Zu Sprache und Stil von Heinrich Böll anhand ausgewählter Erzählungen
Streszczenie
Artykuł jest poświęcony niektórym zagadnieniom stylu i jeżyka wybitnego
pisarza zachodnioniemieckiego Heinricha Bölla. Podstawę analizy stanowią cztery
opowiadania (Der Angriff, In der Finsternis, Wiedersehen in der Ailee i
Die Essenholer ), dla których wspólnym elementem jest z jednej strony miejsce
akcji (bezpośrednia linia frontu, okopy, bunkier), a z drugiej - tematyka
bezsensownej śmierci młodych ludzi, którym los kazał grać role żołnierzy.
Wychodząc od krótkiego przedstawienia treści wymienionych utworów, co powinno
stanowić, zdaniem autora, bazę dla dalszych rozważań, analizuje on,
uwzględniając różne aspekty, np. semantyczno-pojeciowy, społeczny, historyczny, słowo twórczy itp., poszczególne teksty starając się pokazać współzależność
treści ze stylem i jeżykiem stosowanym przez pisarza.
Przeprowadzona analiza ukazuje, jak różnorodnych Środków stylistyczno-językowych,
takich np. jak: zróżnicowane, obrazowe porównania, liczne epitety,
i metafory, powtórzenia, wprowadzenie mowy niezależnej, potocznej i gwary
środowiskowej żołnierzy, pewna dowolność w operowaniu strukturami syntaktycznymi,
używa ten znakomity prozaik, aby wiernie oddać wroga człowiekowi atmosferę
okopu, bunkra czy też nocy frontowej.
Zdecydowanie antywojenny charakter analizowanych opowiadań określa styl i
jeżyk, który dzięki swemu zróżnicowaniu, malarskości i ekspresji w sposób
niezwykle sugestywny pomaga pisarzowi ukazać bezsens wojny, zagubienie, strach
i psychiczne rozbicie jednostki poddanej jej straszliwemu oddziaływaniu.
Collections