Przeglądaj Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 18 według daty wydania
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 54
-
O tekstach prasowych osób dwujęzycznych. Słownictwo i frazematyka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule zostały omówione zjawiska leksykalne i frazematyczne, pojawiające się w artykułach zaolziańskiego „Głosu Ludu”. Polacy żyjący na Zaolziu są dwujęzyczni. Polszczyzna standardowa jest dla nich językiem wyuczonym. ... -
Nazwa własna jako tekst kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Język jest najbardziej istotnym składnikiem kultury. Nauczanie języka obcego w znacznym stopniu oznacza wprowadzanie informacji o systemie leksykalnym danego języka, do którego należą także nazwy własne. Za ich pomocą ... -
Recepcja tekstu literackiego w procesie glottodydaktycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Artykuł stanowi omówienie rozmaitych modeli podejścia czytelnika do tekstu literackiego w procesie nauczania języka obcego. Akcent zostaje położony na strategie pozostawiające czytelnikowi większą swobodę interpretacyjną ... -
Transkrypcja tekstów pisanych przez cudzoziemców na potrzeby korpusu uczniowskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Studenci-cudzoziemcy używają polszczyzny w specyficzny sposób. SJPdCUŁ zgromadziło zasób tekstów pisanych, które mogą być umieszczone w korpusie językowym. Jego przygotowanie właśnie się zaczęło. Rękopisy cudzoziemców mają ... -
Teksty internetowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Artykuł zwraca uwagę na coraz większą rolę Internetu w codziennym życiu i konieczność pracy z nim oraz prezentowania związanego z nim słownictwa podczas lekcji jpjo. Podkreśla, że Internet stanowi najłatwiej dostępne i ... -
Sposoby formułowania tekstów poleceń w ćwiczeniach reprezentujących podejście ludyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Autor prezentuje typy ćwiczeń o charakterze ludycznym, pojawiające się w badanych podręcznikach do nauki jpjo. Opisuje ich strukturę logiczną oraz zależności między instrukcją a egzemplifikacją rozwiązania, zawartą w ... -
Słowa z obszarów tabuizowanych w świadomości cudzoziemców uczących się języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Zjawisko tabu odgrywa ważną rolę w metodyce nauczania języków obcych. Celem artykułu jest zbadanie świadomości istnienia tabu w języku polskim i zakresów tematycznych, które to tabu obejmuje, wśród studentów uczących się ... -
Zindywidualizowana metoda komunikacyjna nauczania języków słowiańskich a nauczanie języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Zindywidualizowana metoda komunikacyjna profesora Aleksego Awdiejewa skierowana jest na rozwijanie sprawności mówienia i rozumienia ze słuchu. Materiałem nauczania są autentyczne publicystyczne teksty radiowe, telewizyjne ... -
Przemysław Gębala, Od słowa do słowa toczy się rozmowa. Repetytorium leksykalne z języka polskiego jako obcego dla poziomów B1 i B2, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2009, ss. 200
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011) -
Prezentacje multimedialne jako metoda kształcenia umiejętności budowania tekstów mówionych wśród studentów japońskich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Prezentacja multimedialna jako metoda kształcenia sprawności budowania tekstów mówionych sprawdza się doskonale w warunkach pracy poza Polską w grupie jednorodnej językowo. Opracowany specjalnie dla studentów japońskiej ... -
Obraz polskiej rodziny w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule zbadano obraz polskiej rodziny, wyłaniający się z analizy tekstów zamieszczonych w podręcznikach do nauki jpjo na różnych poziomach zaawansowania. Badając obraz polskiej rodziny, zwracano uwagę na liczbę jej ... -
Teksty mówione w rozwijaniu sprawności rozumienia ze słuchu. Próba charakterystyki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Kwestia doboru tekstów spełniających określone zadanie dydaktyczne jest jedną z najistotniejszych w glottodydaktyce. Artykuł ma na celu wskazanie zasadniczych cech materiałów służących rozwijaniu sprawności słuchania w ... -
Prasa kobieca jako pomoc dydaktyczna na przykładzie kursów dla żon żołnierzy Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego w Szczecinie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule starano się pokazać, w jaki sposób teksty zaczerpnięte z prasy kobiecej mogą posłużyć celom dydaktycznym. Przeprowadzona fragmentaryczna analiza podręczników pokazała, że autorzy bardzo rzadko sięgają po teksty ... -
Tłumaczenie dydaktyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Artykuł przedstawia przegląd różnych stanowisk wobec zastosowania tłumaczenia dydaktycznego w nauczaniu jpjo. Obecnie dużą popularnością cieszy się podejście umiarkowane, oparte na założeniu, że należy stosować wszystkie ... -
„Świetności mowy ojczystej w kieliszku odbite”, czyli o alkoholu po polsku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Polszczyzna dysponuje bogatym inwentarzem wyrazów określających ludzi spożywających alkohol w nadmiernych ilościach, stany upojenia alkoholowego czy sposoby picia. Nacechowanie stylistyczne i obfitość takich określeń ... -
Tekst – sytuacja – kontekst w dyskusji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Celem artykułu jest uchwycenie sposobów wiązania tekstu z sytuacją, charakterystycznych dla dyskusji politycznych toczonych w mediach. Elementy sytuacji, które zostają zakodowane w tekście tworzą kontekst. Specyficzność ... -
Teksty w nauczaniu Ukraińców łączliwości leksykalno-semantycznej czasowników polskich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)W artykule przedstawiono problemy związane z leksykalno-semantyczną łączliwością wyrazów: systemową, normatywną, idiomatyczną. Skupiono się na analizie zagadnień łączliwości, przysparzających szczególnych kłopotów Ukraińcom ... -
Wariacje na temat dialogu, czyli co można zrobić z tekstem w grupie średnio zaawansowanej językowo na zajęciach z języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Autorka artykułu koncentruje się na opisie metod wprowadzania niektórych zjawisk gramatycznych w procesie nauczania jpjo. Ilustruje je przykładami i ćwiczeniami opartymi na dialogu będącym jedną z ważniejszych form ... -
Scenariusze i listy dialogowe „Dekalogu” Krzysztofa Kieślowskiego jako teksty kultury na zajęciach z cudzoziemcami
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Projekcja filmu, jego omówienie, streszczenie fabuły i analiza problemów przedstawionych w scenariuszu to ważne elementy edukacji kulturowej i językowej cudzoziemców w procesie poznawania języka i kultury obcego kraju. ... -
Rola wypracowań dzieci polskiego pochodzenia w badaniach nad stopniem opanowania języka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011)Artykuł przedstawia wyniki badań pilotażowych przeprowadzonych w polskich szkołach sobotnich w Londynie wśród dzieci między 13. a 15. rokiem życia. W artykule autorka koncentruje się na analizie składniowej wypracowań i ...