How to Study Second Language Speech: the Issue of Theory
Streszczenie
Badanie dynamicznego systemu dźwiękowego, jakim dysponują użytkownicy drugiego
języka wymaga uwzględnienia różnorodnych uwarunkowań determinujących ten system.
Ponieważ uwarunkowania te pochodzą z dwóch źródeł: systemu językowego oraz psychospołecznej
sytuacji mówcy, badanie nabywania systemu języka drugiego i jego użycia powinno uwzględniać
to podwójne uwarunkowanie w metodologii oraz sposobach przeprowadzania badań. Głównym celem autorki jest przedstawienie w artykule problemów związanych z doborem odpowiednich
metod badania użycia drugiego języka w szerokim kontekście: przedstawiono w nim wybrane
teorie fonologiczne oraz modele socjo-psycholingwistyczne, które omówiono pod względem ich
przydatności w całościowym badaniu dynamicznych danych językowych. Wnioski z takiego
krytycznego przejrzenia niektórych teorii wskazują na możliwość wykorzystania pewnych
elementów modeli, które wymagają dostosowania do potrzeb badania mającego na celu
przekroczenie bariery pomiędzy fizyczną realnością mowy a jej fonologiczno-funkcjonalną
interpretacją.
Collections