Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGaze, Mateusz
dc.date.accessioned2015-11-20T11:10:21Z
dc.date.available2015-11-20T11:10:21Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationM. Gaze, Słowotwórstwo w wybranych gramatykach do nauczania języka polskiego jako obcego, [w:] PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 259-273.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-515-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/14051
dc.description.abstractCelem niniejszego artykułu jest analiza zagadnień słowotwórczych prezentowanych w gramatykach do nauczania języka polskiego jako obcego. Analizie poddano zasób prezentowanych zagadnień oraz ich stronę graficzną. Gramatyka języka polskiego. Podręcznik dla cudzoziemców B. Bartnickiej i H. Satkiewicz jest za trudna dla obcokrajowca ze względu na skomplikowany styl naukowy zastosowany przy opisie zjawisk. W Odkrywamy język polski L. Madelskiej i M. Warchoł-Schlottmann pojawiają się błędy, dotyczące często nieprawidłowego zaklasyfikowania derywatów do kategorii słowotwórczych. Może to wprowadzać bałagan w słownikach umysłowych uczących się. Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców Z. Kalety nie uwzględnia natomiast zagadnień słowotwórczych. Słowotwórstwo, choć pomijane często przez polskich glottodydaktyków, odgrywa bardzo ważną rolę w procesie nauczania/uczenia się języka polskiego jako obcego. Derywacja jest jednym z najważniejszych procesów powstawania nowych słów. Zmiany językowe w dużej mierze to zmiany leksykalne. Słowotwórstwo pomaga porządkować leksykę (klasyfikować powstające słowa do odpowiednich kategorii, a tym samym wyznaczać znaczenie). Formacje słowotwórcze są również świadectwem językowego postrzegania rzeczywistości przez użytkowników danego języka.pl_PL
dc.description.abstractThe purpose of this article is to analyze derivational issues presented in the grammar books for teaching Polish as a foreign language. Both the variety of issues presented and their graphic design were analyzed. Gramatyka języka polskiego. Podręcznik dla cudzoziemców by B. Bartnicka and H. Satkiewicz transpired to be too difficult for a foreigner because of the complicated scientific style used when describing analyzed phenomena. In Odkrywamy język polski by L. Madelska and M. Warchol-Schlottmann errors appeared, often connected with incorrect classification of derivatives to derivational categories, which may cause chaos in learners` mental dictionaries. Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców by Z. Kaleta does not include derivational issues at all. Word formation, despite being often overlooked by Polish teachers, plays a vital role in the process of teaching / learning Polish as a foreign language. Derivation is one of the most important processes of the formation of new words. Linguistic changes are lexical changes to a great extent. Word formation helps organize lexis (to classify the new words to appropriate categories, and thus determine their meaning). Derivational formations also show the linguistic perception of reality by the users of a given language.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof„PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe”, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.subjectgramatykipl_PL
dc.subjectjęzyk polski jako obcypl_PL
dc.subjectsłowotwórstwopl_PL
dc.subjectgrammar bookspl_PL
dc.subjectPolish as a foreign languagepl_PL
dc.subjectword formationpl_PL
dc.titleSłowotwórstwo w wybranych gramatykach do nauczania języka polskiego jako obcegopl_PL
dc.title.alternativeWord formation in selected grammar books for teaching Polish as a foreign languagepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number[259]-273pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMateusz Gaze jest słuchaczem studiów doktoranckich i studentem logopedii ogólnej z audiologią na Uniwersytecie Łódzkim. Interesuje się językoznawstwem polonistycznym, zwłaszcza pragmatyką językową i lingwistyką kulturową.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMateusz Gaze is a Ph.D. student and a student of Speech Therapy and Audiology at the University of Łódź. He is interested in Polish linguistics, pragmatics and cultural linguistics.pl_PL
dc.referencesBartnicka, B. & Satkiewicz, H. 1990. Gramatyka języka polskiego. Podręcznik dla cudzoziemców. Warszawa: Wiedza Powszechna.pl_PL
dc.referencesKaleta, Z. 1995. Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesMadelska, L. & Warchoł-Schlottmann, M. 2008. Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego. Kraków: Prolog.pl_PL
dc.referencesOkoń, W. 2007. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesSeretny, A. 2011. Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=17482. Accessed 2 May 2013.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord