dc.contributor.author | Gaze, Mateusz | |
dc.date.accessioned | 2015-11-20T11:10:21Z | |
dc.date.available | 2015-11-20T11:10:21Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | M. Gaze, Słowotwórstwo w wybranych gramatykach do nauczania języka polskiego jako obcego, [w:] PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 259-273. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-515-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/14051 | |
dc.description.abstract | Celem niniejszego artykułu jest analiza zagadnień słowotwórczych prezentowanych
w gramatykach do nauczania języka polskiego jako obcego. Analizie
poddano zasób prezentowanych zagadnień oraz ich stronę graficzną.
Gramatyka języka polskiego. Podręcznik dla cudzoziemców B. Bartnickiej i H.
Satkiewicz jest za trudna dla obcokrajowca ze względu na skomplikowany
styl naukowy zastosowany przy opisie zjawisk. W Odkrywamy język polski
L. Madelskiej i M. Warchoł-Schlottmann pojawiają się błędy, dotyczące często
nieprawidłowego zaklasyfikowania derywatów do kategorii słowotwórczych.
Może to wprowadzać bałagan w słownikach umysłowych uczących
się. Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców Z. Kalety nie uwzględnia
natomiast zagadnień słowotwórczych.
Słowotwórstwo, choć pomijane często przez polskich glottodydaktyków,
odgrywa bardzo ważną rolę w procesie nauczania/uczenia się języka
polskiego jako obcego. Derywacja jest jednym z najważniejszych procesów
powstawania nowych słów. Zmiany językowe w dużej mierze to zmiany
leksykalne. Słowotwórstwo pomaga porządkować leksykę (klasyfikować
powstające słowa do odpowiednich kategorii, a tym samym wyznaczać znaczenie). Formacje słowotwórcze są również świadectwem językowego
postrzegania rzeczywistości przez użytkowników danego języka. | pl_PL |
dc.description.abstract | The purpose of this article is to analyze derivational issues presented in
the grammar books for teaching Polish as a foreign language. Both the
variety of issues presented and their graphic design were analyzed. Gramatyka
języka polskiego. Podręcznik dla cudzoziemców by B. Bartnicka and
H. Satkiewicz transpired to be too difficult for a foreigner because of the
complicated scientific style used when describing analyzed phenomena. In
Odkrywamy język polski by L. Madelska and M. Warchol-Schlottmann errors
appeared, often connected with incorrect classification of derivatives
to derivational categories, which may cause chaos in learners` mental dictionaries.
Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców by Z. Kaleta does not
include derivational issues at all.
Word formation, despite being often overlooked by Polish teachers,
plays a vital role in the process of teaching / learning Polish as a foreign
language. Derivation is one of the most important processes of the formation
of new words. Linguistic changes are lexical changes to a great extent.
Word formation helps organize lexis (to classify the new words to appropriate
categories, and thus determine their meaning). Derivational formations
also show the linguistic perception of reality by the users of a given
language. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | „PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe”, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.subject | gramatyki | pl_PL |
dc.subject | język polski jako obcy | pl_PL |
dc.subject | słowotwórstwo | pl_PL |
dc.subject | grammar books | pl_PL |
dc.subject | Polish as a foreign language | pl_PL |
dc.subject | word formation | pl_PL |
dc.title | Słowotwórstwo w wybranych gramatykach do nauczania języka polskiego jako obcego | pl_PL |
dc.title.alternative | Word formation in selected grammar books for teaching Polish as a foreign language | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | [259]-273 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Mateusz Gaze jest słuchaczem studiów doktoranckich i studentem logopedii ogólnej z audiologią na Uniwersytecie Łódzkim. Interesuje się językoznawstwem polonistycznym, zwłaszcza pragmatyką językową i lingwistyką kulturową. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Mateusz Gaze is a Ph.D. student and a student of Speech Therapy and Audiology at the University of Łódź. He is interested in Polish linguistics, pragmatics and cultural linguistics. | pl_PL |
dc.references | Bartnicka, B. & Satkiewicz, H. 1990. Gramatyka języka polskiego. Podręcznik dla cudzoziemców. Warszawa: Wiedza Powszechna. | pl_PL |
dc.references | Kaleta, Z. 1995. Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Madelska, L. & Warchoł-Schlottmann, M. 2008. Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego. Kraków: Prolog. | pl_PL |
dc.references | Okoń, W. 2007. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Seretny, A. 2011. Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=17482. Accessed 2 May 2013. | pl_PL |