Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKurska, Anna
dc.date.accessioned2016-04-14T16:07:50Z
dc.date.available2016-04-14T16:07:50Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17801
dc.description.abstractZajmują mnie powiązania kultury ponowoczesnej z tradycją romantyczną: twór-cze sposoby jej wyrażania oraz takie, które wiążą się z procesem petryfikacji ro-mantyzmu. Proponuję syntetyczne ujęcie, które pozwala pokazać charakter na-wiązań obecnych w ponowoczesnej sztuce: od pastiszy i intertekstualnych gier z romantycznymi tekstami po sprzeciw wobec romantycznych mitów kształtują-cych wyobrażenia o wspólnocie narodowej. Nadto przywołuję romantyczne tropy w geopoetyce tworzonej przez Kennetha White, propagującego powrót do natury i odwołującego się do twórczości Friedricha Hölderlina, Nowalisa, Walta Whitmana. Wskazuję na związki z romantyzmem w eseistyczno-historycznej literaturze podejmującej reinterpretację dziewiętnastowiecznej historii. Przede wszystkim jednak interesują mnie więzi romantyzmu z popkulturą, zwłaszcza dotyczące odnawiania języka narracji o historycznym doświadczeniu Polaków. Panoramę powiązań kultury współczesnej z tradycją romantyczną w ujęciu syn-tetycznym dopełniam interpretacją, pozwalającą wnikliwiej odsłonić wielopla-nowość odniesień do romantyzmu w ponowoczesnej sztuce. Pokazuję, w jaki sposób Radosław Rychcik przełożył „Dziady” Mickiewicza na język popkultury oraz jakie problemy wiążą się z tego typu interpretacją tekstu dawnego. Przed-stawiona sieć powiązań, przekonuje o potrzebie wypracowania otwartej i dynamicznej postawy wobec dzieł, w których odnaleźć można asocjacje między tradycją romantyczną a popkulturą.pl_PL
dc.description.abstractIn my research I concentrate on postmodern culture and its ties with the Romantic tradition: creative ways of expressing it, as well as those that are associated with the process of petrification of Romanticism (hip-hop projects referring to the patriotic and national Romanticism). I proposea synthetic approach, which enables us to demonstrate the character of references present in postmodern art, from pastiche and intertextual games with Romantic lyrics in opposition to the romantic myths that shape the image of the national community (Dorota Masłowska “Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną”; Sylwia Chutnik “Kieszonkowy atlas kobiet”, Ignacy Karpowicz, “Ości”). Moreover, I discuss Romantic themes in the geopoetics of Kenneth White, who promotes a return to nature and refers to the works of Friedrich Hölderlin, Novalis, and Walt Whitman. I point out associations with Romanticism in essays and historical literature reinterpreting the nineteenth-century history (György Spiró, “Messiahs”; Paweł Goźliński, “Jul”; Jacek Dehnel, “Matka Makryna”). Above all, I am interested in Romantic ties with pop culture, especially concerning the renewal of the language of the narrative of the historical experience of Poles (“Powstanie warszawskie” by Lao Che, “Noc żywych Żydów” by Igor Ostachowicz, “Miasto 44” by Jan Komasa). The synthetic overview of the links between contemporary culture and the Romantic tradition is accompanied with an interpretation that reveals the multifaceted references to Romanticism in postmodern art. I demonstrate how Radosław Rychcik translated Mickiewicz’s “Forefathers’ Eve” into the language of pop culture, and what problems are associated with this type of interpretation of an old text. The network of connections indicates the need to develop an open and dynamic attitude towards works in which one can find associations between the Romantic tradition and pop culture.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;4
dc.subjecttradycja romantycznapl_PL
dc.subjectpopkulturapl_PL
dc.subjectRadosław Rychcikpl_PL
dc.subject„Dziady”pl_PL
dc.subjectTraditionpl_PL
dc.subjectRomanticpl_PL
dc.subjectpop culturepl_PL
dc.subject“Forefathers’ Eve”pl_PL
dc.titleO poszukiwaniach ponowoczesnego sposobu wyrażania tradycji romantycznejpl_PL
dc.title.alternativeOn searching for a postmodern way to express the Romantic traditionpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Anna Kurska, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number127-154pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Zakład Historii Literatury do 1918 rokupl_PL
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.contributor.authorBiographicalnoteAnna Kurska – dr hab. profesor UJK w Zakładzie Literatury Polskiej do 1918 roku, literaturo-znawca. Zajmuje się świadomością estetyczną romantyków, recepcją tradycji romantycznej w kulturze współczesnej, geopoetyką i ponowoczesnym regionali-zmem. Autorka książek: „Fragment romantyczny” (1987), „Polska romantyków” (1991), „Zamek romantyczny w kilku odsłonach” (2010).pl_PL
dc.referencesBagłajewski A., Słowacki w czasach „brulionu”, [w:] Polska literatura współczesna wobec romantyzmu, red. M. Łukaszuk, D. Seweryn, Lublin 2007, s. 203–234.pl_PL
dc.referencesBaker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, przekł. A. Sadza, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesBielik-Robson A., Duch powierzchni. Rewizja romantyczna i filozofia, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesBielik-Robson A., Romantyzm niedokończony projekt. Eseje, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesBóg, honor, hip-hop. Z Jakubem Rużyłłą, badaczem kultury hiphopowej, rozmawia Aleksandra Szyłło, „Gazeta Wyborcza” 2014, nr 56 (z 8–9 marca), s. 16–17.pl_PL
dc.referencesBurszta W.J., Od folkloru lokalnego do postfolkloryzmu narodowego, „Polska Sztuka Ludowa – Konteksty” 1989, z. 3, s. 158–164.pl_PL
dc.referencesCieślak T., Nowa poezja polska wobec poprzedników. Lektura relacyjna, Łódź 2011.pl_PL
dc.referencesCzapliński P., Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Maria Janion, „Gazeta Wyborcza” 2007, nr 19 (z 23 stycznia), s. 13.pl_PL
dc.referencesCzapliński P., Niezależność (O dziedzictwie „brulionu”), [w:] tenże, Ruchome marginesy. Szkice o literaturze lat 90., Kraków 2002, s. 43–59.pl_PL
dc.referencesCzerner A., Nieroba E., Szczepański M.S., Flirty tradycji z popkulturą. Dzie-dzictwo kulturowe w późnej nowoczesności, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesCzy jestem wystarczająco czarny. Z Radosławem Rychcikiem rozmawia Mateusz Wegrzyn [dokument elektroniczny], „dwutygodnik.com: strona kultury” [online] 2014, wyd. 129 (marzec). http://www.dwutygodnik.com/artykul/5109-czy-jestem-wystarczajaco-czarny.html, [data dostępu: 9 października 2015 r.].pl_PL
dc.referencesCzyżewski T., Pogrzeb romantyzmowi – Uwiąd starczy symbolizmu – Śmierć programizmu, [w:] Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, wstęp i komentarz oprac. Z. Jarosiński, wybór i oprac. tekstów H. Zaworska, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1978.pl_PL
dc.referencesGadamer H.G., Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto, przekł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesGajewska G., Teksty kultury popularnej w badaniach humanistycznych, [w:] Tropy literatury i kultury popularnej, red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska, Warszawa 2014, s. 13–29.pl_PL
dc.referencesHermetz L., Alicyjka, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesIvaskevicius M., Mistrz. Dramat w czterech aktach, przeł. M. Litwinowicz-Droździel, „Dialog” 2011, nr 6, s. 62–94.pl_PL
dc.referencesJanion M., Do Europy tak, ale razem z naszymi umarłymi, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesJanion M., Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesJanion M., Odnawianie znaczeń, Kraków 1980.pl_PL
dc.referencesJanion M., Zmierzch paradygmatu, [w:] „Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś”, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesJanion M., Żmigrodzka M., Romantyzm i egzystencja. Fragmenty niedokończo-nego dzieła, Gdańsk 2004.pl_PL
dc.referencesKosiński D., Teatra polskie. Rok katastrofy, Warszawa–Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesKrajewski M., Kultury kultury poularnej, Poznań 2003.pl_PL
dc.referencesKronenberg A., Geopoetyka. Związki literatury i środowiska, Łódź 2014.pl_PL
dc.referencesKról M., Romantyzm. Piekło i niebo Polaków. Polskie obrachunki na koniec mile-nium, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesLyotard J.F., Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm?, przeł. M.P. Markowski, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, wybrał, opracował i przedmową opatrzył R. Nycz, Kraków 1997.pl_PL
dc.referencesMasłowski M., Oratoryjne „Dziady” w realizacjach Andrzeja Seweryna (Gennevilliers – Awinion – Paryż – Bruksela), [w:] Tradycja romantyczna w teatrze polskim, red. D. Kosiński, Kraków 2007, s. 21–33.pl_PL
dc.referencesMody w kulturze i literaturze popularnej, red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Osowska, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesMrozek W., Konrad Luther King, „Gazeta Wyborcza” 2014, nr 72 (z 27 marca), s. 15.pl_PL
dc.referencesPiwińska M., Legenda romantyczna i szydercy, Warszawa 1973.pl_PL
dc.referencesPolska walka o ogień. Z Janem Klatą rozmawia Dorota Wodecka, „Gazeta Wyborcza” 2014, nr 125 (z 31 maja–1 czerwca), s. 29.pl_PL
dc.referencesRabizo-Birek M., Romantyczni i nowocześni. Formy obecności romantyzmu w polskiej literaturze współczesnej, Rzeszów 2012.pl_PL
dc.referencesRomantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesRomantyzm w lustrze postmodernizmu, red. W. Hamerski, M. Kuziak, S. Rzepczyński, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesRomatyzm użytkowy. Długie trwanie romantyzmu w kulturze, red. D. Dąbrowska i E. Szczepan, Szczecin 2014.pl_PL
dc.referencesRutkowski K., Mistrz i widowisko, Gdańsk 1996.pl_PL
dc.referencesRymkiewicz J.M., Aleksander Fredro jest w złym humorze, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesSankowski R., Słodkowski J., Świąder J., Buntownicy nadal są ważni, „Gazeta Wyborcza” 2014, nr 79 (z 4 kwietnia), s. 20–21.pl_PL
dc.referencesShuty S., Soplicowo, czyli niespodziewane wypadki w majątku na Litwie, „Gazeta Wyborcza” 2006, nr 166 (z 18 lipca), s. 18.pl_PL
dc.referencesSiwicka D., Zapytaj Mickiewicza, Gdańsk 2007.pl_PL
dc.referencesSłowa mają moc. Z Radosławem Rychcikiem rozmawia Mike Urbaniak [online] – 2014, 19 marca. https://mikeurbaniak.wordpress.com/tag/teatr-dramatyczny-w-warszawie/, [dostępu: 9 października 2015].pl_PL
dc.referencesStrinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, przekł. W.J. Burszta, Poznań 1998.pl_PL
dc.referencesŚliwiński P., Przygody z wolnością. Uwagi o poezji współczesnej, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesTeatr kłamie zawodowo. Z Radosławem Rychcikiem rozmowę przeprowadził To-masz Kireńczuk, „Didaskalia” 2014, nr 121/122, s. 6.pl_PL
dc.referencesTropy literatury i kultury popularnej, red. S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesWhite K., Poeta kosmograf, wybór, oprac., przekł. K. Brakoniecki, Olsztyn 2010.pl_PL
dc.referencesWhite K., Zarys geopoetyki, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2011, nr 2, s. 7–25.pl_PL
dc.referencesZ prof. Marią Janion rozmawia Kazimiera Szczuka, „Gazeta Wyborcza” 2012, nr 160 (z 28 kwietnia), s. 17.pl_PL
dc.referencesZ prof. Marią Janion rozmawia Kazimiera Szczuka, Janion: Religia smoleńska to szkodliwy popmesjanizm, „Gazeta Wyborcza” 2013, nr 34 (z 9–10 lute-go), s. 18–19.pl_PL
dc.contributor.authorEmailannakurska@op.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.04.09


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord