Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRusek, Iwona E.
dc.date.accessioned2016-04-14T17:16:36Z
dc.date.available2016-04-14T17:16:36Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17802
dc.description.abstractPodstawowy klucz interpretacyjny, jakiego używali w stosunku do debiutanckiej powieści Wacława Berenta badacze, odnosił się wyłącznie do kategorii związanych z epoką pozytywizmu oraz obowiązującej w jej obrębie kategorii naturalizmu. Takie podejście, a raczej użyta przez historyków literatury metoda, sprawiły, że „Fachowca” uznano za powieść z jednej strony przestarzałą, z drugiej interpretacyjnie płaską i nieciekawą. Toteż autorka niniejszego artykułu postanowiła, sięgając do symboliczno-mitycznymi asocjacji związanych z żywiołem wody, przełamać obowiązujące dotąd schematy badawcze. Podjęta w tekście analiza objęła szereg zjawisk i kategorii (płacz, ślina, jezioro, mgła) przyporządkowanych żywiołowi wody, które odsłoniły interesujące konteksty interpretacyjne powieści Berenta. Najważniejszy z nich dotyczy głównego bohatera, gdyż pozwala prześledzić dokonującą się w nim przemianę. Misterium wyzwolenia, jakiego doświadcza Kazimierz Zaliwski, stanowi sens opowiadanej przez niego historii, a dla każdego czytelnika „Fachowca”, staje się wezwaniem do pracy nad poznaniem własnej istoty.pl_PL
dc.description.abstractWaclaw Berent’s debut novel has usually been interpreted in the context of the categories associated with positivism and naturalism. Because of this approach, or rather method used by historians of literature, the novel has been considered on the one hand obsolete, and on the other – interpretively flat and uninteresting. Therefore, the author of this article has decided to break the hitherto existing research patterns by referring to the symbolic and mythical associations related to the element of water. In her analysis , she covers a number of phenomena and categories (tears, saliva, lake, mist) assigned to the element of water, which reveal interesting interpretive contexts of Berent’s novel. The most important of these concerns the main character, as it allows one to track, understand, and – most importantly – perceive his transformation. The mystery of liberation experienced by Kazimierz Zaliwski is the true meaning of the story he tells, and for every reader it becomes a call to work on learning his or her own self.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;4
dc.subjectWacław Berentpl_PL
dc.subject„Fachowiec”pl_PL
dc.subjectpoznaniepl_PL
dc.subjectwyzwoleniepl_PL
dc.subjectwodny żywiołpl_PL
dc.subjectcognitionpl_PL
dc.subjectliberationpl_PL
dc.subjectthe water elementpl_PL
dc.titleSymbolika akwatyczna w „Fachowcu” Wacława Berentapl_PL
dc.title.alternativeAquatic symbolism in “Fachowiec” by Wacław Berentpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Iwona E. Rusek, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number155-169pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Białymstoku, Katedra Badań Filologicznych „Wschód-Zachód” Uniwersytet Warszawski, Pracownia Modernizmu Europy Środkowej i Wschodniejpl_PL
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.contributor.authorBiographicalnoteIwona E. Rusek – współpracowniczka Katedry Badań Filologicznych „Wschód-Zachód” Uniwersytetu w Białymstoku oraz Pracowni Modernizmu Europy Środkowej i Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania naukowe obejmują: literaturę polską od romantyzmu do modernizmu, filozofię Artura Schopenhauera, twórczość Juliusza Słowackiego, Wacława Berenta, Stanisława Wyspiańskiego oraz Jerzego Grotowskiego. Autorka książek: „Pragnienie – Symbol – Mit. Studium o «Próchnie» Wacława Berenta” (Warszawa 2013); „Poznaj samego siebie. O «Fachowcu» Wacława Berenta” (Warszawa 2014).pl_PL
dc.referencesBerent W., Fachowiec, Warszawa 1955.pl_PL
dc.referencesBiedermann H., Leksykon symboli, przekł. J. Rubinowicz, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesCassirer E., Mit i religia, [w:] tegoż, Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, przekł. A. Staniewska, przedmowa B. Suchodolski, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesChajęcka P., „I powlokło się życie szarym, jednostajnym szlakiem”. O kolorach w „Fachowcu” Wacława Berenta, „LiteRacje” 2013 nr 4 (31).pl_PL
dc.referencesCirlot J.E., Słownik symboli, przekł. I. Kania, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesDanielewiczowa M., Wacław Berent – wielki zapomniany (Na trzydziestą rocznicę zgonu), „Wiadomości”, rok XXV, nr 48 (1287), Londyn, 29 listopada 1970.pl_PL
dc.referencesDąbrowski G., Rytuały przejścia a użycie substancji psychoaktywnych, Wrocław 2006.pl_PL
dc.referencesEliade M., Inicjacja. Obrzędy. Stowarzyszenia tajemne. Narodziny mistyczne, przekł. K. Kocjan, Kraków 1997.pl_PL
dc.referencesEliade M., Obrazy i symbole. Szkice o symbolizmie magiczno-religijnym, przekł. M. i P. Rodakowie, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesFrutiger A., Człowiek i jego znaki, przekł. Cz. Tomaszewska, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesGennep A. van, Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, przekł. B. Biały, wstęp J. Tokarska-Bakir, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesGrzeniewski L.B., Berent: poza biografią, „Współczesność” 1962, nr 20/100.pl_PL
dc.referencesKerenyi K., Mitologia Greków, przekł. R. Reszke, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesKlinger W., Ambrozja i Styks a woda żywa i martwa. Studium mitologiczno-porównawcze, Kraków 1906.pl_PL
dc.referencesKopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesKowalski P., Kultura magiczna. Omen, przesąd, znaczenie, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesKowalski P., Woda żywa. Opowieść o wodzie, zdrowiu, higienie i dietetyce, Wrocław 2002.pl_PL
dc.referencesLinde M.B.S., Słownik języka polskiego, Warszawa 1951.pl_PL
dc.referencesNałkowska Z., Dzienniki czasu wojny, oprac. H. Kirchner, Warszawa 1974, s. 144.pl_PL
dc.referencesNowaczyński A., Małpie zwierciadło. Wybór pism satyrycznych, tom I, 1897–1904, Kraków 1974.pl_PL
dc.referencesPlaton, Fedon, przekł. W. Witwicki, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesPlaton, Fileb, przekł. W. Witwicki, Kęty 1999.pl_PL
dc.referencesRusek I.E., Wprowadzenie, [w:] tejże, Poznaj samego siebie. O „Fachowcu” Wa-cława Berenta, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesSłownik symboli. Herder, przekł. J. Prokopiuk, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesTresidder J., Słownik symboli, przekł. B. Stokłosa, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesVernant J.-P., Mityczne aspekty pamięci, przekł. A. Wolicki, „Konteksty” 2003, nr 3–4.pl_PL
dc.referencesWesołowska E., Królewscy tułacze u Seneki, Szekspira i Słowackiego, [w:] Inspi-racje Grecji antycznej w dramacie doby romantyzmu. Rekonesans, red. M. Kalinowskiej, Toruń 2002.pl_PL
dc.referencesZieliński T., Religia starożytnej Grecji, Toruń 2001.pl_PL
dc.contributor.authorEmailiwonkarusek@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.04.10


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord