Przeglądaj Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 18 według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 54
-
Barbara Kryžan-Stanojević, Ivana Maslač, Jolanta Sychowska-Kavedžija, Dominika Kaniecka, Učimo poljski. Poljski pravopis za početnike, FF-Press, Zagrzeb 2008, ss. 157
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011) -
Błędy interferencyjne w pracach pisemnych Słoweńców uczących się języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Artykuł opisuje rolę języka ojczystego w nauczaniu języka obcego oraz przedstawia wyniki analizy morfologicznej wypracowań Słoweńców studiujących polonistykę na Uniwersytecie w Lublanie. Studenci popełniają wiele błędów ... -
Błędy szyku zdania popełniane przez cudzoziemców uczących się języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule zostały zaprezentowane i poddane analizie błędy szyku wyrazów popełniane przez obcokrajowców uczących się polskiego. Autorka skoncentrowała się na błędach szyku okoliczników oraz modulantów, a także na szczególnym ... -
Co słychać w słuchowisku, czyli o technikach pracy z teatrem wyobraźni na zajęciach języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Artykuł stanowi próbę zastosowania 27 technik i strategii, wypracowanych w ramach zajęć dotyczących analizy dzieła literackiego, do nauczania jpjo w ujęciu zadaniowym ze słuchowiskiem radiowym jako materiałem nauczania. Jego ... -
Czytanie hipertekstu przez uczących się języka polskiego jako obcego – badania pilotażowe
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W związku z rozpowszechnieniem CALL oraz zadań typu WebQuest podczas nauki języka obcego, a także w wyniku rosnącej popularności kursów e-learningowych i b-learningowych, warto prześledzić proces czytania hipertekstu przez ... -
Ćwiczenia komunikacyjne a nauczanie fonetyki języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na możliwość zastosowania ćwiczeń komunikacyjnych podczas nauczania fonetyki jpjo. Podejście komunikacyjne, nastawione na efektywne porozumiewanie się, sprzyja bowiem wykorzystywaniu ... -
Internacjonalizmy i inne zapożyczenia w nauczaniu języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Celem artykułu jest przedstawienie internacjonalizmów i wyrazów obcych w świetle nauczania języka polskiego jako obcego. W pierwszej części artykułu zostały zdefiniowane pojęcia internacjonalizmu i wyrazu obcego w oparciu ... -
Iwona Janowska, Planowanie lekcji języka polskiego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2010, ss. 191
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011) -
Jan Paweł II jako temat kulturowy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Jan Paweł II – wielki Polak, ważny składnik polskiej tożsamości narodowej i najbardziej rozpoznawalny symbol Polski za granicą, nie zagościł jeszcze na stałe w glottodydaktyce polonistycznej. W artykule znajdują się ... -
„Kotuś, pieseczek, chrabąszczyk, myszka…” – „Spis” Tadeusza Chyły jako (pre)tekst do rozważań o konieczności nauczania obcokrajowców słowotwórstwa języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule autor proponuje poddać analizie lingwistycznej tekst piosenki Tadeusza Chyły „Spis”. Utwór ten ze względu na licznie nagromadzone w nim deminutywa (mające na płaszczyźnie pragmatycznej status afektonimów) stanowi ... -
Kultura jako czynnik motywujący do nauki języka polskiego amerykańskich studentów o polskim pochodzeniu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule omówione jest (w kontekście amerykańskim) pojęcie języka dziedziczonego oraz wpływ polskiego pochodzenia na zainteresowanie studentów polską kulturą. -
Mów do mnie kotku…, czyli o uczuciach po polsku i po słoweńsku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Artykuł poświęcony jest interesującemu zjawisku ogromu spieszczeń rzeczowników pospolitych, form adresywnych oraz imion własnych w naszym języku intymnym (wyjściowym polskim w porównaniu ze słoweńskim). Pieszczotliwe wyrazy, ... -
Nagłówki prasowe w glottodydaktyce. Frazeologia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Autorka pokazuje, jak można wykorzystać nagłówki prasowe w nauczaniu języka polskiego cudzoziemców. We wcześniejszych publikacjach analizowała frazy, tu skupia się na wyrażeniach i zwrotach, które pojawiły się w nagłówkach ... -
Nazwa własna jako tekst kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Język jest najbardziej istotnym składnikiem kultury. Nauczanie języka obcego w znacznym stopniu oznacza wprowadzanie informacji o systemie leksykalnym danego języka, do którego należą także nazwy własne. Za ich pomocą ... -
Nie taki cudzoziemiec straszny… – obraz cudzoziemca wśród studentów polonistyki
(2011)Celem artykułu było zbadanie wizerunku cudzoziemca wśród studentów polonistyki Uniwersytetu Łódzkiego, którzy wybrali specjalizację: nauczanie jpjo. Na podstawie badań ankietowych okazało się, że obraz obcokrajowca jest ... -
O tekstach prasowych osób dwujęzycznych. Słownictwo i frazematyka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule zostały omówione zjawiska leksykalne i frazematyczne, pojawiające się w artykułach zaolziańskiego „Głosu Ludu”. Polacy żyjący na Zaolziu są dwujęzyczni. Polszczyzna standardowa jest dla nich językiem wyuczonym. ... -
Obraz Polski i Polaków w najnowszych filmach polskich i możliwość ich wykorzystania w edukacji kulturowej cudzoziemców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Autorka pokazuje rolę filmów polskich w nauczaniu jpjo. Szczególnie koncentruje się na najnowszych osiągnięciach polskiej kinematografii, ukazując, jak kształtuje się w nich obraz Polski i Polaków. -
Obraz polskiej rodziny w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule zbadano obraz polskiej rodziny, wyłaniający się z analizy tekstów zamieszczonych w podręcznikach do nauki jpjo na różnych poziomach zaawansowania. Badając obraz polskiej rodziny, zwracano uwagę na liczbę jej ... -
Osobliwości składni rządu w tekstach ukraińskich studentów polonistów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule poddano analizie pod względem składni rządu teksty pisane przez studentów polonistyki lwowskiej. Przytoczono typowe błędy popełniane przez osoby ukraińskojęzyczne w zakresie rządu czasowników polskich. Omówiono ... -
Piotr Garncarek, Nie licz na liczebnik. Materiały do nauczania języka polskiego jako obcego, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009, ss. 191
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)