Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFilipczak, Katarzyna
dc.date.accessioned2016-04-14T11:33:53Z
dc.date.available2016-04-14T11:33:53Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17792
dc.description.abstractCzym jest literatura we współczesnym świecie? Jakie spełnia cele? Czy w ogóle istnieje? To pytania, na które starają się odpowiedzieć uczestnicy debaty o czytaniu i nieczytaniu. Dla wielu autorów literatura oznacza zadawanie pytań o człowieka, świat, cel życia. Jest po prostu sensem istnienia w świecie. Okazuje się jednak, że obserwujemy jej powolne umieranie, ponieważ czytamy jedynie prasę, instrukcje obsługi i billboardy, a czasem nawet jeszcze mniej. Dlaczego tak się dzieje? Winą obarcza się akademizm, ponadto czytanie staje atrybutem elit osób wykształconych lub dysponujących zasobami finansowymi. Pojawiają się opinie, że dostęp do książek utrudnia rozwój techniki.pl_PL
dc.description.abstractWhat is literature in the modern world? What is its purpose? Do you even exist? Such and other questions are raised in the current debate about reading and not reading. For many authors, literature means asking questions about man, the world, or the purpose of life. It is simply the true meaning of being in the world. It turns out, however, it is slowly dying, as we only read newspapers, manuals and billboards, and sometimes not even that. Why is this happening? Many blame academicism, present both in schools and universities. In addition, reading is associated with elites, who are educated or who have significant financial resources at their disposal. Some also believe that access to books is hindered by advances in technology.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;4
dc.subjectczytaniepl_PL
dc.subjectnieczytaniepl_PL
dc.subjectpostmodernizmpl_PL
dc.subjectwolnośćpl_PL
dc.subjectżyciepl_PL
dc.subjectreadingpl_PL
dc.subjectnot readingpl_PL
dc.subjectpost-modernismpl_PL
dc.subjectfreedompl_PL
dc.subjectlifepl_PL
dc.titleLiteratura a literackość. Czym jest dziś czytanie literatury?pl_PL
dc.title.alternativeLiterature and literariness, or how we read today?pl_PL
dc.typeOtherpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Katarzyna Filipczak, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number353-356pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationComputer System Institute w Chicagopl_PL
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.contributor.authorBiographicalnoteKatarzyna Filipczak – absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Łódzkim. Interesuje się motywem incestu w literaturze oraz psychologią kliniczną. Obecnie studiuje w Computer System Institute w Chicago.pl_PL
dc.referencesBieńczyk M., Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesCieloch-Niewiadomska J., Szkoła nieczytania, „Kultura Współczesna” 2015, nr 1, s. 48–66.pl_PL
dc.referencesKoziołek K., Dydaktyka regresywna, czyli czego trzeba się oduczyć, żeby uczyć lektury, „Polonistyka” 2014, nr 8, s. 4–8.pl_PL
dc.referencesMichalska A., M. Hapke, Żyjemy w książce, za sprawą książki, „Polonistyka” 2014, nr 8, s. 25–29.pl_PL
dc.referencesMrożek S., Dziennik 1962–1969, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesRoszak-Malanowicz M., Lektury na wieczne potem, „Polonistyka” 2014, nr 8, s. 37–41.pl_PL
dc.referencesSzóstak A., Słowo kontra obraz. Świadomość mityczna a kwestia (nie)czytania, „Polonistyka” 2014, nr 8, s. 8–11.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkatarzynafilipczak_52@wp.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.04.26


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord