dc.contributor.author | Kołdrzak, Elżbieta | |
dc.date.accessioned | 2016-01-18T09:24:59Z | |
dc.date.available | 2016-01-18T09:24:59Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 0023-5172 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/16629 | |
dc.description.abstract | Zrealizowana przez Jerzego Grotowskiego w Teatrze 13 Rzędów, już ponad 50 lat temu, Śakuntala
Kalidasy przeszła do historii nie tylko jako kolejna z zachodnich scenicznych wersji tego słynnego
dramatu indyjskiego, ale przede wszystkim jako wyznacznik poszukiwań teatralnych oraz
poszukiwań nowego paradygmatu techniki aktorskiej prowadzonych przez zespół Grotowskiego.
Zarówno sposób opracowania oryginalnego tekstu Kalidasy (Prolog zawierający mantry śiwaickie,
redukcja akcji do wątku miłosnego, dwuczęściowy – odnoszący się do doświadczenia zmysłowego
i metafizycznego – układ akcji, trójdzielny układ każdej z tych części, włączenie do tekstu
scenicznego fragmentów Manusmryti i Kamasutry oraz pieśni i recytacji skierowanych do Śiwy),
jak i sposób realizacji scenicznej (organizacja przestrzeni wokół Śiwa lingam, układ
enviromentowy) oraz technika gry aktorskiej wskazują na świadome odwołania Grotowskiego do
indyjskiej tradycji śiwaickiej, do tantrycznej koncepcji tańca Śiwy i Parwati. W wizji Grotowskiego
dominuje, jak się wydaje, zamysł wyrażenia i doświadczenia poprzez teatr transformacji
subiektywności (postaci, aktora i widza) – z czasowej w transcendentalną, z psychologicznej w ekstatyczną. Wydaje się również, że właśnie tak rozumiana dynamika transformacji stała się osią
koncepcji „rytuału laickiego” oraz późniejszych realizacji teatralnych Grotowskiego, które z punktu
widzenia historii wyznaczyły model nowej konwencji teatralnej. | pl_PL |
dc.description.abstract | Kalidas’s Sakuntala, which was presented by Jerzy Grotowki in the Theatre of
13 Rows nearly fifty years ago, has entered history not only as one of successiveWestern
stage versions of this famous Indian drama, but primarily as a benchmark of Grotowski’s
troupe’s theatrical exploration and examination of a new paradigm of acting technique.
Both the manner of developing Kalidas’s original text (the prologue containing the
Shiva mantra, the reduction of the action to the love story, the bipartite structure of the
action — reflecting sensual and metaphysical experience — the tripartite structure of
each of these parts, the addition to the play’s script of fragments from the Manusmriti
and Kamasutra and songs and a recitation addressed to Shiva), as well as the manner
of staging (the spatial organisation around a Shiva lingam, the environmental space)
and the acting technique indicate Grotowski’s conscious reference to Indian tradition
related to Shiva, and to the tantric conception of the dance of Shiva and Parwati. It
would seem that in Grotowski’s vision the intention of expressing and experiencing a
transformation, through theatre, of subjectivity (the character, the actor and the spectator)
from temporal to transcendental, psychological to ecstatic, is dominant. It would
also seem that the dynamic of such a transformation was central to the concept of
‘secular ritual’ and to Grotowski’s later theatre productions, which from the viewpoint
of history designated a new theatrical convention. | pl_PL |
dc.publisher | Komitet Socjologii PAN, Instytut Studiów Politycznych PAN | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Kultura i Społeczeństwo;2 | |
dc.subject | Jerzy Grotowski | pl_PL |
dc.subject | Natya Shastra | pl_PL |
dc.subject | Natya Shastra | pl_PL |
dc.subject | Śakuntala | pl_PL |
dc.subject | Sakuntala | pl_PL |
dc.subject | theatre anthropology | pl_PL |
dc.subject | antropologia teatru | pl_PL |
dc.subject | philosophy of the theatre | pl_PL |
dc.subject | filozofia teatru | pl_PL |
dc.subject | theatre convention | pl_PL |
dc.subject | konwencja teatralna | pl_PL |
dc.subject | rhythm | pl_PL |
dc.subject | rytm | pl_PL |
dc.subject | score | pl_PL |
dc.subject | partytura | pl_PL |
dc.subject | script | pl_PL |
dc.subject | scenopis | pl_PL |
dc.title | Kontemplacja i ekspresja – Śakuntala Kalidasy według Jerzego Grotowskiego | pl_PL |
dc.title.alternative | Contemplation and Expression – Kalidas’s Sakuntala by Jerzy Grotowski | pl_PL |
dc.rights.holder | © 2012 Instytut Studiów Politycznych PAN | pl_PL |
dc.page.number | 21-52 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2300-195X | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dr Elżbieta Kołdrzak, adiunkt w Katedrze Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego; specjalizacja: indyjski dramat i teatr klasyczny, estetyka klasycznego teatru indyjskiego, dramat jako medium dialogu międzykulturowego; badania w Indiach (Kerala Kalamandalam) dotyczące rytualnych i performatywnych aspektów teatru klasycznego oraz konwencji i gatunków teatralnych; publikacje w zakresie tej problematyki; przewodnicząca TANDAVA Warsztatu Badań Teatrów Orientu (UŁ), członek kilku międzynarodowych stowarzyszeń naukowych. | pl_PL |
dc.references | Barba Eugenio, 2001, Ziemia popiołu i diamentów. Moje terminowanie w Polsce oraz 26 listów Jerzego Grotowskiego do Eugenia Barby, tłum. Monika Gurgul, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Braun Kazimierz, 1984, Wielka Reforma Teatru w Europie, Ossolineum, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Burzyński Tadeusz, Osiński Zbigniew, 1978, Laboratorium Grotowskiego, Interpress, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Byrski Maria Krzysztof, 1969, Grotowski a tradycja indyjska, „Dialog”, nr 8. | pl_PL |
dc.references | Byrski Maria Krzysztof, 1997, Methodology of the Analysis of Sanskrit Drama, Bharatiya Vidya Prakashan, Delhi. | pl_PL |
dc.references | Campo Guiliano, Molik Zygmunt, 2010, Zygmunt Molik’s Voice and Body Work: The Legacy of Jerzy Grotowski, Routledge, London–New York. | pl_PL |
dc.references | Christoffersen Erik Exe, 1993, The Actor’s Way, Routledge, London. | pl_PL |
dc.references | Ciechowicz Jan, 1982, Teatr polski wobec tradycji indyjskiej, „Przegląd Orientalistyczny”, nr 3–4. | pl_PL |
dc.references | Coomaraswami Ananda K., 1994, The Transformation of Nature in Art, Munshiram Manoharlal Publishers, New Delhi. | pl_PL |
dc.references | Degler Janusz, Ziółkowski Grzegorz (red.), 2006, Misterium zgrozy i urzeczenia. Przedstawienia Jerzego Grotowskiego i Teatru Laboratorium, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Flaszen Ludwik, 1983, Teatr skazany na magię, Wydawnictwo Literackie, Kraków | pl_PL |
dc.references | Flaszen Ludwik, 2003, Teatr — sztuka antraktu. Marzyciele, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław | pl_PL |
dc.references | Gawroński Andrzej, 1946, Początki dramatu indyjskiego a sprawa wpływów greckich, Polska Akademia Umiejętności, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Grotowski Jerzy, 1980, O praktykowaniu romantyzmu, „Dialog”, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Grotowski Jerzy, 1990, Teksty z lat 1965–1969, Wydawnictwo Centralnego Programu Badań Podstawowych, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Grotowski Jerzy, 2007, Ku teatrowi ubogiemu, oprac. Eugenio Barba, przedmowa Peter Brook, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Grotowski Jerzy, b.d., „Siakuntala wg Kalidasy”, maszynopis (ze zbiorów Instytutu Grotowskiego we Wrocławiu). | pl_PL |
dc.references | Kalidasa, 1957, Siakuntala, tłum. [z sanskrytu] Stanisław Schayer, oprac. Eugeniusz Słuszkiewicz, Ossolineum, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Kamasutra iManusmryti, 1985, SwajambhuwaManu, Manusmryti,Watsjajana Mallanga, Kamasutra, czyli traktat o miłowaniu, przekład z oryginału sanskryckiego, wstępem, przedmową, przypisami i słowniczkiem opatrzył Maria Krzysztof Byrski, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kelera Józef, 1999, Grotowski wielokrotnie, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Kołdrzak Elżbieta, 2005, Structural Hierarchy of the Body Movements in Kathakali, w: The Human Body — a Universal Sign, Wiesna Mond-Kozłowska (red.), Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Koenig Jerzy1964, Tairow i jego życie, w: Aleksander Tairow, Notatki reżysera, tłum. Janina Ludawska, WAiF, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Limanowski Mieczysław, 1994, Był kiedyś teatr Dionizosa, IS PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lopez Donald S. (red.), 2001, Praktyki religijne w Indiach, Dialog, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mały słownik…, 1992, Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej, Semper, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Meyerhold Wsiewołod, 1988, Przed rewolucją (1905–1917), tłum. Andrzej Drawicz, Jerzy Koenig, WAiF, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Molik Zygmunt, 2002, „O Śakuntali”, fragment rozmowy przeprowadzonej z artystą przez autorkę, Wrocław, sala Teatru na Grobli, 25 lutego 2002 (nagranie w zbiorach autorki). | pl_PL |
dc.references | Mookerjee Ajit, Khanna, Madhu, 1993, The Tantric Way, Thames and Hudson, London. | pl_PL |
dc.references | Osiński Zbigniew, 1972a, Teatr Dionizosa. Romantyzm w polskim teatrze współczesnym, Wydawnictwo Literackie, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Osiński Zbigniew, 1972b, Teatr Laboratorium, „Teksty”, z. 3. | pl_PL |
dc.references | Osiński Zbigniew, 1980, Grotowski i jego Laboratorium, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Osiński Zbigniew, 1993, Grotowski wytycza trasy, Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Osiński Zbigniew, 1998, Jerzy Grotowski, słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Osiński Zbigniew, 2005, Nazywał nas bratnim teatrem. Przyjaźń artystyczna Ireny i Tadeusza Byrskich, słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Osiński Zbigniew, 2008, Polskie kontakty teatralne z Orientem w XX wieku, cz. 1: Kronika, słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Osiński Zbigniew, 2009, Jerzy Grotowski: źródła, inspiracje, konteksty, 2: Prace z lat 1999–2009, słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Osiński Zbigniew, Burzyński Tadeusz, 1978, Laboratorium Grotowskiego, Interpress, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Osterwa Juliusz, 2004, Przez Teatr — Poza Teatr, wyb. i oprac. Ireneusz Guszpit i Dariusz Kosiński, Societas Vistulana, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Ouaknine Serge, 2011, „Książę Niezłomny”. Studium i rekonstrukcja spektaklu Jerzego Grotowskiego i Teatru Laboratorium, tłum. Juliusz Tyszka, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Raszewski Zbigniew, 1993, Z raptularza Grotowskiego, „Dialog”, nr 7. | pl_PL |
dc.references | Savarese Nicola, 2010, Eurasian Theatre: Drama and Performance between East and West from Classical Antiquity to the Present, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław–Holstebro. | pl_PL |
dc.references | Schayer Stanisław, 1988, O filozofowaniu Hindusów, wyb. Marek Mejor, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Schechner Richard, 2003, Environmental Theatre, w: Dennis Kennedy (red.), The Oxford Encyclopedia. Theatre and Preformance, t. 1, Oxford University Press, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Sinha Biswajit, 2002, Kalidasa, Raj Publications, Delhi. | pl_PL |
dc.references | Sivaramamurti C., 1974, Nataraja in Art Thought and Literature, Publications Division, Ministry of Information and Broadcasting, Delhi. | pl_PL |
dc.references | Slowiak James, Cuesta Jairo, 2010, Jerzy Grotowski, tłum. Koryna Dylewska, Wydawnictwo UW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Srivastava Ranjana, 2004, Tantra, Mantra, Yantra in Dance, D.K. Printworld, New Delhi. | pl_PL |
dc.references | Szymańska Justyna, 2000, Polscy wydawcy przekładów z literatur orientalnych w XX wieku, Dialog, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Natyaśastra, 1950 i 1961, The Natyaśastra: A Treatise on Hindu Dramaturgy and Histrionics ascribed to Bharata-Muni, tłum. Manomohan M. Ghosh, Asiatic Royal Society, Calcutta, t. 1 i t. 2. | pl_PL |
dc.references | Upaniszady, 1998, tłum. Marta Kudelska, Oficyna Literacka, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wachtangow Jewgienij, 1967, Poszukiwania, tłum. Henryk Bieniewski, WAiF, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ziółkowski Grzegorz, 2007, Guślarz i eremita, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | „Notatnik Teatralny”1995, nr 10 (wiosna/lato), poświęcony Ryszardowi Cieślakowi. | pl_PL |
dc.references | „Notatnik Teatralny” 1992, nr 4 (zima), poświęcony Jerzemu Grotowskiemu. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | elakol@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.2478/v10276-012-0015-3 | |
dc.relation.volume | 56 | pl_PL |