dc.contributor.author | Gałkowski, Artur | |
dc.date.accessioned | 2016-01-13T13:17:04Z | |
dc.date.available | 2016-01-13T13:17:04Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.issn | 0208-6077 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/16537 | |
dc.description.abstract | Artykuł jest głosem w dyskusji na temat znaczenia i zasięgu zjawisk związanych z procesem
argumentacji w komunikacji językowej oraz wkładu tego procesu d o ogólnej charakterystyki
dyskursu. Wyjście od założeń starożytnej myśli retorycznej, w szczególnym stopniu odnoszącej
się do arystotelesowskiej sztuki mówienia, skłania do przybliżenia, a nawet włączenia teorii
argumentacji do programu badawczego lingwistyki tekstu, której genotyp niewątpliwie zawiera
klasyczne źródła. Stąd też teza o charakterystycznej koncepcji tekstualizacji korzystającej z technik
argumentowania w wypowiedzi ustnej i/lub pisemnej oraz stanowiącej rodzaj dyskursu
argumentacyjnego.
Proces powstawania, emisji i odbioru tekstu o charakterze argumentacyjnym wpisuje się
w szeroki plan zachowań społecznych. Argumentacja, podobnie jak retoryka klasyczna, zapewnia
przekazywanej informacji głęboką i skuteczną logiczność, co przyczynia się do osiągnięcia
pragmatycznego celu założonego przez twórcę/uczestnika aktu argumentacji. Charakter społeczny
argumentacji sprawia, że większość praktyk językowych można rozpatrywać w kontekście ich
funkcji argumentacyjnej lub metaargumentacyjnej. Funkcjonalność technik argumentowania
gwarantuje w wielu sytuacjach zamierzony przebieg aktu mowy w planie illokucyjnym
i perlokucyjnym. Argumentacja okazuje się wreszcie wyznacznikiem intencjonalności wypowiedzi,
będąc tym samym jednym z ważniejszych elementów, które pozwalają się prefigurować i realizować
w komunikacji językowej. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | it | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica;43 | |
dc.title | Argomentazione: idee, probierni, interrogativ | pl_PL |
dc.title.alternative | Argumentacja: idee, problemy, pytania | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [3]-24 | pl_PL |