Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGóralczyk-Mowczan, Paula
dc.date.accessioned2015-11-20T11:14:15Z
dc.date.available2015-11-20T11:14:15Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationP. Góralczyk-Mowczan, Jacy oni są? Językowy obraz polskiej rodziny oraz szata graficzna w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, [w:] PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 275-293.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-515-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/14055
dc.description.abstractW artykule przedstawiłam wybrane elementy, które składają się na szatę graficzną oraz językowy obraz (Sztabnicka, 2011: 327-333) polskiej rodziny, tj. wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, wiek, imiona oraz nazwiska. Za źródła materiału badawczego posłużyły mi wybrane podręczniki przeznaczone na wszystkie poziomy nauczania (od A1 do C2), których pierwsze wydanie ukazało się w lub po roku 1989. Jak zatem wygląda „typowa” podręcznikowa rodzina? Jej głową jest trzydziestodziewięcioletni Jan/ Adam/Paweł Kowalski/Nowak. Jest przystojnym szatynem z brodą i wąsami. Jego żona to trzydziestotrzyletnia Maria — elegancka blondynka. Ich dzieci to Monika i Marek/Jan w wieku szkolnym. Monika jest ładna i podobna do ojca, natomiast Marek/Jan jest wysoki i bardzo szczupły. Artykuł traktuje również o zależnościach między wyłaniającym się obrazem rodziny a podręcznikiem, jego poziomem oraz datą wydania.pl_PL
dc.description.abstractThe article presents selected elements that contribute to a linguistic and graphic image of a Polish family, namely appearance, personality, age, names and surnames. As a source of the research materials I used selected textbooks for all levels of proficiency (from A1 to C2), which first edition appeared in or after 1989. So how does a “typical” textbook family look like? The head of the family is thirty-nine-year-old Jan/Adam/Paweł Kowalski/ Nowak. He is a handsome brown-haired man with a beard and moustache. His wife is thirty-three-year-old Maria, an elegant blonde. They have two school-age children — Monika and Marek/Jan. Monika is pretty and resembles her father while Marek/Jan is tall and very slim. The present article also deals with the relationships between the emerging picture of the family and the textbook, its level and the date of issue.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof„PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe”, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.subjectpodręczniki do nauczania języka polskiego jako obcegopl_PL
dc.subjectjęzykowy obrazpl_PL
dc.subjectpolska rodzinapl_PL
dc.subjectszata graficznapl_PL
dc.subjecttextbooks for Teaching Polish as a Foreign Languagepl_PL
dc.subjectlinguistic imagepl_PL
dc.subjectPolish familypl_PL
dc.subjectgraphic designpl_PL
dc.titleJacy oni są? Językowy obraz polskiej rodziny oraz szata graficzna w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcegopl_PL
dc.title.alternativeWhat are they like? Linguistic image of Polish family and graphic design in selected textbooks for Teaching Polish as a Foreign Languagepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number[275]-293pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePaula Góralczyk-Mowczan jest absolwentką filologii polskiej oraz specjalizacji nauczanie języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Łódzkim. W październiku 2013 roku rozpoczęła studia doktoranckie z zakresu języka, literatury i kultury. Pracę doktorską przygotowuje pod kierunkiem prof. Grażyny Zarzyckiej. Od 2010 roku aktywnie działa w Kole Naukowym Glottodydaktyków UŁ.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePaula Góralczyk-Mowczan is a Polish philology graduate of University of Łódź; she has also completed teaching Polish as a foreign language specialization. In October 2013 she began her Ph.D. studies in the field of language, literature and culture. She is currently preparing her Ph.D. thesis under the supervision of Professor Grażyna Zarzycka. Since 2010 she has been an active member of Koło Naukowe Glottodydaktyków at the University of Łódź.pl_PL
dc.referencesGóralczyk, P. 2011. Postacie w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. In Biernacka, M. & Wojenka-Karasek, M. (eds.). 2011. Bogactwo językowe i kulturowe w oczach Polaków i cudzoziemców, 140-146.pl_PL
dc.referencesKaraś, M. 1972. Nazwy własne i ich klasyfikacje (nazwy osobowe). Biuletyn polskiego towarzystwa językoznawczego, XXX: 110.pl_PL
dc.referencesKola, A. 2010. O niepełnosprawności w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. In Zarzycka, G. & Rudziński, G. (eds.). 2010. Acta Universitatis Lodziensis.Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 17, 507-515.pl_PL
dc.referencesKosyl, Cz. 1993. Nazwy osobowe. In Bartmiński, J. (ed.). 1993. Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Współczesny język polski, 434.pl_PL
dc.referencesStrzelecka, A. 2011. Obraz polskiej rodziny w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. In Grochala, B. & Wojenka-Karasek, M. (eds.). 2011. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 327-333.pl_PL
dc.referencesStrzelecka, A. & Sztabnicka, E. 2012. Obraz kobiety w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. In Barska, A. & Biskupska, K. (eds.). 2012. Kobieta w przestrzeni wizualnej, 245-257.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord