dc.contributor.author | Rapacka-Wojtala, Sylwia | |
dc.date.accessioned | 2016-01-20T22:34:45Z | |
dc.date.available | 2016-01-20T22:34:45Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | S. Rapacka-Wojtala, Metody aktywizujące w nauczaniu dorosłych, czyli jak sprawić, aby studentom chciało się chcieć, [w:] Twórczość, pasja, Uniwersytet. Kategoria zaangażowania w dydaktyce akademickiej, red. J. Płuciennik, K. Klimczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 187-208. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-806-6 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/16695 | |
dc.description | Publikacja przynosi różne spojrzenia na zjawisko zaangażowania (się) / angażowania (się) w dydaktyce. Znajdziemy tu teksty ujmujące ów proces z teoretycznej bądź historycznej perspektywy, a także takie, których autorzy ukazują realne – wypływające z ich dydak¬tycznych doświadczeń – efekty stosowania twórczych rozwiązań edukacyjnych w motywowaniu studentów. Jakie to metody? Stoliki negocjacyjne, audiodeskrypcja, personalizacja zadań, realizacja projektu – to niektóre z propozycji.
Autorzy piszą nie tylko o konieczności angażowania studentów w proces edukacyjny. Zwracają też uwagę na konieczność rozbudzania i podtrzymywania pasji dydaktycznej i badawczej zarówno u nauczycieli, jak i u studentów. | pl_PL |
dc.description.abstract | The progress of civilization and the economic, social, and cultural transformations resulting from it are behind the changes occurring in people and influencing their oppor¬tunities and needs. Those changes are triggered by the people striving to adapt to the new situation by acquiring knowledge, experiences, and skills, which help them find them¬selves in the existing reality. It is that need to acquire knowledge and the ability to employ it in life, which in effect leads to changes occurring in the entire personality, that is one of the basic human needs described by the psychologists and one of the key goals of the education process. Teacher responsible for organizing that process first of all should be acquainted with characteristics of the target group, for which all the didactic activities need to be adapted. In case of a university teacher the target group are students, who are on the verge of their transition from adolescence to early adulthood. Because the students employ various learning models, work with such a target group requires the teacher to be able to combine the knowledge from pedagogy and andragogics areas. The teacher working with adults needs to be familiar with such tools as knowledge about developing the objectives and defining education results, selection of content that is interesting to the students and of teaching aids adequate to the needs, levels, and abilities of the students. Teacher work¬ing with adults must also know what kind of teaching methods ought to be used in adult education, what methods are suitable for a given type of classes, and what methods help to activate all the senses, which in turn raises the effectiveness of the didactic process he/ she organizes. Teacher then ought to be competent in the content, pedagogy, didactics, and methodology areas, as well as should be able to combine those competences with the knowledge from the area of andragogics. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | „Twórczość, pasja, Uniwersytet. Kategoria zaangażowania w dydaktyce akademickiej”, red. J. Płuciennik, K. Klimczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.title | Metody aktywizujące w nauczaniu dorosłych, czyli jak sprawić, aby studentom chciało się chcieć | pl_PL |
dc.title.alternative | Activating methods in adult education. In other words, how to help students find the will to study | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [187]-208 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-807-3 | |
dc.references | Altet M., 1997, Les pédagogies de l’apprentissage, PUF, Paris. | pl_PL |
dc.references | Arends R. I., 1994, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bacus A., Romain C., 1992, Développez votre créativité, Marabout, Bruxelles. | pl_PL |
dc.references | Bruner J. S., 1961, The process of education, Harvard University Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Bruner J. S., 1974, W poszukiwaniu teorii nauczania, tłum. E. Krasińska, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bruner J. S., 1978, Poza dostarczone informacje. Studia psychologii poznania, przeł. B. Mroziak, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Brzezińska A., 2004, Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Centralny Ośrodek Kształcenia Nauczycieli, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dembo M. H., 1997, Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dewey J., 1967, Wybór pism pedagogicznych, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław–Warszawa–Kraków. | pl_PL |
dc.references | Erikson E. H., 1959, Identity and the life cycle, International Universities Press, New York. | pl_PL |
dc.references | Erikson E. H., 2012, Dopełniony cykl życia, Helion, Gliwice. | pl_PL |
dc.references | Filipiak E., 2012, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Sopot. | pl_PL |
dc.references | Fontana D., 1992, Psychology for teachers, Macmillan, Basingstoke. | pl_PL |
dc.references | Fontana D., 1998, Psychologia dla nauczycieli, Zysk i S-ka, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Galisson R., Puren C., 2001, La formation en question, CLE International, Paris. | pl_PL |
dc.references | Greening T., 1984, Commentary by the editor, „Journal of Humanistic Psychology”, 41, 3–6. | pl_PL |
dc.references | Gryniuk-Toruń I., 2002, Wspomaganie ucznia w rozwoju osobowym jako cel edukacji, „Annales Univeritatis Mariae Curie-Skłodowska”, 15. | pl_PL |
dc.references | Harwas-Napierała B., Trempała J., 2000, Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ingarden R., 1987, Książeczka o człowieku, Instytut Wydawniczy Pax, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Jastrzębska E., Strategie psychodydaktyki twórczości w kształceniu językowym, Impuls, Kraków 2011. | pl_PL |
dc.references | Jenkins H. O., 1991, Getting it right. A handbook for successful school leadership, Blackwell, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Jung L., 2001, 99 Stichwörter zum Deutschunterricht. Deutsch als Fremdsprache, Max Hueber Verlag, Ismaning. | pl_PL |
dc.references | Knowles M. S., Holton III E. F., Swanson R. A., 2009, Edukacja dorosłych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kołodziejczyk H., Rapacka S., Salski Ł., 2003, Projekt Micro-teaching: alternatywna możliwość przygotowywania studentów – przyszłych nauczycieli języków obcych do odbywania praktyk pedagogicznych, „Rocznik Edukacji Alternatywnej” [Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Kupieckiej], 1 (02): 187–198. | pl_PL |
dc.references | Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., 2006, Skala inteligencji Wechslera dla dzieci (WISC-R) w praktyce psychologicznej, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Krąpiec M. A., 1991, Dzieła: Ja – Człowiek, Wyd. KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Krzyżewska J., 1998, Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, cz. 1, Agencja Usługowa „Omega”, Suwałki. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz C., 1978, Podstawy dydaktyki ogólnej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz C., 2006, Szkoła w XX wieku. Kierunki i próby przebudowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz C., 2010, Szkice z dziejów dydaktyki, Impuls, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz C., Kupisiewicz M., 2009, Słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kuziak M., 2008, Sztuka mówienia. Poradnik praktyczny, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa–Bielsko-Biała. | pl_PL |
dc.references | Kwieciński Z., Śliwerski B., 2003, Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Levinson D. J., Darrow C. N., Klein E. B., Levinson M., 1978, Seasons of a man’s life, Random House, New York. | pl_PL |
dc.references | Maslow A. H., 1987, Motivation and personality, Third Edition, Harper & Row, New York. | pl_PL |
dc.references | Maslow A. H., 2013, Motywacja i osobowość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Maslow A. H., Sutich A., 1961, Editorís preface, „The Journal of Humanistic Psychology”, 1. | pl_PL |
dc.references | Nęcka E., 2001, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Nęcka E., 2004, Inteligencja, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, t. 2: 721–760. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., 2003, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., 2004, Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pachociński R., 1998, Andragogika w wymiarze międzynarodowym, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych od praktyki do praktyki, Wagros, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Półturzycki J., 2014, Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Rapacka S., 2003, Uczymy się poprzez współpracę, „Post scriptum” [Wydawnictwo Szkolne PWN], 3: 7–8. | pl_PL |
dc.references | Rapacka S., 2008, Program nauczania języka niemieckiego dla klas I–VI szkoły podstawowej, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rapacka S., 2010, Program nauczania języka niemieckiego w klasach I–III gimnazjum. Kurs kontynuacyjny. Zgodny z NPP, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rapacka S., 2012, Program dla szkół ponadgimnazjalnych. Kurs podstawowy i kontynuacyjny na podstawie serii Hier und da, zgodny z NPP, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rapacka S., 2013, Nie tylko o metodzie projektowej, [w:] Tworczy Uniwersytet – Twórczy Student. Przewodnik dla studentów Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Sajdak A., 2013, Paradygmaty kształcenia studentów i wpierania rozwoju nauczycieli akademickich, Impuls, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Siuta J. (red.), 2009, Słownik psychologii, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Stern H. H., 1983, Fundamental concepts of language teaching, Oxford University Press, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Strykowski W., 2004, Kompetencje medialne: pojęcie, obszary, formy kształcenia, [w:] W. Strykowski, W. Skrzydlewski (red.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, eMPi2, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Szulc A., 1997, Słownik dydaktyki języków obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Śliwerski B., 1998, Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków (wyd. IV – 2004; wyd. VII – 2011). | pl_PL |
dc.references | Tomaszewski T., 1963, Wstęp do psychologii, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tomaszewski T., 1968, Problemy i kierunki współczesnej psychologii, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wlodowski R. J., 1985, Enhancing adult motivation to learn, San Francisco. | pl_PL |
dc.references | Wojtyła K., 1976, Osoba: podmiot i wspólnota, „Roczniki Filozoficzne” , 24, 2: 5–39. | pl_PL |
dc.references | Wołoszyn S., 2009, Kultura umysłowa i reformy w epoce oświecenia, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zaczyński W. P., 2002, Praca badawcza nauczyciela, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zawadzka E., 2004, Nauczyciel języków obcych w dobie przemian, Impuls, Kraków. | pl_PL |