dc.contributor.author | Żórawska, Natalia | |
dc.date.accessioned | 2016-04-14T12:33:45Z | |
dc.date.available | 2016-04-14T12:33:45Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/17797 | |
dc.description.abstract | Celem niniejszego szkicu jest interpretacja „Rodzinnej historii lęku” Agaty Tuszyń-skiej z perspektywy literatury holocaustowej. Tuszyńska, jako pisarka należąca do pokolenia poholocaustowego, w „Rodzinnej historii lęku” prezentuje wątki autobio-graficzne ściśle związane z problematyką Zagłady. Kwestię tę rozpatruje z perspektywy dorosłej kobiety, która nosi w sobie piętno Holocaustu. Jako przedstawicielka drugiego pokolenia nie przeżyła czasów wojny, ale jej skutki, w formie spadku przejętego od matki, odczuwa po dziś dzień. Autorka szkicu wykazuje, że zarówno na płaszczyźnie formy, jak i treści, posttrauma jest kluczowym aspektem dla interpretacji tekstu. Artykuł jest więc próbą zarysowania problematyki kobiecej prozy holocaustowej na przykładzie książki Agaty Tuszyńskiej, wpisania tego utworu w krąg badań prowadzonych w ramach trauma studies oraz współczesnych rozważań literaturoznawczych na temat Zagłady. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of the article is to interpret “Rodzinna historia lęku” (“Family history of anxie-ty”) by Agata Tuszyńska from the perspective of Holocaust literature. Tuszyńska, as a post-Holocaust generation writer, addresses autobiographical themes closely related to the Holocaust. This issue is approached from the perspective of an adult woman who bears the stigma of the Holocaust. As a representative of the second generation, she did not experience the war, but she still feels its effects inherited from her mother. The author demonstrates that both in terms of form and content post-trauma is a key aspect for the interpretation of the text. The article is thus an attempt to outline the issues of women’s Holocaust prose based on Agata Tuszyńska’s book, and include it in trauma studies and contemporary literary reflection on the Holocaust. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;4 | |
dc.subject | Holocaust | pl_PL |
dc.subject | proza kobieca | pl_PL |
dc.subject | autobiografizm | pl_PL |
dc.subject | posttrauma | pl_PL |
dc.subject | literatura holocaustowa | pl_PL |
dc.subject | women’s prose | pl_PL |
dc.subject | autobiographical | pl_PL |
dc.subject | post-trauma | pl_PL |
dc.subject | Holocaust literature | pl_PL |
dc.title | „Czy mogę o sobie powiedzieć: jestem Żydówką?”. O „Rodzinnej historii lęku” Agaty Tuszyńskiej | pl_PL |
dc.title.alternative | “Can I say about myself: I am a Jewish woman?” In Agata Tuszyńska “Rodzinna historia lęku” | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Natalia Żórawska, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 61-75 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Śląski, Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego, Zakład Literatury Współczesnej | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-8386 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Natalia Żórawska
– studentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jej zainteresowania naukowe obejmują literaturę polską XXI wieku ze szczególnym uwzględnieniem literatury kobiecej oraz holocaustowej. Publikowała między innymi w tomach zbiorowych, „artPAPIERZE”, „Postscriptum Polonistycznym”, „Tematach i kontekstach”. | pl_PL |
dc.references | Agata Tuszyńska: nigdy nie zaczynam pisać od pierwszego zdania. Wywiad Mag-daleny Grzebałkowskiej z Agatą Tuszyńską, „Wysokie Obcasy” (dod. do „Gazety Wyborczej”) 2012, http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,96856,13039236,Agata_Tuszynska__nigdy_nie_zaczynam_pisac_od_pierwszego.html [dostęp: 18.06.2015 r.]. | pl_PL |
dc.references | Agata Tuszyńska: Zaciskam zęby i piszę. Rozmowa Liliany Śnieg-Czaplewskiej z Agatą Tuszyńską, „Viva” 2010, nr 22; on-line: http://polki.pl/viva_artykul,10021675,1.html [dostęp: 18.06.2015 r.]. | pl_PL |
dc.references | Baranowska M., Historia samotności, „Nowe Książki” 2005, nr 6, s. 48. | pl_PL |
dc.references | Buryła S., Opisać Zagładę. Holocaust w twórczości Henryka Grynberga, Wrocław 2006. | pl_PL |
dc.references | Cuber M., Metonimie Zagłady. O polskie prozie lat 1987–2012, Katowice 2013. | pl_PL |
dc.references | Czapliński P., Zagłada – niedokończona narracja polskiej nowoczesności, [w:] Ślady obecności, red. S. Buryła, A. Molisak, Kraków 2010, s. 337–384. | pl_PL |
dc.references | Dunikowska M., Byliście, więc jestem, „Odra” 2006, nr 4, s. 131–133. | pl_PL |
dc.references | Gizella J., Trudna tożsamość, „Topos” 2005, nr 3, s. 195–197. | pl_PL |
dc.references | Grynberg H., Holocaust jako nowe doświadczenie literackie, [w:] Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętnienia, red. T. Majewski, A. Zeidler-Janiszewska, Łódź 2011, s. 785–794. | pl_PL |
dc.references | Jasina Ł., Wspaniały, polsko-żydowski chaos. Na marginesie wspólnych motywów autobiografii Agaty Tuszyńskiej i Mariana Marzyńskiego, „Rocznik Insty-tutu Europy Środkowo-Wschodniej” R. 5: 2007, s. 115–121. | pl_PL |
dc.references | Kapuściński R., W poszukiwaniu tożsamości, [w:] tenże, O książkach, ludziach i sztuce. Pisma rozproszone, red. B. Dudko, M. Zwoliński, Warszawa 2009, s. 206–210. | pl_PL |
dc.references | Krawczyńska D., Jak sukienka, „Res Publica Nowa” 2005, nr 4, s. 142–143. | pl_PL |
dc.references | Łysak T., Meandry ujawniania – późne odkrycie tożsamości w „Rodzinnej historii lęku” Agaty Tuszyńskiej, [w:] Zagłada. Współczesne problemy rozumienia i przedstawiania, red. P. Czapliński, E. Domańska, Poznań 2009, s. 195–208. | pl_PL |
dc.references | Mips M., Teraźniejszość naznaczona (post)traumą (na przykładzie „Włoskich szpilek” Magdaleny Tulli i „Rodzinnej historii lęku” Agaty Tuszyńskiej), [w:] Sekundy i epoki. Czas w literaturze polskiej po 1989 roku, red. Ż. Nalewajk, M. Mips, Warszawa 2013, s. 236–249. | pl_PL |
dc.references | Mrozik A., Akuszerki transformacji. Kobiety, literatura i władza w Polsce po 1989 roku, Warszawa 2012. | pl_PL |
dc.references | Olszewski M., Polsko-żydowskie pranie duszy, „Gazeta Wyborcza” 2005, nr 52, s. 13. | pl_PL |
dc.references | Piwkowska A., W podróży, „Nowe Książki” 2001, nr 9, s. 13. | pl_PL |
dc.references | Tabaszewska J., Miejsce zależności. Podmiot pozbawiony miejsca – podstawy i strategie tożsamościowe, [w:] Kultura po przejściach osoby z przeszłością. Polski dyskurs postzależnościowy – konteksty i perspektywy badawcze, red. R. Nycz, Kraków 2011, s. 283–304. | pl_PL |
dc.references | Tuszyńska A., Rodzinna historia lęku, Kraków 2005. | pl_PL |
dc.references | Tuszyńska A., Ćwiczenia z utraty, Kraków 2007. | pl_PL |
dc.references | Ubertowska A., „Pisałam sercem i krwią”. Poetyka kobiecych autobiografii holo-kaustowych, „Ruch Literacki” 2008, z. 6, s. 617–630. | pl_PL |
dc.references | Vice S., Literatura Holokaustu, przeł. T. Dobrogoszcz, „Literatura na Świecie” 2005, nr 9–10, s. 251–263. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | literozerca@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/2299-7458.04.05 | |