Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGodlewski, Tomasz
dc.date.accessioned2016-01-19T07:08:27Z
dc.date.available2016-01-19T07:08:27Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/16639
dc.description.abstractRozprawa stanowi prawnokonstytucyjną analizę udziału Prezydenta RP w działalności legislacyjnej parlamentu na gruncie polskiego prawa konstytucyjnego, co ma pozwolić na ocenę pozycji ustrojowej Prezydenta i uściślenie miejsca, jakie głowa państwa zajmuje w systemie organów państwowych. Granice pracy wyznaczane są przede wszystkimi granicami postępowania ustawodawczego lub ustrojodawczego. Analiza dotyczy przede wszystkim prezydenckiej inicjatywy ustawodawczej (ustrojodawczej) oraz prawa promulgacji ustawy, w tym mieszczących się w jego zakresie weta i kompetencji do wszczęcia prewencyjnej kontroli konstytucyjności ustaw, zarówno w odniesieniu do ustaw zwykłych, jak i zmiany dotychczasowej bądź uchwalenia nowej ustawy zasadniczej. Ponadto rozprawa dotyczy uprawnień pozwalających na bezpośrednie wpływanie Prezydenta na działalność legislacyjną władzy ustawodawczej, czego konsekwencją jest pominięcie szeregu uprawnień, których wykonywanie ma tylko pośredni wpływ na prawodawstwo. Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy z nich stanowi punkt wyjścia dla dalszych rozważań przez wyjaśnienie kwestii terminologicznych. Rozdział drugi pracy opisuje polskie rozwiązania ustrojowe począwszy od odzyskania niepodległości w 1918 r. aż do 1989 r. Natomiast rozdział trzeci odpowiada w swoim dalszym podziale poszczególnym uprawnieniom Prezydenta RP względem władzy ustawodawczej w III Rzeczypospolitej. Przeprowadzona analiza ma stanowić próbę potwierdzenia następującej tezy: konstrukcja uprawnień Prezydenta RP w działalności legislacyjnej parlamentu na gruncie obowiązującej Konstytucji, pomimo, że stanowi raczej wynik doraźnych potrzeb dostrzeżonych w okresie bezpośrednio poprzedzającym wejście w życie ustawy zasadniczej, pozwoliła na stworzenie instytucji głowy państwa o na tyle wyjątkowym charakterze, że można mówić o swoistym wyodrębnieniu instytucji Prezydenta z systemu organów władzy, jako organu arbitrażu i harmonizowania egzekutywy i legislatywy.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectPrezydentpl_PL
dc.subjectgłowa państwapl_PL
dc.subjectlegislacjapl_PL
dc.subjectustawodawstwopl_PL
dc.subjectpolskie prawo konstytucyjnepl_PL
dc.subjectparlamentpl_PL
dc.subjectSejmpl_PL
dc.subjectSenatpl_PL
dc.titleUdział głowy państwa w działalności legislacyjnej parlamentu w polskim prawie konstytucyjnympl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.rights.holderTomasz Godlewskipl_PL
dc.page.number340pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Prawa i Administracjipl_PL
dc.contributor.authorEmailgdski@me.compl_PL
dc.dissertation.directorGórecki, Dariusz
dc.dissertation.reviewerBanaszak, Bogusław
dc.dissertation.reviewerSzmyt, Andrzej
dc.date.defence2016-02-05


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord