dc.contributor.author | Waniek-Klimczak, Ewa | |
dc.date.accessioned | 2016-01-11T13:03:43Z | |
dc.date.available | 2016-01-11T13:03:43Z | |
dc.date.issued | 1997 | |
dc.identifier.issn | 0208-6077 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/16455 | |
dc.description.abstract | Badanie dynamicznego systemu dźwiękowego, jakim dysponują użytkownicy drugiego
języka wymaga uwzględnienia różnorodnych uwarunkowań determinujących ten system.
Ponieważ uwarunkowania te pochodzą z dwóch źródeł: systemu językowego oraz psychospołecznej
sytuacji mówcy, badanie nabywania systemu języka drugiego i jego użycia powinno uwzględniać
to podwójne uwarunkowanie w metodologii oraz sposobach przeprowadzania badań. Głównym celem autorki jest przedstawienie w artykule problemów związanych z doborem odpowiednich
metod badania użycia drugiego języka w szerokim kontekście: przedstawiono w nim wybrane
teorie fonologiczne oraz modele socjo-psycholingwistyczne, które omówiono pod względem ich
przydatności w całościowym badaniu dynamicznych danych językowych. Wnioski z takiego
krytycznego przejrzenia niektórych teorii wskazują na możliwość wykorzystania pewnych
elementów modeli, które wymagają dostosowania do potrzeb badania mającego na celu
przekroczenie bariery pomiędzy fizyczną realnością mowy a jej fonologiczno-funkcjonalną
interpretacją. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica;36 | |
dc.title | How to Study Second Language Speech: the Issue of Theory | pl_PL |
dc.title.alternative | Teoretyczne problemy badań nad mówionym językiem obcym | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [271]-293 | pl_PL |