dc.contributor.author | Trzybulska, Marta | |
dc.date.accessioned | 2015-11-20T09:38:43Z | |
dc.date.available | 2015-11-20T09:38:43Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Marta Trzybulska, European educational programme as a form of cultural and professional cognition, [w:] PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 91-109. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-515-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/13985 | |
dc.description.abstract | Język jest używany zawsze w społeczno-kulturowym kontekście. Jest on
elementem kultury, dlatego niemożliwe jest efektywne nauczanie i uczenie
się języka obcego bez uwzględnienia treści krajoznawczych. Krajoznawstwo
jako dyscyplina pokrewna glottodydaktyce ma charakter interdyscyplinarny
i wykazuje szereg powiązań z innymi dziedzinami wiedzy,
których przedmiotem badań jest człowiek i otaczające go środowisko m.in.
z historią. Artykuł ma na celu przedstawienie historii jako dyscypliny pomocniczej
krajoznawstwa, wskazanie na jej rolę w procesie glottodydaktycznym
oraz możliwe kryteria doboru treści historycznych. W dalszej
części zostaną zaprezentowane wyniki ankiety przeprowadzonej wśród
uczniów klas trzecich liceum, dotyczącej znaczenia treści historycznych
podczas lekcji języka niemieckiego. | pl_PL |
dc.description.abstract | Language is always used in a socio-cultural context. It is a part of culture;
therefore, it is impossible to teach and learn a foreign language excluding
knowledge about culture and society. Culture and society studies as an
auxiliary discipline of glottodidactics have an interdisciplinary character.
They are connected with other fields focused on human and their surroundings,
including history. This article aims to show history as an auxiliary
discipline of culture and society studies, its role in learning and teaching
process and possible criteria of historical contents selection. Also, the results
of a questionnaire filled out by students of third grades of high school
on the meaning of historical contents during German as a foreign language
lessons will be presented. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | „PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe”, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.subject | krajoznawstwo | pl_PL |
dc.subject | uczenie się i nauczanie języka obcego | pl_PL |
dc.subject | treści historyczne | pl_PL |
dc.subject | culture and society studies | pl_PL |
dc.subject | foreign language learning and teaching | pl_PL |
dc.subject | historical contents | pl_PL |
dc.title | Ile historii potrzeba na lekcji języka niemieckiego? Rola treści historycznych w procesie uczenia się i nauczania języka niemieckiego | pl_PL |
dc.title.alternative | How much history is needed in classes of German as a foreign language? The role of historical content in the process of learning and teaching German | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | [91]-109 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Marta Trzybulska jest absolwentką filologii germańskiej oraz administracji na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz studentką pierwszego roku studiów doktoranckich na Wydziale Neofilologii (Instytut Filologii Germańskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu). | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Marta Trzybulska is a graduate of German philology and administration at Adam Mickiewicz University in Poznań. She is a student of 1st grade of doctoral studies at the Faculty of Modern Languages (Institute of German Philology, Adam Mickiewicz University in Poznań). | pl_PL |
dc.references | ABCD-Thesen zur Rolle der Landeskunde im Deutschunterricht 1990. In: Fremdsprache Deutsch 3, 60-61. | pl_PL |
dc.references | Brockhaus — die Enzyklopädie : in vierundzwanzig Bänden. Bd. 8. 1996. Leipzig , Mannheim: F. A. Brockhaus. | pl_PL |
dc.references | Erdmenger, M. 1996. Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. Ismaning: Max Hueber Verlag. | pl_PL |
dc.references | Koreik, U. 1995. Deutschlandstudien und deutsche Geschichte. Die deutsche Geschichte im Rahmen des Landeskundeunterrichts. Hohengehren: Schneider Verlag Hohengehren GmbH. | pl_PL |
dc.references | Koreik, U. 2001. Geschichte und Landeskunde.In: Helbig, G.,Götze, L., Henrici, G. & Krumm, H.-J. ( eds). 2001: Deutsch als Fredmsprache: ein internationeles Handbuch. Band 2. Berlin: de Gruzter Verlag, 1273-1278. | pl_PL |
dc.references | Koreik, U. 2009. Und dann plötzlich (…) war Kulturkunde Trumpf. Zur zukünftigen Rolle der Landeskunde bzw. Kulturstudien im Fach Deutsch als Fremdsprache in einer veränderten Hochschullandschaft. Information Deutch als Fremdsprache 36(1): 3-34. | pl_PL |
dc.references | Koreik, U. 2012: DeutscheGeschichteimDaF-Unterricht— zurArbeitmithistorischen Quellen.In: Hieronimus, M. (eds) 2012: Historische Quellen im DaF-Unterricht. Göttingen: Universitätsdrucke Göttingen, 1-13. | pl_PL |
dc.references | Koselleck, R. 1975. Geschichte, Historie. In: Brunner, O., Conze, W. & Koselleck, R. (eds). 1975. Geschichtliche Grundbegriffe. Historisches Lexikon zur politisch-sozialen Sprache in Deutschland. Stuttgart: Klett Verlag, 593-717. | pl_PL |
dc.references | Lenger-Sidiropoulou, R.-M. 2008. Landeskunde und Geschichte im interkulturellen DaF-Unterricht am Beispiel des Themenbereichs Migration. Zielsprache Deutsch 35(1): 23-35. | pl_PL |
dc.references | Maijala, M. 2006. Die Darstellung von Geschichte in Lehrwerken für Deutsch als Fremdsprache — am Beispiel des Nationalsozialismus. Information Deutsch als Fremdsprache 33(1): 13-30. | pl_PL |
dc.references | Nipperdey, T. 1991. Neugier, Skepsis und das Erbe. Vom Nutzen und Nachteil der Geschichte für das Leben. In: Nipperdey, T. 1991. Nachdenken über die deutsche Geschichte. München: C. H. Beck, 7-24. | pl_PL |
dc.references | Schmidt, S. & Schmidt, K. 2007. Erinnerungsorte — Deutsche Geschichte im DaFUnterricht. Information Deutsch als Fremdsprache 34(4): 418-427. | pl_PL |
dc.references | Schrader, H. 2003. Begegnung mit Geschichte im Fremdsprachenunterricht. In: Eckhert, J. & Wendt, M. (eds.) 2003. Interkulturelles und transkulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht. Frankfurt a. Main: Peter Lang, 195-207. | pl_PL |
dc.references | Weimann, G. & Hosch, W. 1991. Geschichte im landeskundlichen Deutschunterricht. Zielsprache Deutsch 22(3), 134-142. | pl_PL |
dc.references | Winkler, H.-A. 2011. Wir sind rückwärts gekehrte Propheten. http://www. spiegel.de/unispiegel/wunderbar/heinrich-winkler-ueber-historiker-wirsind- rueckwaerts-gekehrte-propheten-a-751563.html. Dostęp 15.05.2013. | pl_PL |