dc.contributor.author | Filipczak, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2016-04-14T11:33:53Z | |
dc.date.available | 2016-04-14T11:33:53Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/17792 | |
dc.description.abstract | Czym jest literatura we współczesnym świecie? Jakie spełnia cele? Czy w ogóle istnieje? To pytania, na które starają się odpowiedzieć uczestnicy debaty o czytaniu i nieczytaniu. Dla wielu autorów literatura oznacza zadawanie pytań o człowieka, świat, cel życia. Jest po prostu sensem istnienia w świecie. Okazuje się jednak, że obserwujemy jej powolne umieranie, ponieważ czytamy jedynie prasę, instrukcje obsługi i billboardy, a czasem nawet jeszcze mniej. Dlaczego tak się dzieje? Winą obarcza się akademizm, ponadto czytanie staje atrybutem elit osób wykształconych lub dysponujących zasobami finansowymi. Pojawiają się opinie, że dostęp do książek utrudnia rozwój techniki. | pl_PL |
dc.description.abstract | What is literature in the modern world? What is its purpose? Do you even exist? Such and other questions are raised in the current debate about reading and not reading. For many authors, literature means asking questions about man, the world, or the purpose of life. It is simply the true meaning of being in the world. It turns out, however, it is slowly dying, as we only read newspapers, manuals and billboards, and sometimes not even that. Why is this happening? Many blame academicism, present both in schools and universities. In addition, reading is associated with elites, who are educated or who have significant financial resources at their disposal. Some also believe that access to books is hindered by advances in technology. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;4 | |
dc.subject | czytanie | pl_PL |
dc.subject | nieczytanie | pl_PL |
dc.subject | postmodernizm | pl_PL |
dc.subject | wolność | pl_PL |
dc.subject | życie | pl_PL |
dc.subject | reading | pl_PL |
dc.subject | not reading | pl_PL |
dc.subject | post-modernism | pl_PL |
dc.subject | freedom | pl_PL |
dc.subject | life | pl_PL |
dc.title | Literatura a literackość. Czym jest dziś czytanie literatury? | pl_PL |
dc.title.alternative | Literature and literariness, or how we read today? | pl_PL |
dc.type | Other | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Katarzyna Filipczak, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 353-356 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Computer System Institute w Chicago | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-8386 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Katarzyna Filipczak
– absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Łódzkim. Interesuje się motywem incestu w literaturze oraz psychologią kliniczną. Obecnie studiuje w Computer System Institute w Chicago. | pl_PL |
dc.references | Bieńczyk M., Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty, Warszawa 2012. | pl_PL |
dc.references | Cieloch-Niewiadomska J., Szkoła nieczytania, „Kultura Współczesna” 2015, nr 1, s. 48–66. | pl_PL |
dc.references | Koziołek K., Dydaktyka regresywna, czyli czego trzeba się oduczyć, żeby uczyć lektury, „Polonistyka” 2014, nr 8, s. 4–8. | pl_PL |
dc.references | Michalska A., M. Hapke, Żyjemy w książce, za sprawą książki, „Polonistyka” 2014, nr 8, s. 25–29. | pl_PL |
dc.references | Mrożek S., Dziennik 1962–1969, Kraków 2010. | pl_PL |
dc.references | Roszak-Malanowicz M., Lektury na wieczne potem, „Polonistyka” 2014, nr 8, s. 37–41. | pl_PL |
dc.references | Szóstak A., Słowo kontra obraz. Świadomość mityczna a kwestia (nie)czytania, „Polonistyka” 2014, nr 8, s. 8–11. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | katarzynafilipczak_52@wp.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/2299-7458.04.26 | |