Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTrzybulska, Marta
dc.date.accessioned2015-11-20T09:38:43Z
dc.date.available2015-11-20T09:38:43Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationMarta Trzybulska, European educational programme as a form of cultural and professional cognition, [w:] PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 91-109.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-515-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/13985
dc.description.abstractJęzyk jest używany zawsze w społeczno-kulturowym kontekście. Jest on elementem kultury, dlatego niemożliwe jest efektywne nauczanie i uczenie się języka obcego bez uwzględnienia treści krajoznawczych. Krajoznawstwo jako dyscyplina pokrewna glottodydaktyce ma charakter interdyscyplinarny i wykazuje szereg powiązań z innymi dziedzinami wiedzy, których przedmiotem badań jest człowiek i otaczające go środowisko m.in. z historią. Artykuł ma na celu przedstawienie historii jako dyscypliny pomocniczej krajoznawstwa, wskazanie na jej rolę w procesie glottodydaktycznym oraz możliwe kryteria doboru treści historycznych. W dalszej części zostaną zaprezentowane wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów klas trzecich liceum, dotyczącej znaczenia treści historycznych podczas lekcji języka niemieckiego.pl_PL
dc.description.abstractLanguage is always used in a socio-cultural context. It is a part of culture; therefore, it is impossible to teach and learn a foreign language excluding knowledge about culture and society. Culture and society studies as an auxiliary discipline of glottodidactics have an interdisciplinary character. They are connected with other fields focused on human and their surroundings, including history. This article aims to show history as an auxiliary discipline of culture and society studies, its role in learning and teaching process and possible criteria of historical contents selection. Also, the results of a questionnaire filled out by students of third grades of high school on the meaning of historical contents during German as a foreign language lessons will be presented.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof„PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe”, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.subjectkrajoznawstwopl_PL
dc.subjectuczenie się i nauczanie języka obcegopl_PL
dc.subjecttreści historycznepl_PL
dc.subjectculture and society studiespl_PL
dc.subjectforeign language learning and teachingpl_PL
dc.subjecthistorical contentspl_PL
dc.titleIle historii potrzeba na lekcji języka niemieckiego? Rola treści historycznych w procesie uczenia się i nauczania języka niemieckiegopl_PL
dc.title.alternativeHow much history is needed in classes of German as a foreign language? The role of historical content in the process of learning and teaching Germanpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number[91]-109pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznańpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMarta Trzybulska jest absolwentką filologii germańskiej oraz administracji na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz studentką pierwszego roku studiów doktoranckich na Wydziale Neofilologii (Instytut Filologii Germańskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu).pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMarta Trzybulska is a graduate of German philology and administration at Adam Mickiewicz University in Poznań. She is a student of 1st grade of doctoral studies at the Faculty of Modern Languages (Institute of German Philology, Adam Mickiewicz University in Poznań).pl_PL
dc.referencesABCD-Thesen zur Rolle der Landeskunde im Deutschunterricht 1990. In: Fremdsprache Deutsch 3, 60-61.pl_PL
dc.referencesBrockhaus — die Enzyklopädie : in vierundzwanzig Bänden. Bd. 8. 1996. Leipzig , Mannheim: F. A. Brockhaus.pl_PL
dc.referencesErdmenger, M. 1996. Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. Ismaning: Max Hueber Verlag.pl_PL
dc.referencesKoreik, U. 1995. Deutschlandstudien und deutsche Geschichte. Die deutsche Geschichte im Rahmen des Landeskundeunterrichts. Hohengehren: Schneider Verlag Hohengehren GmbH.pl_PL
dc.referencesKoreik, U. 2001. Geschichte und Landeskunde.In: Helbig, G.,Götze, L., Henrici, G. & Krumm, H.-J. ( eds). 2001: Deutsch als Fredmsprache: ein internationeles Handbuch. Band 2. Berlin: de Gruzter Verlag, 1273-1278.pl_PL
dc.referencesKoreik, U. 2009. Und dann plötzlich (…) war Kulturkunde Trumpf. Zur zukünftigen Rolle der Landeskunde bzw. Kulturstudien im Fach Deutsch als Fremdsprache in einer veränderten Hochschullandschaft. Information Deutch als Fremdsprache 36(1): 3-34.pl_PL
dc.referencesKoreik, U. 2012: DeutscheGeschichteimDaF-Unterricht— zurArbeitmithistorischen Quellen.In: Hieronimus, M. (eds) 2012: Historische Quellen im DaF-Unterricht. Göttingen: Universitätsdrucke Göttingen, 1-13.pl_PL
dc.referencesKoselleck, R. 1975. Geschichte, Historie. In: Brunner, O., Conze, W. & Koselleck, R. (eds). 1975. Geschichtliche Grundbegriffe. Historisches Lexikon zur politisch-sozialen Sprache in Deutschland. Stuttgart: Klett Verlag, 593-717.pl_PL
dc.referencesLenger-Sidiropoulou, R.-M. 2008. Landeskunde und Geschichte im interkulturellen DaF-Unterricht am Beispiel des Themenbereichs Migration. Zielsprache Deutsch 35(1): 23-35.pl_PL
dc.referencesMaijala, M. 2006. Die Darstellung von Geschichte in Lehrwerken für Deutsch als Fremdsprache — am Beispiel des Nationalsozialismus. Information Deutsch als Fremdsprache 33(1): 13-30.pl_PL
dc.referencesNipperdey, T. 1991. Neugier, Skepsis und das Erbe. Vom Nutzen und Nachteil der Geschichte für das Leben. In: Nipperdey, T. 1991. Nachdenken über die deutsche Geschichte. München: C. H. Beck, 7-24.pl_PL
dc.referencesSchmidt, S. & Schmidt, K. 2007. Erinnerungsorte — Deutsche Geschichte im DaFUnterricht. Information Deutsch als Fremdsprache 34(4): 418-427.pl_PL
dc.referencesSchrader, H. 2003. Begegnung mit Geschichte im Fremdsprachenunterricht. In: Eckhert, J. & Wendt, M. (eds.) 2003. Interkulturelles und transkulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht. Frankfurt a. Main: Peter Lang, 195-207.pl_PL
dc.referencesWeimann, G. & Hosch, W. 1991. Geschichte im landeskundlichen Deutschunterricht. Zielsprache Deutsch 22(3), 134-142.pl_PL
dc.referencesWinkler, H.-A. 2011. Wir sind rückwärts gekehrte Propheten. http://www. spiegel.de/unispiegel/wunderbar/heinrich-winkler-ueber-historiker-wirsind- rueckwaerts-gekehrte-propheten-a-751563.html. Dostęp 15.05.2013.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord