dc.contributor.author | Wąsowski, Piotr Jakub | |
dc.date.accessioned | 2016-04-14T11:48:43Z | |
dc.date.available | 2016-04-14T11:48:43Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/17795 | |
dc.description.abstract | The text is an attempt to analyse the latest novel by Dorota Masłowska as a manifestation of culture of authenticity described by Charles Taylor, namely the culture in which one strives to discover one’s true “self.” The author argues that Dorota Masłowska considers the desire to be original and true to oneself as the most important human activity and condemns those who are not successful in that regard. At the same time, unlike her characters, she presents herself as a self-aware and authentic individual. Masłowska’s linguistic ingenuity has long been overshadowed her reflection on what actually the writer actually wants to communicate. This work is an attempt to fill this gap. | pl_PL |
dc.description.abstract | Tekst stanowi próbę analizy powieści „Kochanie, zabiłam nasze koty” Doroty Masłowskiej jako przejawu opisanej przez Charlesa Taylora kultury autentyczności, tj. kultury dążenia do odkrycia swego prawdziwego „ja”. Autor przekonuje, że Dorota Masłowska żadnej ludzkiej aktywności nie przypisuje takiego znaczenia, jak pragnieniu bycia oryginalnym i wiernym sobie, a także piętnuje tych, którzy takowych starań nie uwieńczyli sukcesem. Jednocześnie, w odróżnieniu od swych postaci, przedstawia samą siebie jako jednostkę świadomą i autentyczną. Geniusz językowy Masłowskiej od dawna spycha na dalszy plan refleksję o tym, co rzeczywiście autorka ma do przekazania. Niniejszą pracą autor stara się zapełnić tę lukę. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;4 | |
dc.subject | hipokryzja | pl_PL |
dc.subject | autentyczność | pl_PL |
dc.subject | autorefleksja | pl_PL |
dc.subject | porte-parole | pl_PL |
dc.subject | fokalizacja | pl_PL |
dc.subject | hypocrisy | pl_PL |
dc.subject | authenticity | pl_PL |
dc.subject | self-reflection | pl_PL |
dc.subject | porte-parole | pl_PL |
dc.subject | focalization | pl_PL |
dc.title | Grzech czytania „Yogalife”. Antyhipokryzja w powieści Doroty Masłowskiej „Kochanie, zabiłam nasze koty” | pl_PL |
dc.title.alternative | The sin of reading “Yogalife”. Anti-Hypocrisy in the novel “Kochanie, zabiłam nasze koty” by Dorota Masłowska | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Piotr Jakub Wąsowski, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 51-59 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury Polskiej XX i XXI wieku. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-8386 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Piotr Jakub Wąsowski
– doktorant. Jego zainteresowania naukowe to: współczesna literatura polska, teoria postkolonialna, filozofia fotografii, historia seksualności, narratologia. Autor pracy: „Powrotne przyjemności psiogłowców. Masochizm w twórczości Brunona Schulza”, [w:] „Schulz. Między mitem a filozofią”, red. J. Michalik i P. Bursztyka, Gdańsk 2014, s. 228–247. | pl_PL |
dc.references | Bal M., Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przeł. zespół tłumaczy ze specjalności przekładowej Instytutu Filologii Polskiej UAM w Poznaniu, Kraków 2012. | pl_PL |
dc.references | Czeczot K., Nieustraszona mowa Doroty Masłowskiej, „Ha!art” 2007, nr 27, s. 45–49. | pl_PL |
dc.references | Janion M., Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Kraków 2006, s. 242–243. | pl_PL |
dc.references | Lejeune P., Pakt autobiograficzny, przeł. A. Labuda, [w:] tegoż, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, red. R. Lubas-Bartoszyńska, przeł. W. Grajewski, St. Jaworski, A. Labuda, R. Lubas-Bartoszyńska, Kraków 2001, s. 21–56. | pl_PL |
dc.references | Mitosek Z., Poznanie (w) powieści – od Balzaka do Masłowskiej, Kraków 2003, s. 331–348. | pl_PL |
dc.references | N. Shklar J., Zwyczajne przywary, przeł. A. Król, Warszawa 1997. | pl_PL |
dc.references | Taylor Ch., Etyka autentyczności, przeł. A. Pawelec, Warszawa 1996. | pl_PL |
dc.references | Taylor Ch., Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przeł. M. Gruszczyński, O. Latek, A. Lipszyc, A. Michalak, A. Rostkowska, M. Rychter, Ł. Sommer, naukowo oprac. T. Gadacz, wstęp A. Bielik-Robson, Warszawa 2001. | pl_PL |
dc.references | Wójtowicz A., Podmiot autorski w „Wojnie polsko-ruskiej pod flagą bia-ło-czerwoną” Doroty Masłowskiej, „Postscriptum Polonistyczne” 2014, nr 1, s. 111–134. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | p.j.wasowski@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/2299-7458.04.04 | |