dc.contributor.author | Ciepiela, Kamila | |
dc.date.accessioned | 2016-01-11T13:02:21Z | |
dc.date.available | 2016-01-11T13:02:21Z | |
dc.date.issued | 1997 | |
dc.identifier.issn | 0208-6077 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/16454 | |
dc.description.abstract | W artykule zaprezentowano wyniki badań nad językiem pięcioletniego chłopca, który
w wyniku uszkodzeń mózgu powstałych w czasie porodu nie rozwinął mowy właściwej. Po
wnikliwych badaniach okazało się, że chłopiec cierpi na afazję.
Afazja została zdefiniowana przez R. Jakobsona jako poważna utrata lub ograniczenie
rozumienia i produkcji mowy następujące w wyniku uszkodzenia mózgu lub dysfunkcji
neurologicznych [ J a k o b s o n 1971].
Artykuł zawiera analizę języka afatycznego dziecka w czterech głównych poziomach języka
czyli: fonologii, morfologii, składni i dyskursie. W każdym poziomie przedstawiany jest deficyt
językowy afatyka i przeprowadzone analizy ilościowe i jakościowe. Wyniki przeprowadzonych badań i testów wskazują, że dziecko znajduje się na etapie
„dwóch słów” lub mowy telegraficznej i udowadniają, że akwizycja języka u dziecka afatycznego
przebiega podobnie jak u dziecka normalnego. Afatyk stosuje te same zasady w przyswajaniu
języka, a kolejność przyswajania poszczególnych elementów mowy jest bardzo zbliżona do tej
obserwowanej u dzieci normalnych. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica;36 | |
dc.title | Aphasia: the Case Study | pl_PL |
dc.title.alternative | Afazja: Studium przypadku | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [249]-270 | pl_PL |