Aphasia: the Case Study
Abstract
W artykule zaprezentowano wyniki badań nad językiem pięcioletniego chłopca, który
w wyniku uszkodzeń mózgu powstałych w czasie porodu nie rozwinął mowy właściwej. Po
wnikliwych badaniach okazało się, że chłopiec cierpi na afazję.
Afazja została zdefiniowana przez R. Jakobsona jako poważna utrata lub ograniczenie
rozumienia i produkcji mowy następujące w wyniku uszkodzenia mózgu lub dysfunkcji
neurologicznych [ J a k o b s o n 1971].
Artykuł zawiera analizę języka afatycznego dziecka w czterech głównych poziomach języka
czyli: fonologii, morfologii, składni i dyskursie. W każdym poziomie przedstawiany jest deficyt
językowy afatyka i przeprowadzone analizy ilościowe i jakościowe. Wyniki przeprowadzonych badań i testów wskazują, że dziecko znajduje się na etapie
„dwóch słów” lub mowy telegraficznej i udowadniają, że akwizycja języka u dziecka afatycznego
przebiega podobnie jak u dziecka normalnego. Afatyk stosuje te same zasady w przyswajaniu
języka, a kolejność przyswajania poszczególnych elementów mowy jest bardzo zbliżona do tej
obserwowanej u dzieci normalnych.
Collections