dc.contributor.author | Rusek, Iwona E. | |
dc.date.accessioned | 2016-04-14T17:16:36Z | |
dc.date.available | 2016-04-14T17:16:36Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/17802 | |
dc.description.abstract | Podstawowy klucz interpretacyjny, jakiego używali w stosunku do debiutanckiej powieści Wacława Berenta badacze, odnosił się wyłącznie do kategorii związanych z epoką pozytywizmu oraz obowiązującej w jej obrębie kategorii naturalizmu. Takie podejście, a raczej użyta przez historyków literatury metoda, sprawiły, że „Fachowca” uznano za powieść z jednej strony przestarzałą, z drugiej interpretacyjnie płaską i nieciekawą. Toteż autorka niniejszego artykułu postanowiła, sięgając do symboliczno-mitycznymi asocjacji związanych z żywiołem wody, przełamać obowiązujące dotąd schematy badawcze. Podjęta w tekście analiza objęła szereg zjawisk i kategorii (płacz, ślina, jezioro, mgła) przyporządkowanych żywiołowi wody, które odsłoniły interesujące konteksty interpretacyjne powieści Berenta. Najważniejszy z nich dotyczy głównego bohatera, gdyż pozwala prześledzić dokonującą się w nim przemianę. Misterium wyzwolenia, jakiego doświadcza Kazimierz Zaliwski, stanowi sens opowiadanej przez niego historii, a dla każdego czytelnika „Fachowca”, staje się wezwaniem do pracy nad poznaniem własnej istoty. | pl_PL |
dc.description.abstract | Waclaw Berent’s debut novel has usually been interpreted in the context of the categories associated with positivism and naturalism. Because of this approach, or rather method used by historians of literature, the novel has been considered on the one hand obsolete, and on the other – interpretively flat and uninteresting. Therefore, the author of this article has decided to break the hitherto existing research patterns by referring to the symbolic and mythical associations related to the element of water. In her analysis , she covers a number of phenomena and categories (tears, saliva, lake, mist) assigned to the element of water, which reveal interesting interpretive contexts of Berent’s novel. The most important of these concerns the main character, as it allows one to track, understand, and – most importantly – perceive his transformation. The mystery of liberation experienced by Kazimierz Zaliwski is the true meaning of the story he tells, and for every reader it becomes a call to work on learning his or her own self. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;4 | |
dc.subject | Wacław Berent | pl_PL |
dc.subject | „Fachowiec” | pl_PL |
dc.subject | poznanie | pl_PL |
dc.subject | wyzwolenie | pl_PL |
dc.subject | wodny żywioł | pl_PL |
dc.subject | cognition | pl_PL |
dc.subject | liberation | pl_PL |
dc.subject | the water element | pl_PL |
dc.title | Symbolika akwatyczna w „Fachowcu” Wacława Berenta | pl_PL |
dc.title.alternative | Aquatic symbolism in “Fachowiec” by Wacław Berent | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Iwona E. Rusek, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 155-169 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet w Białymstoku, Katedra Badań Filologicznych „Wschód-Zachód” Uniwersytet Warszawski, Pracownia Modernizmu Europy Środkowej i Wschodniej | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-8386 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Iwona E. Rusek
– współpracowniczka Katedry Badań Filologicznych „Wschód-Zachód” Uniwersytetu w Białymstoku oraz Pracowni Modernizmu Europy Środkowej i Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania naukowe obejmują: literaturę polską od romantyzmu do modernizmu, filozofię Artura Schopenhauera, twórczość Juliusza Słowackiego, Wacława Berenta, Stanisława Wyspiańskiego oraz Jerzego Grotowskiego. Autorka książek: „Pragnienie – Symbol – Mit. Studium o «Próchnie» Wacława Berenta” (Warszawa 2013); „Poznaj samego siebie. O «Fachowcu» Wacława Berenta” (Warszawa 2014). | pl_PL |
dc.references | Berent W., Fachowiec, Warszawa 1955. | pl_PL |
dc.references | Biedermann H., Leksykon symboli, przekł. J. Rubinowicz, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.references | Cassirer E., Mit i religia, [w:] tegoż, Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, przekł. A. Staniewska, przedmowa B. Suchodolski, Warszawa 1998. | pl_PL |
dc.references | Chajęcka P., „I powlokło się życie szarym, jednostajnym szlakiem”. O kolorach w „Fachowcu” Wacława Berenta, „LiteRacje” 2013 nr 4 (31). | pl_PL |
dc.references | Cirlot J.E., Słownik symboli, przekł. I. Kania, Kraków 2001. | pl_PL |
dc.references | Danielewiczowa M., Wacław Berent – wielki zapomniany (Na trzydziestą rocznicę zgonu), „Wiadomości”, rok XXV, nr 48 (1287), Londyn, 29 listopada 1970. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowski G., Rytuały przejścia a użycie substancji psychoaktywnych, Wrocław 2006. | pl_PL |
dc.references | Eliade M., Inicjacja. Obrzędy. Stowarzyszenia tajemne. Narodziny mistyczne, przekł. K. Kocjan, Kraków 1997. | pl_PL |
dc.references | Eliade M., Obrazy i symbole. Szkice o symbolizmie magiczno-religijnym, przekł. M. i P. Rodakowie, Warszawa 1998. | pl_PL |
dc.references | Frutiger A., Człowiek i jego znaki, przekł. Cz. Tomaszewska, Warszawa 2003. | pl_PL |
dc.references | Gennep A. van, Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, przekł. B. Biały, wstęp J. Tokarska-Bakir, Warszawa 2006. | pl_PL |
dc.references | Grzeniewski L.B., Berent: poza biografią, „Współczesność” 1962, nr 20/100. | pl_PL |
dc.references | Kerenyi K., Mitologia Greków, przekł. R. Reszke, Warszawa 2002. | pl_PL |
dc.references | Klinger W., Ambrozja i Styks a woda żywa i martwa. Studium mitologiczno-porównawcze, Kraków 1906. | pl_PL |
dc.references | Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990. | pl_PL |
dc.references | Kowalski P., Kultura magiczna. Omen, przesąd, znaczenie, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Kowalski P., Woda żywa. Opowieść o wodzie, zdrowiu, higienie i dietetyce, Wrocław 2002. | pl_PL |
dc.references | Linde M.B.S., Słownik języka polskiego, Warszawa 1951. | pl_PL |
dc.references | Nałkowska Z., Dzienniki czasu wojny, oprac. H. Kirchner, Warszawa 1974, s. 144. | pl_PL |
dc.references | Nowaczyński A., Małpie zwierciadło. Wybór pism satyrycznych, tom I, 1897–1904, Kraków 1974. | pl_PL |
dc.references | Platon, Fedon, przekł. W. Witwicki, Warszawa 2004. | pl_PL |
dc.references | Platon, Fileb, przekł. W. Witwicki, Kęty 1999. | pl_PL |
dc.references | Rusek I.E., Wprowadzenie, [w:] tejże, Poznaj samego siebie. O „Fachowcu” Wa-cława Berenta, Warszawa 2014. | pl_PL |
dc.references | Słownik symboli. Herder, przekł. J. Prokopiuk, Warszawa 2009. | pl_PL |
dc.references | Tresidder J., Słownik symboli, przekł. B. Stokłosa, Warszawa 2005. | pl_PL |
dc.references | Vernant J.-P., Mityczne aspekty pamięci, przekł. A. Wolicki, „Konteksty” 2003, nr 3–4. | pl_PL |
dc.references | Wesołowska E., Królewscy tułacze u Seneki, Szekspira i Słowackiego, [w:] Inspi-racje Grecji antycznej w dramacie doby romantyzmu. Rekonesans, red. M. Kalinowskiej, Toruń 2002. | pl_PL |
dc.references | Zieliński T., Religia starożytnej Grecji, Toruń 2001. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | iwonkarusek@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/2299-7458.04.10 | |