Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCiepiela, Kamila
dc.date.accessioned2016-01-11T13:02:21Z
dc.date.available2016-01-11T13:02:21Z
dc.date.issued1997
dc.identifier.issn0208-6077
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/16454
dc.description.abstractW artykule zaprezentowano wyniki badań nad językiem pięcioletniego chłopca, który w wyniku uszkodzeń mózgu powstałych w czasie porodu nie rozwinął mowy właściwej. Po wnikliwych badaniach okazało się, że chłopiec cierpi na afazję. Afazja została zdefiniowana przez R. Jakobsona jako poważna utrata lub ograniczenie rozumienia i produkcji mowy następujące w wyniku uszkodzenia mózgu lub dysfunkcji neurologicznych [ J a k o b s o n 1971]. Artykuł zawiera analizę języka afatycznego dziecka w czterech głównych poziomach języka czyli: fonologii, morfologii, składni i dyskursie. W każdym poziomie przedstawiany jest deficyt językowy afatyka i przeprowadzone analizy ilościowe i jakościowe. Wyniki przeprowadzonych badań i testów wskazują, że dziecko znajduje się na etapie „dwóch słów” lub mowy telegraficznej i udowadniają, że akwizycja języka u dziecka afatycznego przebiega podobnie jak u dziecka normalnego. Afatyk stosuje te same zasady w przyswajaniu języka, a kolejność przyswajania poszczególnych elementów mowy jest bardzo zbliżona do tej obserwowanej u dzieci normalnych.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukępl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica;36
dc.titleAphasia: the Case Studypl_PL
dc.title.alternativeAfazja: Studium przypadkupl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[249]-270pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord