. Teksty o latach 1934–1974, wyb. i oprac. K. Pleśniarowicz, Kraków 2005. | pl_PL |
dc.references | Kantor T., Pisma, t. 2: Teatr Śmierci. Teksty z lat 1975–1984, wyb. i oprac. K. Pleśniarowicz, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Kantor T., Pisma, t. 3: Dalej już nic… Teksty z lat 1985–1990, wyb. i oprac. K. Pleśniarowicz, Kraków 2005. | pl_PL |
dc.references | Kłossowicz J., Tadeusz Kantor. Teatr, Warszawa 1991. | pl_PL |
dc.references | Kott J., Kadysz. Strony o Tadeuszu Kantorze, Gdańsk 1997. | pl_PL |
dc.references | Micińska A., Istnienie poszczególne. Stanisław Ignacy Witkiewicz, Wrocław 2003. | pl_PL |
dc.references | Owczarski W., Miejsca wspólne, miejsca własne. O wyobraźni Leśmiana, Schulza i Kantora, Gdańsk 2006. | pl_PL |
dc.references | Pieniążek M., Akt twórczy jako mimesis, „Dziś są moje urodziny” – ostatni spektakl Tadeusza Kantora, Kraków 2005. | pl_PL |
dc.references | Ptaszkowska A., [bez tytułu], [w:] W cieniu krzesła. Malarstwo i sztuka przedmiotu Tadeusza Kantora. Materiały z sesji zorganizowanej przez Instytut Historii Sztuki Nowoczesnej oraz Fundację im. Tadeusza Kantora w dniach 14–15 czerwca 1996, red. T. Gryglewicz, Kraków 1997, s. 23–24. | pl_PL |
dc.references | Puzyna K., My, umarli, [w:] tenże, Półmrok. Felietony teatralne i szkice, Warszawa 1982, s. 102–114. | pl_PL |
dc.references | Rodak P., Między zapisem a literaturą, Dziennik polskiego pisarza w XX wieku (Żeromski, Nałkowska, Dąbrowska, Gombrowicz, Herling-Grudziński), Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Schulz B., Mityzacja rzeczywistości, [w:] tenże, Opowiadania, wybór esejów i listów, oprac. J. Jarzębski, Wrocław 1989, s. 365–368. | pl_PL |
dc.references | Stangret P., Tadeusz Kantor czytany, [w:] Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności, red. M. Bryś, A.R. Burzyńska, K. Fazan, Kraków 2014, s. 275–284. | pl_PL |
dc.references | Stankowska A., Z historii gestu metonimicznego. Tadeusz Różewicz i Tadeusz Kantor między wyjściem a wejściem, [w:] taż, Poezji nie pisze się bezkarnie. Z teorii i historii tropu poetyckiego, Poznań 2007, s. 178–264. | pl_PL |
dc.references | Suchan J., Kantor jako twórca i jako tworzywo, [w:] Interior imaginacji, red. M. Świca, J. Suchan, Warszawa 2005, s. 52–63. | pl_PL |
dc.references | Tadeusz Kantor. Wędrówka, red. J. Chrobak, L. Stangret, M. Świca, Kraków 2000. | pl_PL |
dc.references | Witkiewicz S.I., „Pojęcia i twierdzenia implikowane przez pojęcie Istnienia” i inne pisma filozoficzne (1902–1932), oprac. B. Michalski, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | magdalenaskrzypczak@op.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/2299-7458.04.12 | |